حس بویایی و کرونا

حس بویایی در کرونا؛ علامتی دیگر از کرونا که باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

از دست دادن حس بویایی اتفاقی است که به ندرت برای افراد رخ می‌دهد. با از بین رفتن این حس علاوه بر عدم لذت از مصرف خوراکی‌ها ممکن است خطراتی نیز به دنبال داشته باشد، مانند متوجه نشدن بوی سوختگی‌ها و یا نشتی گاز، که گاه خسارات جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد. حس بویایی به علت‌های متفاوتی ممکن است به‌صورت موقت یا همیشگی از بین برود، اما از دست دادن این حس معمولا موقت بوده و پس از مدت زمانی دوباره باز می‌گردد. حس بویایی در کرونا نیز ممکن است به مشکل بربخورد که در ادامه بیشتر راجب آن صحبت خواهیم کرد با مجله درمانکده همراه باشید.. .

بیشتر بخوانید : خلط چیست و نشانه چه بیماری‌هایی است؟

بوها چگونه احساس می‌شوند؟

حس بویایی یک حس مهم در حواس پنج‌گانه است، طبق تحقیقات پژوهش‌گران حس بویایی و چشایی نوزادان در 2 ماهگی، 75 تا 80 درصد شکل گرفته و 95 درصد این حواس در 6 ماهگی به دست می‌آید. با فرستادن فرکانس‌هایی به سمت مغز و با کمک غشاهای موجود در بینی، حس بویایی در ما می‌شود. غشا موکوسی یا مخاطی لایه‌ای است که در قسمت داخلی بینی، دیواره بینی را پوشانده است، گیرنده‌هایی که در دردون این غشا وجود دارند، مسئولیت تشخیص بو و ارسال آن به سمت مغز را دارند.

از دست دادن حس بویایی با از دست دادن حس چشایی همراه است، مغز ما اطلاعات را از قسمت چشایی نیز دریافت می‌کند، و اختلال در هر یک از این حواس منجر به مختل شدن دیگری می‌شود. حس بویایی و چشایی به تشخیص بوها و مزه‌ها کمک کرده و تشخیص یکی از آن‌ها بدون دیگری کار بسیار سختی است. ما نمی‌توانیم بدون تشخیص بوی یک غذا طعم آن را متوجه شویم، که این باعث می‌شود فرد علاقه ای به خوردن غذا نداشته و این بی علاقگی در طولانی مدت باعث لاغری در فرد می‌شود. از بین رفتن این حس اغلب نشانه یک بیماری جدی نبوده و در اثر سرماخوردگی و ابتلا به کرونا ایجاد می‌شود که پس از مدتی دوباره باز می‎گردد. 

بیشتر بخوانید: آن‌چه کرونا بر سر بیماران قلبی می‌آورد!!!

نمایی از آناتومی بینی
آناتومی بینی به خوبی عملکرد بینی را نشان می دهد.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره عفونت تریکومونیازیس

علت از بین رفتن حس بویایی

شایع‌ترین علت از دست دادن حس بویایی، گرفتگی بینی است که در اثر سرماخوردگی و با شیوع بیماری کرونا اغلب به علت ابتلا به آن به‌وجود می‌آید. 

تحقیقات جدید نشان می دهد که ممکن است در افرادی که از دست دادن حس بویایی (آنوسمی) را با ابتلا به عفونت ناشی از بیماری کرونا تجربه می کنند، یک پیوند ژنتیکی وجود داشته باشد. پس از مدتی و با انجام تحقیقات توسط پژوهشگران ارتباط ژنتیکی بین این دو (عفونت ناشی از بیماری کرونا و از دست دادن حس بویایی در کرونا (آنوسمی) مورد تایید قرار گرفت. از دست دادن حس بویایی (آنوسمی) یکی از غیرمعمول‌ترین علائم حاصل از عفونت در ابتلا به کرونا است، که اکنون به‌صورت گسترده شناخته شده است. 

بر اساس مطالعات انجام شده در کشور بریتانیا، قبل از ظهور سویه اُمیکرون در 10 علامت شایع ابتلا به کرونا از دست دادن حس بویایی در کرونا یکی از این علائم قرار داشت. که تخمین زده می‌شود حدود 50 تا 60 درصد از بزرگسالان آلوده به ویروس را تحت تاثیر قرار داد. هم‌چنین پیش‌بینی‌کننده‌ترین علامت مثبت بودن آزمایش ابتلا به کووید 19 همین از دست دادن حس بویایی بود اما با گسترش ویروس اُمیکرون این علامت تغییر کرده و شاهد کاهش شیوع آنوسمی به حدود یک نفر از هر پنج نفری بود که آزمایش مثبت داشتند.

برای تشخیص دقیق علت از بین رفتن حس بویایی بهتر است به دکتر متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه شود یا از طریق مشاوره آنلاین با دکتر گوش‌، حلق و بینی علت این عارضه را جویا شوید. همچنین می‌توانید برای درمان این مشکل به متخصص عفونی یا دکتر عمومی سایت درمانکده مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: عوارض واکسن برکت به چه صورت است؟

چرا برخی از افراد در زمان ابتلا به بیماری کرونا حس بویایی خود را از دست می دهند؟

در پی شیوع اختلال آنوسمی، هیپوسمی (کاهش حس بویایی) و دیسوسمی (تغییر حس بویایی) و با انجام مطالعه بر این اختلالات مشخص شد، سویه های مختلف ویروس و تاثیر آن‌ها بر حس بویایی متفاوت است. میلیون‌ها نفر از کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از دست دادن حس بویایی و چشایی را تجربه کرده‌اند.

براساس گفته یکی از متخصصین مغز و اعصاب در سیستم بهداشت هنری فورد، برخی از افراد مبتلا به کوید 19 دچار از دست دادن شدید حس بویایی شده‌اند، به این معنی که اصلاً نمی‌توانند چیزی را حس کنند یا بچشند، برخی دیگر حس بویایی و چشایی را به مقدار خفیف تا متوسط ​​از دست می‌دهند، تا جایی که برخی از آن‌ها فقط بوی عطرهای قوی را تشخیص داده و یا متوجه بوها از فاصله بسیار نزدیک می‌شوند.

با همه این تفاسیر ممکن است بعضی افراد مبتلا به کرونا حس بویایی خود را از دست ندهند، هنوز علت دقیقی از این مسئله که چرا برخی از افراد حس بویایی خود را از دست می‌دهند و برخی دیگر نه مشخص نشده است، اما مسئله‌ای که مشخص است این است که، زمانی که فرد به  بیماری کرونا مبتلا می شود، ویروس خود را به سلول‌های بینی می‌چسباند. در این فرآیند، می تواند به این سلول‌ها آسیب برساند و منجر به از دست دادن بویایی شود. نکته جالب در افراد مبتلا این است که طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که حس چشایی و بویایی خود را از دست دادند علائم خفیف‌تری از کرونا را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: تلخی دهان به چه علت بروز می‌دهد؟

تصویری از تست کرونا
بر اساس مطالعات انجام شده در کشور بریتانیا، قبل از ظهور سویه اُمیکرون در 10 علامت شایع ابتلا به کرونا از دست دادن حس بویایی یکی از این علائم قرار داشت.

چرا حس بویایی در زمان ابتلا به کرونا از بین می‌رود؟

علت از بین رفتن حس بویایی در زمان ابتلا به کرونا هم‌چنان در حال بررسی است و با انجام تحقیقات درحال پیدا کردن علت این مسئله هستند. برخی از فرضیه‌ها و مشاهدات اولیه به این نکته اشاره می‌کنند که از دست دادن حس بویایی در دوران ابتلا به کرونا حتی در صورت عدم احتقان و گرفتگی بینی اتفاق می‌افتد اما در دوران ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا از دست دادن حس بویایی فقط در زمان احتقان بینی اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: علائم جدید کرونا چیست؟

درمان و بازیابی سریع بو و طعم پس از ابتلا به کوید 19

در بسیاری از افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، حتی در حین فعال بودن ویروس در بدن آن‌ها و مدتی پس از آن، تغییراتی را در حس بویایی خود تجربه می‌کنند. آن‌ها به مرور متوجه این تغییر شده و می‌توانند مقداری از مزه و بوی غذا را احساس کنند، اما این حس به آن‌ها دست دهد که غذاهای مورد علاقه آن‌ها دیگر بو و طعم سابق را ندارد.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم توانایی ما برای درک طعم ها بیشتر به حس بویایی ما بستگی دارد. هنگامی که بویایی تغییر می کند یا از بین می‌رود، طعم و مزه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در حالی که هنوز هیچ روش تایید شده بالینی برای فعال کردن مجدد حس بویایی افراد پس از ابتلا به کرونا وجود ندارد، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تمرین بویایی در بهبود سریع از دست دادن حس بویایی تاثیر مثبتی ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: آیا حیوانات هم دچار کرونا می‌شوند؟

آیا هر از دست دادن حس بویایی به معنای ابتلا ابتلا به کووید است؟ 

خیر. اگر فردی حس بویایی خود را از دست داده و هیچ علائم دیگری از ابتلا به کرونا نداشته و پس از آزمایش تست کرونا از عدم ابتلا به کرونا مطمئن شده، باید از نظر داشتن علائم دیگری تحت نظر قرار گرفته شود، آیا سرفه و عطسه می کند؟ آیا گرفتگی و آبریزش بینی دارد؟ آیا در فرد علائم غیر طبیعی مشاهده می‌شود؟ سپس با داشتن این اطلاعات، با پزشک متخصص تماس گرفته شود. آن‌ها به علائم گوش داده و توصیه می‌کنند که آیا قرار ملاقات حضوری یا مجازی برای شما لازم است یا خیر.

بیشتر بخوانید: آیا کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل می‌شود؟

سخن پایانی

از دست دادن حس بویایی که با شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری آن دغدغه بسیاری از افراد شده است یکی از علائم ابتلا به این بیماری است که بر حس چشایی فرد مبتلا نیز اثر گذاشته و فرد تا مدتی قادر به تشخیص بو و مزه نمی‌باشد، اما این مسئله یک عارضه کوتاه مدت بوده که درمانی برای آن وجود ندارد اما پس از مدت زمان کوتاهی از بین رفته و همه چیز به روال سابق خود باز می‌گردد. در موارد نادر که از بین رفتن حس بویایی تا مدت‌ها باقی مانده است، افراد ممکن است نیاز به درمان مداوم و نظارت بر طعم و بوی خود داشته باشند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 59

هنوز امتیازی ثبت نشده

zahra
زهرا پارسای

زهرا پارسای دانش آموختۀ رشتۀ فلسفه و فلسفه اخلاق، در حال حاضر عضو تیم تحریریۀ درمانکده است. زهرا مسلط به سئو و تولید محتوا، خبرنگاری، نشریه نویسی، نقد ادبی، ترجمه متون به زبان انگلیسی است. زهرا پارسای هنرمند است، ساز سه تار می نوازد، چرمدوزی میکند و ذوق مطالعه و تولید پادکست دارد. در زمین] دانش و تجربیات علمی، زهرا چنین میگوید: «در حوزه پزشکی سابقه تهیه و تولید محتوا دارم و حوزه تخصصی‌ام علوم انسانی به خصوص فلسفه است.» زهرا پارسای در همکاری با درمانکده مایل است که در زمینه‌های روان‌شناسی و اجتماعی به تحریر محتوا بپردازد، هم‌چنین زهرا به ما پیشنهاد میده که بر روی تهیه و تولید محتوا در زمینه های مختلف پزشکی و درمانی بالاخص حوزه روان‌درمانی تمرکز کنیم چرا که بسیار کمک کننده است؛ هم‌چنین از نظر زهرا، تهیه و تولید پادکست‌های مرتبط با فیلد کاری درمانکده نیز بسیار مفید واقع می شود. غالب مطالعات زهرا به مطالعۀ کتابهای تخصصی، فلسفی و کتب حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی منحصر می شود و این موضوعات برای زهرا پارسای بسیار مهم و جذاب است.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

20 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها