پماد زینک اکساید چیست؟ فواید عالی آن برای پوست

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پماد زینک اکساید (اکسید روی) یک محصول پرمصرف است که از ماده معدنی زینک (روی) ساخته می‌شود. درست مانند سایر فلزات عنصری از جمله آهن یا الکترولیت‌هایی مانند منیزیم، زینک هم مزایای ویژه‌ای برای بدن دارد. به عنوان مثال، روی سیستم ایمنی، دستگاه گوارش، مغز و پوست تاثیر می‌گذارد و در سنتز پروتئین‌ها و آنزیم‌ها نقش دارد. در حالی که خود زینک در طبیعت یافت می‌شود، زینک اکساید به طور طبیعی وجود ندارد و به صورت سنتتیک ساخته می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده در مورد کاربردهای پماد اکسید روی صحبت می‌کنیم و نحوه استفاده از آن را توضیح می‌دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اطلاعات شناسنامه‌ای پماد زینک اکساید

عناوین مرتبط با شناسنامه داروتوضیحات
چکیده راهگشای داروزینک اکساید یک ترکیب معدنی است که از آن برای درمان بثورات ناشی از پوشک و سایر بیماری‌های پوستی، محافظت از اپیدرم و جلوگیری از آفتاب‌سوختگی استفاده می‌شود.
نام دارواین محصول با نام زینک اکساید (Zinc oxide) شناخته می‌شود.
بک‌گراند داروزینک اکساید یک ترکیب معدنی است که می‌توان آن را در لاستیک‌، پلاستیک‌، سرامیک، شیشه، سیمان، رنگ، پماد، چسب، درزگیر، مواد غذایی، باتری و… پیدا کرد. همچنین به طور گسترده‌ در محصولاتی مانند پودر بچه، کرم کالامین، شامپو ضد شوره و پمادهای ضد عفونی‌کننده وجود دارد.
نوع دارواین پماد از نوع مولکول کوچک (Small molecule) است.
گروه داروپماد اکسید روی یک محصول تاییدشده است.
ساختار دارو پماد زینک اکساید
فرمول شیمیاییOZn
داروهای هم گروهدیکلوفناک موضعی، ماینوکسیدیل موضعی، تازاروتن موضعی، آداپالن، بگزاروتن موضعی، دکسپانتنول و کالامین
فرم‌های موجود داروپماد

نام برندهای پماد اکسید روی

این محصول با نام‌های تجاری مختلف به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید با تعدادی از این نام‌ها آشنا شوید:

  • ایپوزینک
  • بهزینک

بیشتر بخوانیم: سوختگی درجه سه چیست؟

فواید پماد زینک اکساید

پماد زینک اکساید در سوختگی خفیف، بریدگی‌ها، بثورات ناشی از پوشک و سایر تحریکات سطحی پوست کاربرد دارد. همچنین از اکسید روی همراه با دی‌اکسید تیتانیوم در محصولات ضد آفتاب استفاده می‌شود. اما به یاد داشته باشید که نمی‌توانید از پماد زینک اکساید به عنوان ضد آفتاب استفاده کنید. چون روی پوست به خوبی پخش نمی‌شود و شستن آن سخت است. از سوی دیگر، کرم‌های ضد آفتاب با توجه به ترکیبات خود بهتر می‌توانند از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کنند.

اینفوگرافی در مورد موارد مصرف پماد زینک اکساید
اکسید روی به درمان مشکلات خفیف پوست کمک می‌کند.

نحوه مصرف پماد زینک اکساید

این محصول فقط برای استعمال خارجی است و نباید با دهان یا چشم تماس داشته باشد. اینکه پماد زینک اکساید چه مدت روی پوست بماند برای افراد مختلف متفاوت است و به مشکل پوستی شما بستگی دارد. با این حال، در صورت لزوم معمولا می‌توانید آن را چند بار در روز روی مناطق آسیب‌دیده بمالید. اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، بروشور محصول را بخوانید یا با پزشک صحبت کنید.

قبل و بعد از استفاده از این پماد دست‌های خود را بشویید. ناحیه‌ آسیب‌دیده را با بانداژ یا پانسمان نپوشانید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

در مورد مزایا و عوارض استفاده از پماد زینک اکساید برای کودکان با پزشک اطفال صحبت کنید.

اثربخشی این محصول باید در عرض ۱۲ ساعت مشخص شود. اگر وضعیت شما بدتر شد یا ناحیه تحت درمان در عرض یک هفته بهبود نیافت، به پزشک اطلاع دهید.

بیشتر بخوانیم: بهترین پماد برای از بین بردن جای زخم قدیمی

عوارض پماد زینک اکساید

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله سوزش پوست، با پزشک تماس بگیرید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به پماد اکسید روی نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائمی مانند بثورات پوستی، خارش و تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی باید فورا از پزشک کمک بگیرید.

بیشتر بخوانیم: سوختگی درجه چهار چیست؟

موارد احتیاط پیش از مصرف

اگر سابقه آلرژی به اکسید روی، سایر داروها، غذاها، رنگ‎‌ها و مواد نگهدارنده را دارید، قبل از مصرف پماد اکسید روی با پزشک مشورت کنید. به نظر می‌رسد که استفاده از پماد زینک اکساید در بارداری و شیردهی بی‌خطر است، اما توصیه می‌شود که زنان باردار و شیرده در مورد این موضوع با پزشک صحبت کنند.

وجود سایر مشکلات پزشکی ممکن است خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. در صورت داشتن هر گونه مشکل پزشکی دیگر، به خصوص عفونت پوست یا آسیب‌های شدید پوستی، بدون مشورت با پزشک از این پماد استفاده نکنید.

بیشتر بدانید: پماد موپیروسین چیست؟

تداخلات دارویی پماد اکسید روی

به نظر نمی‌رسد که اکسید روی با سایر داروها تداخل داشته باشد. با این حال، بهتر است قبل از اینکه همزمان با این پماد از سایر محصولات پوستی در ناحیه آسیب‌دیده استفاده کنید، نظر پزشک را جویا شوید.

بیشتر بخوانیم: سوختگی درجه یک چیست؟ راه های درمان آن چگونه است؟

یک جعبه پماد زینک اکساید
اگر پوست شما به شدت آسیب دیده است، قبل از مصرف پماد اکسید روی با پزشک مشورت کنید.

قیمت پماد اکسید روی

این پماد یک محصول موضعی ارزان‌قیمت‌ است که تقریبا همه افراد به راحتی می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

فعل و انفعالات پماد زینک اکساید در بدن

بهترین پماد زینک اکساید با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست آسیب‌دیده از آن در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی محافظت می‌کند.

بیشتر بدانید: پماد زایلاپی برای چیست؟

کلام پایانی

زینک اکساید ماده‌ای است که از روی و اکسیژن ساخته می‌شود و آن را به بسیاری از محصولات پوستی شامل لوسیون‌ها، پمادها، ضد آفتاب‌ها و… اضافه می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که این ماده خاصیت ضد عفونی‌کننده و ضد باکتریایی دارد و می‌تواند سوختگی‌، عفونت، آکنه و سایر مشکلات پوستی را برطرف کند. اگر می‌خواهید بدانید که این پماد برای شما مناسب است یا خیر، از طریق سایت درمانکده با متخصص پوست و مو مشورت کنید. درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان مشاوره آنلاین با متخصص پوست را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانیم: سوختگی درجه دو؛ مروری بر علائم، درمان و کمک‌های اولیه

سوالات متداول

پماد زینک اکساید از چه موادی تشکیل شده است؟

این محصول از اکسیژن و ماده معدنی روی تشکیل شده است، اما ممکن است در محصولات پوستی مختلف با مواد دیگری مثل مواد ضد التهاب یا ضد باکتری ترکیب شود.

آیا پماد زینک اکساید برای رفع تیرگی مناسب است؟

اکسید روی باعث سفید شدن پوست نمی‌شود، اما با استفاده از ضد آفتاب‌های حاوی آن می‌توانید از تیره‌تر شدن پوست یا ایجاد لکه‌های تیره روی پوست جلوگیری کنید. در مورد طرز استفاده پماد زینک اکساید برای رفع تیرگی با پزشک مشورت کنید.

آیا استفاده از پماد زینک اکساید بعد از میکرونیدلینگ توصیه می‌شود؟

اگر زخم‌های ناشی از میکرونیدلینگ سطحی هستند، می‌توانید از این محصول استفاده کنید. اما استفاده از آن برای زخم‌های عمیق توصیه نمی‌شود.

آیا پماد زینک اکساید برای جوش مفید است؟

در مورد تاثیر این محصول روی جوش اختلاف‌نظر وجود دارد. با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده موضعی از اکسید روی به تنهایی یا در ترکیب با سایر عناصر می‌تواند در کاهش باکتری P. acnes که مولد آکنه است موثر باشد.

آیا می‌توان به جای دئودورانت از پماد زینک اکساید برای زیربغل استفاده کرد؟

خیر. اکسید روی اثر ضد میکروبی دارد، اما نمی‌توان به طور مداوم از آن در ناحیه زیر بغل استفاده کرد. چون منافذ عرق را مسدود می‌کند و احتمال ابتلا به فولیکولیت و تورم غدد لنفاوی را افزایش می‌دهد.

آیا می‌توان از پماد زینک اکساید بعد از برداشتن خال استفاده کرد؟

بله. بعد از برداشتن خال می‌توانید از این پماد یا سایر محصولات ترمیم‌کننده استفاده کنید. در مورد اینکه کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است، با پزشک مشورت کنید.

بهترین شرایط برای نگهداری از پماد زینک اکساید چیست؟

این پماد را در دمای اتاق و دور از دسترس کودکان نگه دارید. هنگامی که از پماد استفاده نمی‌کنید، درب آن را ببندید و محصول استفاده‌نشده را بعد از تاریخ انقضاء دور بیندازید.

منابع: go.drugbank, webmd, my.clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 164

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

31 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها