بارداری بعد از یائسگی؛ عجیب اما امکان‌پذیر!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بارداری بعد از یائسگی (Pregnancy after menopause) یک پدیده نادر است، زیرا خانم‌ها در این دوره قدرت باروری و سیکل قاعدگی خود را از دست می‌دهند. اما در حال حاضر می‌توان به کمک برخی شرایط خاص، حاملگی بعد از یائسگی زودرس را تجربه کرد.

یائسگی به‌عنوان مرحله‌ای طبیعی در زندگی زنان شناخته می‌شود که با توقف قاعدگی و پایان تولید هورمون‌های تخمک‌گذاری همراه است. در گذشته این فرآیند پایان چرخه فرزندآوری زنان تلقی می‌شد اما با پیشرفت علم پزشکی و روی کار آمدن روش‌های جدید، بارداری پس از یائسگی بدون سیکل قاعدگی امکان‌پذیر است. همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله درمانکده شما را با بارداری بعد از یائسگی و خطرات احتمالی آن آشنا کنیم.

احتمال بارداری بعد از یائسگي وجود دارد؟

بارداری بعد از یائسگی تنها توسط شرایط خاص و به کمک روش‌های جدید علم پزشکی امکان‌پذیر است. پس از قطع سیکل قاعدگی به مدت یک سال کامل دیگر نمی‌توانید به‌طور طبیعی حامله شوید. زیرا به‌دلیل تغییرات هورمونی بدن دیگر فرآیند تخمک‌گذاری و آزادسازی آن انجام نمی‌شود.

خوب است بدانید بارداری در این دوران زیر نظر پزشک متخصص می‌تواند آرزوی شما را برای داشتن فرزند برآورده کند. شما می‌توانید با استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده نزد بهترین متخصصین زنان و زایمان برای مراجعه حضوری وقت معاینه رزرو کنید.

روش‌های پیشگیری از بارداری در دوران یائسگی

اگر در سن آغاز دوران پیش از یائسگی هستید، استفاده از روش پیشگیری هورمونی شروع این دوره را به تاخیر نمی‌اندازد اما به‌دلیل اثرگذاری بر هورمون‌های تخمدانی ممکن است علائم و نشانه‌های شروع یائسگی را مخفی کند. 

با این حال بهترین روش پیشگیری از بارداری برای سن ۴۰ سالگی به بعد شامل موارد زیر می‌شود:

  • قرص ضدبارداری ترکیبی
  • حلقه واژینال ضدبارداری
  • چسب ضدبارداری

برای اطمینان از این‌ که کدام روش مطمئن‌تر است و آسیبی به شما نمی‌زند با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

روش‌های پیشگیری از بارداری که ذکر شد تا سن ۵۰ سالگی مطمئن هستند. پس از آن می‌توانید از قرص ضد بارداری حاوی پروژسترون استفاده کنید.

بیشتر بدانید: اولین علامت یائسگی چیست؟

بارداری بعد از یائسگی زودرس

تصویر زنی باردار در سن بالا بعد از یائسگی
پیشرفت علم و توسعه درمان‌های باروری در سال‌های اخیر این امکان را فراهم کرده تا تجربه بارداری پس از یائسگی داشته باشید.

برای بررسی این مورد ابتدا باید بدانیم که یائسگی زودرس یا دوران پیش از یائسگی به وضعیتی گفته می‌شود که تولید هورمون‌های تخمدانی در زنان قبل از سن معمول یائسگی کاهش یافته یا قطع شده است. یائسگی زودرس در حالی‌که سن متوسط ورود به یائسگی برای زنان ۵۱ سال است، در سنین ۴۰ سال یا زیر آن رخ می‌دهد که می‌تواند ناشی از عوامل ژنتیکی یا برخی شرایط پزشکی باشد.

بیشتر بدانید: آزمایش یائسگی باید چند باشد؟

احتمال بارداری بعد از یائسگی زودرس وجود دارد؟

این پدیده بسیار نادر است اما برخی زنان می‌توانند به‌دلیل وجود تخمک‌هایی در تخمدان به صورت طبیعی در دوران یائسگی زودرس باردار شوند. درواقع رابطه جنسی در این دوران می‌تواند منجر به لقاح تخمک‌های باقی‌مانده با اسپرم شود. 

از همین‌رو متخصصین توصیه می‌کنند در دوران یائسگی زودرس تا قبل از سن اصلی شروع یائسگی در صورت فعال بودن از نظر جنسی حتما برای انتخاب راه‌های پیشگیری از حاملگی با دکتر زنان مشورت کنید.

اگر این امکان به صورت طبیعی برای زنان وجود نداشته باشد، می‌توانند از روش‌های جدید باردار شدن در دوران یائسگی زودرس هم استفاده کنند.

جدیدترین روش‌های بارداری بعد از یائسگی کدامند؟

موفق‌ترین روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

۱- لقاح مصنوعی با تخمک‌های فریز شده

می‌توانید در سنین جوانی و در دوره فعال بودن فرآیند تخمک‌گذاری، تخمک‌های جوان و بالغ را فریز کنید تا در دوران یائسگی یا هر زمانی که تصمیم به بارداری گرفتید از آن‌ها استفاده کنید.

۲- روش IVF با تخمک‌های اهدایی

این روش بسیار موفقیت‌آمیز است و برای زنانی که پس از یائسگی دنبال باردار شدن هستند یا بر اثر بیماری، عملکرد تخمدان خود را از دست داده‌اند گزینه مناسبی است. در این روش تخمدان زن اهداکننده سالم با تزریق گنادوتروپین تحریک خواهد شد و اقدامات لازم برای بارداری شما فراهم می‌شود.

۳- جوان‌سازی تخمدان

یکی از جدیدترین روش‌های باردار شدن بعد از یائسگی است که برای بیدار کردن تخمک از روش درمانی PRP استفاده می‌کنند. در این روش پلاسمای سرشار از پلاکت که از نمونه خون شما دریافت شده برای رشد و بلوغ مجدد تخمک‌ها به تخمدان‌ شما تزریق می‌شود.

بیشتر بدانید: سن یائسگی در زنان

خطرات بارداری بعد از یائسگی را بشناسید!

اینفوگرافیک خطرات بارداری بعد از یائسگی
روش‌های جدید حاملگی بعد از یائسگی امروزه بسیار پرکاربرد هستند اما می‌توان گفت احتمال برخی خطرات را برای مادر یا رشد جنین افزایش می‌دهند.

بارداری پس از این دوره به‌طور طبیعی امکان‌پذیر نیست و توسط جراحی انجام می‌شود. به همین دلیل ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد. خطرات بارداری بعد از یائسگی عبارت‌اند از:

  • تولد زودرس
  • سقط جنین
  • سزارین
  • فشار خون بالا در بارداری (پره اکلامپسی)
  • تولد نوزاد با ناهنجاری کروموزومی (سندرم داون)

در روش‌های جدید بارداری در دوران یائسگی به‌دلیل این‌ که از چندین تخمک برای لقاح استفاده می‌کنند، احتمال حاملگی چندقلو وجود دارد. این مورد به خودی‌خود بد نیست اما به‌دلیل بالا بودن سن مادر و بارداری پس از قاعدگی ممکن است با خطراتی همراه باشد. با توجه به خطرات ذکر‌شده، اگر به بارداری پس از یائسگی تمایل دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا او به طور کامل شما را راهنمایی کند. می‌توانید با مراجعه به سایت درمانکده و دریافت نوبت مشاوره تلفنی، صوتی یا تصویری با دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: هورمون درمانی در یائسگی چگونه است؟

بارداری بعد از یائسگی در یک نگاه

امروزه دیگر بارداری پس از این دوره یک رویا نیست. شما می‌توانید حتی پس از سن ۵۰ سالگی با جدیدترین روش‌های بارداری در دوران یائسگی، طعم شیرین مادر شدن را حس کنید. اما ممکن است حاملگی پس از عبور از سن ۴۰ سالگی با خطراتی همراه شود که نیاز به بررسی و مشورت با دکتر متخصص زنان دارد. 

به‌نظر شما کدام روش برای کمک به بارداری بعد از یائسگی مناسب‌تر است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در این مقاله از درمانکده به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

جدیدترین روش‌های بارداری بعد از یائسگی چیست؟

لقاح مصنوعی با تخمک فریز شده، روش IVF با تخمک اهدایی و جوانسازی تخمدان.

خطرات احتمالی بارداری پس از این فرآیند چیست؟

سقط جنین، تولد زودرس، فشارخون بالای مادر در بارداری و تولد نوزاد با ناهنجاری.

بارداری در دوران یائسگی به معنی حامله شدن در چه سنی است؟

اغلب زنان یائسگی را از سنین ۴۰ تا ۵۵ سالگی تجربه می‌کنند، به‌طور متوسط میانگین سن یائسگی برای زنان ۵۱ سال است.

آیا یک زن ۵۳ ساله می‌تواند به‌طور طبیعی باردار شود؟

اگرچه بارداری طبیعی در ۵۰ سالگی غیر ممکن نیست اما بسیار نادر است. بهتر است برای بارداری در این سن از روش‌های جدید حاملگی پس از یائسگی استفاده کنید.

منبع: health | livehealthily | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 51

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

21 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها