هفته 32 بارداری

هفته 32 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تغییرات بدنی

در طول دوران بارداری ممکن است علائمی مانند خستگی و علائم آزاردهنده دیگری چون سوزش سر دل را که در سه ماهه سوم بارداری شایع است، تجربه کنید که بخشی از آن ها ناشی از بزرگ شدن رحم است. اما کودک شما از هر روزی که درون رحم شماست استفاده می کند و تا زمان زایمان همچنان به رشد و تکوین خود ادامه می دهد.
اضافه شدن1 پوند به وزن شما در هر هفته، تا هفته 32ام بارداری رخدادی طبیعی است. وعده های غذایی خود را سالم نگه دارید، و از میوه ها و سبزیجات تازه و پروتئین های کم چرب استفاده کنید و از غذاهای سرخ شده یا غذاهای شیرین اجتناب کنید. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که مواد مغذی ضروری برای خود و کودکتان را دریافت می کنید.

کودک

در این مرحله از بارداری کودکتان تقریباً به اندازه یک برگ کلم است و حدود 4 پوند وزن دارد. بخش عمده ای از بدن کوچک کودک شما در حال نزدیک شدن به نقطه ای است که برای زندگی خارج از رحم آماده باشند، اما هنوز کارهایی هست که باید انجام شود. با اینکه که استخوان های کودک تشکیل شده اند، اما هنوز نرم هستند. ریه های کودک نیز هنوز در مراحل نهایی تکوین هستند. اگر در زمان برای سونوگرافی اقدام کرده باشید، ممکن است بتوانید اندکی از موهای سر کودک خود را ببینید.

تکوین دوقلوها در هفته 32ام

ریه ی دوقلوها در هفته 32ام به طور کامل تکوین نیافته است، اما کودکان در این هفته با دم و بازدم مایع آمنیوتیک با استفاده از عضلات خود، تنفس را تمرین می کنند. علاوه بر این آنها اکسیژن را با سرعت ثابتی از طریق بند ناف دریافت می کنند.
در این زمان، لانگو که تا این لحظه بدن کودکان را پوشانده است،شروع به ریزش می کند. و تا این زمان ناخن های پا در آن ها دیده می شود.

هفته 32 بارداری
تغییرات جتین

علائم بارداری در هفته 32ام

درگیری با علائم بارداری احتمالاً تا زمان زایمان ادامه خواهد داشت. در هفته 32ام این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

با این حال اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کنترل علائم انجام دهید.

نشت از پستان ها

ممکن است سینه هایتان شروع به ترشح مایع رقیق یا زردرنگی کنند، که رخدادی طبیعی است. این مایع آغوز نامیده می شود. ترشح آغوز راهکار بدن برای آماده شدن برای تغذیه کودک است. اگر ترشح مایع منجر به خیس شدن لباس زیر شما می شود یا برایتان ناراحت کننده است، ممکن است بخواهید از پدهای شیردهی استفاده کنید – هیچ دلیلی وجود ندارد که اکنون نتوانید از آنها استفاده کنید.

انقباضات برکستون هیکس در برابر زایمان زودرس

اکنون زمان مناسبی است تا تفاوت بین انقباضات زایمان زودرس و براکستون-هیکس را بررسی کنیم. انقباضات براکستون-هیکس به ندرت روی می دهند، و با اینکه ممکن است به طور ناگهانی بروز کنند، اما تقریباً به محض شروع از بین می روند. آن ها معمولاً 30 ثانیه تا دو دقیقه طول می کشد. علاوه بر این آن ها هیچ ریتمی ندارند، به این معنی که بدتر نشده یا به یکدیگر نزدیکتر نمی شوند.
اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش درد ناشی از انقباضات براکستون-هیکس انجام دهید. می توانید کاری را که انجام می دهید را عوض کنید. به عنوان مثال، اگر ایستاده اید، دراز بکشید، و اگر در حال استراحت بودید، بلند شوید. یک لیوان آب هم می تواند کمک کننده باشد. کمبود آب بدن می تواند انقباضات براکستون-هیکس را در پی داشته باشد، از این رو به خاطر داشته باشید که آب بدن خود را حفظ کنید. همراه داشتن بطری آب می تواند به شما یادآوری کند که حتی هنگام مسافرت، آب بنوشید. بطری‌های آب چندبار مصرف نیز راه خوبی برای به همراه داشتن آب برای نوشیدن هستند.
بر اساس براورد سازمان بهداشت جهانی (WHO) هر ساله 15 میلیون نوزاد نارس (یعنی پیش از 37 هفتهگی) به دنیا می آیند. وقوع زایمان زودرس در هر زنی محتل است، بنابراین چیزی است که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

هفته 32 بارداری
انقباضات شکمی در باردای

منظم شدن انقباضات یا مشاهده ی الگوی کرسندو در دردها می تواند جای نگرانی داشته باشد. فشار لگنی نیز نشانه دیگری از زایمان زودرس است، به خصوص اگر بیش از یک ساعت است که درد شروع شده و پایان می یابد. هرگونه علامتی مبنی بر زایمان زودرس باید منجر به تماس با پزشک شود. در صورت پاره شدن کیسه آب فوراً به دنبال اقدامات پزشکی باشید.
اگر قرار است زایمان زودرس انجام دهید، سعی کنید نترسید. نرخ بقای نوزادانی که در 32 هفتهگی به دنیا می آیند بسیار بیشتر از نوزادانی است که زودتر متولد شده اند و معمولاً هیچ عارضه ای طولانی مدت ندارند.

اقداماتی که باید در این هفته برای داشتن بارداری سالم انجام داد

این هفته باید همه چیز برای وقتی که نوزاد را به خانه می آورید، آماده باشد. اگرچه ممکن است این امر زود به نظر ب رسد، اما به جای اینکه نوزاد در خانه باشد و خود را با زندگی جدید وفق دهید، سازگار کردن خود با زندگی جدید بسیار راحت تر خواهد بود.

ذخیره غذایی آماده کنید

بدون شک آخرین چیزی که پس از تولد کودک به آن فکر می کنید، این است که برای شام چه چیزی دارید. تغذیه مناسب برای بهبودی بعد از زایمان بسیار اهمیت دارد. و مادران شیرده برای تأمین نیازهای متابولیکی افزایش یافته به 400 تا 500 کالری اضافی در روز نیاز دارند.
اگر در فریزر جا دارید، اکنون چند وعده های غذایی درست کرده و منجمد کنید تا بتوانید آن ها را در هفته های اول در فر گرم کنید. همچنین می توانید از دوستان یا خانواده بخواهید در این کار به شما کمک کنند.

هفته 32 بارداری
اهمیت تغذیه

خدمات تحویل غذایی وجود دارد که برای والدین جدید ارائه می شوند. این ها ممکن است گران تمام شوند، اما ممکن است هدیه مناسبی برای کودک ارائه دهند. اگر فکر می کنید به یکی از این خدمات علاقمند هستید، به چند نفر از دوستان یا اعضای خانواده خود اطلاع دهید تا آن ها بتوانند این موضوع را به اطلاع دیگران برسانند.
گزینه دیگر، همراهی با دوستان و خانواده برای تنظیم برنامه ای برای آوردن غذا است. اگر فضای یخچال و فریزر شما محدود باشد، گرفتن چندین ظرف در روز اول بازگشت از بیمارستان ممکن است خیلی فایده نداشته باشد. با دیدن اینکه چند نفر می‌خواهند به شما کمک کنند، غافلگیر خواهید شد، اما آن هادقیقاً نمی دانند که شما به چه چیزی نیاز دارید.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین پزشک زنان

برای تنگه داری از کودک برنامه ریزی کنید

در صورتی که فرزندان دیگری دارید، باید برای زمانی که زایمان رخ می دهد برنامه ریزی کنید. آیا کسی از اعضای خانواده هست که از فرزند یا فرزندان دیگر شما مراقبت کند؟ آیا فرزندتان در خانه یکی از دوستان می ماند و اگر چنین است، چگونه آنها به آنجا خواهند رفت؟
داشتن برنامه پشتیبان در صورت وقوع زایمان زودرس می تواند ایده خوبی باشد. در صورتی که دیگر فرزندانتان در مهد کودک یا مدرسه هستند و در طول روز زایمان می کنید، مطمئین شوید کسی به دنبال آنها خواهد رفت. مدرسه یا مهدکودک را از این موضوع مطلع سازید تا برنامه بدون مشکل پیش برود.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

در صورتی که انقباضاتی حس می کنید یا فکر می کنید ممکن است آن ها بروز کنند، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت بروز هر یک از علائم زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی واژینال یا نشت مایع
  • تب
  • سردردی که فروکش نمی کند
  • درد شدید شکم یا لگن
  • سوزش ادرار
  • تاری دید

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 54

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها