همه چیز درباره عفونت تریکومونیازیس

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

عفونت تریکومونیازیس یک بیماری شایع مقاربتی است که اکثر افرادی که به آن مبتلا هستند، هیچ علامت خاصی را تجربه نمی‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که در ایالات متحده در سال 2018 بیشتر از 2/6 میلیون نفر به عفونت تریکومونیازیس مبتلا بودند و جالب این که تنها 30 درصد آن‌ها علائم خاصی را تجربه می‌کردند. این عفونت در خانم‌ها بسیار رایج‌تر است و بیشتر در خانم‌های مسن بروز می‌کند. انتقال این عفونت بسیار ساده است و به راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.اما عفونت تریکومونیازیس دقیقاً چیست و چه علائمی دارد؟ آیا می‌دانید روش درمان تریکومونیازیس چیست؟ در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با هر آن چیزی که لازم است درباره عفونت تریکومونیازیس بدانید آشنا شوید.

بیشتر بدانید: آبله مرغان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تریکومونیازیس چیست؟

عفونت تریکومونیازیس یا تریک یک نوع بیماری شایع است که در اثر نوعی انگل تک یاخته به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. درصد زیادی از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، علامتی را تجربه نمی‌کنند و از همین رو ممکن است به راحتی فرد دیگری را نیز درگیر بیماری کنند. عفونت تریکومونیازیس از راه رابطه جنسی محافظت نشده و بدون کاندوم منتقل می‌شود.

علائم عفونت تریکومونیازیس

عفونت تریکومونیازیس در خانم‌ها بیشتر در قسمت تحتانی دستگاه تناسلی مشاهده می‌شود و در مردان داخل آلت تناسلی یا مجرای ادراری ایجاد می‌شود. در طول رابطه جنسی انگل از آلت تناسلی یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. معمولاً این انگل موجب آلوده شدن سایر نقاط بدن مثل دست، دهان یا مقعد نمی‌شود و یا از طریق استفاده از توالت فرنگی مشترک و یا آب دهان نیز منتقل نخواهد شد.

بیشتر بدانید: بیماری‌های ناشی از آشامیدن آب آلوده

تصویر فردی که در ناحیه تناسلی درد و ناراحتی دارد.
یکی از مهم‌ترین علائم عفونت تریکومونیازیس درد، سوزش و ناراحتی در آلت تناسلی است.

هنوز به طول دقیق مشخص نیست که چرا این انگل در برخی افراد بدون علامت و در برخی دیگر با علائمی خاص بروز می‌کند. گفته می‌شود که میزان سلامت و همچنین سن بدن روی این موضوع مؤثر است. باید بدانید که حدود 70 درصد از افرادی که به تریکومونیازیس مبتلا می‌شوند، هیچ علامتی ندارند. سایر افراد نیز ممکن است علائم را به صورت خفیف یا بسیار شدید تجربه کنند. در برخی افراد علائم بیماری 5 تا 28 روز پس از ابتلا بروز می‌کند و در برخی دیگر بروز علائم بسیار بیشتر طول می‌کشد. در ادامه می‌توانید با علائم عفونت تریکومونیازیس در خانم‌ها و آقایان آشنا شوید.

علائم عفونت تریکومونیازیس در مردان

  • خارش و تحریک داخل آلت تناسلی
  • سوزش و درد پس از ادرار و انزال
  • ترشح از آلت تناسلی
  • درد، تورم و قرمزی در اطراف سر آلت تناسلی
  • تکرر ادرار

علائم عفونت تریکومونیازیس در خانم‌ها

  • خارش، سوزش و قرمزی اندام تناسلی
  • درد و ناراحتی در هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • ناراحتی در زمان ادرار کردن
  • ترشحات شفاف، کف آلود، سفید، زرد یا سبز با بویی شبیه به ماهی
  • تورم در کشاله ران
  • تکرر ادرار
  • در برخی مواقع درد در قسمت تحتانی شکم

علل ایجاد عفونت تریکومونیازیس

علت ایجاد عفونت تریکومونیازیس نوعی انگل به نام تریکوموتاس واژینالیس است که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده با کاندوم به راحتی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. معمولاً داشتن شرکای جنسی متعدد، سابقه ابتلا به عفونت‌های مقاربتی و برقراری رابطه جنسی بدون کاندوم، از رایج‌ترین دلایل ابتلا به تریکومونیازیس هستند.

بیشتر بدانید: بیماری اوریون در کودکان و بزرگسالان؛ نکاتی که حتما باید بدانید

تصویر کاندوم
عدم استفاده از کاندوم مهم‌ترین عامل ایجاد تریکومونیازیس است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از علائم تریکومونیازیس را مشاهده کردید و یا فکر می‌کنید که در معرض آلوده شدن به این انگل قرار داشته‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر به یک پزشک عفونی مراجعه کنید. فراموش نکنید که اگر شما به این بیماری مبتلا شوید، همسرتان نیز احتمالاً بیمار است و هر دو باید باهم اقدام به درمان کنید.

راه درمان تریکومونیازیس

عفونت تریکومونیازیس یک بیماری قابل درمان است که معمولاً با داروهای خوراکی به‌سادگی برطرف می‌شود. مصرف داروهای مورد استفاده در درمان تریکومونیازیس حتی در دوران بارداری بی‌خطر است و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. مهم‌ترین موضوعی که در مورد درمان این بیماری وجود دارد، این است که باید دوره مصرف داروها تمام شود.

به خاطر داشته باشید برای این که به طور کامل از شر این بیماری خلاص شوید، باید هم خودتان و هم همسرتان کاملاً درمان شوید، در غیر این صورت احتمال ابتلای مجدد شما به این بیماری وجود دارد.

بیشتر بدانید: آنتی‌بیوتیک‌ها و اثرات آن بر روی سلول‌ها

تصویر قرص مترونیدازول برای درمان تریکومونیازیس
برای درمان تریکومونیازیس معمولاً از قرص مترونیدازول استفاده می‌شود.

برای درمان عفونت تریکومونیازیس معمولاً از آنتی‌بیوتیکی به نام مترونیدازول استفاده می‌شود. بیمار باید 2 بار در روز و برای مدت 5 تا 7 روز از این آنتی‌بیوتیک استفاده کند. فراموش نکنید که بعد از درمان تا 3 ماه هنوز 20 درصد احتمال ابتلای مجدد به این بیماری در شما وجود دارد و از همین رو بهتر است قبل از برقراری رابطه جنسی مجدد حتماً دوباره آزمایش دهید و از عدم ابتلا به بیماری مطمئن شوید.

تشخیص عفونت تریکومونیازیس

تشخیص عفونت تریکومونیازیس بر اساس بررسی علائم امکان‌پذیر نیست و معمولاً برای تشخیص بیماری، پزشک بیمار را به طور دقیق معاینه می‌کند و از آزمایش‌های مختلف برای تأیید این موضوع استفاده می‌کند. در ادامه به برخی از آزمایش‌های تشخیصی این بیماری اشاره شده است.

  • معاینه لگن
  • نمونه‌برداری ترشحات
  • سواب واژینال برای کشت ارگانیسم‌ها

بیشتر بدانید: حس بویایی در کرونا؛ علامتی دیگر از کرونا …

تصویر زوجی که برای درمان تریکومونیازیس در حال مشاوره با پزشک است.
پزشک برای تشخیص تریکومونیازیس باید در کنار معاینات پزشکی از آزمایش‌های تشخیصی استفاده کند.

روش‌های پیشگیری از عفونت تریکومونیازیس

مهم‌ترین و مؤثرترین روش جلوگیری از عفونت تریکومونیازیس نداشتن رابطه جنسی متعدد و محافظت نشده است. برای جلوگیری از ابتلا به عفونت تریکومونیازیس حتماً در زمان برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید، زیرا این بیماری به سرعت از طریق رابطه جنسی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از عفونت تریکومونیازیس اشاره شده است.

  • کاهش تعداد شرکای جنسی
  • پرهیز از برقراری رابطه جنسی در طول درمان بیماری
  • استفاده از کاندوم از ابتدا تا انتهای رابطه جنسی
  • عدم شستشوی بیش از حد واژن با شوینده‌ها که موجب از بین رفتن
  • باکتری‌های طبیعی و مفید می‌شود.

بیشتر بدانید: عوارض واکسن برکت به چه صورت است؟

عوارض عفونت تریکومونیازیس

در صورتی که این درمان نشود، می‌تواند موجب التهاب دستگاه تناسلی شود و ریسک ابتلا به بیماری‌های جنسی نظیر HIV را نیز افزایش دهد.

افرادی که به تریکومونیازیس مبتلا هستند، ممکن است زایمان زودرس را تجربه کنند و نوزادانی با وزن کم به دنیا آورند. از طرف دیگر این بیماری ابتلا به ناباروری را نیز افزایش می‌دهد.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که ابتلا به تریکومونیازیس با خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان پروستات نیز مرتبط است.

جمع‌بندی

عفونت تریکومونیازیس یک بیماری بسیار رایج است که به راحتی از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. در صورتی که با یکی از علائم بیماری روبرو شدید و یا بدون کاندوم رابطه جنسی داشتید، بهتر است مشاوره با پزشک عفونی در مورد این بیماری مشورت کنید و آزمایش‌های تشخیصی را هر چه زودتر انجام دهید. درمانکده دوستدار سلامت شما.

در صورتی که نتیجه آزمایش عفونت تریکومونیازیس مثبت شد، چه کار کنیم؟

اگر بعد از انجام آزمایش مطمئن شدید که به عفونت تریکومونیازیس مبتلا هستید، ابتدا باید به تمام شرکای جنسی خود اطلاع دهید. سپس تحت نظر پزشک، از دارو برای درمان استفاده کنید و در این مدت از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید.

آیا درمان عفونت تریکومونیازیس در طول بارداری و شیردهی مجاز است؟

بله در صورتی که به عفونت تریکومونیازیس مبتلا هستید، می‌توانید تحت نظر پزشک اقدام به درمان کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از مصرف مترونیدازول از 12 تا 24 ساعت نباید به نوزاد شیر دهید.

علائم عفونت تریکومونیازیس چه مدتی بعد از ابتلا بروز می‌کند؟

به‌طورکلی دوره نهفتگی بیماری مشخص نیست، اما معمولاً علائم بیماری بعد از 4 تا 28 روز بروز می‌کند.

منابع: cdc.gov، nhs، mayoclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

اگر بعد از انجام آزمایش مطمئن شدید که به عفونت تریکومونیازیس مبتلا هستید، ابتدا باید به تمام شرکای جنسی خود اطلاع دهید. سپس تحت نظر پزشک، از دارو برای درمان استفاده کنید و در این مدت از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنید.
بله در صورتی که به عفونت تریکومونیازیس مبتلا هستید، می‌توانید تحت نظر پزشک اقدام به درمان کنید. به خاطر داشته باشید که بعد از مصرف مترونیدازول از 12 تا 24 ساعت نباید به نوزاد شیر دهید.
به‌طورکلی دوره نهفتگی بیماری مشخص نیست، اما معمولاً علائم بیماری بعد از 4 تا 28 روز بروز می‌کند.
مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها