توده در گردن قابل درمان است! علائم و علت بروز

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تشخیص توده در گردن می‌تواند هر کسی را نگران کند. توده‌های گردن ممکن است بزرگ و قابل مشاهده یا بسیار کوچک باشند. اکثر این توده‌ها خطرناک نیستند، اما احتمال ارتباط آن‌ها با یک بیماری جدی مانند عفونت یا سرطان وجود دارد. مقاله امروز مجله درمانکده به بررسی شایع‌ترین علل توده گردن اختصاص دارد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

توده گردن با چه علائم دیگری همراه است؟

از آنجا که بیماری‌های مختلفی می‌توانند توده ایجاد کنند، ممکن است علائم توده در گردن با نشانه‌های مرتبط دیگری همراه باشد. برای مثال، اگر توده از عفونت ناشی شود و غدد لنفاوی بزرگ شوند، احتمالا مشکلاتی مثل گلودرد، مشکل در بلع یا گوش درد را هم تجربه می‌کنید. گاهی اوقات، توده‌های سرطانی با تغییرات پوستی در اطراف ناحیه مورد نظر یا بزاق خون‌آلود همراه هستند.

بیشتر بدانید: تری گلیسیرید خون چیست و چه اهمیتی دارد؟

توده‌ای که در جلوی گردن قرار دارد و بیمار دست خود را زیر آن گذاشته  است
توده گردن با توجه به علت زمینه‌ای بروز آن می‌تواند با علائم متنوعی همراه باشد.

بیشتر بدانید: بیماری فاویسم یا باقلایی چیست؟ + علل و شیوه‌های درمان

علت ایجاد توده در گردن چیست؟

بیماری‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث شکل‌گیری انواع توده های گردن شوند. رایج‌ترین این بیماری‌ها عبارتند از:

1. تورم غدد لنفاوی

یکی از رایج‌ترین دلایلی که احساس می‌کنید توده‌ در گردن شما وجود دارد، تورم غدد لنفاوی است. غدد لنفاوی در گردن، صورت، زیر بغل، قفسه سینه، شکم و کشاله ران یافت می‌شوند. مایعی به نام لنف که حاوی گلبول‌های سفید (لنفوسیت‌ها) است از طریق سیستم لنفاوی جریان می‌یابد. لنف همچنین باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها را از بافت‌های شما دور می‌کند.

اگر عفونت فعال داشته باشید، ممکن است غدد لنفاوی بزرگ‌تر شوند، چون برای کمک به خلاص شدن بدن از این بیماری فعالیت خود را افزایش می‌دهند. وقتی بهبود پیدا کنید، این غدد به اندازه طبیعی خود برمی‌گردند.

غدد لنفاوی متورم مانند یک برآمدگی کوچک و نرم در زیر پوست احساس می‌شوند. اندازه این غدد از یک نخود تا یک انگور متغیر است، اغلب به لمس حساس هستند و ممکن است آزاردهنده باشند. عفونت (مثل سرماخوردگی، آنفولانزا، HIV و التهاب لوزه)  شایع‌ترین علت تورم غدد لنفاوی است.

در موارد نادر، غدد لنفاوی به دلیل سرطان، به ویژه لنفوم غیرهوچکین، متورم می‌شوند. سرطان‌ها همچنین می‌توانند به غدد لنفاوی گسترش یابند و باعث بزرگ و سفت شدن آن‌ها شوند. گاهی اوقات هم بزرگ شدن غدد لنفاوی از اختلالات سیستم ایمنی، مانند روماتیسم، ناشی می‌شود.

برای درمان این بیماری باید به متخصص داخلی مراجعه شود؛ در صورتی که در این خصوص نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید از طریق امکان مشاوره با دکتر انلاین داخلی ارتباط بگیریم.

بیشتر بدانید: بیماری هموکروماتوز چگونه ایجاد می‌شود؟

بررسی تورم غدد لنفاوی

اگر غدد لنفاوی شما متورم شده‌اند، اغلب می‌توانید با فشار ملایم و چرخاندن سه انگشت میانی خود در مکان‌های زیر آن‌ها را احساس کنید:

  • پشت گوش و زیر خط فک
  • در دو طرف پشت گردن
  • از قسمت میانی زیر بغل تا کنار سینه
  • در امتداد چین‌های پوستی که بین ران و لگن قرار دارند

فقط یک پزشک می‌تواند تشخیص دهد که توده گردن شما به تورم غدد لنفاوی مربوط است یا چیز دیگری. در جدول زیر می‌توانید با بعضی از تفاوت‌های توده سرطانی با توده گردنی ناشی از تورم غدد لنفاوی آشنا شوید:

توده سرطانی گردنتوده گردنی ناشی از تورم غدد لنفاوی
قطر آن حداقل 2/54 سانتی‌متر است.قطر آن تقریبا 1/27 سانتی‌متر است.
بافت سخت و مستحکمی دارد.لاستیک مانند است.
دارای شکل نامنظمی است.شکل آن منظم است.
هنگام لمس حرکت نمی‌کند.هنگام لمس حرکت می‌کند.
غالبا بدون درد است.در بیشتر موارد دردناک است.
باقی می‌ماند یا به تدریج بزرگ‌تر می‌شود.به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و سپس از بین می‌رود.
پزشکی که در حال معاینه گردن یک بیمار است
فقط پزشک می‌تواند توده سرطانی را از توده گردنی ناشی از تورم غدد لنفاوی تشخیص دهد.

2. ندول‌

منظور از ندول رشد غیرطبیعی بافت در هر نقطه از بدن است. در اکثر موارد، ندول‌ها سرطانی نیستند. اینکه ندول به درمان نیاز دارد یا خیر، به علائم، سرعت رشد و محل قرارگیری آن بستگی دارد. که برای درمان باید به دکتر جراح عمومی مراجعه شود.

3. کیست

توده‌های گردن ممکن است کیست باشند. کیست‌ها کیسه‌های پر از مایعی هستند که می‌توانند در هر جایی از بدن  تشکیل شوند. کیست‌ها جامد نیستند، معمولا نرم به نظر می‌رسند و اغلب خوش‌خیم هستند، اما بعضی از سرطان‌ها می‌توانند به شکل کیست ظاهر شوند. بسیاری از کیست‌ها خود به خود از بین می‌روند. با این حال، بسته به اندازه و محل آن‌ها، ممکن است مجبور شوید آن‌ها را با جراحی تخلیه کنید. برای درمان بهتر است به فوق تخصص های جراحی عمومی مراجعه کنید.

4. لیپوم

لیپوم یک توده خوش‌خیم پر از چربی است که گاهی اوقات می‌تواند علت وجود توده در گردن باشد. لیپوم‌ها سرطانی نیستند (تومورهای چربی که سرطانی هستند بسیار نادرند و لیپوسارکوم نامیده می‌شوند).

بسته به اندازه و محل لیپوم‌ها ممکن است لازم باشد با جراحی برداشته شوند. افرادی که سابقه ابتلا به لیپوم یا سابقه خانوادگی لیپوم را دارند، بیشتر احتمال دارد که دوباره به آن مبتلا شوند.

برای درمان لیپوم باید تحت نظر جراح عمومی باشید.

بیشتر بدانید: آرتروز گردن و راه‌کار‌های درمانی آن

5. گواتر یا گواتر ندولر کلوئیدی

یکی از دلایل رایج ایجاد توده در گردن ابتلا به گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) است. منظور از گواتر ندولر توده‌هایی است که روی غده تیروئیدی که بزرگ شده است ایجاد می‌شوند. آن‌ها در جلوی گردن و اغلب فقط در یک طرف ظاهر می‌شوند. از آنجا که تیروئید هنگام بلع بالا و پایین می‌رود، توده‌های روی آن هم حرکت می‌کنند.

گواتر را معمولا می‌توان با دارو درمان کرد که توسط دکتر غدد تجویز می‌شود. به عنوان مثال، گواتر ناشی از کم کاری تیروئید با لووتیروکسین و گواتر ناشی از پرکاری تیروئید با ید رادیواکتیو درمان می‌شود. در بعضی موارد، گواتر باید با جراحی برداشته شود.

برای مشاوره با دکتر غدد آنلاین کلیک کنید.

6. کورک

گاهی اوقات، توده‌های گردن به عفونت مربوط می‌شون. کورک‌ها عفونت‌های پوستی هستند که ممکن است مثل توده به نظر برسند. آن‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن تشکیل شوند، اما بیشتر در نزدیکی سطح پوست قرار دارند. کورک‌ها می‌توانند عمیق، سخت و نسبتا بزرگ باشند و ممکن است از آن‌ها چرک خارج شود.

کورک‌ها را می‌توان به کمک دکتر متخصص عفونی تخلیه کرد. گاهی اوقات، آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی هم مورد نیاز است.‌ در موارد شدید، آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی (IV) برای درمان کورک تجویز می‌شوند.

مردی که در حال خوردن دارو است و یک لیوان آب در دست دارد
بسیاری از کورک‌ها با آنتی‌بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی درمان می‌شوند.

7. تومورهای سرطانی

سلول‌های سرطانی، سلول‌های جهش یافته‌ای هستند که به سرعت رشد می‌کنند و متوقف کردن آن‌ها بسیار دشوار است. توده‌های سرطانی معمولا در سینه، بیضه یا غدد لنفاوی یافت می‌شوند. در مورد فرق توده گردنی با توده های سرطانی این نکته گفته شده است که احتمال سرطانی بودن توده‌هایی که پر از مایع هستند و به راحتی در زیر انگشت‌ها حرکت می‌کنند کمتر از توده‌هایی است که سفت، بی‌حرکت، نامنظم و بدون درد هستند.

بیماری سرطان می‌تواند با علائم زیادی همراه باشد که یکی از آن‌ها وجود توده قابل مشاهده است. اگرچه همه توده‌ها سرطانی نیستند، اما پیدا کردن آن‌ها در هر نقطه‌ای از بدن می‌تواند ترسناک باشد. به همین دلیل مهم است که برای ارزیابی بیشتر به دکتر انکولوژی مراجعه کنید.

اینفوگرافی از دلایل بروز توده در گردن
تورم غدد لنفاوی، ندول، کیست، لیپوم، گواتر و سرطان باعث ایجاد توده در گردن می‌شوند.

بیشتر بدانید: گردن درد و شیوه های درمان خانگی + انواع درد پشت گردن

چگونه علت به وجود آمدن توده در گردن مشخص می‌شود؟

در بعضی موارد، پزشک می‌تواند بر اساس معاینه بدنی و بررسی سایر علائم دلیل ایجاد توده را تشخیص دهید. اما گاهی اوقات، برای تایید تشخیص به تست‌های دیگری نیاز است، از جمله:

  • شمارش کامل خون (CBC) برای ارزیابی سلامت کلی شما و تشخیص بعضی از علل احتمالی مثل عفونت
  • روش‌های تصویربرداری مثل سونوگرافی، اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • بیوپسی (نمونه‌برداری)
اینفوگرافی از روش‌های تشخیص علت به وجود آمدن توده در گردن
علت ایجاد توده در گردن به کمک آزمایش خون، روش‌های تصویربرداری و بیوپسی مشخص می‌شود.

چه راهکارهایی برای درمان توده گردن وجود دارد؟

درمان توده در گردن به علت زمینه‌ای بروز آن بستگی دارد. اگر ایجاد توده گردن به عفونت‌های باکتریایی مربوط باشد، با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. گزینه‌های درمانی برای توده‌های ناشی از سرطان شامل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی است.

بیماری که روی تخت خوابیده است و در حال پرتو درمانی است
پرتو درمانی به درمان توده‌های گردنی ناشی از سرطان کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: جراحی دیسک گردن: تعویض یا فیوژن (الحاق)؟

سوالات متداول

آیا توده‌هایی که از بین نمی‌روند، خطرناک هستند؟

دلایل زیادی برای ایجاد توده در گردن وجود دارد که بسیاری از آن‌ها نگران‌کننده نیستند. با این حال اگر در گردن خود توده‌ای دارید که از بین نمی‌رود، باید برای ارزیابی کامل به پزشک مراجعه کنید.

چگونه می‌توان تشخیص داد که توده گردن سرطانی است؟

تتا زمانی که به پزشک مراجعه نکنید، نمی‌توانید با اطمینان بگویید که یک توده سرطانی است یا خیر. تست‌های زیادی برای تشخیص سرطانی بودن توده‌ها وجود دارد.

آیا استرس می‌تواند باعث تورم غدد لنفاوی شود؟

اضطراب و استرس روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آن‌ها به طور مستقیم باعث تورم غدد لنفاوی شوند.

کلام پایانی

هر کسی ممکن است وجود توده در گردن را تجربه کند. به یاد داشته باشید که بیشتر توده‌های گردن سرطانی نیستند، اما مانند هر بیماری دیگری بهتر است به موقع تشخیص داده شده و درمان شوند. اگر متوجه یک توده در گردن خود شدید، نگران نشوید. در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا علت بروز آن مشخص شود. چنانچه درباره علت و نحوه درمان توده‌های گردن نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید از طریق سایت درمانکده از بهترین متخصصان وقت بگیرید یا به صورت آنلاین با آن‌ها مشورت کنید.

منابع: verywellhealth, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 51

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

20 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
مانیس
مانیس
3 ماه قبل

س خسته نباشین سال نوتون مبارک و همیشه سال خوبی داشته باشین من چند مدت قبل صورتمو اصلاح کردم ولی متوجه شدم تیغ مال چند ماه قبل استفاده شده بود وقتی صورتم رو زدم درست سمت چپ گردن تقریبا جای شاهرگم یکم برید و فکر کردم چیزی نیست ولی صبح دیدم تبدیل به غده ی چربی زیر پوستی شده بعد از مدتی خوب شد یعنی تا اندازه ای کوچک شد ولی دوباره در عرض یه روز بزرگ شد دکتر مراجعه کردم بهم قرص داکسی سایکلین و آمپول تزریق داد گفت میخوام چرک رو بکشم ولی الان خیلی بدتر و بزرگتر شده حتی یه غده ی کوچک داخل غده چربی در اومده و هر روز زیر پوست داره رشد میکنه ممکنه خطرناک باشه لطفا راهنمایی کنین ممنون

مبین
مبین
4 ماه قبل

سلام پسرم الان دو هفته هست طرف راست گلوش یه توده از داخل احساس می‌کنه دکتر هم بردم بهش آموکسی کلاو داده ولی هنوز خوب نشده آیا بازم نیاز هست آنتی بیوتیک مصرف کنه ؟

شهر
تبریز
MAHDI MOHAMMADI
MAHDI MOHAMMADI
5 ماه قبل

توده ویا غده در نزدیکی شاه رگ گردن ما است مشکل و علائم اساسی این چیست؟

م س
م س
5 ماه قبل

سلام آیا تو رفتگی در گردن میتونه خدای نکرده تومور باشه

شهر
تهران
مربم
مربم
6 ماه قبل

سلام ازسال ۱۴۰۰به طورناگهانی شب که خوابیدم زیرگلوم سمت راست به اندازه یه گردوبزرگ شدوزیرزبونن اون رگهاهست ورم کرد،آزمایش وسونودادم گفتن غددلنفاویه ودوسه دوره داروگرفتم وگفتندمجددپیگیرباشم که من ول کزدم،باخوردن ادویه جات تندی ترشی،غذاخوردن حرف زدن بزرگ میشه،گاهی هم نیست،گاهی فکرمیکنم مثل یه چنگک چنگ انداخته تاتوگوش وپشت گوش وحلق وگلوم،نظرتون چیه خطرناکه

شهر
اصفهان
وحید
وحید
1 ماه قبل
پاسخ به  مربم

منم مثل شما میشم ‌ اوایل. خیلی اذیت میکرد ولی این اواخر همون اولین لحظه که احساس میکینی داره شروع میشه یه اب سرد میخورم به حالت عادی برمیگرده ‌ من کل اینترنت رو جستجو کردم شما اولین نفری هستی که این مشکل رو داشته

شهر
تهران
محمدرضا
محمدرضا
7 ماه قبل

توده ریز زیرگلو حرکت دارد بدون درد

تکتم براتی
تکتم براتی
8 ماه قبل

باسلام خسته نباشید
بنده ۴۴سالمه که ارسال ۹۹متوجه کیست سینه شدم وسه مرتبه کیست تخلیه شده دوباره کیست های ریز و بزرگ پرشده یکسال بیخیال گرفتم درد داشتم بعداز چند ماه شانه هام والان سه ماه گردن و پشت گردن وکتف شدید که میشه دست و پا و ران کلا تمام استخوانهای بدنم دردمیگیره بیشتر گردن و شانه هالطفا راهنمایی بفرمایید ممنونم

تکتم براتی
تکتم براتی
8 ماه قبل

سلام خسته نباشید

شهر
کرج
محمد رضا باقری
محمد رضا باقری
8 ماه قبل

سلام و عرض ادب
واقعا شگفتی است کساتی که مطالب شمارا میخونند برای سر گرمی وارد صفحه شما نشدند برای سرگرمی جایگاهای بهتری در اینترنت وجود داره چرا بیاد در عالم بیماری و درد و مرض عذاب بکشه و عذاب کشیدن دیگران را متحمل بشه با چه نگرانی سوال میکنندو مشکلاتشونو با شما مطرح میکنند آنوقت مشاور متخصص یا هر سمتی که باید پاسخگوی این دوستان باشه خوابه اهمیت قائل نیست پاسخ نمیده سوالاتی که ممکنه پاسخشون سوال خیلیای دیگه باشه ! لطفا به سوگندهایی که در عالم علمی و پزشکی یاد کردید پایند باشید تا دچار کارمای علمی خودتون نشوید شما مسئول هستید و مسئولیت پذیر باشید . با تشکر

بیت الله پورحیدر
بیت الله پورحیدر
8 ماه قبل

مادرم حدود ۲ماهه گلو درد میکنم بلعش بادرد شدید هر جا هم بردیم اثری نکرد تا اندوسکوپی گفتند توده مشاهده شده بای جگار کنم

شهر
تهران
بیت الله پورحیدر
بیت الله پورحیدر
8 ماه قبل

گلوی مادرم حدود دوماه درد گرفته چند جا بردیم اخرس بردی اندوسکوپی نمونه برداری کردند جواب اندوسکوپی گفتند توده هست من باید جکار کنم

شهر
تهران
فرهادعلی نژاد
فرهادعلی نژاد
9 ماه قبل

سلام خارش زير فک و در ناحیه صورت و گردن خیلی اذیتم میکنه .نزدیک 2 ماهه پیش از پشت گوش و گردن‌ سونوگرافی دادم گفت که مشکلی نداری .علتش چیه.

هادی حسینی
هادی حسینی
9 ماه قبل

۳

شهر
تبریز
مهتاب
مهتاب
9 ماه قبل

سلام .من الان نزدیک ب دوسال هست یه غده سمت چپ گردنم کنار مهرگردنم هست چندهفته میشه ک بزرگ تر شده .اما نرم و بی حرکت هست .گلو درد وگوش درد هم دارم. کاهی هم گردن درد شدید میگیرم.میترسم برم سونوگرافی

منصور
منصور
9 ماه قبل
پاسخ به  مهتاب

سلام منم هم همین جوری هستم مثل شما گردان درد گوش درد دقیق واسه داخل گردنم هست نزدیک به لوزه هام اگر سونگرافی دادی به منم بگو چون منم نگرانم خیلی ممنون

شهر
تهران
مریم
مریم
8 ماه قبل
پاسخ به  منصور

سلام منم دارم سونو دادم گفت سنگ غدد بزاقی هست گاهی متورم میشه و دردناک به خصوص پاییز که سرما هست و اوایل گوش درد هم می گرفتم

شهر
شیراز
گلی
گلی
7 ماه قبل
پاسخ به  منصور

سلام دوست عزیز حتما به متخصص گوش حلق مراجعه کن عفونت خیلی خطرناک من الان به خاطر سهل انگاری کردنم از ی عفونت ساده که میتونست باکمترین هزینه رفع بشه انجام ندادم الان باید گلوم عمل کنم

سحر
سحر
1 سال قبل

درود،یک توده سفت و ریز بیضی شکل پشت گردنم سمت راست پیدا کردم اوایل درد داشت گردنم گوش درد میگرفتم و گاهی گوشم بسته میشد،این توده حرکت نمیکند چی میتونه باشه؟ تازگی ازمایش خون دادم ایا در سی بی سی مشخص میشه اگه خدای نکرده چیز بدی باشه؟

نادعلی،
نادعلی،
1 سال قبل

سلام پدرم باطری قلب دارد دکتر گوش و حلق و بینی تشخیص داده غدد لنفاوی
باید عمل شود سن پدرم ۷۵ سالشه آیا می‌تواند عمل کند در ضمن دکتر حلق وببینید گفته ی نامه از پزشک‌قلبش بیارید