هقته 37 بارداری

هفته 37 بارداری: علائم، نکات و سایر موارد

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وقتی به زمانی که کودکتان اندازه دانه خشخاش بود، برگردید احتمالا ازینکه بدانید ماه هشتم یا نهم بارداری چه حسی دارد، هیجان زده می شدید. حالا این را می دانید. زندگی این روزها خیلی راحت نیست. ممکن است تورم و دردهای مختلف دیگری داشته باشید، اما یک حقیقت همچنان باقی است: شما در آستانه ملاقات کودک خود هستید.

تغییرات بدنی

شکمتان پایین آمده است؟ دوستان، خانواده و حتی غریبه ها ممکن است برای دریافت جواب این سؤال رایج، شکمتان را بررسی کنند. پایین آمدن شکم، به پایین آمدن سر کودک در داخل کانال زایمان برای آمادگی برای زایمان اشاره دارد. این روند افتادن جنین در لگن (lightening ) یا آنگاژمان نامیده می شود و می تواند نشانه قریب الوقوع بودن زایمان، تا حداکثر چهار هفته دیگر باشد.
وقتی کودک پایین می آید، سر وی مثانه را تحت فشار قرار می دهد. ممکن است حس کنید مجبورید دائماً برای دفع ادرار اقدام کنید یا کمردرد داشته باشید. نشستن در حالت چهار دست و پا یا با بازوهای کشیده واقع بر روی توپ ورزشی، می تواند بدترین درد را تسکین دهد. خبر خوب این است که با پایین آمدن شکم، به اندازه ای در قفسه سینه خود فضا دارید که دوباره بتوانید نفس های عمیق بکشید.

هفته 37 بارداری
تغییرات شکم مادر

کودک

کودک شما در هفته 37ام حدود 33 سانتی متر طول و بیش از 280 گرم وزن دارد. ارگان های اصلی او می توانند در دنیای واقعی عملکرد داشته باشند. مغز و ریه ها هنوز به زمان بیشتری برای بلوغ کامل نیاز دارند، اما اگر کودک امروز به دنیا بیاید، احتمال زیادی وجود دارد که آن ها عملکرد خوبی داشته باشند. حدس می زنید موی فرزندتان چه رنگی است؟ به زودی پاسخ آن را خواهید دانست، زیرا بسیاری از کودکان با موهایی با طول سه سانتی متر یا بیشتر به دنیا می آیند.

تکوین دوقلوها در هفته 37ام

مادران دوقلو شش برابر احتمال بیشتری برای زایمان زودتر کودکان خود دارند. دلایل متعددی وجود دارد که پزشک می تواند نسبت به زایمان سزارین اقدام کند یا برای آن برنامه ریزی کند. در حقیقت، محققان دانشگاه آدلاید پیشنهاد می کنند مادران چندقلویی برای جلوگیری از عوارض، تا هفته 37ام زایمان کنند.

علائم بارداری در هفته 37ام

در هفته ۳۷ام، علائم بارداری شما می‌تواند مشابه موارد پیشین باشد، این علائم عبارتند از:

و این انقباضات برکستون هیکس ممکن است اکنون به سرعت افزایش یابند. در اوایل بارداری، انقباضات برکستون هیکس احتمالاً تغییر بدنی چندانی در شما ایجاد نمی کردند. اما هم اکنون این انقباضات، حتی در فواصل نامنظم می توانند دهانه رحم را برای آماده سازی برای روز زایمان تنگ کنند (اصطلاحاً افاسمان).
برای کمک به بهتر شدن حس بد خود، تغییر وضعیت، نوشیدن آب یا استراحت را امتحان کنید. اگر زمان انقباضات افزایش یابد یا آن ها قویتر شوند، ممکن است در آغاز فرایند زایمان باشید.
در میان علائم خود، زمان بیشتری به خود بدهید تا تماس بگیرید. اگر کسی هست، برای کمک درخواست کنید. احساس ناراحتی و حس مشابه اینکه کنترل زیادی بر بدن خود ندارید می تواند مأیوس کننده باشد، اما شما در حال انجام کار مهمی هستید.

مشاهده بیشتر: لیست پزشکان زنان

هفته 37 بارداری
علائم هفته 37 بارداری

اقداماتی که باید در این هفته برای داشتن بارداری سالم انجام داد

اگر این بارداری اولین بارداری شما نیست، شاید از دانستن اینکه که 37 هفتگی در دنیای پزشکی دیگر به عنوان “ترم کامل” در نظر گرفته نمی شود، تعجب کنید. این نامگذاری در سال 2013، زمانی که کالج متخصصین زنان و زایمان آمریکا و انجمن پزشکی مادر و جنین چهار تعریف جدید از زایمان های “ترم” ارائه دادند، تغییر کرد:

ابتدای ترم         37 تا 38 هفتگی، 6 روز
ترم کامل           39 تا 40 هفتگی، 6 روز
انتهای ترم         41 تا 41 هفتگی، 6 روز
پس از ترم        42 هفتگی و پس از آن

روزهای پایان بارداری می تواند طولانی و اعصاب خرد کن باشد. ممکن است احساس هیجان داشته باشید و دوست داشته باشید کوچولوی شما چند هفته زودتر به دنیا بیاید. صبر بهترین هدیه ای است که می توانید به خود و کودکتان بدهید.
این دستورالعمل ها در پاسخ به اهداف زایمان ها و سزارین های برنامه ریزی شده تغییر کرده است. خروجی نوزادان 39 هفته ای بسیار بهتر از نوزادانی است که زودتر متولد شده اند، زیرا اندام ها در این مدت به رشد خود ادامه داده اند. نوزادان به مراقبت های NICU بیشتر نیاز داشتند که سلامتی و عملکرد مادام العمر آن ها را تحت تأثیر قرار می داد. درصورتی که سلامتی مادر یا کودک به خطر نیفتد، بهتر است اجازه دهید کودک تا 40 هفتگی به رشد خود ادامه دهد.

همزمان با اینکه منتظر آغاز زایمان هستید، کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای آماده شدن برای تولد فرزند خود انجام دهید. صندلی ماشین را نصب کرده و آن را با کمک مأمور محلی خود بررسی کنید. هرگونه سوالی که در مورد زایمان دارید، یادداشت کنید و آن ها را هنگام مراجعه هفتگی به پزشک با خود به همراه داشته باشید. همچنین هیچ وقت برای انجام تمرینات تنفسی که در کلاس زایمان آموخته اید، زود نیست.

هفته 37 بارداری
مراقبت های ویژه نوزادان

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت

شما احتمالاً زمان های فعالیت و بی حرکت ماندن کودک خود را یادداشت کرده اید. برای شمارش لگدها و ثبت حرکات دیگر، چند دقیقه از روز وقت بگذارید. اگر بعد از پیگیری منظم متوجه شدید که کودک شما آنقدرها حرکت نمی کند، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. کودک شما ممکن است یک روز حرکت کمتری داشته باشد. کاهش حرکت جنین به ندرت ممکن است نشانگر حوادث بند ناف یا مسئله دیگری که نیازمند به مراقبت های پزشکی فوری است، باشد.

گام های پایانی

تولد کودک شما می تواند از حالا، چند روز تا چند هفته دیگر روی دهد. تحمل این بلاتکلیفی ممکن است بسیار دشوار باشد. سعی کنید توجه خود را به زمانی که زایمان شروع می شود متمرکز کنید. کیف بیمارستان خود را آماده کنید، آخرین مواردی که در فهرست لیست وظایف قرار دارد را به اتمام برسانید، برای شام و فیلم بیرون بروید و چند ساعت بیشتر بخوابید. زندگی شما به زودی در یک لحظه تغییر خواهد کرد، بنابراین مراقب خود باشید.

برای مشاوره درباره زایمان و بارداری می توانید به پزشکان متخصصین زایمان و بارداری مراجعه کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 185

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها