آمپول نوروبیون؛ سیستم ایمنی بدنتو با تزریق این آمپول بالا ببر!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آمپول نوروبیون نام تجاری نوعی مکمل تزریقی است که در آن ترکیبی از ویتامین‌های گروه B وجود دارد. گفته می‌شود که نوروبیون می‌تواند به بهبود عملکرد عصبی کمک کند. به‌طورکلی مکمل‌های ویتامین B کمپلکس، از جمله محصولات نوروبیون، می‌توانند به درمان یا پیشگیر:ی از کمبود برخی مواد مغذی کمک کنند. اما فواید این آمپول چیست و برای چه کسانی مناسب است؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد فواید و عوارض آمپول نوروبیون آشنا شوید.

آمپول نوروبیون چیست؟

آمپول نوروبیون نوعی مکمل تقویتی است که از چند نوع ویتامین B تشکیل شده است و برای درمان خستگی، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش وزن استفاده می‌شود. بهترین آمپول نوروبیون درواقع دارویی است که توسط شرکتی با همین نام تجاری تولید شده باشد. امروزه برندهای معتبر زیادی این آمپول را تولید کرده‌اند که بیشتر آن‌ها کیفیت بالایی دارند.

بیشتر بدانیم: عوارض آمپول پروژسترون

تصویر آمپول نوروبیون
آمپول نوروبیون یک داروی تزریقی برای رفع علائم مربوط به کمبود ویتامین B است.

اگر برایتان سوال شده که آمپول نوروبیون از چی تشکیل شده باید بگوییم که این آمپول شامل ترکیبی از ویتامین B است. در مجموع هشت ویتامین B وجود دارد و هر کدام در اطمینان از عملکرد صحیح سلول‌های بدن، از جمله سلول‌های عصبی، پوست و مغز نقش دارند. نوروبیون مکملی است که از ترکیب سه ویتامین B تشکیل شده است.

  • ویتامین B1 که تیامین نیز نامیده می‌شود.
  • ویتامین B6 که پیریدوکسین نیز نامیده می‌شود.
  • ویتامین B12

آمپول نوروبیون فورته از ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6 ،B12 تشکیل شده‌است.

فواید تزریق آمپول نوروبیون

مزیت اصلی تزریق این آمپول یا ترکیبات مشابه ویتامین B، پیشگیری یا درمان کمبود خفیف ویتامین B است. ویتامین‌های B نقش مهمی در بسیاری از عملکردها در بدن بازی می‌کنند و به ایجاد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند و به متابولیسم و استفاده از برخی مواد مغذی برای مثال کمک می‌کنند. کمبود ویتامین B به دلیل دریافت نکردن ویتامین‌های کافی از رژیم غذایی یا مشکل جذب آن‌ها توسط بدن است.

کمبود ویتامین B می‌تواند علائم مختلفی مثل خستگی، ضعف، کم‌خونی، کاهش وزن، علائم آسیب عصبی، مانند سوزن‌سوزن شدن یا درد بی‌حسی در دست‌ها و پاها، افسردگی، مشکلات مربوط به اندام‌های مختلف مانند کبد، کلیه یا پوست و ضعف سیستم ایمنی بدن را در فرد ایجاد کند. در ادامه می‌توانید با فواید آمپول نوروبیون آشنا شوید.

بیشتر بدانیم: آمپول کتورولاک برای چیست؟

اینفوگرافی فواید تزریق آمپول نوروبیون
از مهم‌ترین مزیت‌های تزریق نوروبیون می‌توان به درمان آسیب‌های عصبی، درمان کم‌خونی، تنظیم سطح کلسترول و افزایش انرژی اشاره کرد.

درمان آسیب‌های عصبی

آسیب عصبی ممکن است به صورت دردهای بدن، بی‌حسی، احساس سوزن شدن، ضعف در سراسر بدن، مشکلات مربوط به گردش خون در بدن و مشکلات ادراری ظاهر شوند. تزریق نوروبیون این مشکلات و علائم را 1 تا 2 ساعت پس از تزریق کاهش می‌دهد.

جلوگیری از کم‌خونی

کمبود B12 می‌تواند منجر به کم‌خونی شدید (کم‌خونی مگالوبلاستیک) شود. مولکول‌های بزرگ هموگلوبین و تغییر شکل گلبول‌های قرمز خون می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین B12 در بدن ایجاد شود. درنهایت، این موضوع ممکن است منجر به سطح پایین گلبول‌های قرمز خون شود. تزریق نوروبیون برای جلوگیری از کم خونی و افزایش سطح هموگلوبین ضروری است. با این حال، قبل از تزریق این آمپول بهتر است از یک متخصص داخلی مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانید: مفنامیک اسید چیست؟

تنظیم سطح کلسترول

افزایش سطح کلسترول ممکن است ناشی کمبود ویتامین‌ها و مصرف بیش از حد چربی غیراشباع باشد. تزریق نوروبیون می تواند به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می‌کند. با مصرف مقدار مناسب نوروبیون کلسترول کاهش می‌یابد.

کاهش دردهای عضلانی

تزریق نوروبیون می‌تواند به کاهش دردهای عضلانی کمک کند. ویتامین‌های موجود در این آمپول ترمیم بافت‌های عضلانی را سریع‌تر می‌کنند و نقش موثری بر جلوگیری در دردهای عضلانی نیز دارند.

پرپشت شدن موها

مشکل اصلی ریزش مو عدم دریافت مواد مغذی و ویتامین های ضروری است. وجود انواع ویتامین B در نوروبیون پ به ضخیم شدن و حفظ مو کمک می‌کند. تزریق این آمپول موجب رشد موهای جدید و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. نوروبیون از کم خونی جلوگیری می‌کند و به بهبود اکسیژن‌رسانی به پوست سر کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: سیپروهپتادین چیست؟

تصویر فردی که موهای پرپشت و زیبا دارد.

تزریق نوروبیون می‌تواند به بهبود رشد و تقویت موها کمک کند.

بیشتر بدانیم: انواع ویتامین‌های ضروری بدن کدامند؟

افزایش متابولیسم

در این آمپول انواع ویتامین B وجود دارد که هر کدام نقش خاصی در ایجاد متابولیسم بدن ایفا می‌کنند. استفاده از این آمپول به تسریع تجزیه و انحلال سریع لیپیدها کمک می‌کند و در کاهش وزن نیز موثر است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تزریق نوروبیون می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند. آمپول نوروبیون در سرماخوردگی و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی بسیار موثر است و می‌تواند روند بهبود این بیماری‌ها را سریع‌تر کند.

سایر فواید آمپول نوروبیون

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود پوست
  • افزایش رشد ناخن‌ها
  • سلامت قلب
  • سلامت کبد
  • افزایش وزن
  • رفع خستگی و افزایش انرژی
  • رفع استرس

آمپول نوروبیون برای چه افرادی مناسب است؟

مزیت اصلی نوروبیون این است که می‌تواند از کمبود ویتامین B جلوگیری کند. گیاهخواران بیشتر از سایر افراد در معرض خطر کمبود ویتامین B هستند. بسیاری از افراد به اندازه کافی هر ویتامین B را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند، اما برخی از گروه‌ها بیشتر از سایرین در معرض خطر کمبودهای خاص هستند. به خاطر داشته باشید که قبل از استفاده از این آمپول حتما با پزشک خود مشورت کنید که در سایت درمانکده به راحتی و با چند کلیک می‌توانید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر داخلی مورد نظر خود ارتباط بگیرید. در ادامه به لیستی از افرادی که باید از نوروبیون استفاده کنند، اشاره شده است.

بیشتر بدانید: قرص سیستین چیست؟

اینفوگرافی افرادی که می‌توانند از آمپول نوروبیون استفاده کنند.
خانم‌های باردار، افراد بالای 50 سال، کسانی که به کمبود ویتامین B مبتلا هستند و افرادی که ضعف جسمانی دارند، می‌توانند از نوروبیون استفاده کنند.
  • خانم‌های باردار
  • افراد بالای 50 سال
  • افراد گیاهخوار
  • افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند.
  • کسانی که عمل بای پس معده انجام داده‌اند
  • افرادی که به کمبود ویتامین B مبتلا هستند.
  • افرادی که ضعف جسمانی دارند.
  • افراد دارای کمبود وزن

بیشتر بدانیم: بهترین زمان مصرف ویتامین دی

نحوه تزریق آمپول نوروبیون

آمپول نوروبیون به صورت عضلانی به بازو یا باسن تزریق می‌شود. برای تزریق عضلانی پرستار یا پزشک سوزن را در زاویه 90 درجه از بدن قرار می‌دهد و به داخل عضلات باسن تزریق می‌کند. معمولا اندازه سرنگ با توجه به دوز دارو و سن بیمار متفاوت است.

تصویر پزشکی که در حال تزریق نوروبیون است.
تزریق آمپول نوروبیون به صورت عضلانی هم به بازو و هم باسن انجام می‌شود.

آمپول نوروبیون در کجا نگهداری شود؟

آمپول نوروبیون باید در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. قرار گرفتن این دارو زیر نور مستقیم خورشید و دمای بالای 25 درجه سانتی‌گراد موجب خراب شدن آن می‌شود. به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید از آمپول نوروبیونی که تاریخ انقضای آن گذشته است، استفاده کنید.

اگر برایتان این سوال ایجاد شده که اگر آمپول نوروبیون در یخچال نباشد چه میشود، باید بگوییم که اگر دارو تنها برای چند ساعت در دمای زیر 25 درجه سانتی‌گراد و سایه قرار گرفته است، مشکلی ایجاد نمی‌شود. اگر آمپول برای مدت زیادی بیرون از یخچال قرار گرفته است، بهتر است آن را دور بیندازید.

بیشتر بدانید: آمپول سفازولین برای چیست؟

آیا آمپول نوروبیون در بارداری و شیردهی مجاز است؟

به‌طورکلی استفاده از آمپول نوروبیون در شیردهی و بارداری هیچ مشکلی ندارد. اما کلیه خانم‌ها در این دوران باید قبل از تزریق آمپول نوروبیون با پزشک خود مشورت کنند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که دریافت دوز بالای این آمپول در دوران شیردهی می‌تواند مقدار شیر را کاهش دهد. بنابراین هیچ‌گاه به صورت خودسرانه و در دوز بالا از این آمپول استفاده نکنید.

بیشتر بدانیم: انواع ویتامین b کدامند؟

عوارض تزریق نوروبیون

هر چند تزریق نوروبیون در زمان ضعف و بیماری می‌تواند به افزایش انرژی و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، اما به هر حال این آمپول ممکن است در برخی افراد سبب بروز عوارضی شود. به‌طورکلی استفاده از ویتامین‌های گروه B برای اکثر افراد بی‌خطر است. این ویتامین‌ها در آب حل می‌شوند و در بافت‌ها تجمع پیدا نمی‌کنند. این بدان معناست که بدن به راحتی می‌تواند ویتامین‌های اضافی موجود در ادرار را حذف کند.

به همین دلیل، ویتامین‌های B عموماً غیرسمی هستند و خطر جدی برای سلامت ایجاد نمی‌کنند. با این حال، مصرف دوز بسیار بالا می‌تواند خطرناک باشد و عوارض جانبی ایجاد کند. قبل از شروع هر مکمل جدید با پزشک صحبت کنید. این امر به ویژه برای افرادی که به‌طور مداوم  از این دارو استفاده می‌کنند و افرادی که مشکلات اندام‌های داخلی مانند بیماری کلیوی دارند بسیار مهم است. در ادامه می‌توانید با عوارض آمپول نوروبیون آشنا شوید.

  • ادرار بیش از حد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • آسیب عصبی
  • واکنش‌های آلرژیک نیز از عوارض جانبی نادر مکمل‌های ویتامین B است. هر فردی که در حین مصرف نوروبیون علائم واکنش آلرژیک را تجربه می‌کند باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد. برخی از این علائم عبارت‌اند از: بثورات پوستی، مشکل در تنفس و تورم در صورت یا دهان.

بیشتر بدانیم: آمپول دگزامتازون چیست؟

سخن نهایی

آمپول نوروبیون یک داروی تزریقی متشکل از 3 نوع ویتامین B است که می‌توانید به پیشگیری از کمبود ویتامین B6، B12 و B1 کمک کند. اگر با کمبود انرژی روبرو هستید و دائما بیمار می‌شوید، می‌توانید از این آمپول برای رفع این مشکلات استفاده کنید. قبل از تزریق این دارو حتما با یک پزشک متخصص داخلی مشورت کنید. در صورت تمایل می‌توانید به صورت حضوری و آنلاین با متخصصین داخلی درمانکده صحبت کنید.

بیشتر بدانیم: کاربرد آمپول تریامسینولون

سوالات متداول

آمپول نوروبیون درد دارد؟

تزریق آمپول نوروبیون کمی دردناک است و میزان درد با توجه به تحمل هر فرد در برخی افراد بیشتر و در برخی کمتر است.

آمپول نوروبیون چند وقت یکبار استفاده شود؟

آمپول نوروبیون باید با توجه مشکل هر فرد با دوز و میزان مشخصی استفاده شود. معمولا افرادی که به کمبود ویتامین B شدید مبتلا هستند، باید روزانه یک عدد آمپول دریافت کنند.  سایر افراد می‌توانند از ماهانه یک آمپول یا در مواقع خاص از این آمپول استفاده کنند.

تزریق آمپول نوروبیون در پریودی چگونه است؟

تزریق آمپول نوروبیون در پریودی با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است. اما در بسیاری از افراد در 3 روز اول پریودی و روزانه یک عدد آمپول تزریق می‌شود.

آیا کیفیت آمپول نوروبیون خارجی و ایرانی متفاوت است؟

برخی معتقد هستند که آمپول نوروبیون خارجی کیفیت بالاتری دارد، اما باید بدانید که محتوای آمپول نوروبیون ایرانی و خارجی یکی است و تفاوتی با هم ندارند.

منابع: medicalnewstoday، credihealth، practo

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 348

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

41 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها