مراقبت های بارداری

همه چیز درباره ی مراقبت های بارداری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مراقبت های بارداری نقش بسیار مهمی در سبک زندگی سالم در دوران بارداری دارند که شامل معاینات دوره ای مخصوص در این دوران است. این مراقبت ها برای سلامت و آسایش مادر و جنین ضروری هستند.

در نخستین جلسه، پزشک ممکن است آزمایش خون، ادرار، تست پاپ اسمیر، سونوگرافی و معاینه لگن تجویز کند. آزمایش خون به منظور بررسی میزان آهن خون، انواع بیماری های عفونی و تعداد سلول های مختلف بدن لازم است. آزمایش ادرار برای بررسی میزان قند خون، وجود انواع باکتری و میزان پروتئین است. آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری دهانه رحم، سونوگرافی به منظور بررسی وضعیت و رشد جنین و معاینه لگن به دلیل بررسی اندازه و شکل رحم انجام می شود.

پس از نخستین جلسه هر چهار هفته یکبار، در ماه های هفتم و هشتم بارداری هر دو هفته یکبار باید به پزشک مراجعه کنید. در ماه آخر برای مراقبت های بارداری هفته به هفته باید تحت نظر پزشک خود باشید تا نوزاد شما متولد شود. در این جلسات با دکتر خود راحت باشید و هر مشکل یا نگرانی که دارید با او مطرح کنید.

بیشتر بخوانید : دختردار شدن؛ بهترین راه‌کارهای موثر دختردار شدن که خوب است بدانید

تغییرات وزن در دوران بارداری چگونه است؟

وزن دقیق در هر فردی متفاوت است اما به صورت کلی بانوان حدود 11 تا 13 کیلوگرم وزن اضافه می کنند. در صورتی که پیش از بارداری اضافه وزن داشته باشید، ممکن است کمتر وزن اضافه کنید. اگر کمبود وزن داشته باشید، وزن بیشتری اضافه خواهید کرد. برای کنترل وزنتان در این دوران با متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. 

مراقبت های بارداری
مراجعه به پزشک در بارداری

بهترین تغذیه برای دوران بارداری چیست؟

بهترین رژیم غذایی برای تغذیه زنان باردار، رژیمی است که تمام مواد غذایی را به میزان لازم دارد و سالم، متنوع و مقوی است. در این دوران باید مراقب برخی از غذا باشید، مانند:

  • گوشت، ماهی و تخم مرغ: در صورتی که این مواد غذایی کامل پخته نشوند سلامت شما را تهدید می کنند. ماهی هایی که حاوی مقداری زیادی جیوه هستند مانند اره ماهی، شاه ماهی، کوسه و تاج ماهی نخورید. دقت کنید که نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنید. 
  • میوه و سبزیجات: انواع میوه ها و سبزیجات را پیش از خوردن به طور کامل بشویید و تخته ای که برای برش استفاده می کنید را همیشه تمیز نگه دارید. مصرف روزانه 3 تا 5 واحد میوه توصیه می شود.
  • لبنیات: برای اینکه کلسیم موردنیاز بدن خود و جنین را تامین کنید، حداقل 4 واحد لبنیات در روز مصرف کنید. فراموش نکنید که حتماً از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید. لبنیات محلی که پاستوریزه نشده، ممکن است باکتری هایی داشته باشند که عفونت ایجاد کند.
  • جایگزین شکر: به جای شکر از برخی شیرین کننده های مصنوعی مانند اسپارتایم و ساکرالوز به میزان متعادل می توانید استفاده کنید.
  • کافئین: بهتر است از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید و روزی بیش از دو فنجان قهوه یا سایر مواد کافئین دار دیگر مصرف نکنید.

بیشتر بخوانید:سرماخوردگی در بارداری

مراقبت های بارداری
تغذیه در بارداری
  • دخانیات و الکل: از مصرف دخانیات و الکل به طور کامل پرهیز کنید. مصرف این مواد احتمال بیش فعالی در جنین را دو برابر می کند.
  • دم نوش: استفاده مداوم از دم نوش ها می تواند تاثیر دارویی داشته و در این دوران اثر بدی بگذارد. توجه داشته باشید که بدون مشورت با متخصص زنان از نوشیدن آن ها به طور جدی خودداری کنید.
  • دارو: تمام داروها حتی داروهای تجویزی را باید با اجازه دکتر زنان مصرف کنید. مصرف برخی از داروها منجر به نقص جنین می شود.
  • ویتامین: مصرف انواع ویتامین ها در این دوران حتماً باید تحت نظر پرفسور متخصص زنان انجام شود. زنان باردار باید اسیدفولیک را به صورت روزانه مصرف کنند، زیرا از مشکلات مغز و نخاع جلوگیری می کند.

تا چه مدت می توان در دوران بارداری کار کرد؟

نوع، محیط، مدت و شرایط کار در این دوران برای افراد مختلف متفاوت است. درصورتی که در شغل خود با موادی مانند سرب، جیوه، مس و تشعشعات سروکار دارید و یا فعالیت فیزیکی زیاد و سنگین دارید؛ برای جنین ضرر دارد. کارهای پشت میزی مشکلی ندارند.

آیا در دوران بارداری می توان ورزش کرد؟

یکی از احتیاط های بارداری که توصیه می شود، ورزش منظم و سبک است. البته به شرطی که مشکل خاصی نداشته باشید. حداقل سی دقیقه در روز ورزش کنید تا سبک زندگی سالم در دوران بارداری را تجربه کنید. همچنین ورزش بارداری می تواند به سهولت زایمان و کمتر شدن درد آن کمک کند. فراموش نکنید که زیاد آب بخورید تا حرارت بدنتان بالا نرود و دچار کم آبی نشوید. اگر در حین یا پس از ورزش دچار مشکلاتی شدید با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت های بارداری
ورزش در بارداری

چگونه می توان مشکلات ناشی از بارداری را کم کرد؟

برای کاهش تهوع:

  • وعده های غذایی سبک در طی روز داشته باشید.
  • مایعات را در بین وعده های غذایی بنوشید.
  • از ادویه های تند و غذاهای چرب پرهیز کنید.

برای کاهش یبوست:

  • غذاهای حاوی فیبر فراوان بخورید.
  • مایعات زیاد بنوشید.
  • ورزش کنید.

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید نوبت خود را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده رزرو کنید. تیم درمانکده پس از بررسی نیازهای بیماران و پزشکان، امکان نوبت دهی بهترین دکتر زنان زایمان و نازایی تهران را پدید آورده است. 

[sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 16

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

4 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها