هفته 34 بارداری

هفته 34 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تبریک می گویم! شما موفق شدید به هفته 34 بارداری خود برسید. ممکن است حس کنید 134 هفته است که باردارید، اما به خاطر داشته باشید که کمتر از دو ماه به روز بزرگ باقی مانده است. همچنین باید توجه داشته باشید که اکثر نوزادان در زمان مقرر یا حتی در چند روز مد نظر به دنیا نمی آیند. بسیاری از نوزادان پس از هفته 38 یا (و شاید دوست نداشته باشید این را بدانید) چند هفته پس از تاریخ مقرر به دنیا می آیند. هر بارداری متفاوت است. پزشکان از شما می خواهند به منظور افزایش شانس داشتن کودک سالم، هفته ی 40ام را به اتمام برسانید.

تغییرات بدنی

همزمان با ادامه رشد کودک، بی شک متوجه اضافه وزن بخش میانی بدن خود خواهید شد. شما باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که به طور متوسط هفته ای یک تا دو پوند اضافه وزن داشته باشید، مگر اینکه پزشک شما توصیه دیگری داشته باشد.
همچنین ممکن است در اثر احتباس مایعات، احساس پر بودن دشاته باشید. حتی ممکن است بنظر غیر عادی برسد، اما نوشیدن مایعات زیاد در واقع می تواند در دفع مایعات اضافی از سیستم کمک کننده باشد. به علاوه، حفظ آب بدن هم برای شما و هم برای کودک حائز اهمیت است.
در کنار رشد رشد کودک، مقدارمایع آمنیوتیک موجود در رحم نیز افزایش می یابد. هم اکنون ممکن است میزان مایعات به حداکثر میزان خود رسیده باشد. مایع آمنیوتیک اضافی جذب بدن می شود.
برخی از خانم ها متوجه می شوند که ناف آن ها از “داخل” به سمت “بیرون” برجسته می شود. این اتفاق کاملا طبیعی است و در مورد آن نگران نباشید. اگر متوجه شدید نافتان حساس شده است، برای جلوگیری از تحریک، یک باند روی آن قرار دهید.

هفته 34 بارداری
تحرکات جنین

کودک

مهمترین چیز برای کودک این است که به شکل صحیحی رشد و تکوین یابد. اندازه کودک در این هفته حدود 17 اینچ، و وزن آن حدود 5 پوند است. این اندکی بیشتر از یک طالبی است.
بیشتر لانگوهای کودک (موهای ظریفی که عمده بدن را پوشانده بود) در حال ریزش هستند. برخی از آن ها ممکن است در زمان تولد هنوز وجود داشته باشند، اما احتمالاً اندکی بعد از بین خواهند رفت. چشمان کودک هم اکنون به حدی تکوین یافته اند که مردمک چشم قادر است گشاد شده و در پاسخ به نور منقبض شود. ریه های کودک نیز به خوبی تکوین یافته است. و اگر کودک پس باشد، بیضه های وی در این مدت به بیضه نزول می کنند.
وزن کودک نیز با ذخیره چربی در زیر پوست، بیشتر می شود. چربی کودک نه تنها ظاهر زیبایی به وی می دهد، بلکه در کمک به تنظیم دمای بدن در کودک بسیار اهمیت دارد.


چون کودک در حال بزرگ شدن است، معمولاً پاهای وی خم می شود، و به دلیل کمبود فضا در این مرحله، نزدیک تنه نگه داشته می شوند. این به معنای آن است که ممکن است فعالیت کمتری احساس کنید، اما با این حال شاهد حرکات برجسته تری، مانند حرکت پا و دست در امتداد شکم باشید.

مشاهده بیشتر : لیست بهترین فوق متخصص زنان

تکوین دوقلوها در هفته 34ام

ورنیکس کازئوزا که پوست کودک را می پوشاند در این هفته ضخیم می شود. ورنیکس کازئوزا به کودک در تنظیم درجه حرارت خود کمک می کند و از پوست در برابر از دست دادن آب حفاظت می کند؛ علاوه بر این در ایمنی نیز نقش دارد.
با اینکه دوقلوها عموماً کوچکتر از یک قلوها هستند، اما با این حال اندازه ی آن ها از فرق سر تا نشیمنگاه ممکن است به حدود یک فوت برسد.

علائم بارداری در هفته 34ام

با توجه به افزایش وزن کودک، جای تعجب ندارد که فشار بیشتری هم احساس کنید. مانند اکثر مادران بارداری که در هفته 34 هستند، شما نیز احتمالاً علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:

صبر داشته باشید، زیرا این علائم درست تا زمان زایمان ادامه خواهند داشت.

هفته 34 بارداری
خستگی مفرط در بارداری

استراحت کنید

لازم است برای بهبود مقابله با برخی از این مشکلات استراحت کنید. اگر می توانید سعی کنید در طول روز بخوابید. اگر می خواهید بلند شوید، سعی کنید به آرامی این کار را انجام دهید. هنگام نشستن یا دراز کشیدن ممکن است خونتان اندکی در اندام های انتهایی شما جمع شود. اگر به سرعت بلند شوید، ممکن است احساس سبکی سر کنید یا حتی غش داشته باشید.

تسکین معده

احتمال دارد با تحت فشار قرار گرفتن معده و سایر اندام های داخلی توسط رحم رو به رشد، سوزش معده و سوء هاضمه بیشتر شود. همان قدر که دوست دارید چیز تندی بخورید، از غذاهایی که باعث سوزش معده می شوند نیز، آگاهی داشته باشید. شاید بهتر باشد وقفه ای در مصرف این غذاها داشته باشید و بعد دوباره آن ها را مصرف کنید. وعده های غذایی کم حجم و میان وعده های کوچکی در حد فاصل وعده های غذایی مصرف کنید.
از آنجا که در این زمان کودک به سوی بخش تحتانی رحم حرکت می کند، ممکن است اندکی از سوزش معده شما کاسته شود. این اقدام ممکن است بخشی از فشار وارد به معده را کاهش دهد، اما می تواند فشار واقع بر روی مثانه را بیشتر کند.

اقداماتی که باید در این هفته انجام داد

اکنون زمان خوبی برای آشنایی با روند زایمان است. ابتدا از بخش زنان و زایمان بیمارستان یا مرکزی که قصد دارید در آنجا زایمان کنید، بازدید کنید. علاوه برای، محض اطمینان محل اورژانس را یاد بگیرید. شروع کنید و همه ی مدارک پیش ثبت نام را پر کرده و با پزشک خود در مورد گزینه های کنترل درد برای روز بزرگ صحبت کنید. و لیستی از همه ی سؤال هایی در مورد خود فرایند زایمان دارید تهیه کنید و آنها را با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بررسی کنید.
اگر قصد دارید در خانه زایمان کنید، در مورد هر آنچه ممکن است نیاز باشد با ماما یا دکتر خود صحبت کنید. همچنین برنامه ثابتی برای مواقعی که اتفاقی باعث شوید مجبور به زایمان در بیمارستان شوید، داشته باشید. تولدها غیر قابل پیش بینی هستند. آمادگی برای هر وضعیت احتمالی به کاهش استرس اضافی در موقعی که چیزی طبق برنامه پیش نمی روند، کمک می کند.

هفته 34 بارداری
کنترل های مهم بارداری

همچنین باید آزمایش غربالگری استرپتوکوک گروه B(GBS) برنامه ریزی کنید. GBS تقریباً در یکی از هر چهار زن بالغ دیده می شود. این باکتری معمولاً در واژن یا رکتوم وجود دارد و می تواند در زمان تولد به کودک منتقل شود. GBS در نوزادان شایع نیست، اما به هر حال باید مورد ارزیابی قرار گیرد، این کار معمولاً بعد از هفته 34 انجام می شود.

اگر انرژی دارید، این هفته زمان خوبی است تا کار مهد کودک را به اتمام برسانید. با نزدیک شدن به زمان مقرر، تمایل کمتری برای خرید کنید، آویزان کردن عکس یا هر کاری که ضرورتی ندارد، دارید. از همسر، بستگان و دوستان خود بخواهید خانه را آماده کنند تا بتوانید در این زمان های پایانی تا حد ممکن استراحت کنید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

در صورت شروع انقباضات، باید با پزشک خود تماس بگیرید. با اینکه کودک در این مرحله نارس است، اما برخی از خانم ها زودتر زایمان می کنند. در هفته 34ام کودک شانس بسیار خوبی برای زایمان سالم و بقای طولانی مدت دارد. در صورت شروع انقباضات، توجه کنید که هر انقباض چه مدت طول می کشد و انقباضات چقدر به هم نزدیک هستند. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما به این اطلاعات نیاز دارد.
همچنین در صورت بروز خونریزی واژینال یا نشت مایع، درد شدید شکم یا لگن یا سردرد شدید باید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشکان برای اطمینان از عملکرد ریه های کودک و توانیی وی در نفس کشیدن، از شما می خواهند برای زایمان تا هفته 40ام صبر کنید.

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 113

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها