سیاهی زیر چشم؛ برای همیشه از شر آن خلاص شوید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سیاهی زیر چشم یا تیرگی زیر چشم یک مشکل رایج و آزاردهنده است که ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی، آلرژی یا دلایل دیگر ایجاد شود. این تیرگی بسته به رنگ طبیعی پوست ممکن است به صورت سایه‌های آبی، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه باشد. این حلقه‌های تیره زیر چشم شما را خسته یا مسن‌تر از آنچه هستید نشان می‌دهند و بهتر است راهی برای برطرف کردن آن‌ها پیدا کنید. در این مقاله از مجله درمانکده به بررسی علت تیره شدن زیر چشم چیست و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

علت سیاهی زیر چشم

آیا می‌دانید سیاهی زیر چشم از چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ به‌طورکلی تیرگی زیر چشم به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. درک علت بروز تیرگی زیر چشم موجب می‌شود تا بهترین راه حل را برای درمان پیدا کنید. در ادامه می‌توانید با دلایل سیاهی زیر چشم مردان و زنان آشنا شوید.

اینفوگرافی علت تیرگی زیر چشم
از رایج‌ترین دلایل تیره شدن زیر چشم می‌توان به عوامل ژنتیکی، کم خوابی، پیری و افزایش سن، آلرژی و خستگی چشم‌ها اشاره کرد.

عوامل ژنتیکی

برخی از افراد ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی به تیرگی زیر چشم مبتلا شوند. در این حالت، احتمالا سیاهی زیر چشم در اعضای خانواده شما نیز مشاهده می‌شود.

کم خوابی

عدم خواب کافی و کیفیت نامناسب خواب می‌تواند باعث پیدایش تیرگی در ناحیه زیر چشم شود. هنگامی که شما کمتر از هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید، ممکن است پوست زیر چشم‌تان تیره و سیاه شود یا جمع شدن مایع زیر چشم‌ها باعث شود که چشم‌هایتان پف‌کرده به نظر برسند. درواقع حلقه‌های تیره زیر چشم ممکن است سایه‌هایی باشند که توسط پلک‌های پف کرده ایجاد می‌شوند.

پیری و افزایش سن

با بالا رفتن سن، پوست نازک شده و به سمت پایین متمایل می‌شود. همچنین به دلیل کاهش چربی و کلاژن، پوست افتاده می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه رگ‌های خونی تیره زیر پوست شما بیشتر دیده می‌شود و باعث می‌شود ناحیه زیر چشم شما تیره به نظر برسد.

بیشتر بدانید: مراقبت از پوست دور چشم

آلرژی

واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم ممکن است باعث تیرگی چشم شود. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین آزاد می‌کند تا با مهاجم مبارزه کند. این  امر ممکن است باعث خارش، قرمزی و پف چشم شود. خاراندن پوست نیز ممکن است باعث التهاب، تورم و شکستگی عروق خونی شود که ظاهری تیره‌تر به پوست زیر چشم می‌بخشد.

خستگی چشم‌ها

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر برای مدت طولانی ممکن است چشمان شما را تحت فشار قرار دهد. این امر می‌تواند رگ‌های خونی اطراف چشم شما را بزرگ کند و به‌طور بالقوه باعث تیره شدن زیر چشم شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا آسیب‌دیدگی ناشی از آن ممکن است باعث ایجاد حلقه‌های سیاه زیر چشم شما شود. سعی کنید زمانی که هوا آفتابی است از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که آفتاب بیش از حد موجب افزایش تولید ملانین در پوست می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که به پوست شما رنگ می‌دهد. سپس بدن شما ممکن است این ملانین اضافی را در زیر چشمان شما رسوب کند و در نتیجه هیپرپیگمانتاسیون (لکه‌های تیره روی پوست) ایجاد شود.

کم‌خونی

زمانی که سطح گلبول‌های قرمز خون کمتر از حد طبیعی باشد، فرد با کم‌خونی مواجه می‌شود. کم‌خونی علاوه بر تیرگی زیر چشم با علائم دیگری نیز همراه است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • سرگیجه
  • ضعف
  • سبکی سر
  • تنگی نفس
  • خستگی

اگر کم‌خونی دارید، ممکن است متوجه شوید که پوست شما رنگ‌پریده‌تر از حد معمول است و حلقه‌های تیره زیر چشمایتان ایجاد شده است. در این صورت بهتر است با یک پزشک در مورد انجام آزمایش خون برای بررسی سطح آهن خود صحبت کنید.

بیشتر بدانید: سیاهی زیر چشم در بارداری نشانه چیست؟

درمان سیاهی زیر چشم

برای درمان سیاهی زیر چشم، روش‌های مختلفی وجود دارد. در این بخش می‌توانید با چند روش آموزش رفع سیاهی زیر چشم آشنا شوید.

اینفوگرافی درمان سیاهی زیر چشم
برای درمان تیرگی زیر چشم می‌توانید از کرم‌ها و سرم‌ها، خیار و کمپرس سرد استفاده کنید.

استفاده از کرم‌ها و سرم‌ها

برخی از کرم‌ها و سرم‌ها می‌توانند به روش‌های طبیعی و شیمیایی برای درمان تیرگی زیر چشم موثر باشند. موادی مانند ویتامین C، رتینول، آلوئه‌ورا و پپتیدها می‌توانند به تقویت پوست زیر چشم و کاهش تیرگی آن کمک کنند.

درمان سیاهی زیر چشم با استفاده از خیار

بهترین روش برای درمان خانگی سیاهی زیر چشم، استفاده از خیار است. خیار دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و می‌تواند به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کند. شما می‌توانید خیار را به صورت ریز خرد کرده و روی چشمانتان قرار دهید یا از پوست خیار استفاده کنید.

استفاده از پوشاننده‌ها

استفاده از پوشاننده‌های مخصوص زیر چشم یا همان کانسیلرها می‌تواند به پنهان کردن سیاهی کمک کند. این پوشاننده‌ها معمولا دارای رنگ‌های کمی روشن‌تر از پوست هستند تا بتوانند تیرگی چشم را کمرنگ‌تر کنند.

تصویر فردی که برای سیاهی زیر چشم از  کانسیلر استفاده می‌کند.
یکی از روش‌های موثر و ساده برای از بین بردن تیرگی دور چشم استفاده از کانسیلر است.

خواب کافی

کمبود خواب می‌تواند باعث افزایش سیاهی زیر چشم شود. بنابراین داشتن خواب کافی و استراحت مناسب می‌تواند به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کند.

استفاده از کمپرس سرد

یکی از روش‌های درمان خانگی تیرگی زیر چشم، استفاده از کمپرس سرد است. برای این کار باید کمپرس سرد را به مدت ۲۰ دقیقه زیر چشم‌های خود قرار دهید تا تیرگی‌ها کمرنگ‌تر شوند.

درمان سیاهی زیر چشم با لیزر

در برخی موارد، روش‌های لیزری مانند لیزر فراصوتی و لیزر CO2 می‌توانند به کاهش تیرگی زیر چشم کمک کنند. این روش‌ها با استفاده از تکنولوژی لیزر به تقویت پوست و کاهش سیاهی کمک می‌کنند. برای استفاده از این روش باید ابتدا با یک دکتر پوست مشورت کنید.

بیشتر بدانید: چروک دور چشم را چگونه درمان کنیم؟

استفاده ماسک خیار و چای سبز

استفاده از ترکیب آب خیار و چای سبز و قرار دادن آن روی پوست زیر چشم می‌تواند تورم و تیرگی زیر چشم را کاهش دهد و ظاهری زیباتر به پوست شما ببخشد.

مصرف آب کافی

برای درمان تیرگی زیر چشم‌ها مطمئن شوید که به میزان کافی آب می‌نوشید. آب می‌تواند به افزایش رطوبت پوست و کاهش سیاهی زیر چشم کمک کند.

تصویر فردی که آب می‌نوشد.
نوشیدن آب می‌تواند به افزایش رطوبت پوست و درمان تیرگی زیر چشم کمک کند.

استفاده از کرم‌های روشن‌کننده

بهترین درمان سیاهی زیر چشم، استفاده از کرم‌های زیر چشم روشن‌کننده است. امروزه کرم‌های مخصوص برای تیرگی زیر چشم‌ها تولید شده‌اند که به دلیل موادی که در آن‌ها وجود دارد، پوست زیر چشم را روشن می‌کنند.

چه کسانی بیشتر در معرض سیاهی زیر چشم قرار دارند؟

  • افراد مسن
  • افرادی که به صورت ژنتیکی زیر چشم تیره‌ای دارند
  • افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند (این افراد بیشتر در معرض هیپرپیگمانتاسیون اطراف چشم هستند)
  • کسانی که شب‌ها کم می‌خوابند

علت سیاهی زیر چشم کودکان

نوزادان و کودکان ممکن است به همان دلایلی که بزرگسالان به تیرگی زیر چشم مبتلا می‌شوند، دچار تیرگی زیر چشم شوند. پوست زیر چشم کودکان بسیار نازک و حساس است؛ بنابراین رگ‌های خونی آن‌ها بیشتر نمایان می‌شود. سیاهی زیر چشم کودک شما ممکن است به دلیل ژنتیک، مالیدن چشم‌ها یا خستگی باشد. آن‌ها همچنین ممکن است در حال ابتلا به یک بیماری جزئی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت گوش باشند. سایر دلایل سیاهی زیر چشم کودک شما عبارت‌اند از کم‌آبی بدن، کمبود خواب و جراحات. اگر نگران سیاهی زیر چشم کودک خود هستید، با پزشک کودک خود در این مورد صحبت کنید.

بیشتر بدانید: برای رفع چروک و سیاهی دور چشم چه ویتامینی مصرف کنیم؟

تصویر کودکی که زیر چشمش سیاه است.
نوزادان و کودکان ممکن است به همان دلایلی که بزرگسالان به تیرگی زیر چشم مبتلا می‌شوند، دچار سیاهی زیر چشم می‌شوند.

علت سیاهی زیر چشم در نوجوانان

سن نوجوانی پر از استرس و نگرانی برای برخی از نوجوانان است. ممکن است تیرگی زیر چشم در این سن در اثر استرس ایجاد شده باشد یا مربوط به کم‌خونی و عوامل ژنتیکی باشد. در صورتی که زیر چشم فرزندتان سیاه است و احساس خستگی می‌کند، بهتر است از یک متخصص داخلی برای درمان کمک بگیرید.

روش‌های جلوگیری از تیرگی زیر چشم

همیشه نمی‌توان به طور قطعی از بروز سیاهی زیر چشم جلوگیری کرد اما می‌توان راهکارهای زیر را امتحان کرد:

  • فراموش نکنید که کرم ضد آفتاب را روی صورت‌تان و به خصوص دور چشم خود قرار دهید. عینک آفتابی را هم فراموش نکنید.
  • به موقع بخوابید و مطمئن شوید که هر شب حداقل هفت ساعت می‌خوابید.
  • راه‌های مناسبی را برای مدیریت استرس پیدا کنید.
  • نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند باعث کاهش گردش خون شود. برای جلوگیری از تیرگی زیر چشم، نوشیدن الکل را کنار بگذارید.
  • استفاده از تنباکو و سیگار روند پیری پوست شما را تسریع می‌کند. بنابراین بهتر است از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

سخن نهایی

تیرگی زیر چشم یکی از مشکلات آزاردهنده است که می‌تواند ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهد. توجه داشته باشید که داشتن تغذیه سالم، استرس کم و استفاده از محصولات ضدآفتاب می‌تواند در کاهش سیاهی زیر چشم موثر باشد. اگر مشکل سیاهی زیر چشم شما مداوم است و روش‌های خانگی اثربخش نیستند، بهتر است با دکتر آنلاین پوست مشورت کنید تا راهکارهای درمانی مناسب را برای شما تعیین کند. در صورت تمایل می‌توانید به صورت حضوری و آنلاین با متخصصین پوست در درمانکده ارتباط بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانید: گودی زیر چشم؛ بهترین روش درمان خانگی و پزشکی

سوالات متداول

سیاهی زیر چشم نشانه چیست؟

سیاهی زیر چشم می‌تواند نشانه کم‌خونی، خستگی، بی‌خوابی و کمبود ویتامین B باشد.

چطور از شر تیرگی زیر چشم خلاص شویم؟

برای برخی افراد داشتن خواب بیشتر، نوشیدن آب زیاد و کاهش زمان استفاده از وسایل الکترونیکی ممکن است مفید باشد. کمپرس سرد یا کرم دور چشم نیز ممکن است کمک‌کننده باشد. البته درمان‌های پزشکی دائمی‌تری برای سیاهی زیر چشم شما وجود دارد.

کمبود چه ویتامین و مواد معدنی‌ای موجب تیرگی زیر چشم‌ها می‌شود؟

مطالعات نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین B12 ممکن است رنگدانه‌های پوست را افزایش دهد و منجر به ایجاد حلقه‌های تیره زیر چشم شما شود. کم‌خونی ناشی از فقر آهن نیز ممکن است باعث تیرگی زیر چشم شود.

مهم‌ترین دلیل سیاهی زیر چشم زنان چیست؟

کم خوابی، خستگی، عوامل ژنتیکی و کمبود آهن از مهم‌ترین دلایل سیاهی زیر چشم در زنان است.

بهترین پماد سیاهی زیر چشم چیست؟

پمادها و کرم‌های روشن‌کننده‌ای که در آن‌ها از ویتامین C استفاده شده است، درمان فوق‌العاده‌ای برای سیاهی دور چشم هستند.

منابع: healthline، clevelandclinic، medicalnewstoday

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 37

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها