پیرسینگ بینی چیست؟ راهنمای کاربردی پیرسینگ بینی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پیرسینگ بینی یک روش رایج برای قرار دادن انواع نگین و جواهرات زینتی روی بینی است که این روزها بیشتر از قبل در میان جوانان رایج شده است. برای آن سوراخی در قسمت بینی ایجاد می‌شود تا جواهرات یا سوزن‌هایی را در آن قرار بگیرد. اما روش آن چگونه است و به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد انواع آن و روش‌های انجام آن آشنا شوید.

نحوه پیرسینگ بینی

معمولا در عرض چند دقیقه و به سادگی انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید با مراحل آن آشنا شوید.

  • آماده سازی: قبل از شروع آن، منطقه مورد نظر باید به دقت تمیز شود و آماده سازی شود.
  • علامت‌گذاری: با استفاده از یک نقطه نشانگر، جایی که سوراخ ایجاد می‌شود، مشخص می‌شود.
  • پیرسینگ: با استفاده از سوزن یا سرنگ مناسب، سوراخ در قسمت مورد نظر ایجاد می‌شود و جواهرات وارد می‌شوند.
  • تمیز کردن ناحیه مورد نظر: پس از اتمام پیرسینگ، نقطه مورد نظر به آرامی تمیز می‌شود و مراقبت‌های لازم انجام می‌شود.

بهترین جای پیرسینگ بینی

برای آن معمولا گزینه‌های متعددی پیش رویتان وجود دارد. هر چند بهترین جای آن تیغه وسط بینی و پره بینی است، اما پیرسینگ در قسمت‌های دیگر بینی نیز انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید با بهترین قسمت‌های بینی که می‌توانید پیرسینگ انجام دهید، آشنا شوید.

تیغه وسط بینی (سپتوم)

ساختار غضروفی که سوراخ بینی را می‌پوشاند، رایج‌ترین ناحیه برای سوراخ کردن بینی است. درواقع بین سوراخ‌های بینی یک ساختار غضروفی دارد که سمت راست و چپ بینی را از هم جدا می‌کند. در این قسمت جواهرات به شکل صحیح قرار می‌گیرد و به خوبی قابل مشاهده است.

پره بینی

یکی دیگر از محبوب‌ترین قسمت‌های بینی برای پیرسینگ، پره بینی است. در این روش معمولا فرد پیرسینگ را در یکی از پره‌های بینی خود انجام می‌دهد. برای این نوع پیرسینگ از نگین، حلقه و پین‌های L شکل استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: سرطان بینی چیست؟

تصویر پیرسینگ پره بینی
یکی از محبوب‌ترین قسمت‌ها برای پیرسینگ، پیرسینگ پره بینی است.

پل بینی

یکی دیگر از قسمت‌های بینی که می‌توانید برای پیرسینگ استفاده کنید، پل بینی یا بین دو چشم است. این مدل پیرسینگ معمولا به صورت سطحی انجام می‌شود و در این روش معمولا از میله‌های خمیده استفاده می‌شود. این روش معمولا چندان محبوب نیست اما به دلیل سطحی بودن درد کمتری نسبت به سایر انواع پیرسینگ دارد.

نوک بینی

در این نوع پیرسینگ حلقه با میله پیرسینگ وارد بخش گوشتی جلوی بینی می‌شود و از همین رو معمولا پیرسینگ سطحی انجام می‌شود و کمی دشوارتر از روش‌های دیگر است.

روش پیرسینگ بینی

روش‌های مختلف برای پیرسینگ بینی شامل استفاده از سوزن و سرنگ است. پیرسینگ با سوزن روشی متداول و رایج است، درحالی‌که پیرسینگ با سرنگ کمتر استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید بیشتر با روش‌های آن آشنا شوید.

  • پیرسینگ با سوزن: بهترین روش آن استفاده از سوزن است. این روش متداول‌ترین روش آن است که در آن با استفاده از سوزن مناسب، سوراخی در قسمت مورد نظر ایجاد می‌شود و سپس جواهرات وارد می‌شوند.
  • پیرسینگ با سرنگ: این روش کمتر استفاده می‌شود و در آن با استفاده از سرنگی خاص، سوراخ در قسمت بینی ایجاد می‌شود.

آیا پیرسینگ بینی درد دارد؟

هر چند هرکسی آستانه درد متفاوتی دارد، اما سوراخ کردن بینی با ناراحتی نسبتاً جزئی همراه است. معمولا در لحظه‌ای که غضروف سوراخ می‌شود، فرد دردی را احساس می‌کند و ممکن است این درد تا یک روز ادامه پیدا کند. پس از آن درد فروکش می‌کند. در صورتی که از آن یا عوارض بعد از آن می‌ترسید، می‌توانید از آن فیک استفاده کنید. با این روش می‌توانید بدون سوراخ کردن آن را به صورت موقتی روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و از ظاهر جدیدتان لذت ببرید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: عفونت بینی بعد از عمل

تصویر فردی که در حال پیرسینگ بینی است.
پیرسینگ بینی در زمان سوراخ کردن غضروف مقداری درد دارد.

پیرسینگ بینی نشانه چیست؟

شاید در گذشته آن معنای خاصی داشت، اما امروزه تنها جنبه زیبایی دارد و برای جذاب‌تر به نظر رسیدن چهره از آن استفاده می‌شود. امروزه در میان جوانان بسیار رایج شده است و به عنوان یک نماد زیبایی از آن استفاده می‌شود.

انواع پیرسینگ بینی

پیرسینگ بینی معمولا به دو صورت دائمی و موقتی استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با جزئیات انواع پیرسینگ بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بدانید: نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی به چه صورت است؟

پیرسینگ دائمی

در این روش پزشک با کمک دستگاهی خاص یک سوراخ در ناحیه مورد نظر بینی ایجاد می‌کند تا فرد از پیرسینگ را داخل آن قرار دهد. این پیرسینگ دائمی است و از همین رو برای کسانی که هنوز در مورد داشتن پیرسینگ مطمئن نیستند، گزینه مناسبی نیست.

پیرسینگ موقت

در این روش هیچ نیازی به سوراخ کردن بینی نیست و فرد می‌تواند پیرسینگ را با چسب روی بینی بچسباند و یا از مدل‌های فنری پیرسینگ که بدون چسب داخل سوراخ بینی قرار می‌گیرند، استفاده کند.

بیشتر بدانید: لیفت بینی چیست؟

تصویر فردی که از پیرسینگ موقت استفاده می‌کند.
پیرسینگ موقف یک روش ساده برای افرادی است که از سوراخ کردن بینی می‌ترسند و یا دوست ندارند پیرسینگ دائم انجام دهند.

مراقبت‌های بعد از پیرسینگ چیست؟

به منظور جلوگیری از عفونت و بهبود سریع‌تر زخم باید بعد از پیرسینگ مراقبت‌های لازم را انجام دهید. در ادامه می‌توانید با مراقبت‌های بعد از پیرسینگ آشنا شوید.

پاکسازی زخم

 منطقه پیرسینگ  را روزانه با محلول ضدعفونی‌کننده ملایم بشویید. بهتر است روزانه 2 تا 3 بار با یک پنبه آغشته به آب نمک، زخم را تمیز کنید و در صورتی که پیرسینگ پره بینی انجام داده‌اید، بینی را به‌طور کامل داخل آب نمک قرار دهید.

استفاده از پماد ضدعفونی‌کننده

 پماد ضدعفونی‌کننده مخصوص بینی استفاده می‌شود تا از عفونت جلوگیری شود.

بیشتر بدانید: انحراف بینی چیست؟

جلوگیری از خیس کردن زخم

 در طول فرآیند بهبودی، باید از آب خوردگی جلوگیری شود و مواظبت کامل صورت بگیرد.

عدم لمس کردن ناحیه پیرسینگ

 در طول فرآیند بهبودی، نباید نوک جواهر یا محل پیرسینگ را لمس کرد. به خاطر داشته باشید که دست زدن به سوراخ پیرسینگ موج آسیب به بافت پوست و ایجاد گوشت اضافه می‌شود.

عدم استفاده از مواد آرایشی روی پوست

تا زمانی که محل پیرسینگ شما کاملا بهبود پیدا نکرده است، نباید روی آن از مواد آرایشی یا کرم‌های مختلف استفاده کنید.

عوارض پیرسینگ بینی

مهم‌ترین عارضه‌ای که ممکن است بعد از آن تجربه کنید، عفونت است. در صورتی که فرد بعد از پیرسینگ مراقبت‌های لازم را انجام ندهد، احتمال ایجاد عفونت در ناحیه آن وجود دارد. از طرف دیگر این کار تمیز کردن داخل بینی را با مشکل روبرو می‌کند و این موضوع به خصوص در زمان سرماخوردگی که فرد آبریزش دارد، بسیار محسوس خواهد بود. در برخی افراد نیز ممکن است تا مدت‌ها دردناک باشد و با تکان دادن پیرسینگ درد تشدید شود. در ادامه می‌توانید با لیستی از عوارض پیرسینگ آشنا شوید.

در صورت لزوم می توانید با دکتر عمومی آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص عمومی مراجعه کنید.

اینفوگرافی عوارض پیرسینگ بینی
از رایج‌ترین عوارض پیرسینگ بینی می‌توان به عفونت، خونریزی، آسیب عصبی و اسکار پوستی اشاره کرد.
  • عفونت
  • خونریزی
  • آسیب عصبی
  • حساسیت به پیرسینگ
  • اسکار پوستی

روش تعویض پیرسینگ بینی

به‌طورکلی نباید به صورت مرتب عوض شود. اما اگر به هر دلیلی تمایل به عوض کردن آن داشته باشید، باید صبر کنید تا جای زخم به‌طور کامل بهبود پیدا کند آن جدید را ضدعفونی کرده و به آرامی در سوراخ بینی قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که بعد از قرار دادن جدید دوباره بینی را ضدعفونی کنید. تا چند روز از رفتن به استخر و دست زدن به پیرسینگ اجتناب کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

بیشتر بدانید: عمل بینی چه خطراتی دارد؟

بهترین پماد برای پیرسینگ بینی

ضدعفونی کردن محل آن به صورت مرتب اهمیت زیادی دارد. برای ضدعفونی کردن این ناحیه می‌توانید از پمادها و ضدعفونی‌کننده‌های زیر استفاده کنید.

اینفوگرافی انواع پماد برای پیرسینگ بینی
برای ضدعفونی محل پیرسینگ بینی می‌توانید از پماد باکتین، پماد آنتی‌بیوتیک، الکل و روغن اسطوخودوس استفاده کنید.
  • پماد باکتین
  • پماد آنتی‌بیوتیک
  • الکل
  • روغن اسطوخودوس

سخن نهایی

به‌طورکلی، پیرسینگ بینی فرایندی است که نیازمند توجه به جزئیات و مراقبت‌های مناسب است. با رعایت مراحل صحیح ، انتخاب جای مناسب و انجام مراقبت‌های لازم پس از آن، می‌توان از این اقدام زیبایی لذت برد و مشکلات جانبی را کاهش داد. قبل از اقدام به آن، توصیه می‌شود با یک متخصص مشورت کنید و از روش و محصولات مناسب استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید قبل از پیرسینگ به صورت حضوری یا غیرحضوری با یک پزشک عمومی در مورد استفاده از پیرسینگ مشورت کنید. در صورتی که بعد از پیرسینگ دچار عفونت شدید، باید هر چه سریع‌تر از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید. درمانکده دوستدار سلامتی شما.

سوالات متداول

زخم پیرسینگ بینی بعد از چه مدتی بهبود پیدا می‌کند؟

به‌طورمعمول حدود 4 تا 6 ماه زمان لازم است تا زخم آن به‌طور کامل بهبود پیدا کند.

بهترین جنس برای پیرسینگ بینی چیست؟

برای آن می‌توانید از نگین‌ها و آویزهایی از جنس طلا، استیل فاقد نیکل، نقره، پلاتین فاقد نیکل و تیتانیوم استفاده کنید.

زدن پیرسینگ بینی با آنژیوکت چگونه است؟

برای زدن با آنژیوکت سوزن وارد بینی می‌شود و سپس نگین یا حلقه وارد سوراخ ایجاد شده می‌شود. در این روش سوراخ کردن بینی فرد عوارض کمتری را تجربه می‌کند.

منابع: byrdie، webmd، pierced

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای‌ها 10

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها