رابطه توهین آمیز

چگونه از یک رابطه توهین آمیز خارج شویم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

معمولا بیرون آمدن از یک رابطه توهین آمیز آسان نیست. اما شما لیاقت این را دارید که بدون ترس زندگی کنید. از این رو در این مطلب نکاتی را برای خروج از یک رابطه توهین آمیز را برای افرادی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، به اشتراک می‌گذاریم.

یک رابطه توهین آمیز

اولین سوالی که بسیاری از افراد وقتی می فهمند زنی با توهین و بدرفتاری روبه‌رو شده است با آن مواجه می‌شوند این است که چرا او این رابطه را ترک نمی‌کند؟

اما اگر در یک رابطه توهین آمیز هستید، می دانید که این کار چندان هم ساده نیست. پایان دادن به یک رابطه مهم هرگز آسان نیست. این کار به خصوص هنگامی که از خانواده و دوستان خود جدا شده باشید، از نظر روانی مورد ضرب و شتم، کنترل اقتصادی و تهدید جسمی قرار بگیرید، حتی دشوارتر هم می‌شود.

اگر می خواهید در مورد ماندن یا رفتن از رابطه تصمیم بگیرید، ممکن است احساس گیجی، عدم اطمینان، ترس و سردرگمی داشته باشید. شاید هنوز امیدوار باشید که وضعیت شما تغییر کند یا از اینکه همسرتان متوجه شود شما قصد ترک آن دارید چه عکس العملی نشان می دهد می ترسید.

ممکن است یک لحظه ناامیدانه بخواهید که او را ترک کنید، و لحظه دیگر بخواهید به رابطه ادامه دهید. حتی ممکن است شما خودتان را به دلیل بدرفتاری سرزنش کنید یا احساس ضعف و خجالت کنید. زیرا در رابطه گیر کرده اید.

اما در چنین شرایطی سعی کنید گرفتار سردرگمی، احساس گناه یا سرزنش خود نشوید. تنها چیزی که مهم است امنیت شماست. شاید هم بهتر باشد در این زمینه با یک متخصص روانپزشک و متخصص روانشناس مشورت کنید.


Widget not in any sidebars

اگر مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید، به یاد داشته باشید:

  • شما مقصر نیستید که مورد بدرفتاری و بدرفتاری قرار بگیرید.
  • شما دلیل رفتارهای زننده همسرتان نیستید.
  • لیاقت این را دارید که با احترام با شما رفتار شود.
  • شما سزاوار یک زندگی امن و شاد هستید.
  • فرزندان شما سزاوار یک زندگی امن و شاد هستند.
  • شما تنها نیستید. افرادی هستند که منتظر کمک رسانی به شما هستند.

منابع زیادی برای زنان بدسرپرست و مورد آزار و اذیت از جمله خطوط تلفنی شرایط بحرانی، پناهگاه ها، حتی آموزشهای شغلی، خدمات حقوقی و مراقبت از کودکان در دسترس است. بنابراین همین امروز برای خروج از این رابطه توهین آمیز اقدام کنید.

تصمیم گیری برای ترک رابطه توهین آمیز

در حالی که تصمیم خود را برای پایان دادن به رابطه توهین آمیز گرفته‌اید یا سعی در نجات آن دارید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

۱) اگر امیدوارید شریک عاطفی شما تغییر کند…

توهین احتمالاً ادامه خواهد یافت. افراد فحاش و بدرفتار دارای مشکلات عاطفی و روانی عمیقی هستند. اگرچه تغییر آنها غیرممکن نیست، اما سریع یا آسان هم نیست.

از طرفی تغییر تنها زمانی اتفاق می افتد که فرد خاطی مسئولیت کامل رفتار خود را بپذیرد. به دنبال معالجه حرفه ای برود و سرزنش کردن شما، کودکی ناخوشایند خودش، استرس، کار، مشروبات الکلی یا بداخلاقی اش را متوقف کند.

رابطه توهین آمیز

۲) اگر فکر می کنید می توانید به فرد بدرفتار کمک کنید …

طبیعی است که می خواهید به شریک زندگی خود کمک کنید. ممکن است فکر کنید تنها شما هستید که او را درک می کنید یا مسئولیت رفع مشکلات او به عهده شما است.

اما حقیقت این است که با ماندن و پذیرش توهین های مکرر، شما این رفتار را تقویت می کنید. در حقیقت به جای کمک به او مشکل را ادامه می دهید.

۳) اگر شریک زندگی شما قول داده است که رفتار توهین آمیزش را متوقف کند

افراد بدرفتار هنگام مواجهه با عواقب کار خود غالباً فرصت دیگری می خواهند، عذرخواهی می کنند و قول می دهند که تغییر کنند. حتی ممکن است منظور آنها واقعا همان چیزی باشد که در آن لحظه می گویند.

اما هدف واقعی آنها این است که کنترل خود را حفظ کنند و شما را از ترک رابطه باز دارند. از این رو در بیشتر اوقات، وقتی شما آنها را ببخشید، به سرعت به رفتار توهین آمیز خود برمی گردند و دیگر نگران نیستند که شما آنجا را ترک کنید.

۴) اگر شریک زندگی شما در حال مشاوره یا برنامه زوجین است …

حتی اگر شریک زندگی شما در روند مشاوره باشد، هیچ تضمینی برای تغییر او وجود ندارد. بسیاری از افراد بدرفتار که تحت مشاوره هستند، همچنان خشن، توهین آمیز و کنترلگر رفتار می‌­کنند.

اگر شریک زندگی شما بهانه جویی برای رفتار بدش با کوچک انگاری مشکل را به حداقل رسانده یا آن را متوقف کرده است، این نشانه خوبی است. اما شما هنوز هم باید تصمیم خود را براساس رفتاری که اکنون دارد بگیرید، نه مردی که امیدوارید به آن تبدیل شود.

۵) در صورتی که نگران هستید که اگر او را ترک کنید چه اتفاقی می افتد…

ممکن است از کاری که ممکن است همسر بدرفتار شما انجام دهد، اینکه کجا باید بروید، یا نحوه حمایت از خود یا فرزندان خود ترسیده باشید. اما اجازه ندهید ترس از ناشناخته ها شما را در یک موقعیت خطرناک و ناسالم نگه دارد.

علائم عدم تغییر فرد بدرفتار

  • او رفتار توهین آمیز را بی اهمیت می­‌پندارد یا میزان جدی بودن آن را انکار می کند.
  • او همچنان دیگران را به خاطر رفتار خود سرزنش می کند.
  • او ادعا می کند شما کسی هستید که توهین می کند.
  • او شما را تحت فشار قرار می دهد تا به مشاوره زوجین بروید.
  • او به شما می گوید که فرصت دیگری به او مدیون هستید.
  • باید او را تحت فشار قرار دهید تا در معالجه بماند.
  • او می گوید که نمی تواند تغییر کند مگر اینکه با او بمانید و از او حمایت کنید.
  • او سعی می کند که شما، فرزندان یا خانواده و دوستانتان با او همدردی کنید.
  • او در ازای دریافت کمک از شما چیزی انتظار دارد.
  • او شما را تحت فشار قرار می دهد تا در مورد رابطه تصمیم بگیرید.

برنامه ریزی برای حفظ امنیت برای زنان بدسرپرست

خواه شما برای ترک فرد بدرفتار آماده باشید خواه نه، مراحلی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود آنها را انجام دهید. این نکات ایمنی ممکن است مرز بین آسیب دیدگی شدید یا کشته شدن و فرار و نجات زندگی تان را تعیین کند.

۱) پرچم های قرمز فرد بدرفتار را بشناسید

هوشیار باشید و علائم و نشانه هایی را فرد بدرفتار هنگام ناراحتی و و خشم یا خشونت نشان می‌دهد بشناسید. چندین دلیل باورپذیر به عنوان بهانه‌ای برای ترک خانه (چه در روز و چه در شب) داشته باشید.

۲) مناطق امن خانه را مشخص کنید

بدانید در صورت حمله یا مشاجره باید به کجا بروید. از فضاهای کوچک و بسته و بدون راه خروج (مانند کمد یا حمام) یا اتاقهای دارای سلاح (مانند آشپزخانه) خودداری کنید. در صورت امکان، به سمت اتاقی با تلفن و درب یا پنجره رو به بیرون بروید.

۳) یک کلمه رمز داشته باشید

یک کلمه، عبارت یا سیگنال تعبیه کنید که بتوانید با استفاده از آن به فرزندان، دوستان، همسایگان یا همکاران خود اطلاع دهید که در معرض خطر هستید و آنها باید با پلیس تماس بگیرند.

۴) برنامه فرار داشته باشید

آماده باشید تا در لحظه فرار کنید. باک خودرو را پر نگه دارید، آن را به سمت مسیر خروجی و درب آن را همیشه باز بگذارید. کلید یدکی خودرو را در جایی پنهان کنید که بتوانید سریع به آن برسید. پول نقد، لباس، شماره تلفن و اسناد مهم را در مکانی امن خارج از خانه حفظ کنید.

۵) فرار سریع و ایمن را تمرین کنید

برنامه فرار خود را تکرار کنید تا بدانید که در صورت حمله دقیقاً چه کاری باید انجام دهید. اگر فرزند دارید، مطمئن شوید که آنها نیز برنامه فرار را انجام می‌دهند.

۶) لیستی از مخاطبین اضطراری تهیه کنید و به خاطر بسپارید

در صورت نیاز به ماشین، مکانی برای اقامت یا کمک برای تماس با پلیس، از چندین فرد معتمد سوال کنید که آیا می‌توانید روی آنها حساب کنید یا خیر. شماره تماس های اضطراری، پناهگاه محلی و خط تلفن خشونت خانگی را به خاطر بسپارید.

خروج از رابطه توهین آمیز

اگر در یک رابطه توهین آمیز بمانید…

اگر تصمیم دارید که با شریک زندگی بدرفتار خود بمانید، در اینجا چند ساز و کار برای بهبود وضعیت و محافظت از خود و فرزندانتان آورده شده است.

  • با مرکز خشونت خانگی یا حمله جنسی در منطقه خود تماس بگیرید. آنها می توانند پشتیبانی عاطفی، مشاوره، اسکان اضطراری ایمن، اطلاعات و سایر خدمات را در صورت تصمیم به ماندن یا ترک رابطه ارائه دهند.
  • تا جایی که شریک زندگی شما اجازه می دهد یک سیستم پشتیبانی قوی بسازید. در صورت امکان، با افراد و فعالیت های خارج از خانه خود ارتباط برقرار کنید و فرزندان خود را به این کار تشویق کنید.
  • با خودتان مهربان باشید! یک روش مثبت برای مشاهده و صحبت با خود ایجاد کنید. برای مقابله با نظرات منفی که از فرد بدرفتار با شما دارد، به خود دلگرمی بدهید. برای فعالیتهایی که از آنها لذت می برید زمانی را اختصاص دهید.

محافظت از حریم خصوصی در یک رابطه توهین آمیز

افراد بدرفتار اغلب فعالیت های شخصی شریک زندگی خود، از جمله تلفن، رایانه و استفاده از اینترنت را کنترل می کنند. ممکن است از ترس اینکه شریکتان متوجه شود که قصد ترک او یا کمک خواستن از دیگران را دارید، از این کار منصرف شوید.

با این حال، اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید برای اجتناب از این امر انجام دهید. هنگام جستجوی کمک برای خشونت و بدرفتاری، مهم است که ردپا های خود را بپوشانید. به ویژه هنگامی که از تلفن خانه، تلفن هوشمند یا رایانه استفاده می کنید.

تنظیمات تلفن هوشمند خود را بررسی کنید. برنامه های تلفن هوشمندی وجود دارد که فرد بدرفتار می تواند برای شنیدن تماس های شما، خواندن پیام های متنی شما، نظارت بر استفاده از اینترنت یا ردیابی موقعیت مکانی شما از آنها استفاده کند. هنگام استفاده از موبایل، آنها را خاموش کنید یا در هنگام فرار آنها را رها کنید.

یک تلفن همراه دوم تهیه کنید. برای محرمانه نگه داشتن ارتباطات و حرکات خود، خرید تلفن همراه اعتباری یا تلفن هوشمند دیگری را که فرد بدرفتار از آن اطلاعی ندارد، در نظر بگیرید.

با کارت تلفن اعتباری تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که اگر از تلفن خانه خود استفاده می کنید، شماره های تلفنی که با آنها تماس می گیرید در قبض ماهیانه ای که به خانه شما ارسال می شود درج می شود. حتی اگر تا زمان دریافت صورتحساب آنجا را ترک کرده باشید، فرد سوء استفاده کننده می تواند با استفاده از شماره تلفنی که برای کمک با آن تماس گرفته اید، شما را ردیابی کند.

از یک کامپیوتر ایمن استفاده کنید. اگر از طریق اینترنت به دنبال کمک باشید، در صورتی که از رایانه خارج از خانه خود استفاده کنید، ایمن ترین حالت است. اگرچه روش هایی برای حذف حافظه اینترنت در رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند وجود دارد، انجام دادن این می تواند یک پرچم قرمز باشد به معنی این که می خواهید چیزی را پنهان کنید.

علاوه بر این، پاک کردن تمام شواهد مربوط به وب سایت هایی که از آنها بازدید کرده اید تقریباً غیرممکن است، مگر اینکه خیلی فنی باشید. از رایانه موجود در در محل کار، کتابخانه، مرکز اجتماعات محلی، پناهگاه، یا آژانس خشونت خانگی استفاده کنید و یا یک تلفن هوشمند از دوستتان قرض بگیرید.

نام کاربری و رمزهای عبور خود را تغییر دهید. در صورتی که فرد بدرفتار می‌­داند که چگونه به حساب های شما دسترسی پیدا کند، نام های کاربری و رمزهای عبور جدیدی برای ایمیل، پیام کوتاه، بانکداری آنلاین و سایر حساب های حساس خود ایجاد کنید.

حتی در صورتی که فکر نمی کنید فرد سوء استفاده گر رمزهای عبورتان را داشته باشد، ممکن است برای بدست آوردن آنها از برنامه های جاسوسی استفاده کرده باشد. گذرواژه هایی را انتخاب کنید که فرد سوء استفاده کننده قادر به حدس زدن آنها نباشد.

از خود در برابر دستگاه های نظارتی و ضبط کننده محافظت کنید

فرد سوء استفاده گر به راحتی می­‌تواند از تکنولوژی به منظور نظارت بر رفتار شما و گوش دادن به مکالماتتان، استفاده کند.

  • دوربین های مخفی، مانند “Nanny Cam”، دوربین های امنیتی مخفی، یا حتی یک مانیتور کودک برای بررسی شما.
  • برنامه های تلفن های هوشمند که می توانند فرد بدرفتار را قادر به نظارت بر استفاده از تلفن شما یا ردیابی حرکات شما کنند.
  • دستگاه های موقعیت یابی جهانی (GPS) دستگاه هایی که در ماشین، کیف پول، تلفن یا سایر اشیایی که با خود حمل می کنید پنهان شده اند. فرد بدرفتار همچنین می تواند در صورت امکان از سیستم GPS اتومبیل شما استفاده کند تا ببیند کجا بوده اید.
  • اگر دستگاه یا برنامه ردیابی یا ضبط را پیدا کردید، آنها را تا زمانی که آماده رفتن نیستید به حال خودشان بگذارید. اگرچه ممکن است از بین بردن یا خاموش کردن آنها وسوسه انگیز باشد، اما این امر به فرد سوء استفاده گر هشدار می دهد که به دنبال او هستید.

پس از ترک محل از خود محافظت کنید

ایمن ماندن در برابر فرد بدرفتار پس از ترک هم مانند قبل از آن مهم است. برای محافظت از خود، ممکن است لازم باشد محل زندگی خود را تغییر دهید تا شریک سابق شما نتواند شما را پیدا کند. اگر فرزند دارید ممکن است لازم باشد مدرسه او را تغییر دهند.

برای مخفی نگه داشتن مکان جدید خود:

  • یک شماره تلفن لیست نشده بگیرید.
  • به جای آدرس منزل خود از صندوق پست استفاده کنید.
  • حساب های بانکی و کارت های اعتباری قدیمی خود را بسوزانید، مخصوصاً اگر آنها را با فرد بدرفتار به اشتراک گذاشته اید. هنگام باز کردن حساب های جدید، حتماً از بانک دیگری استفاده کنید.

اگر در همان منطقه زندگی می‌کنید، برنامه عادی خود را تغییر دهید. مسیر جدیدی را به سمت محل کار خود طی کنید، از مکانهایی که ممکن است فرد سوء استفاده کننده برای پیدا کردن موقعیت تان استفاده کند بپرهیزید.

قرارهایی را که او از آنها اطلاع دارد را تغییر دهد و مکان های جدیدی را برای خرید و کارهای روزمره خود پیدا کنید. همچنین باید تلفن همراه را همیشه کنار خود داشته باشید و در صورت مشاهده فرد بدرفتار با پلیس تماس بگیرید.

درخواست صدور گواهی منع تعقیب یا دستور محافظت در برابر شریک زندگی متخلف خود را در نظر بگیرید. با این حال، با دستور منع محدودیت احساس امنیت کاذب نکنید. فرد مزاحم یا سوء استفاده گر ممکن است به این گواهی بی اعتنا باشد و پلیس ممکن است برای اجرای آن کاری انجام ندهد.

اگر شما قربانی مزاحمت یا سوء استفاده شده اید، باید به دقت در مورد نحوه اجرای دستورات بازدارنده در همسایگی خود تحقیق کنید.

قدم برداشتن برای بهبودی و ادامه حرکت برای خروج از رابطه توهین آمیز

زخم های خشونت خانگی و سوء استفاده اغلب عمیق است. آسیب ناشی از ضربه ای که تجربه کرده اید می تواند مدت ها پس از فرار در شما باقی بماند.

ممکن است با احساسات ناراحت کننده، خاطرات ترسناک یا احساس خطر دائمی مبارزه کنید. یا ممکن است احساس بی حسی، قطع ارتباط و عدم اعتماد به دیگران داشته باشید. اما مشاوره، درمان و گروه های پشتیبانی برای بازماندگان بدرفتاری و خشونت خانگی می تواند به شما کمک کند آنچه که گذرانده اید را پشت سر بگذارید و یاد بگیرید که چگونه روابط جدید و سالم برقرار کنید.

ایجاد روابط جدید و سالم

پس از خارج شدن از این وضعیت، ممکن است مشتاق باشید که یک رابطه جدید را شروع کنید و در نهایت صمیمیت و پشتیبانی را که از دست داده اید، بدست آورید. اما عاقلانه است که کند حرکت کنیم. وقت بگذارید تا خود را بشناسید و بفهمید که چگونه وارد روابطه قبلی شده اید. بدون صرف وقت برای بهبودی و یادگیری از تجربیاتتان، در معرض خطر سوء استفاده مجدد قرار می گیرید.

در این مطلب به بررسی چگونگی خروج از یک رابطه توهین آمیز پرداختیم. برای کسب اطلاعات در این زمینه بهتر است از راهنمایی‌های مشاور یا روانشناس بهره بگیرید. برای رزرو آنلاین نوبت می‌توانید از طریق درمانکده اقدام کنید. کسب اطلاعات اعم از شماره تلفن و آدرس مطلب روانشناسان برجسته نیز در سایت درمانکده موجود است.

منبع : Help Guide

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها