مکمل فیتو چیست؟ دیگر نگران ریزش موهای خود نباشید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سن، ژنتیک، هورمون‌ها و داروها تاثیر زیادی روی پوست و مو دارند، اما تغذیه هم برای حفظ سلامت آن‌ها حیاتی است. به همین دلیل، امروزه بسیاری از شرکت‌ها اقدام به تولید مکمل‌هایی کرده‌اند که مدعی هستند می‌توانند از سلامت مو، پوست و ناخن حمایت کنند و جلوی ریزش مو را بگیرند. یکی از این مکمل‌ها که طرفداران زیادی دارد، مکمل فیتو (Phyto) است که گفته می‌شود به لطف ترکیبات خود می‌تواند به رشد موها و تقویت ناخن‌ها کمک کند. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی فواید و عوارض احتمالی این محصول می‌پردازیم و شما را با نحوه مصرف آن آشنا می‌کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

مکمل فیتو چیست؟

واژه «فیتو» در زبان یونانی به معنی گیاه است. ترکیبات گیاهی که اغلب شامل انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان هستند، به حفظ سلامتی کمک می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهند.

کپسول فیتو اولین مکملی است که در سال ۱۹۶۹ برای تقویت رشد موها، افزایش استحکام ناخن‌ها و روشن کردن پوست به بازار عرضه شد. این مکمل که از ترکیبات گیاهی متنوع تهیه شده است، از سلامت موها و ناخن‌ها حمایت می‌کند و برای کسانی که ناخن‌ها و موهای ضعیف و آسیب‌دیده دارند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

بیشتر بدانید: قرص سیستین چیست؟

مکمل Phyto از ترکیبات گیاهی و مواد مغذی زیر تشکیل شده است:

  • ریبوفلاوین (ویتامین B2)
  • ویتامین B5
  • ویتامین B6
  • اینوزیتول (ویتامین B8)
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • روی
اینفوگرافی درباره ترکیبات قرص فیتو
مکمل فیتو حاوی روی و انواع ویتامین است.

بیشتر بخوانید: فواید قرص کلاژن چیست؟

روش مصرف مکمل فیتو

این محصول معمولا در شیشه‌های ۱۲۰ عددی عرضه می‌شود. بر اساس دستورالعمل شرکت سازنده، بهترین زمان مصرف مکمل فیتو به شرح زیر است:

  • طی یک دوره چهار ماهه هر روز صبح ۲ عدد کپسول همراه با یک لیوان آب میل کنید.
  • ۲ بار در سال، ترجیحا در بهار و پاییز که تغییرات فصلی اتفاق می‌افتد، از این مکمل استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید هر بار مصرف مکمل را برای بیش از چهار ماه ادامه دهید، حتما با دکتر پوست آنلاین مشورت کنید.

فواید مصرف مکمل فیتو

کپسول Phyto با جبران کمبودهای تغذیه‌ای به حفظ سلامت جسم و بهبود رشد موها و ناخن‌ها کمک می‌کند. از این محصول اغلب برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • افزایش ضخامت موها و بهبود تراکم آن‌ها
  • کاهش ریزش مو
  • کمک به رشد مجدد موها
  • بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و مو
  • تقویت ناخن‌ها و جلوگیری از شکستن آن‌ها

علاوه بر این، Phyto به لطف مواد مغذی و ترکیبات گیاهی خود می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان و مشکلات قلبی-عروقی را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: قرص هیرویت چیست؟

اینفوگرافی در مورد فواید قرص فیتو
مکمل فیتو از سلامت مو، پوست و ناخن حمایت می‌کند.

موارد منع مصرف و رایج‌ترین عوارض مکمل فیتو

استفاده صحیح از مکمل فیتو برای مو، پوست و ناخن مفید است، اما این محصول مانند هر مکمل دیگری کاملا بی‌خطر نیست و ممکن است در بعضی موارد عوارض ایجاد کند. عوارض جانبی Phyto اغلب در مواردی رخ می‌دهد که در مصرف آن‌ زیاده‌روی کنید یا استفاده از آن را بدون مشورت با پزشک برای مدت طولانی ادامه دهید.

علائم و عوارض مسمومیت ناشی از مصرف زیاد مکمل به ترکیبات محصول بستگی دارد، اما معمولا شامل موارد زیر است:

  • اختلالات گوارشی از جمله اسهال، حالت تهوع و استفراغ
  • درد و کرامپ معده
  • ضایعات پوستی
  • مختل شدن فرآیند انعقاد خون و افزایش خطر خونریزی
  • تغییر حس چشایی
  • تداخل با جذب سایر مواد مغذی و کاهش سطح آن‌ها در بدن

بیشتر بدانید: شامپو برای ریزش مو شدید

کسانی که سابقه ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله تشنج، مشکلات کبدی، کلیوی یا قلبی-عروقی، سرطان و… را دارند یا از دارو استفاده می‌کنند، باید قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک معالج خود مشورت کنند. چون ممکن است مکمل‌های غذایی یا گیاهی باعث بدتر شدن بیماری آن‌ها شوند یا با داروهای مصرفی‌شان تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، بعضی از ترکیبات مکمل Phyto می‌توانند اثربخشی داروها را کاهش یا عوارض جانبی آن‌ها را افزایش دهند.

توصیه می‌شود زنان بدون مشورت با پزشک از مکمل فیتو در بارداری استفاده نکنند. این توصیه در مورد زنان شیرده هم صادق است. اگر باردار یا شیرده هستید، در مورد مزایا و عوارض احتمالی مصرف مکمل فیتو در دوران شیردهی و بارداری با پزشک صحبت کنید.

بیشتر بدانید: معرفی قرص برای ریزش مو

متخصص زنان گوشی پزشکی را روی شکم زن باردار گذاشته است و به صداهای جنین گوش می‌دهد
اگر باردار هستید، بدون مشورت با متخصص زنان از مکمل فیتو استفاده نکنید.

کلام پایانی

مکمل فیتو به دلیل داشتن مواد مغذی مختلف می‌تواند به رشد موها و تقویت ناخن‌ها کمک کند و ریزش مو را کاهش دهد. اما به یاد داشته باشید که فقط در صورتی مفید است که به کمبود مواد مغذی مبتلا باشید. مصرف مکمل در زمانی که به آن نیاز ندارید، بیشتر از آنکه مفید باشد مضر است و به بروز عوارض جانبی ناخواسته منجر می‌شود.

اگر نگران ریزش موی خود هستید، به پزشک مراجعه کنید. دکتر پوست و مو می‌تواند علت ریزش موی شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را شروع کند. برای مشورت با پزشک می‌توانید از طریق سایت درمانکده اقدام کنید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو وجود دارد.

بیشتر بدانید: بهترین روتین مو خشک چیست؟

سوالات متداول

مکمل فیتو برای چیست؟

مکمل فیتو برای ریزش مو و افزایش استحکام ناخن‌ها فرموله شده است. این محصول به رشد مجدد موها و افزایش تراکم آن‌ها کمک می‌کند و احتمال شکستن ناخن‌ها را کاهش می‌دهد.

بهترین زمان خوردن مکمل فیتو چه موقع است؟

شرکت سازنده توصیه می‌کند که این مکمل را صبح‌ها همراه با یک لیوان آب بخورید، اما ممکن است شرایط افراد مختلف با هم متفاوت باشد. اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، با دکتر پوست و مو صحبت کنید.

مصرف مکمل Phyto به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اکثر مردم می‌توانند از این محصول استفاده کنند. با این حال، توصیه می‌شود در مورد مزایا و عوارض مکمل فیتو در شیردهی و بارداری با پزشک مشورت شود. کسانی هم که بیمار هستند یا دارو مصرف می‌کنند نباید بدون مشورت با پزشک معالج خود از مکمل‌های غذایی یا گیاهی استفاده کنند.

آیا مکمل‌ها واقعا به رشد مو کمک می‌کنند؟

پاسخ این سوال به شرایط شما بستگی دارد. اگر به کمبود مواد مغذی مبتلا باشید، مکمل‌ها می‌توانند ریزش موی شما را کاهش دهند و به رشد مجدد آن کمک کنند. در غیر این صورت، نه تنها مفید نیستند؛ بلکه ممکن است به سلامتی‌تان آسیب برسانند.

چگونه مکمل Phyto اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهیم؟

مکمل Phyto اصل بافت روغنی و چسبناک دارد و معمولا به شیشه محصول می‌‌چسبد. علاوه بر این، باید کد روی شیشه محصول و جعبه آن یکسان باشد.

منابع: lovelyskin | caretobeauty

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 58

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

10 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها