ویتامین E در زنان چه فوایدی دارد؟ علائم کمبود آن در زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ویتامین E یک ماده مغذی مهم است که وظایف زیادی را در بدن بر عهده دارد. بیشتر افراد این ویتامین را به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌شناسند که با خنثی کردن مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد، از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده درباره فواید ویتامین E در زنان صحبت می‌کنیم و علائم کمبود آن را توضیح می‌دهیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

فواید ویتامین E در زنان

مصرف ویتامین ای در زنان با مزایای زیادی همراه است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. به کنترل دیسمنوره کمک می‌کند

به درد شدید و مکرر ناحیه شکم و لگن که قبل از شروع پریود یا در حین آن رخ می‌دهد، دیسمنوره می‌گویند. تحقیقات در مورد تاثیر ویتامین ای بر پریود نشان داده‌اند که مکمل‌های این ماده مغذی مهم می‌توانند درد ناشی از قاعدگی را کاهش دهند.

اینفوگرافی در مورد فواید ویتامین E در زنان
ویتامین E با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از شما در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

در یک مطالعه روی ۱۰۰ زن مبتلا به دیسمنوره، محققان تاثیر ویتامین ای بر رحم را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که مصرف مکمل ویتامین ای با تسکین درد قاعدگی همراه است. همچنین متوجه شدند هنگامی که این ویتامین با مکمل امگا ۳ (حاوی ۱۸۰ میلی‌گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید و ۱۲۰ میلی‌گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید) ترکیب می‌شود، نتایج مطلوب‌تری به دست می‌آید.

در یک مطالعه دیگر، مصرف مکمل ویتامین E و ویتامین C به مدت هشت هفته به کاهش درد لگن و دیسمنوره در زنان مبتلا به اندومتریوز کمک کرد. در اندومتریوز، بافتی مشابه رحم در سایر اندام‌ها از جمله تخمدان‌ها رشد می‌کند.

بیشتر بخوانید:نقش و منابع ویتامین­ ها در سلامت عمومی بدن

۲. ویتامین e برای باروری زنان مفید است

از آنجا که استرس اکسیداتیو می‌تواند باروری را مختل کند، دریافت آنتی‌اکسیدان کافی (از طریق غذا یا مکمل) ممکن است به باردار شدن کمک کند. بعضی از تحقیقات نقش ویتامین e در باروری زنان را نشان داده‌اند، اما بیشتر آن‌ها روی حیوانات انجام شده‌اند. در یک مطالعه هم مشخص شد که ویتامین ای در ترکیب با سلنیوم می‌تواند قدرت باروری را افزایش دهد.

۳. نشانگرهای استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و دفاع آنتی‌اکسیدانی را بهبود می‌بخشد

استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که بین دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن و تولید گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) عدم تعادل وجود داشته باشد. این وضعیت که به آن استرس اکسیداتیو می‌گویند، می‌تواند به آسیب سلولی و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن منجر شود.

بیشتر بدانید: درمان سریع افکار منفی فقط با ویتامین

از آنجا که ویتامین ای در بدن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند، مطالعات نشان داده‌اند که مکمل آن می‌تواند نشانگرهای استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و دفاع آنتی‌اکسیدانی را در بعضی از افراد تقویت کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی ۵۴ بیمار مبتلا به نفروپاتی دیابتی (آسیب کلیوی به دلیل بالا بودن قند خون) نشان داد که مصرف مکمل ویتامین ای به مدت ۱۲ هفته می‌تواند به طور قابل توجهی سطح گلوتاتیون پراکسیداز (GPx) را افزایش دهد. GPx گروهی از آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی هستند که از سلول‌های بدن در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:بهترین زمان برای مصرف ویتامین

زنی که با گلوکومتر قند خون خود را اندازه می‌گیرد
ویتامین E در بیماران دیابتی از آسیب‌دیدگی‌ سلول‌ها توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

۴. از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری می‌کند

پرفشاری خون و بالا رفتن سطح چربی‌های خون از جمله کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. تحقیقات انجام شده در مورد تاثیر ویتامین E در زنان نشان داده است که مکمل‌ این ماده مغذی می‌تواند از بروز بیماری قلبی پیشگیری کند.

در یک مطالعه مشاهده شد که استفاده از مکمل ویتامین ای با کاهش چشمگیر فشار خون مرتبط است. بعضی از مطالعات هم نشان داده‌اند که مصرف ویتامین E همراه با مکمل امگا ۳ می‌تواند سطح LDL و تری‌گلیسیرید خون را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش دهد. سندرم متابولیک یک بیماری شایع است که افراد مبتلا به آن از افزایش چربی خون و قند خون، بالا بودن فشار خون و چاقی شکمی رنج می‌برند.

۵. برای زنان مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید است

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) در افرادی دیده می‌شود که الکل مصرف نمی‌کنند، اما چاق هستند یا رژیم غذایی ناسالمی دارند. در این بیماری، مقدار زیادی چربی در بافت کبد انباشته می‌شود و سطح آنزیم‌های کبدی (ALT و AST) افزایش می‌یابد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد فواید ویتامین E در زنان، مکمل‌های این ماده مغذی می‌توانند به بهبود وضعیت سلامتی افراد مبتلا به NAFLD کمک کنند. بررسی هشت مطالعه مختلف نشان داد که مکمل ویتامین ای سطح آنزیم‌های کبدی (ALT و AST) و چربی خون را در افراد مبتلا به NAFLD کاهش می‌دهد و سلامت کبد را در آن‌ها بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:ویتامین‌های ضروری برای گوارش

۶. برای سلامت شناختی مفید است

شواهد بیانگر آن است که حفظ ویتامین ای خون در محدوده نرمال برای سلامت مغز مهم است و احتمال ابتلا به زوال شناختی را کاهش می‌دهد. اما هنوز مشخص نیست که آیا مکمل این ویتامین برای افراد مبتلا به بیماری‌های شناختی مانند بیماری آلزایمر مفید است یا خیر.

۷. عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد

محققان با انجام مطالعات متعدد در مورد تاثیر ویتامین E در زنان به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل‌های ویتامین ای می‌توانند عملکرد ریه و بعضی از علائم آسم را در کودکان و بزرگسالان بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید:ویتامین e در مردان؛ تاثیر مستقیم ویتامین E بر روی مردان

زنی که سعی می‌کند با اسپری علائم آسم خود را کنترل کند
ویتامین E به کنترل علائم آسم کمک می‌کند.

۸. به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند

مکمل ویتامین E ممکن است برای کسانی که به بعضی از اختلالات پوستی مانند اگزما مبتلا هستند، مفید باشد. البته در حال حاضر تحقیقات کمی در مورد این موضوع وجود دارد و برای نتیجه‌گیری قطعی باید مطالعات بیشتری انجام شود.

دلایل و علائم کمبود ویتامین e در زنان

از دلایل کمبود ویتامین ای در زنان می‌توان به پیروی از رژیم غذایی بسیار کم‌چرب، بیماری‌های ژنتیکی مثل آبتالیپوپروتئینمی مادرزادی و‌ ابتلا به بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای از جمله پانکراتیت مزمن (التهاب مزمن لوزالمعده)،‌ بیماری سلیاک و فیبروز سیستیک اشاره کرد.

کمبود ویتامین ای معمولا با علائم و مشکلات زیر همراه است:

  • ضعف عضلانی
  • مشکل در حفظ هماهنگی و راه رفتن
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن اندام‌ها (نوروپاتی محیطی)
  • کاهش بینایی به دلیل ضعیف شدن گیرنده‌های نور در شبکیه و سایر سلول‌های چشم
  • مشکلات سیستم ایمنی

بیشتر بخوانید:برای جلوگیری از ضعف بدن چه ویتامین یا مکملی خوبه؟

کمبود این ویتامین معمولا با مصرف مکمل‌های غذایی درمان می‌شود.

کلام پایانی

ویتامین E یک ماده مغذی محلول در چربی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و با تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن رادیکال‌های آزاد از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. بعضی از غذاها از جمله روغن جوانه گندم، تخمه آفتابگردان، بادام، کیوی و انبه حاوی ویتامین E هستند، اما می‌توانید آن را از طریق مکمل‌های غذایی هم دریافت کنید.

بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد کاربرد ویتامین e در زنان، مکمل این ماده مغذی مهم ممکن است برای بعضی از افراد از جمله بیماران مبتلا به نفروپاتی دیابتی و کبد چرب غیر الکلی مفید باشد. با این حال، از آنجا که بیشتر افراد از طریق رژیم غذایی خود ویتامین ای کافی دریافت می‌کنند، مکمل‌ها اغلب غیر ضروری هستند. علاوه بر این، زیاده‌روی در مصرف آن‌ها می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند یا با سایر داروها تداخل داشته باشد.

اگر تصمیم دارید ویتامین ای بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ابتدا با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. برای این کار می‌توانید وارد سایت درمانکده شوید و از متخصص مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین تغذیه وقت بگیرید.

بیشتر بخوانید:بهترین زمان مصرف ویتامین c

سوالات متداول

زنان در طول روز به چقدر ویتامین ای نیاز دارند؟

میزان نیاز بدن به ویتامین ای به سن بستگی دارد:
– کودکان کمتر از ۶ ماه: چهار میلی‌گرم در روز
– کودکان هفت تا ۱۲ ماهه: پنج میلی‌گرم در روز
– کودکان یک تا سه ساله: ۶ میلی‌گرم در روز
– کودکان چهار تا هشت ساله: هفت میلی‌گرم در روز
– کودکان ۹ تا ۱۳ ساله: ۱۱ میلی‌گرم در روز
– نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله: ۱۵ میلی‌گرم در روز
میزان دریافت ویتامین e برای زنان قبل بارداری (افراد بالای ۱۸ سال) باید ۱۵ میلی‌گرم در روز باشد. دریافت ویتامین e برای زنان باردار و شیرده هم اهمیت زیادی دارد، به طوری که در دوران بارداری و شیردهی به ترتیب به ۱۵ و ۱۹ میلی‌گرم ویتامین ای نیاز است.

آیا استفاده از مکمل ویتامین E برای تغییرات فیبروکیستیک سینه توصیه می‌شود؟

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که ويتامين e براي سينه مفید است و به کاهش درد ناشی از تغییرات فیبروکیستیک سینه کمک می‌کند. در این بیماری بافت سینه تغییر می‌کند و در آن توده‌های کوچک و طناب مانند ایجاد می‌شود. این بیماری که اغلب زنان ۳۰ تا ۵۰ ساله را درگیر می‌کند، با درد سینه (از زمان تخمک‌گذاری تا شروع پریود) و ترشحات غیر خونی از نوک سینه‌ (به رنگ سبز یا قهوه‌ای تیره) مشخص می‌شود.

زیاده‌روی در مصرف ویتامین ای چه عوارضی دارد؟

مصرف زیاد ویتامین ای برای زنان یائسه و غیر یائسه خطرناک است و به مشکلاتی مثل رقیق شدن بیش از حد خون و خونریزی کشنده منجر می‌شود. علاوه بر این، جلوی لخته شدن خون را بعد از جراحت می‌گیرد.

کپسول ویتامین e در زنان با چه داروهایی تداخل دارد؟

مکمل ویتامین ای با دوز بالا ممکن است با داروهای ضد انعقاد خون، سیمواستاتین و داروهای شیمی‌درمانی تداخل داشته باشد. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف این محصول حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منابع: healthline, medicalnewstoday, verywellfamily

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 153

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

5 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها