برای جلوگیری از ضعف بدن چه ویتامین یا مکملی خوبه؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

مصرف ویتامین‌ها و مواد مغذی برای جلوگیری از ضعف بدن اهمیت زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌تواند از بروز خستگی جلوگیری کند و انرژی بدن را تا حد زیادی افزایش دهد. اما برای جلوگیری از ضعف و افزایش انرژی باید از چه ویتامین‌ها و مکمل‌هایی استفاده کنیم؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین مکمل‌های جلوگیری از ضعف آشنا شوید.

با مکمل‌های مفید برای درمان ضعف بدن آشنا شوید

کمبود ویتامین و مواد مغذی به طور مستقیم روی ضعف بدن تاثیر می‌گذارد. کاهش ویتامین‌های ضروری بدن موجب احساس خستگی و ضعف می‌شود و انرژی شما را کاهش می‌دهد. اما کدام مکمل‌ها برای درمان ضعف موثر هستند؟ در ادامه می‌توانید با مکمل‌های ضروری برای جلوگیری از ضعف بدن آشنا شوید.

بیشتر بدانید: خواص شیر برای آلودگی هوا

اینفوگرافی بهترین مکمل‌ها برای جلوگیری از ضعف بدن
برای جلوگیری از ضعف بدن می‌توانید از مکمل ویتامین B، آهن و ملاتونین استفاده کنید.

ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت عضلات و استخوان‌های بدن است. مصرف ویتامین D می‌تواند از ضعف بدن جلوگیری کند و موجب افزایش انرژی بدن شود. نتایج آمارها نشان می‌دهد که حدود ۳۵ درصد از بزرگسالان به کمبود ویتامین D مبتلا هستند. ویتامین D در بدن مانند هورمون عمل می‌کند و غدد درون‌ریز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود ویتامین D موجب به هم ریختن تعادل هورمون‌ها می‌شود و سطح انرژی بدن را کاهش می‌دهد.

برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن می‌توانید از غذاهای دریایی مثل ماهی قزل‌آلا، زرده تخم مرغ، پنیر، محصولات غنی‌شده با ویتامین D، غلات، آب پرتقال و لبنیات استفاده کنید. یکی دیگر از روش‌های تامین ویتامین D در بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. سعی کنید هر روز حدود ۱۵ دقیقه در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. اگر به کمبود ویتامین D مبتلا هستید، می‌توانید زیر نظر پزشک عمومی یا متخصص داخلی از مکمل ویتامین D استفاده کنید.

بیشتر بدانید: نشانه‌های مهم کمبود ویتامین دی

ویتامین B

ویتامین‌های گروه B به خودی خود انرژی‌زا نیستند، اما به عنوان آنزیم در فرآیندهای متابولیک بدن موثر هستند؛ یعنی مصرف ویتامین B موجب تبدیل غذا به انرژی می‌شود. از آن جایی که بدن ما قادر به تولید ویتامین‌های گروه B نیست، ما باید این ویتامین‌ها را از طریق مواد غذایی و یا مصرف مکمل دریافت کنیم. از بهترین منابع ویتامین B می‌توان به گوشت و مرغ، سبزیجات برگ‌دار، تخمه آفتابگردان، حبوبات و غلات کامل اشاره کرد. برای تامین ویتامین B می‌توانید از مکمل‌های B کمپلکس نیز استفاده کنید.

آهن

بدن برای ساخت هموگلوبین، به آهن نیاز دارد. هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز است که اکسیژن را از ریه به اندام‌ها و بافت‌های سراسر بدن هدایت می‌کند. زمانی که سطح آهن خون کم باشد، اکسیژن به بافت‌های بدن منتقل نمی‌شود و این موضوع موجب احساس خستگی و ضعف در بدن خواهد شد. از مهم‌ترین منابع آهن می‌توان به گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، حبوبات و سبزیجات برگ سبز اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید:علائم کمبود ویتامین ای در مردان چیست؟

معمولا خونریزی قاعدگی و همچنین بارداری موجب کاهش آهن بدن می‌شود. از همین رو بخش زیادی از خانم‌ها در سنین باروری و حدود نیمی از زنان در بارداری به فقر آهن مبتلا هستند. برای رفع این مشکل فرد باید زیر نظر متخصص از مکمل آهن استفاده کند.

ملاتونین

ملاتونین یک هورمون طبیعی در بدن است که به تجربه خواب راحت کمک می‌کند. به طور معمول ترشح این هورمون با تاریک شدن هوا در بدن افزایش پیدا می‌کند و ترشح آن صبح‌ها کمتر است. استفاده از مکمل ملاتونین راهی برای کاهش بی‌خوابی است. مصرف این مکمل به شما کمک می‌کند تا خواب راحت‌تری را تجربه کنید. جالب است بدانید که حدود ۳۰ درصد از بزرگسالان از بی‌خوابی رنج می‌برند و بی‌خوابی مهم‌ترین عامل خستگی مزمن و کمبود انرژی است. آمارها نشان می‌دهد که کاهش ترشح ملاتونین با افزایش سن، با بیماری آلزایمر، دیابت نوع ۲، سرطان و فشار خون مرتبط است.

بیشتر بدانید: سیستم ایمنی بدنت رو با این نکات تقویت کن!

تصویر فردی که احساس خستگی می کند.
ملاتونین یک هورمون طبیعی است که کمبود آن موجب بی‌خوابی و احساس خستگی می‌شود.

کوآنزیم Q10

coQ10 که مخفف کوآنزیم Q10 است به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و در همه سلول‌ها یافت می‌شود و بیشتر از هر بخش دیگری از بدن در قلب، کلیه و کبد وجود دارد. سلول‌ها از Q10 برای تولید انرژی و محافظت از خود در برابر آسیب‌های اکسیداتیو استفاده می‌کنند. کاهش سطح Q10 منجر به کاهش انرژی و افزایش خستگی در بدن می‌شود. غذاهایی مثل ماهی، گوشت و آجیل به مقدار کم دارای CoQ10 هستند، اما بهترین روش برای تامین این آنزیم مصرف مکمل آن است که به افزایش انرژی بدن کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بخوانید:دلایل و علائم کمبود ویتامین e در زنان

بهتر است بدانید که سطح Q10 بدن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و این موضوع خطر ابتلا به نارسایی قلبی، سرطان‌های خاص و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

کراتین

کراتین ترکیبی است که به طور طبیعی در گوشت قرمز، مرغ و ماهی یافت می‌شود و موجب افزایش انرژی بدن می‌شود. بدن ما برای تامین انرژی به ATP نیاز دارد. در این شرایط آدنوزین تری فسفات (ATP) یک گروه فسفات از دست می‌دهد و به آدنوزین دی فسفات تبدیل می‌شود. بنابراین، هنگامی که بدن به یک منبع سریع انرژی نیاز دارد، کراتین فسفات خود را به ADP قرض می‌دهد و به ATP تبدیل می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های کراتین به افزایش قدرت بدن کمک می‌کنند و در افزایش اندازه عضلات نیز تا حد زیادی موثر هستند.

بیشتر بدانید: بهترین زمان مصرف ویتامین ها

تیروزین

تیروزین (Tyrosine) یک نوع اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و برای تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی اهمیت زیادی دارد. این اسید آمینه در اکثر غذاهای پروتئینی مثل مرغ، تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی یافت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل تیروزین موجب افزایش انتقال‌دهنده‌های عصبی و افزایش هوشیاری و انرژی بدن می‌شود. همچنین قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا موجب کاهش انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شود و مصرف تیروزین می‌تواند به رفع این مشکل کمک زیادی کند.

کافئین با ال تیانین

کافئین یک ماده فوق‌العاده برای افزایش انرژی بدن است که در قهوه، چای، نوشیدنی‌های کاکائویی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه‌های گازدار یافت می‌شود. به خاطر داشته باشید که کافئین نباید به مقدار زیاد مصرف شود، زیرا ممکن است موجب مصرف افزایش تحریک‌پذیری، بی‌قراری و افت انرژی بدن شود. کافئین با ال تیانین (L-theanine) راهی آسان برای جلوگیری از عوارض کافئین است. ال تیانین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در چای و برخی قارچ‌ها یافت می‌شود. مصرف این اسید آمینه در کنار کافئین موجب بهبود حافظه، رفع خستگی و افزایش هوشیاری می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم کمبود ویتامین ب

سخن نهایی

استفاده از مکمل‌ها یک راه ساده برای افزایش انرژی بدن است که در کنار تغذیه مناسب می‌تواند از بروز خستگی جلوگیری کند. به خاطر داشته باشید که برای تشخیص علت کمبود انرژی و برطرف کردن این مشکل باید قبل از هر کاری با یک دکتر داخلی آنلاین یا پزشک عمومی مشورت کنید. در صورت تمایل می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری از متخصصان درمانکده مشاوره دریافت کنید.

بهترین منبع ویتامین B برای بدن چیست؟

برای افزایش انرژی بدن و تامین ویتامین B می‌توانید از غذاهایی مثل گوشت و مرغ، سبزیجات برگ‌دار، تخمه آفتابگردان، حبوبات و غلات استفاده کنید.

کدام ویتامین‌ها برای افزایش انرژی بدن مفید هستند؟

برای جلوگیری از ضعف و افزایش انرژی می‌توانید از ویتامین D و ویتامین B استفاده کنید.

منابع: honehealth، healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 42

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها