کدام جراحی‌های پزشکی باعث معافیت سربازی می‌شوند؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بیماری‌های جسمی و جراحی های پزشکی یکی از عواملی هستند که مشمولان سربازی می‌توانند از طریق آن‌ها برای معافیت سربازی اقدام کنند. از آنجا که سربازان در دوره خدمت وظایف سختی را بر عهده دارند، باید از سلامت جسمی و روانی خوب برخوردار باشند. بنابراین این امکان برای بیماران یا افراد مبتلا به نقص عضو فراهم شده است که بسته به شرایط خود به طور دائم یا موقت از خدمت سربازی معاف شوند.

جراحی روی بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌تواند مشکلات کوتاه‌مدت یا درازمدت زیادی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، در قوانین معافیت پزشکی نظام وظیفه به آن پرداخته شده است. بنابراین کسانی که جراحی کرده‌اند و مشکل آن‌ها با این قوانین مطابقت دارد، می‌توانند از سربازی معاف شوند. در این مقاله از مجله درمانکده تصمیم داریم شما را با رایج‌ترین جراحی‌هایی که باعث معافیت می‌شوند آشنا ‌کنیم. با ما همراه باشید.

کدام جراحی‌ها به معافیت سربازی منجر می‌شوند؟

مشمولان نظام وظیفه عمومی از نظر توان جسمی و روانی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول: کسانی که سالم هستند و می‌توانند خدمت دوره ضرورت را انجام دهند.
  • دسته دوم: افرادی که بیماری جسمی یا روانی خفیف دارند و می‌توانند امور غیر رزمی را در دوره سربازی انجام دهند. به این دسته از مشمولان «معاف از رزم» گفته می‌شود.
  • دسته سوم: افرادی که به بیماری‌های جسمی یا اختلالات روانی قابل درمان مبتلا هستند و در حین درمان به طور موقت از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.
  • دسته چهارم: کسانی که به دلیل بیماری جسمی، نقص عضو یا اختلال روانی قادر به انجام هیچ‌کدام از امور رزمی و غیر رزمی نیستند و به طور دائم از خدمت سربازی معاف می‌شوند.
اینفوگرافی درباره دسته‌بندی مشمولان سربازی از نظر معافیت پزشکی
دائمی یا موقتی بودن معافیت سربازی به نوع بیماری شما بستگی دارد.

جراحی یکی از مواردی است که می‌تواند به انواع معافیت منجر شود. از جراحی‌هایی که روی وضعیت سلامتی مشمولان و در نتیجه توانایی آن‌ها برای به پایان رساندن دوره سربازی تاثیر می‌گذارند، می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بیماری‌های عمومی

  • کسانی که در دوران نقاهت بیماری یا جراحی به‌سر می‌برند: معاف موقت تا یک سال

۲. بیماری‌های مغز و اعصاب

  • لامينکتومی (جراحی برای کاهش فشار روی ریشه‌های عصبی) همراه با سوابق مستند کلینیکی و پاراکلینیکی: معافیت دائم
  • دیسکتومی به روش لیزر که برای برجستگی (Bulging) خفیف دیسک انجام شده است: معاف از خدمات رزمی
  • سابقه عمل جراحی روی مغز و جمجمه (در صورتی که کمتر از ۶ ماه از عمل جراحی گذشته باشد: ۶ ماه معاف موقت، همراه با اختلال عملی یا علائم عصبی: معافیت دائم و بدون اختلال عملی و علائم عصبی: معاف از خدمات رزمی)
  • هر گونه عمل جراحی روی ستون فقرات به جزء نسج نرم (در موارد حاد: ۶ ماه معافیت موقت برای طی کردن مراحل درمان، در مواردی که اختلال عملکردی واضح وجود دارد: معافیت دائم و در مواردی که اختلال عملکردی واضح رخ نداده است: معاف از خدمات رزمی)

بیشتر بدانید: اختلال روانی در سربازی؛ از علل تا راه‌های پیشگیری

۳. بیماری‌های ریه و قفسه صدری

  • رزکسیون قسمتی از ریه طی عمل جراحی (اختلال متوسط تا شدید در عملکرد تنفسی: معافیت دائم و اختلال خفیف در عملکرد تنفسی: معاف از خدمات رزمی)
  • سابقه جراحی قفسه سینه اعم از برداشتن حداقل ۲ دنده، توراکوپلاستی، رزکسیون حداقل یک لوب ریه یا دکورتیکاسیون ریه: معافیت دائم
  • پیوند ریه: معافیت دائم
یک سرباز که ماسک زده است و در خیابان راه می‌رود
بعضی از افراد با سابقه جراحی ریه مشمول معافیت سربازی می‌شوند.

۴. بیماری‌های ارتوپدی

  • پارگی شدید و کامل رباط‌های جانبی و متقاطع زانوی یک پا که باعث ناپایداری مفصل شود: بسته به شرایط معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی
  • پاتلکتومی (برداشتن کشکک زانو): بسته به شرایط معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی

۵. بیماری‌های دستگاه گوارش

  • آشالازی (عمل‌نشده یا عمل‌شده که بعد از جراحی عود کرده یا عارضه‌دار شده است: معافیت دائم و عمل‌شده بدون عارضه: معاف از خدمات رزمی)
  • هر گونه جراحی روی کبد، کیسه صفرا، مجاری صفراوی، پانکراس یا طحال (همراه با عارضه مزمن غیر قابل درمان یا ناتوان‌کننده: معافیت دائم و بدون عارضه: معاف از خدمات رزمی)
  • جراحی تومورها و کیست‌های خوش‌خیم و بدخیم دستگاه گوارش: بسته به شرایط معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی
  • جراحی آبسه‌های چرکی و آمیبی کبد: با عارضه، معافیت دائم و بدون عارضه، معاف از خدمات رزمی
  • اسپلنکتومی (برداشتن طحال) یا فقدان مادرزادی طحال: بسته به شرایط معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی
  • جراحی فتق خارجی نواحی اینگوینال، فمورال یا جدار شکم: بسته به شرایط معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی
  • هر گونه جراحی روی دستگاه گوارش که با اختلالات گوارشی همراه باشد و به برداشتن قسمتی از عضو (به جزء آپاندیس)، آناستوموز یا چسبندگی وسیع منجر شود: معافیت دائم

۶. بیماری‌های کلیوی

  • نفرکتومی (برداشتن کلیه): بسته به شرایط معافیت دائم یا معاف از خدمات رزمی
  • پیوند کلیه: معافیت دائم
  • سیستکتومی (برداشتن مثانه): معافیت دائم

۷. بیماری‌های گوش، حلق و بینی

  • جراحی رادیکال ماستوئیدکتومی (برداشتن ساختارهای گوش میانی): معافیت دائم

بیشتر بدانید: راهکارهای حفظ سلامت روان در دوران جنگی

۸. بیماری‌های چشم

  • پیوند قرنیه: معافیت دائم
چشم‌پزشک در حال معاینه چشم‌های یک مرد جوان است
کسانی که پیوند قرنیه کرده‌اند، به طور دائم از سربازی معاف می‌شوند.

کلام پایانی

معاینه پزشکی و سنجش وضعیت سلامتی یکی از مراحلی است که مشمولان سربازی طی می‌کنند. کسانی که بیماری‌ جدی و ناتوان‌کننده دارند یا روی اندام‌های حیاتی بدن جراحی انجام داده‌اند، ممکن است از خدمت دوره ضرورت معاف شوند. اینکه این معافیت دائمی باشد یا موقتی به نوع بیماری یا جراحی و تاثیر آن روی عملکرد اندام‌ها بستگی دارد.

اگر سابقه جراحی دارید و می‌خواهید در مورد روند درمان خود اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید از پزشکان سایت درمانکده کمک بگیرید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که با بهترین متخصصان آشنا شوید و با آن‌ها به صورت حضوری یا آنلاین مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان به رای کمیسیون پزشکی نظام وظیفه عمومی اعتراض کرد؟

بله. می‌توانید به رای صادرشده در کمیسیون بدوی اعتراض کنید. در این صورت، یک جلسه کمیسیون جدید برای بررسی درخواست شما تشکیل خواهد شد.

آیا معافیت سربازی به دلیل جراحی، دائمی است؟

پاسخ این سوال به نوع بیماری و جراحی انجام‌شده برای درمان آن و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. معافیت سربازی می‌تواند به صورت دائم یا موقت باشد. همچنین گاهی‌اوقات ممکن است فقط از انجام امور رزمی معاف شوید.

آیا در حین سربازی، امکان معافیت به دلیل جراحی وجود دارد؟

بله. اگر در حین خدمت وضعیت سلامتی شما تغییر کند، به طوری که قادر به ادامه دوره سربازی نباشید، ممکن است بتوانید برای معافیت اقدام کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

9 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها