اسپرم‌ کش چیست؟ انواع، مزایا، معایب و نحوه استفاده از آن

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اسپرم‌ کش نوعی روش جلوگیری از بارداری است که به صورت ژل، کرم، فوم و شیاف وارد واژن می‌شود و از رسیدن اسپرم‌ها به تخمک جلوگیری می‌کند. معمولا برای اثربخشی بیشتر این روش لازم است از آن در کنار سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده شود. اما تاثیرات اسپرم‌ کش چگونه است و چطور روی جلوگیری از بارداری تاثیر می‌گذارد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد اسپرم‌ کش‌ها و مزیت‌ها و معایب آن بدانید، آشنا شوید.

اسپرم‌ کش چیست؟

اسپرم‌ کش (spermicides) یک روش پیشگیری از بارداری است که از پیشروی اسپرم‌ها به سمت رحم جلوگیری می‌کند. محصولات اسپرم‌ کش‌ باید قبل از برقراری رابطه جنسی و به شکل‌های مختلفی مثل ژل، کرم، فوم و شیاف در واژن قرار بگیرد و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری کند. در اسپرم‌ کش‌ها از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که مانع رسیدن اسپرم به تخمک می‌شود. اسپرم‌کش باید از حدود 30 دقیقه قبل از رابطه استفاده شود تا موثر باشد.

حقیقت این است که اسپرم‌ کش‌ها به‌تنهایی روش موثری برای کنترل بارداری محسوب نمی‌شوند و بسیاری از زوج‌ها از این روش در کنار روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند. امروزه از اسپرم‌کش‌ها به عنوان پوشش روی برخی کاندوم‌ها نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: فولیک اسید: فواید، عوارض جانبی و دوز مصرفی توصیه شده آن

تصویری از محصولات اسپرم‌کش
اسپرم‌ کش نوعی روش جلوگیری از بارداری است که باید قبل از رابطه جنسی وارد واژن شود.

انواع اسپرم‌ کش

اسپرم‌ کش‌ها انواع مختلفی دارند و به شکل‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند. در ادامه می‌توانید با برخی از رایج‌ترین انواع اسپرم‌کش‌ها آشنا شوید.

روان کننده‌های اسپرم‌ کش

برخی از اسپرم‌ کش‌ها درواقع محصولات روان کننده‌ای هستند که در آن‌ها اسپرم‌ کش نیز استفاده شده است. این روان کننده‌ها به کاهش اصطکاک در رابطه جنسی کمک می‌کنند و در کنار لذت‌بخش کردن رابطه از بارداری نیز جلوگیری می‌کنند. این محصولات هم به صورت اسپری و ژل در دسترس هستند و باید قبل از شروع رابطه و گاهی تا چند ساعت بعد از آن استفاده شوند.

بیشتر بدانید: رحم اجاره‌ای چیست؟ همه چیز درباره انواع، موارد استفاده و قوانین انجام آن

تصویر روان کننده‌های اسپرم‌ کش
یکی از بهترین انواع اسپرم‌ کش روان کننده‌های حاوی اسپرم‌کش است که در کنار افزایش لذت رابطه جنسی مانع بارداری می‌شود.

اسفنج مخصوص اسپرم‌ کش

اسفنج مخصوص اسپرم‌ کش نوع دیگری از اسپرم‌کش‌ها است که برای استفاده از آن باید اسفنج مخصوص را خیس کنید و سپس به عمق واژن روی دهانه رحم قرار دهید. سپس اجازه دهید اسفنج تا 6 ساعت بعد از رابطه جنسی و حداکثر تا 30 ساعت در واژن بماند و سپس آن را با کمک نخی که دارد به سمت بیرون بکشید و خارج کنید. اسفنج‌ها گران‌ترین نوع اسپرم‌کش هستند که معمولا افراد کمتری از آن استفاده می‌کنند.از طریق مشاوره با متخصص زنان مشورت کنید.

کاندوم‌های اسپرم‌ کش

کاندوم‌های اسپرم‌ کش از دیگر انواع اسپرم‌ کش‌ها هستند که روی کاندوم‌ها از ژل اسپرم‌کش استفاده می‌شود. این کاندوم‌ها نه تنها مانع بارداری می‌شوند، بلکه از عفونت‌های مقاربتی نیز جلوگیری می‌کنند و تا 99 درصد روش ایمن برای پیشگیری از بارداری محسوب می‌شوند.

فوم‌های اسپرم‌ کش

فوم‌های اسپرم‌ کش که معمولا حاوی اپلیکاتورهای مخصوص هستند، نوع دیگری از اسپرم‌کش‌ها هستند. برای استفاده از این اسپرم‌کش‌ها باید اسپرم‌کش را تکان دهید تا حالت فومی پیدا کند. سپس اپلیکاتور را با فوم پر کنید و وارد بدن کنید. اثربخشی فوم‌های اسپرم‌کش حدود 30 دقیقه است و باید رابطه جنسی در این مدت زمان انجام شود.

شیاف اسپرم‌ کش

شیاف اسپرم‌کش نوعی شیاف است که بعد از قرار گرفتن در واژن ذوب می‌شود و زمان استفاده از اسپرم‌کش حداقل 10 تا 15 دقیقه قبل از رابطه جنسی است و باید داخل واژن و نزدیک به دهانه رحم قرار بگیرد.

عملکرد اسپرم‌ کش‌ها چگونه است؟

اسپرم‌کش‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که به اسپرم آسیب می‌رسانند و مانع بارداری می‌شوند. مهم‌ترین ماده فعال در اکثر اسپرم‌کش‌ها Nonoxynol-9 است که به لایه بیرونی اسپرم‌ها آسیب می‌رساند و مانع حرکت آن‌ها می‌شود. درواقع اسپرم‌ کش‌ها اسپرم‌ها را نابود نمی‌کنند، اما مانع رسیدن آن به تخمک می‌شود و با مسدود کردن ورودی دهانه رحم از لقاح اسپرم و تخمک جلوگیری می‌کنند. برای اثربخشی بهتر اسپرم‌کش‌ها باید آن‌ها را طبق دستورالعملی که روی بسته‌بندی ذکر شده استفاده کنید.

بیشتر بدانید: کاندوم چیست؟ انواع، مزایا و معایب استفاده از آن

تصویری از اسپرم‌هایی که آسیب دیده‌اند.
استفاده از اسپرم‌ کش موجب آسیب به لایه بیرونی اسپرم‌ها می‌شود و حرکت آن‌ها را مختل می‌کند.

استفاده از اسپرم‌ کش چقدر موثر است؟

اگر اسپرم‌ کش‌ها به روش درستی استفاده شوند، معمولا تا 72 درصد موثر هستند و به جلوگیری از لقاح اسپرم و تخمک کمک می‌کنند. بر این اساس از هر 100 خانمی که از اسپرم‌کش استفاده می‌کنند، تنها 28 نفر از آن‌ها باردار می‌شوند. معمولا بهتر است برای اثربخشی بیشتر این روش جلوگیری از بارداری از روش‌های دیگری مثل قرص‌های جلوگیری از بارداری، کاندوم و سایر روش‌های ضد بارداری نیز استفاده شود.

مزایا استفاده از اسپرم‌ کش

استفاده از اسپرم‌کش یک روش نسبتا موثر و ارزان‌قیمت برای جلوگیری از بارداری است که استفاده از آن نیز بسیار راحت است و عوارض چندانی نیز برای زوج‌ها ندارد. این روش روی هورمون‌ها و چرخه قاعدگی شما تاثیر نمی‌گذارد و حتی می‌توانید از آن در دوران بارداری نیز استفاده کنید. در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از اسپرم‌ کش اشاره شده است.

  • هزینه پایین
  • خرید بدون نیاز به نسخه پزشک
  • عدم تاثیر بر هورمون‌ها
  • کم عارضه بودن نسبت به سایر روش‌های ضدبارداری
  • استفاده آسان
  • تاثیر نداشتن روی کیفیت رابطه جنسی

بیشتر بدانید: از عمل زیبایی واژن و تنگ کردن آن چه می‌دانید؟

اینفوگرافی مزایای اسپرم‌ کش
از مهم‌ترین مزایای اسپرم‌ کش می‌توان به قیمت پایین، استفاده راحت، عدم تاثیر بر هورمون‌ها و کم عارضه بودن آن اشاره کرد.

نحوه استفاده از اسپرم‌ کش

کلیه اسپرم‌ کش‌ها تنها برای مدت زمان مشخصی موثر هستند و بعد از مدتی اثربخشی خود را از دست می‌دهند. برخی از اسپرم‌کش‌ها باید حداقل 15 دقیقه قبل از رابطه استفاده شوند و برخی انواع دیگر را می‌توان تا 1 ساعت پس از رابطه جنسی نیز در واژن استفاده نمود. به‌طورمعمول اثربخشی اکثر اسپرم‌کش‌ها 60 دقیقه است و از همین رو باید بعد از این زمان دوباره استفاده شوند.

برای استفاده از برخی اسپرم‌ کش‌ها باید محصول موردنظر را با دست یا اپلیکاتور داخل واژن قرار دهید و برخی دیگر به صورت تامپون هستند و باید تا 6 ساعت بعد از رابطه جنسی داخل واژن بمانند و سپس خارج شوند. هر نوع اسپرم‌کشی روش استفاده و اثربخشی متفاوتی دارد و باید دقیقه طبق دستورالعملی که در بسته‌بندی آن ذکر شده استفاده شوند.

معایب استفاده از اسپرم‌ کش

استفاده از اسپرم‌ کش‌ها به صورت مکرر موجب تحریک دستگاه تناسلی و افزایش ریسک ابتلا به عفونت‌های ادراری می‌شود. برخی افراد بعد از استفاده از اسپرم‌کش‌ها با عوارضی مثل خارش، سوزش و سایر تحریکات واژن روبرو می‌شوند. یکی دیگر از معایب استفاده از اسپرم‌کش‌ها بد بو شدن واژن است که برای خیلی از افراد خوشایند نیست و از همین رو از معایب این روش جلوگیری از بارداری محسوب می‌شود. این روش باید هر بار قبل از رابطه جنسی استفاده شود و نمی‌تواند از شما در برابر عفونت‌های مقاربتی محافظت کند و از آنجایی که اثربخشی زیادی ندارد، باید در کنار سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده شود.

بیشتر بدانید: از عمل زیبایی واژن و تنگ کردن آن چه می‌دانید؟

تصویر کسی که از سوزش واژن رنج می برد
از مهم‌ترین معایب استفاده از اسپرم‌ کش می‌توان به تحریک دستگاه تناسلی، خارش و سوزش واژن اشاره کرد.

سخن نهایی

استفاده از اسپرم‌ کش یکی از روش‌های نسبتا موثر برای پیشگیری از بارداری است که اگر در کنار سایر روش‌ها انجام شود، اثربخشی آن بیشتر خواهد بود. هر چند که اسپرم‌کش‌ها معمولا مشکل خاصی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند، اما در صورتی که بعد از استفاده از این محصولات دچار خارش، حساسیت و التهاب شدید، بهتر است هر چه سریع‌تر از یک پزشک متخصص زنان کمک بگیرید. فراموش نکنید که اسپرم‌ کش‌ها تنها مانع بارداری می‌شوند و هیچ نقشی بر جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی ندارند، بنابراین بهتر است از این روش در کنار استفاده از کاندوم استفاده کنید. با درمانکده سلامت خود را تضمین کنید.

سوالات متداول

تاثیر اسپرم‌ کش‌ها بر عفونت‌های مقاربتی چگونه است؟

اسپرم‌ کش‌ها نه تنها از شما در برابر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی محافظت نمی‌کنند، بلکه خطر ابتلا به عفونت را نیز افزایش می‌دهند. درواقع استفاده از این اسپرم‌کش‌ها بدن را در برابر باکتری‌ها مستعد می‌کند.

آیا استفاده از اسپرم‌ کش خطرناک است؟

هیچ شواهدی مبنی بر خطرناک بودن اسپرم‌ کش‌ها وجود ندارد. استفاده از اسپرم‌کش هیچ خطر جدی برای سلامتی ندارد و تنها ممکن است موجب بروز حساسیت، سوزش و خارش شود و در برخی افراد خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی را افزایش دهد.

آیا کاندوم‌های اسپرم‌ کش به اندازه سایر محصولات اسپرم‌ کش موثر هستند؟

استفاده از کاندوم اسپرم‌ کش بهترین روش برای جلوگیری از بارداری است که نه تنها مانع بارداری می‌شود، بلکه جلوی انتقال بیماری‌های مقاربتی را نیز می‌گیرد.

منابع: ro، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد رای‌ها 3

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها