رتینول چیست؟ راز جوانسازی پوست را بخوانید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

رتینول (retinol) در خانواده ویتامین A قرار دارد و همان ماده‌ای است که می‌توانید با آن پیری و چین و چروک‌های پوست را ضربه فنی کنید. رتینول و دیگر ترکیبات آن مانند رتین A و رتینوئید، آنقدر در شادابی پوست تاثیر دارند که آن‌ها را در بسیاری از محصولات جوانسازی پوست می‌بینید. مطالعه این مقاله از مجله درمانکده به همه کسانی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند با هر بار نگاه کردن به آینه خود را جوان‌تر و جذاب‌تر از روز قبل ببینند.

رتینول پوست چیست؟

رتینول یکی از شناخته‌شدن مشتقات ویتامین A است. این ماده شکل اولیه ویتامین A به‌شمار می‌رود. این ویتامین و مشتقات آن نقش مهمی در حفظ سلامتی پوست، بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. اگر شما هم‌اکنون به خواندن این مقاله علاقه‌مند هستید، احتمالا دنبال راهی می‌گردید که بتوانید از آن برای جوانسازی پوست استفاده کنید و احتمالا در جستجوی‌های خود به خرید رتینول برخورد کرده‌اید. در واقع این شکل از ویتامین A، محصولی است که می‌تواند کلاژن‌سازی را تحریک کند. کلاژن نیر دقیقا همان چیزی است که می‌توان از آن به نام اکسیر جوانی یاد کرد.

فردی که در حال مصرف رتینول پوست است.
محصولات خانواده رتینوئیدها در فعال‌سازی کلاژن پوست نقش مهمی دارند.

آیا رتینول همان رتینوئید است؟

رتینوئید (retinoid) از خانواده ویتامین A است اما با رتینول تفاوت دارد. در واقع رتینوئید حالت اصلی و پایه ویتامین A است و نمی‌توانید آن را بدون نسخه پزشک خریداری کنید. این ماده زیر مجموعه‌های زیادی دارد که رتینول از ملايم‌ترین مشتقات آن است. شما می‌توانید این محصول را بدون نسخه پزشک تهیه و مصرف کنید. بنابراین مهم‌ترین تفاوت این دو ماده به قدرت آن‌ها باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: مراقبت پوستی چیست؟ + ۱۱ راه ساده برای داشتن پوست صاف

معرفی انواع رتینول

این ماده اغلب به صورت سرم (مایع)، ژل و کرم به بازار عرضه می‌شود. البته در کنار محصولات موضعی می‌توانید قرص رتینول را به عنوان یک مکمل دارویی و غذایی نیز تهیه کنید.

اگر به فکر خرید بهترین رتینول هستید، برندهای زیر به شما پیشنهاد می‌شود:

رتینول اوردینری (Ordinary)

این محصول ساخت کشور کانادا است. شما می‌توانید از آن برای از بین بردن یا کاهش چروک‌های ریز پوست، انواع لکه‌های پوستی و افزایش کلاژن‌سازی پوست استفاده کنید. این محصول در غلظت‌های مختلف ۰.۵ درصد، ۰.۲ درصد و ۰.۱ درصد به فروش می‌رسد. برای اینکه بهترین سرم رتینول سازگار با پوست خود را پیدا کنید، بهتر است قبل از خرید و استفاده با متخصص پوست مشورت کنید. برای این منظور می‌توانید با دکتر پوست و مو در سایت درمانکده مشاوره آنلاین داشته باشید.

سرم رتینول اوردینری را می‌بینید.
انواع سرم رتینول اوردینری را می‌توانید در غلظت‌های مختلف خریداری کنید.

رتینول ویتالیر (Vitalayer)

این محصول ساخت ایران است و به رفع علائم پیری پوست، تولید پروتئین کلاژن، روشن‌کنندگی پوست و یکنواخت شدن سطح پوست کمک می‌کند. این سرم محدودیت جنسیتی ندارد و برای انواع پوست مناسب است. شما می‌توانید از آن در نواحی صورت و گردن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: علت منافذ باز پوست چیست؟ آیا راهی برای بستن منافد پوستی وجود دارد؟

رتینول سراوی (CeraVe)

این محصول ساخت کشور فرانسه است و از آن می‌توانید برای جوانسازی پوست صورت استفاده کنید. اگر روی پوست جای آکنه و جوش وجود دارد، این سرم گزینه مناسبی برای شماست. این محصول مانند دیگر محصولات مشابه باعث جوانسازی پوست می‌شود و کلاژن‌سازی پوست را تقویت می‌کند. جذب سریع و سبک بودن از ویژگی‌های بارز آن به‌شمار می‌رود.

کاربرد رتینول پوست چیست؟

از مهم‌ترین کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رتینول برای جوش و آکنه

این ماده لایه‌های غیر طبیعی پوست ناشی از انواع جوش و آکنه را از بین می‌برد و به کاهش التهابات پوستی نیز کمک می‌کند. البته باید بدانید میزان دوز این محصولات به شدت لکه‌ها بستگی دارد. به همین منظور بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص پوست مشورت کنید که پیشنهاد ما به شما مشاوره آنلاین با دکتر پوست و مو مورد نظرتان در سایت درمانکده است.

رتینول برای پوست خشک

این ماده به بازسازی سلول‌های پوستی کمک می‌کند و باعث می‌شود سلول‌های قدیمی‌تر زودتر حذف و سلول‌های جدید سریع‌تر جایگزین شوند. این فرآیند بافت و ساختار پوست را بهبود می‌دهد.

جوانسازی پوست

این محصول به شکل‌های زیر به شادابی پوست کمک می‌کند:

  • خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و آن را حفظ می‌کند.
  • از پوست در برابر تجزیه کلاژن محافظت می‌کند.
  • لکه‌های پوستی را از بین می‌برد.
  • باعث تقویت اپیدرم (لایه نازک خارجی پوست) می‌شود و مقدار تبخیر آب پوست را کاهش می‌دهد.

بیشتر بدانید: معرفی بهترین کرم‌های ضد آفتاب

روش مصرف رتینول چگونه است؟

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید از این محصول استفاده کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • قبل از مصرف پوست را تمیز کنید.
  • حتما تست پچ را انجام دهید؛ یعنی ابتدا مقدار کمی از آن را روی پوست قرار دهید. به این ترتیب اگر حساسیت خاصی داشته باشید، متوجه آن می‌شوید.
  • مهم است که پس از استفاده از آن در معرض نور خورشید قرار نگیرید. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود در شب آن را مصرف کنید.
  • این محصول می‌تواند باعث خشکی پوست شود. به همین دلیل پزشکان متخصص پوست استفاده از محصولات مرطوب‌کننده پوست را در کنار آن پیشنهاد می‌کنند.
  • برای اینکه بهترین نتیجه را از این محصولات بگیرید باید منظم آن‌ها را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست دور چشم؛ با این روش روند پیری را کندتر کنید!

استفاده از رتینول در بارداری چگونه است؟

رتینول در شیردهی و بارداری توصیه نمی‌شود. مصرف این ماده می‌تواند تهدیدی برای سلامتی نوزاد و جنین باشد. به همین دلیل پزشکان به مادران باردار و شیرده توصیه می‌کنند در طی این دوران از محصولات آرایشی که دارای رتینوئید و مشتقات آن هستند، پرهیز کنند.

عوارض رتینول چیست؟

مصرف این ماده می‌تواند با عوارض زیر همراه باشد:

  • خشکی پوست
  • خارش و سوزش پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • قرمزی

همه افراد این عوارض را تجربه نمی‌کنند و مهم‌تر اینکه این مشکلات موقتی هستند و در مدت زمان کوتاهی باید از بین بروند. اگر احساس می‌کنید شدت این علائم زیاد است، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

اینفوگرافیک شایع‌ترین عوارض رتینول چیست؟
خشکی پوست از مهم‌ترین عوارض رتینول است.

رتینول پوست در چند خط

رتینول ماده‌ای است که به‌طور خاص در جوانسازی پوست کاربرد دارد. این ماده می‌تواند چین و چروک‌های ریز دور چشم و دیگر نواحی صورت مانند خط اخم یا خط خنده را کاهش دهد. همچنین می‌توانید از آن برای از بین بردن انواع جای جوش و آکنه در سطح پوست استفاده کنید. این محصول به‌شکل‌های مختلف مایع و کرم در دسترس شما قرار می‌گیرد. در روزهای ابتدایی مصرف این محصول، ممکن است با علائمی مانند خشکی پوست مواجه شوید. بروز این عارضه به این دلیل است که این محصول در ابتدا باعث کاهش تولید سبوم (چربی پوست) می‌شود. برای کاهش عوارض ناخواسته بهتر است آن را شب‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روتین پوستی روزانه + فرق روتین پوستی مردانه و زنانه

چند سوال درباره رتینول

بهترین کرم رتینول ایرانی چیست؟

محصولات متنوعی در این زمینه وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اسکین وان (Skin One) و کرم ضد چروک سی‌گل (Seagull) اشاره کرد.

رتینول از کجا بخرم؟‌

این محصول را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های معتبر آرایشی و بهداشتی خریداری کنید.

رتینول کدام ویتامین است؟

این ماده یکی از مشتقات ویتامین A به‌شمار می‌رود.

بعد از رتینول چی بزنیم؟

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده پس از مصرف این محصول توصیه می‌شود.

قرص رتینول چیست؟

این محصول را می‌توانید به عنوان مکمل دارویی و غذایی مصرف کنید.

منبع: my.clevelandclinic | healthline | medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 27

هنوز امتیازی ثبت نشده

yekta
زهرا الهی یکتا

زهرا الهی یکتا هستم؛ مترجم زبان انگلیسی با گرایش خبر. تحصیل در دانشکده خبر باعث شد تا مهارت‌‌های نوشتاری و تحلیلی من در زمینه‌های مختلف تقویت شود. من به‌طور خاص در حوزه سلامت و پزشکی فعالیت خبری داشته‌ام. در حال حاضر نیز در این زمینه تحقیق و مطالعه می‌کنم و مطلب می‌نویسم. سلامت مادر و کودک، روانشناسی و بیماری‌های زنان مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها فعالیت دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها