ویتامین e در مردان؛ تاثیر مستقیم ویتامین E بر روی مردان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ویتامین E ماده مغذی محلول در چربی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود و به سلامت کلی بدن کمک می‌کند. از همین‌رو تامین کافی آن برای بدن ضروری است و نباید دست کم گرفته شود. احتمالا تاکنون درباره مزایای این ویتامین بر زیبایی و سلامتی زنان زیاد شنیده‌اید؛ اما تاثیر ویتامین e در مردان چیست؟ نقش ویتامین ای در مردان با سلامت سیستم ایمنی، قلب و باروری آن‌ها ارتباط مستقیمی دارد. 

در واقع می‌توان ویتامین e در مردان را نوعی ماده مغذی مفید برای رفع مشکلات باروری مانند تعداد کم و سرعت پایین اسپرم، اختلال نعوظ یا بی‌میلی جنسی دانست. با این وجود، بدن به طور طبیعی قادر به ساخت ویتامین e نیست؛ بنابراین باید آن را از طریق مواد غذایی یا مصرف مکمل‌های ویتامین E به دست آوریم. 

اگر شما هم کنجکاو شده‌اید درباره تاثیرات این ویتامین بر سلامت جسمی و جنسی مردان بیشتر بدانید، با ما در این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا کاربرد ویتامین در مردان و نحوه مصرف آن را بررسی کنیم.

کاربرد ویتامین e در مردان

اینفوگرافیک کاربرد ویتامین e در مردان
مصرف به اندازه ویتامین e می‌تواند به افزایش قدرت باروری آقایان، سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی و مبارزه بدن با رادیکال‌های آزاد مخرب سلول‌ها کمک کند. 

ویتامین E یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد تخریب‌کننده سلول محافظت کند. در ادامه با مهم‌ترین مزایا و کاربرد ویتامین ای در مردان آشنا می‌شوید:

بیشتر بخوانید: ویتامین E در زنان چه فوایدی دارد؟ علائم کمبود آن در زنان

تقویت اسپرم و افزایش قدرت باروری مردان

اسپرم‌ها زمانی می‌توانند بر باروری تخمک اثر خوبی بگذارند که سرعت حرکتی و قدرت آن‌ها بالا باشد. در این راستا آزمایشات مختلف انجام شده و نشان می‌دهند، اغلب مردانی که به دلیل کم تحرکی یا تعداد کم اسپرم با مشکل ناباروری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ویتامین E بدن‌شان بسیار پایین است. 

ویتامین e به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌تواند علاوه بر مبارزه با رادیکال‌های آزاد، استرس اکسیداتیو سلول‌های اسپرم را کاهش دهد. از همین‌رو متخصصان مصرف ویتامین ای برای تقویت اسپرم را موثر می‌دانند. آن‌ها معتقدند این ویتامین به بالا رفتن تعداد و تحرک اسپرم کمک می‌کند که نتیجه آن افزایش احتمال بارور شدن تخمک است.

کاهش خطر ابتلا به سرطان در مردان

ویتامین e نوعی آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. آنتی‌اکسیدان با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند و مانع بروز استرس اکسیداتیو و بیماری‌های مزمن می‌شود. تحقیقات نشان داده رادیکال‌های آزاد در بدن مردان با سرعت بیشتری به اثرات منفی مانند تکثیر غیر طبیعی سلولی تبدیل خواهند شد. بنابراین نباید مصرف ویتامین ای را در برنامه غذایی مردان نادیده گرفت.

تاثیر ویتامین e بر نعوظ مردان

مصرف ویتامین e برای باروری مردان بسیار مهم است. این ماده مغذی با بالا بردن سطح هورمون مردانه (تستوسترون) در بدن به افزایش میل جنسی طبیعی مردان کمک می‌کند. از طرفی ویتامین E باعث اکسیژن‌رسانی و خون‌رسانی بیشتر به اندام تناسلی می‌شود که نتیجه آن تحریک و افزایش میل جنسی آقایان است.

بیشتر بخوانید:کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی به کاهش وزن کمک می‌کنند؟

کاهش خطر بیماری‌های قلبی در مردان

اگر مردان ویتامین e را به اندازه مصرف کنند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها کاهش می‌یابد. این ویتامین با کاهش کلسترول بد خون و جلوگیری از ایجاد پلاکت و لخته خون در رگ‌ها، به کم شدن خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. 

در اغلب تحقیقات مشخص شده که عارضه ایست قلبی در مردان بیشتر از زنان است؛ بنابراین می‌توان با تامین مقدار کافی ویتامین E برای مردان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. یادتان باشد، ویتامین ای باید به اندازه و زیر نظر پزشک مصرف شود، زیرا استفاده بیش از حد از آن می‌تواند نتیجه کاملا برعکس داشته باشد. 

برای این منظور می‌توانید از پزشک عمومی آنلاین درمانکده مشاوره بگیرید. در صورت لزوم پزشک عمومی شما را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن مردان

یکی از مهم‌ترین فواید آنتی‌اکسیدان، تقویت سیستم ایمنی بدن است. بدین شکل بدن کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرد. برخی تحقیقات نشان داده بدن مردان بالای ۵۰ سال بیشتر دچار ضعف سیستم ایمنی می‌شود؛ از همین‌رو باید مصرف ویتامین e در مردان را جدی بگیرید. 

در واقع خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین E با ۲ روش به تقویت سیستم ایمنی بدن مردان و زنان کمک می‌کند. این ویتامین از ورود پاتوژن‌های بیماری‌زا بیرون بدن به درون آن جلوگیری می‌کند، همچنین عامل موثری برای کنترل یا درمان بیماری‌های مزمن در داخل بدن به‌شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:برای جلوگیری از ضعف بدن چه ویتامین یا مکملی خوبه؟

علائم کمبود ویتامین ای در مردان چیست؟

مقدار مورد نیاز ویتامین E بدن را می‌توان از طریق مواد غذایی مصرفی روزانه تامین کرد؛ از همین‌رو ابتلا به کمبود این ویتامین به ندرت رخ می‌دهد. با این حال افرادی که شرایط پزشکی خاص دارند مانند بیماران مبتلا به پانکراتیت، فیبروز کیستیک یا اختلالات گوارشی، ممکن است دچار کمبود ویتامین ای در بدن شوند. 

به طور کلی علائم زیر مهم‌ترین نشانه‌های کمبود ویتامین ای در مردان و زنان به‌شمار می‌آیند:

  • ضعف سیستم ایمنی
  • اختلال در بینایی (رتینوپاتی یا آسیب به شبکیه)
  • اختلال در حرکت و هماهنگی (آتاکسی)
  • آریتمی قلب
  • ضعف عضلانی
اینفوگرافیک علائم کمبود ویتامین e در مردان
مردان و زنان مبتلا به شرایط پزشکی خاص معمولا دچار کمبود ویتامین E می‌شوند.

مقدار مصرف ویتامین e در مردان

میزان مصرف این ویتامین ممکن است در سنین مختلف متفاوت باشد. بر اساس دستور سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا، مقدار مصرف ویتامین ای برای تقویت اسپرم مردان بزرگسال، ۱۵ میلی‌گرم تعیین شده است. مصرف بیش از این حد می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد. بنابراین هیچ وقت بدون تجویز پزشک، دوز مصرف ویتامین E را افزایش ندهید.

منابع طبیعی ویتامین E برای بدن کدامند؟

علاوه بر مکمل‌ها، مصرف منابع طبیعی این ویتامین بهترین راه تامین آن برای بدن هستند. مواد غذایی و خوراکی‌های غنی از ویتامین ای شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سبزیجات تازه برگ سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی و…
  • انواع میوه‌ها مانند انبه، کیوی، آووکادو و گوجه فرنگی
  • روغن‌های طبیعی مانند روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن ذرت و…
  • دانه‌های روغنی مانند تخمه آفتابگردان، بادام زمینی، فندق و بادام درختی
  • ماهی، میگو و تخم مرغ

قرار دادن این خوراکی‌ها در برنامه رژیم غذایی روزانه به تامین ویتامین e مورد نیاز بدن مردان و زنان کمک می‌کند. اما باید آن‌ها را بر اساس نیاز بدن مصرف کنید. بنابراین اگر احساس می‌کنید دچار علائم کمبود ویتامین ای شده‌اید، حتما با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم از پایین بودن سطح آن در بدن خود مطمئن شوید. سپس می‌توانید به کمک متخصص تغذیه آنلاین درمانکده، برنامه غذایی اصولی را برای تامین ویتامین E در مردان تدوین کنید.

بیشتر بخوانید:بهترین زمان برای مصرف ویتامین را بشناسید

نحوه مصرف ویتامین e برای مردان چگونه است؟

تصویر مردی در حال خوردن قرص ویتامین E
مردان بزرگسال سالم مجاز هستند روزانه ۱۵ میلی‌گرم ویتامین e مصرف کنند.

ویتامین ای یک ماده مغذی محلول در چربی است؛ بنابراین باید آن را با وعده اصلی غذا در ظهر یا شب و همراه با غذای دارای چربی مصرف کنید. بدین شکل فرآیند جذب آن بهتر صورت می‌گیرد. یادتان باشد نباید ویتامین e را با شکم خالی بخورید؛ زیرا ممکن است معده نتواند آن را به راحتی هضم کند. 

همچنین خوب است بدانید، ویتامین E در فرآیند دفع از بدن خارج نمی‌شود، بلکه درون بافت‌های بدن باقی می‌ماند. به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند از زیاده‌روی در مصرف ویتامین ای خودداری کنید. در واقع ذخیره شدن این ماده مغذی در بافت‌های بدن می‌تواند احتمال ابتلا به مسمومیت شدید را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:نقش و منابع ویتامین­ ها در سلامت عمومی بدن

نگاهی کوتاه به تاثیر ویتامین e در مردان

ویتامین E نقش مهمی در سلامت باروری مردان دارد. به کمک این ویتامین می‌توان حرکت و قدرت اسپرم‌ها را برای تاثیرگذاری بیشتر بر تخمک بهبود بخشید. بنابراین باید گفت، ویتامین e در مردان علاوه بر سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به سرطان باعث افزایش قدرت باروری آن‌ها می‌شود. با این حال بسیار مهم است این ویتامین به اندازه و در دوز مشخصی مصرف شود. از همین‌رو توصیه می‌شود مردان برای جلوگیری از بروز عوارض خطرناک مانند مشکلات پروستات، حتما ویتامین ای را زیر نظر متخصص تغذیه استفاده کنند. همچنین میتوانید با مراجعه به سایت درمانکده با مشاوره آنلاین دکتر تغذیه مشورت کنید.

اگر در انتخاب پزشک ماهر و با تجربه مردد هستید، می‌توانید پس از مراجعه به سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده با بهترین پزشکان متخصص آشنا شوید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا تا ضمن بررسی نظر سایر کاربران، در صورت تمایل برای معاینه حضوری یا مشاوره تلفنی، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

مهم‌ترین کاربرد ویتامین e در مردان چیست؟

ویتامین E مهم‌ترین ماده مغذی برای تقویت اسپرم و افزایش میل جنسی مردان محسوب می‌شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین E در مردان کی است؟

اگر مردان ویتامین ای را در زمان مناسب مصرف کنند، از اثربخشی بالای آن برای درمان مشکلاتی مانند اختلال نعوظ و بی‌میلی جنسی برخوردار می‌شوند. معمولا متخصصان توصیه می‌کنند بهتر است ویتامین e همراه با غذای دارای چربی، هنگام وعده‌های غذایی اصلی مانند ناهار یا شام میل شود.

مقدار مناسب ویتامین e در مردان چقدر است؟

بر اساس دستور سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا، مقدار مصرف ویتامین ای برای تقویت اسپرم مردان بزرگسال، ۱۵ میلی‌گرم تعیین شده است.

منابع: vinmec | tiege

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 100

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

13 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها