واکسن برکت

عوارض واکسن برکت به چه صورت است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده


پس از گذشت مدت‌ها از آغاز بیماری کرونا و تلاش همه کشور‌ها جهت یافتن درمان قطعی این بیماری و ریشه کن کردن آن، کشورهای زیادی شروع به ساختن واکسن کرونا کردند. ایران هم یکی از کشورهایی بود که در این حوزه پیشرفت چشم‌گیری داشته و واکسن برکت را توسط شرکت شفا فارمد روانه بازار کرد. ایده ساخت واکسن کوو ایران برکت با نام اختصاری برکت در بهمن سال 98 شکل گرفته و ساخت آن در اسفند همان سال، توسط دانشمندان زبده کشورمان آغاز شد. واکسن برکت ایمنی بالایی به بدن داده و در مقابل سویه‌های چینی، آفریقایی و انگلیسی مقاومت خوبی ایجاد کرده است. در این مطلب از مجله درمانکده قصد داریم شما را بیشتر با عوارض واکسن برکت و هرآنچه که به آن مربوط می‌شود آشنا کنیم.

بیشتر بدانیم: همه چیز درباره عفونت تریکومونیازیس

در تولید واکسن برکت مانند واکسن‌هایی مثل واکسن آنفولانزا، ویروس غیر فعال و کشته شده بیماری، به‌کار رفته است، زیرا از نظر محققان این پلتفرم ایمنی بالایی داشته و خطری برای سلامت بدن ایجاد نمی‌کند، هم‌چنین عوارض واکسن برکت از سایر واکسن‌ها کم‌تر است. واکسن برکت پس از تست و تایید اولیه در دو مرحله دیگر بر روی داوطلبان تزریق واکسن، آزمایش شد. این واکسن با توجه به پروتئین به‌کار رفته در آن سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا بالا برده و آنتی بادی لازم برای مقابله با این بیماری را تولید می‌کند. 

بیشتر بدانیم: آن‌چه کرونا بر سر بیماران قلبی می‌آورد!!!

واکسن برکت چه میزان اثر بخشی در مقابل بیماری ایجاد می‎کند؟

طبق تحقیقات انجام شده واکسن برکت دارای ایمنی بالایی ایجاد کرده، و همانطور که گفته شد در مقابل سایر سویه‌ها از جمله  چینی، آفریقایی و انگلیسی مقاومت قابل توجهی از خود نشان داده است، این واکسن هم مانند سایر واکسن‌های تولید شده در سایر کشورها مقاومت خوبی در بدن به‌وجود آورده و در میزان تاثیر گذاری تفاوت چندانی با نمونه‌های خارجی ندارد.

طبق تحقیقات انجام شده واکسن برکت 80 تا 90 درصد ایمنی در بدن افراد ایجاد می‌کند، این میزان اثر بخشی میزان مناسبی بوده و سایر واکسن‌ها با فرمول ساخت مشابه هم به همین اندازه اثر گذار بوده‌اند. نکته قابل توجه ای‌که میزان تاثیر واکسن‌ها بر روی بدن به مرور زمان ممکن است کاهش پیدا کند.

تصویری از واکسن برکت
واکسن برکت یکی از واکسن های تولید شده ایرانی در برابر ویروس کرونا است.

بیشتر بدانیم: زاویه سازی فک و صورت چگونه است؟

عوارض واکسن برکت

واکسن برکت نیز مانند سایر واکسن‌ها بعد از تزریق ممکن است عوارضی از خود نشان دهد، که این عوارض به علت واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن است. علائم تزریق واکسن در افراد متفاوت است تا جایی که در برخی افراد هیچ علائمی وجود نداشته، و در برخی دیگر این علائم آنقدر زیاد است که لازم است به پزشک مراجعه کنند اما به‌طور کلی و در افراد سالم علائم چندانی نداشته و با چند روز استراحت بهبودی کامل حاصل می‌شود.

عوارض ناشی از تزریق واکسن معمولا تا 4 روز بهبود یافته و در صورتی که بعد از این مدت عوارض باقی مانده باشد لازم است حتما به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بدانیم: ندول ریه در کرونا چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

عوارض ناشی از تزریق واکسن برکت معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

  • تب
  • سردرد
  • دردهای عضلانی و مفصلی
  • احساس ضعف و خستگی
  • اسهال
  • احساس درد در قسمت تزریق واکسن
  • احساس لرز در بدن 

برای بهبود این علائم بهتر است بعد از تزریق واکسن موارد زیر را رعایت کرد:

  • قرار دادن کمپرس آب سرد بر روی محل تزریق
  • استفاده از قرص‌های مسکن با مشورت پزشک
  • استفاده از لباس‌های نخی و راحت در مواقعی که فرد دچار تب شده است.
  • استفاده از غذاهای سبک
  • نوشیدن مایعات به صورت مداوم

در صورتی که عوارض این بیماری به طول انجامید بهتر است در اولین فرصت به دکتر متخصص عمومی مراجعه کنید یا از طریق امکان مشاوره آنلاین با پزشک عمومی مشکل خود را برطرف کنید.

همچنین می‌توانید با مراجعه به دکتر فوق تخصص عفونی به درمان بهتر خود بپردازید که درمانکده امکان مشاوره آنلاین با بهترین متخصصان عفونی را نیز برای شما عزیزان فراهم کرده است.

بیشتر بدانیم: عوارض واکسن سینوفارم

عوارض واکسن برکت

استفاده از واکسن برکت در افراد با بیماری‌های زمینه‌ای

استفاده از واکسن برای تمامی افرادی که با توجه به نظر پزشک تزریق واکسن مشکلی برای آن‎ها ایجاد نمی‌کند الزامی است. معمولا افراد دارای بیماری زمینه‌ای سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هستند، ابتلا به ویروس کرونا در افراد بیمار سخت‌تر بوده و بیشترین آمار بستری در بیمارستان‌ها را به خود اختصاص داده است. این واکسن از دسته واکسن‌هایی است که آنتی بادی مناسبی در این افراد ایجاد می‌کند.

مقدار ایمنی واکسن برکت در برابر سایر واکسن‌های تولید شده

در تفاوت بین واکسن برکت و سایر واکسن‌ها می‌توان گفت تفاوت چندانی نداشته، و مانند سایر واکسن‌ها آنتی بادی مورد قبولی در بدن تولید می‌کند، که باعث مقاومت بیشتر بدن در مقابل این ویروس می‌شود.

تمامی واکسن‌های تولید شده در دنیا تا حدودی بدن را درمقابل ویروس کرونا مقاوم می‌کنند، اما استفاده از هر نوع واکسنی به هیچ عنوان به این معنا نیست که فرد ایمنی 100 درصد داشته و دیگر به بیماری مبتلا نمی‌شود بلکه لازم است پس از تزریق هر نوع واکسنی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و به ریشه کن شدن کامل این بیماری کمک کرد، در غیر این‌صورت امکان ابتلا به بیماری هم‌چنان وجود دارد.

بیشتر بدانیم: آیا حیوانات هم دچار کرونا می‌شوند؟

مقایسه اثربخشی واکسن‌های کرونا
میزان ایمنی واکسن برکت در برابر سایر واکسن های تولید شده متفاوت است.

سوالات متداول

چه گروه سنی می‌توانند از از واکسن کووایران برکت استفاده کنند؟

تزریق واکسن برکت برای تمامی افراد بالای 18 سال قابل تزریق بوده و افراد زیر 18 سال می‌توانند از واکسن ایرانی نورا استفاده نمایند.

بعد از تزریق واکسن برکت با مشاهده چه علائمی نیاز است به پزشک مراجعه کرد؟

طبیعتا تزریق هر نوع واکسنی عوارضی نیز در پی دارد، اما در صورت شدت این عوارض مانند تب بالا، درد شدید در ناحیه قفسه سینه، سردردهایی که با قرص‌های مسکن هم رفع نشود، ایجاد مشکل در گفتار، دردهای شکمی و ایجاد ورم در قسمت پا و باقی ماندن آن‎ها پس از 4 روز حتما لازم است به پزشک مراجعه شود.

بیشتر بدانیم: آیا کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود؟

آیا واکسن برکت در سویه دلتا نیز تاثیرگذار است؟

در زمان فراگیر شدن کرونا دلتا تاثیرگذار بودن واکسن بر سویه دلتا هم‌چنان توسط متخصصان مورد تایید قرار نگرفته و اظهاراتی در این مورد نداشتند اما این مسئله صرفا برای این واکسن را شامل نشده بلکه تمامی واکسن‌ها دارای چنین شرایطی بودند.

واکسن برکت در چند دوز بوده و فاصله زمانی تزریق آن‌ها به چه صورت است؟

واکسن برکت مانند سایر واکسن‎ها دو دوز بوده و معمولا در فاصله زمانی 3 الی 4 هفته تزریق می‌شود. اما طبق تحقیقات انجام شده بیشتر شدن این مدت زمان و فاصله‌ای بیشتر از زمان تعیین شده نیز اثر گذاری داشته و این فاصله چندان نگران کننده نیست.

آیا هر دو دوز واکسن باید از یک نوع باشد؟

در این خصوص محققان نظرات مختلفی داشته‌اند، از نظر برخی در صورت استفاده از واکسن کووایران برکت در دوز اول بهتر است در دوز دوم از واکسن‌های خارجی استفاده شود، که به علت شباهت ساختار واکسن برکت  به واکسن چینی سینورفام، در صورتی که فرد بخواهد دوز دوم را واکسن خارجی تزریق کند، سینورفام انتخاب مناسبی است.

برخی دیگر معتقدند استفاده از یک نوع واکسن در دو دوز تاثیرگذاری بیشتری دارد. اما در صورتی که دوز اول واکسن‎هایی با ساختار متفاوت از برکت مانند استرازنکا تزریق شده باشد، استفاده از واکسن برکت در دوز دوم مناسب نیست.

بیشتر بدانیم: آیا اسهال از علائم کروناست؟

آیا کم‌تر یا بیشتر بودن عوارض بعد از تزریق واکسن با میزان تولید آنتی‌بادی در بدن ارتباط دارد؟

خیر. برخی افراد بر این باورند که بروز علائم بعد از تزریق واکسن به معنای تولید آنتی بادی مناسب در بدن است اما چنین تفکری اشتباه بوده و میزان ظهور عوارض یا عدم داشتن عوارض در افراد به معنای تاثیر مناسب واکسن یا عدم تاثیر آن بر بدن نیست. 

بیشتر بدانیم: لیست واکسن‌هایی که قبل از سفر باید بزنیم

سخن پایانی

با شیوع بیماری کرونا و همه گیری این بیماری که سبب فوت تعداد بالایی از انسان‌ها در سراسر دنیا شده است، در حال حاضر واکسیناسیون بهترین روش برای حفظ جان انسان‌ها از این بیماری است. تزریق واکسن سبب ترشح آنتی بادی در بدن شده و سیستم ایمنی بدن را در مقابل عفونت‎ها بالا می‌برد، به همین علت تزریق  تمامی دوزهای ارائه شده برای سلامتی همه افراد به‌ خصوص افراد دارای بیماری‎های خاص و بیماری‌های زمینه ای با توجه به نظر پزشک الزامی است.

درمانکده با فراهم آوردن زمینه‌ای برای رزرو نوبت آنلاین مطب بهترین متخصصان در زمان مراجعین صرفه جویی کرده، بنابراین شما می‌توانید تنها با چند کلیک پزشک مورد نظر خود را رزرو کنید.

Loading

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 5

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها