هفته 33 بارداری

هفته 33 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شما رسماً در سه ماهه سوم بارداری خود به سر می برید و احتمالاً در مورد که زندگی با نوزادتان چگونه خواهد بود، فکر می کنید. در این مرحله، ممکن است بدنتان تأثیرات بارداری را بیش از هفت ماه پیش حس کند. ممکن است متوجه رخداد تغییرات زیادی شده باشید. همچنین ممکن است با دردهای آزار دهنده و تورم بخش هایی از بدن روبرو شده باشید. تنها چند هفته از بارداری شما باقی مانده است، باید در مورد علائم زایمان زودرس و زمان تماس با پزشک آگاهی داشته باشید.

تغییرات بدنی

تا کنون متوجه این موضوع شده اید که بسیاری از اعضای بدن در دوران بارداری تغییر می کند. در حالی که برخی از موارد، مانند بزرگ شدن بخش میانی بدن و رشد پستان ها، واضح است بسیاری از بخش های دیگر بدن نیز با بارداری سازگار شده اند. خبر خوب این است که بیشتر این تغییرات باید پس از بارداری به حالت طبیعی بازگردند.
بدن شما در دوران بارداری، بیش از حد معمول خون تولید می کند. حجم خون بیش از 40 درصد افزایش می یابد و قلب باید برای تطبیق یافتن با این تغییر سریعتر پمپاژ کند. گاهی اوقات این امر ممکن است منجر به تپش قلب شود. اگر متوجه شدید این مسئله بیشتر از حد معمول روی می دهد، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

کودک

با باقی ماندن تنها هفت هفته از دوره بارداری حدوداً 40 هفته ای، کودکتان برای تولد آماده می شود. در هفته 33 ام، اندازه ی کودک شما باید حدود 15 تا 17 اینچ باشد و 4 تا 4.5 پوند وزن داشته باشد. کودک با نزدیک شدن به زمان مقرر،همچنان به افزایش وزن ادامه خواهد داد.
در طی این هفته‌های پایانی در رحم، کودک با قدرت لگد می زند و از حواس برای درک محیط استفاده می کند و می خوابد. کودکان در این مرحله حتی می‌توانند خواب عمیق REM را تجربه کنند. علاوه بر این، با داشتن چشم‌هایی که تنگ و گشاد می‌شوند، و نور را تشخیص می‌دهند، می‌تواند ببیند.

هفته 33 بارداری
جنین در شکم مادر

تکوین دوقلوها در هفته 33ام

احتمالاً متوجه شده اید که کودکانتان میان همه لگد زدن ها و چرخش ها زیاد می خوابند. آنها حتی الگوهای مغزی خواب را نشان می دهند! در این هفته، ریه های آن ها تقریباً کاملاً بالغ شده است، بنابراین برای اولین تنفس های خود در روز زایمان آماده اند.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین متخصص زنان

علائم بارداری در هفته 33ام

همانطور که در بالا گفته شد، احتمالاً متوجه برخی تغییرات در قلب خود شده اید. برخی از علائم دیگری که ممکن است در هفته 33ام و آخرین مرحله بارداری تجربه کنید عبارتند از:

با بزرگ شدن کودک، عصب سیاتیک، که بزرگترین عصب بدن است، تحت فشار قرار می گیرد. این مسئله می تواند کمردردی با نام سیاتیک را در پی داشته باشد. برای تسکین کمر درد ممکن است بخواهید موارد زیر را امتحان کنید:

  • گرفتن دوش آب گرم
  • استفاده از پد گرم کننده
  • تغییر وضعیت به پهلویی که با تسکین درد سیاتیک همراه است

مطالعه ای در مجله فیزیوتراپی ارتوپدی و ورزشی نشان می دهد که فیزیوتراپی مانند آموزش و ورزش درمانی می تواند در کاهش کمر درد و درد لگن قبل و بعد از بارداری مؤثر باشد.

اگر درد شدیدی دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

هفته 33 بارداری
مراجعه به پزشک در بارداری

ممکن است متوجه شوید مچ پا و پاهایتان بیش از ماه های گذشته متورم شده اند. این مسئله به دلیل فشاری که رحم در حال رشد به وریدهای ساق پاها و پاها وارد می آورد، ایجاد می شود. اگر با تورم مچ پاها و پاها مواجه هستید، حداقل دو تا سه بار در روز آنها را به مدت 15 تا 20 دقیقه بالاتر از سطح قلب قرار دهید. بروز تورم شدید می تواند نشانه ای از پره اکلامپسی باشد و باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

اکنون که کاملاً در سه ماهه آخر بارداری هستید، باید ازعلائم زایمان زودرس آگاهی داشته باشید. با اینکه کودکتان تا چند هفته دیگر ترم کامل محسوب نمی شود، اما وقوع زایمان زودرس محتمل است. علائم زایمان زودرس عبارتند از:

  • انقباضات با فواصل منظم که به هم نزدیک می شوند
  • گرفتگی بخش تحتانی کمر و پا که بهتر نمی شود
  • پاره شدن کیسه آب (می تواند در حجم زیاد یا اندک باشد)
  • ترشحات واژینال خونی یا قهوه ای (که به “نمایش خونی” معروف هستند)

حتی با وجود اینکه ممکن است فکر کنید در حال زایمان هستید، ممکن است تنها برکستون هیکس باشد. این ها انقباضات نادری هستند که تشدید نمی یابند و به هم نزدیکتر نمی شوند. آنها باید بعد از مدتی از بین بروند و نباید به اندازه انقباضاتی که در نهایت در زایمان تجربه می کنید قوی باشند.
اگر انقباضات شما طولانی تر و قوی تر شده و یا به هم نزدیک تر می شوند، به بیمارستان محل زایمان مراجعه کنید. هنوز برای تولد نوزاد خیلی زود است و احتمالاً آنها سعی می کنند زایمان را متوقف کنند. زایمان زودرس می تواند ناشی از کمبود آب بدن باشد. غالباً یک کیسه مایع درونن رگی برای متوقف کردن زایمان کافی است.

هفته 33 بارداری
انقباضات شکمی

اقداماتی که باید در این هفته برای داشتن بارداری سالم انجام داد

با افزایش فشار بر بدن ممکن است زمان آن رسیده باشد که سری به استخر بزنید. راه رفتن یا شنا در استخر می تواند به تورم کمک کند، چراکه موجب فشرده شدن بافت پاها می شود و ممکن است باعث تسکین موقتی شود. همچنین به شما احساس بی وزنی می دهد. دقت کنید هنگام انجام ورزش های سبک در آن ها زیاده روی نکنید و به یاد داشته باشید آب کافی بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

در این مرحله از بارداری، شما بیش از پیش به پزشک مراجعه می کنید. برای آسودگی خیال خود سوالاتتان را حتماً با پزشک در میان بگذارید. اگر سؤالات شما اورژانسی هستند، آنها را یادداشت کنید تا فراموش نکنید تا در قرار بعدی خود آنها را بپرسید.


در صورت مشاهده علائم زایمان زودرس، احساس تنگی نفس غیرمعمول یا مشاهده کاهش حرکت جنین (اگر متوجه 6 تا 10 حرکت در یک ساعت نشدید) با پزشک خود تماس بگیرید.

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 68

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها