عوارض واکسن

اثرات و عوارض جانبی واکسن (واکسیناسیون)

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

واکسن یک محصول پزشکی است. اگرچه واکسن ها برای محافظت دربرابر بیماری طراحی شده اند، اما مانند هر داروی دیگری می توانند عوارض جانبی هم در پی داشته باشند.

عمده عوارض جانبی ناشی از واکسیناسیون مانند درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق، خفیف هستند. برخی از واکسن ها با تب، بثورات و درد همراه هستند. عوارض جانبی جدی بندرت دیده می شود، اما ممکن است شامل تشنج یا واکنش آلرژیک مهلک باشد.

عارضه جانبی بیانگر اثر سوء دارویی احتمالی ناشی از واکسیناسیون است.

مشاهده بیشتر : بهترین فوق متخصص عفونی

نوزادان آمریکایی (1 ساله و کوچکتر) هر ساله بیش از 10 میلیون واکسن دریافت می کنند. شمار قابل توجهی از نوزادان در طول سال اول زندگی خود، از بیماری های جدی و مهلک و رخدادهای پزشکی مانند سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS) رنج می برند. علاوه بر این، احتمال می رود بیماری های مادرزادی در طول سال اول زندگی خود را نشان دهند. بنابراین، بسیاری از نوزادان درست نزدیک واکسیناسیون، بطور کاملا تصادفی یک رویداد پزشکی را تجربه می کنند. گرچه وقوع این رخداد بدان معنا نیست که در واقع آن با واکسیناسیون ارتباط دارد. مسئله مشخص کردن این موضوع است که چه زمانی یک رویداد پزشکی مستقیما با واکسیناسیون ارتباط دارد.

اثرات جانبی واکسن

انواع اثرات جانبی واکسیناسیون

برای درک گستره ی وقایع احتمالی عوارض جانبی واکسیناسیون، مقایسه واکسنی با عوارض جانبی نسبتا کم، مانند واکسن هموفیلوس آنفلوانزا نوع B، با یک واکسن دارای عوارض جانبی بسیار زیاد شناخته شده، مانند واکسن آبله که بندرت مورد استفاده قرار می گیرد (به پرسنل ارتش و سایر کسانی که ممکن است در وقوع حمله ترور زیستی اولین گروه هدف باشند، داده می شود)، مفید است.

هموفیلوس آنفلوانزای نوع B باکتری است که می تواند عفونت های خطرناکی مانند مننژیت، ذات الریه، اپیگلوتیت و سپسیس را در پی داشته باشد. توصیه می شود که کودکان از دو ماهگی چندین نوبت واکسیناسیون Hib دریافت کنند.

[sibwp_form id=1]

آبله عفونت خطرناکی است که در 30 تا 40 درصد از موارد منجر به مرگ می شود، و ناشی از ویروس واریولا ماژور و یا واریولا مینور است. از دهه 1970 تاکنون هیچ موردی از آبله گزارش نشده است. بر اساس اظهارات سازمان بهداشت جهانی این بیماری ریشه کن شده است.

یافته های مربوط به عوارض جانبی واکسیناسیون Hib و آبله که در ادامه مطرح شده است، از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها جمع آوری شده است.

مشاهده بیشتر : لیست واکسن‌هایی که پیش از سفر باید بزنیم

عوارض جانبی واکسن هپاتیت (Hib)

  • قرمزی، گرما یا تورم در محل تزریق (حداکثر 1 کودک از 4 کودک)
  • تب بیش از 38 درجه سانتیگراد (حداکثر 1 از 20 کودک)

هیچ گونه عارضه جانبی جدی در رابطه با واکسن Hib گزارش نشده است.

عوارض جانبی واکسن آبله (آبله گاوی)

مشکلات خفیف تا متوسط

  • بثورات خفیفی که برای مدت 2 تا 4 روز دیده می شوند.
  • تورم و تندرنس (حساسیت به لمس) غدد لنفاوی که تا مدت 2 تا 4 هفته پس از بهبود تاول ادامه می یابد.
  • تب بیش از 38 درجه (در 70٪ از کودکان و 17٪ از بزرگسالان) یا بیش از 39 درجه (در 15٪ تا 20٪ کودکان و کمتر از 2٪ از بزرگسالان).
  • تاول ثانویه در جای دیگری از بدن (حدود 1 در هر 1900).

مشکلات متوسط تا شدید

  • عفونت شدید چشم یا از دادن چشم به دلیل انتشار ویروس واکسن در چشم.
  • بروز بثورات جادی در تمام بدن (به میزان 1مورد در هر 4000 نفر).
  • بروز بثورات شدید در مبتلایان به اگزما (1نفر در هر 26000 نفر).
  • آنسفالیت (واکنش شدید مغز)، که می تواند آسیب دائمی مغز را در پی داشته باشد (1 نفر در هر 83000 مورد).
  • عفونت شدیدی که از محل واکسیناسیون آغاز می شود (1 مورد در هر 667،000 نفر، عموما در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف).
  • مرگ (1-2 مورد در هر یک میلیون نفر، عموما در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف).

چگونه می توان به اثرات جانبی واکسن های مختلف پی برد؟

پس از واکسینه شدن شما یا کودکتان، مراقب بهداشت جزوه ای تحت عنوان بیانیه اطلاعات واکسن (VIS) به شما می دهد. VIS در بردارنده ی عوارض جانبی شایع و نادر شناخته شده واکسن است. احتمالا مراقب بهداشت شما عوارض جانبی احتمالی را به شما خواهد گفت.

بروشورهای بسته بندی ارائه شده توسط شرکت سازنده واکسن نیز حاوی اطلاعاتی در مورد عوارض جانبی آن است. علاوه بر این، این بروشورها معمولا دربردارنده ی میزان بروز عوارض جانبی در گروه های آزمایش و کنترل در زمان ارزیابی های پیش از فروش واکسن هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد رای‌ها 62

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

151 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
آوا
آوا
1 ماه قبل

با سلام
دختری ۶ و نیم ساله دارم
دو روز پیش واکسن ۷ سالگی براش زده شده
و تقریبا دو روز هست دستش به شدت قرمز شده متورم هست و دمای بالایی نسبت به سایر اعضای بدنش داره
یک دکتر سفیکسیم نوشته و احتمال عفونت داده
این مشکل تا چه حدی جدی است؟چه اقداماتی باید انجام بدهم؟
بنده به شدت نگرانم

شهر
اصفهان
ماهرخ
ماهرخ
1 روز قبل
پاسخ به  آوا

سلام ..دختر منم این مشکل براش پیش اومده .شما چکار کردی ؟؟

علی
علی
5 ماه قبل

بس کنید ای پیروان طب یهود ای پیروان هاریسون یهودی مردم را با واکسنها به کشتن ندین ما شیعه هستیم و ائمه برای ما دستورات کامل برای زندگی سالم دادن بدن کودک احتیاج به واکسن نداره ای مردم اعتماد نکنید . تحقیق کنید از حکیمان روازاده و خیر اندیش و تبریزیان در سایت خودشون .

شهر
تهران
شقایق
شقایق
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید من پنچ روزه واکسن کزاز زدم ولی هنوز پوست داغ میشه وقرمزی روی پوستم هست دلیلش چی میتونه باشه

یوسف
یوسف
8 ماه قبل

سلام
مادر و پدر من مرداد 1400 و اکسن کرونا از نوع آسترازنیکا زدند. پدرم که کمتر از دو هفته دچار سکته مغزی شد و سال بعد فوت کرد.
مادرم هم از همون سال در ناحیه جای واکسن دائما احساس درد می کنه. به دکتر مراجعه کرده، ام آر آی گرفته و خیلی پیگیری کردیم و جواب این است که جای واکسن آب آورده و کیست آبی تشکیل شده ولی هیچ درمانی انجام ندادند.
آخه این چه سیستم پزشکی و درمانی است که واکسن آدم می کشه و یا مشکلاتی ایجاد می کنه که مردم سالها باید بیماری و مشکلات مرتبط با یک واکسن ساده را تحمل کنند.
لطفا اگر برای رفع مشکل آبسه و یا کیست یا هر چیز دیگری که باعث درد شدید دست مادرم شده راهکاری دارید کمک کنید.
متشکرم

شهر
تهران
راضیه
راضیه
10 ماه قبل

از مرداد ۱۴۰۰ که واکسن کرونازدم یک روز سالمی نداشتم بعداز سه روز از تزریق واکسن بتدریج عوارض آن بدنم ضعیف وضعیف تر شدم مداوم دسشویی می رفتم احسلس سوزش داشتم وبعد از نمی تونستم چیزی را بلند کنم وبدن درد شدیدی که در عمرم ندیده بودم احساس می کردم خون در قلبم به زور حرکت می کنه انگار لخته ای دارد وهنوز هم این حالتو دارم چشمام دچار قرمزی وحالت التهابی وافتادگی داشت حمام می رفتم چرکی از پوستم نداشتم ، بعداز راه رفتن ومدتی سرپا بودن پاهام انگار اب می اورد کفش ها تنگ میشد، اخیرا هم دست وپاهام احساس گزگز وبی حسی دارم .

رضوان
رضوان
3 ماه قبل
پاسخ به  راضیه

دقیقاً منم همینوری شدم‍

جهانپور
جهانپور
10 ماه قبل

سلام مسوولین بهداشت پاسخ گو باشید تا کی میخواهید گوش ب زنگ غرب باشید حواستون کجاست جلو گیری کنید از این واکسن ها شما مسوولید برای نخوت و کم هوشی این نسل.

نیوشا
نیوشا
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر من از وقتی که واکسن ۱۵ سالگی رو گلوم درد گرفته و دستم خیلی درد میکنه بنظرتون اینا طبیعیه؟

شهر
تهران
هعی
هعی
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر دخترم 15 سالمه واکسن زدم جای واکسن قرمز شده انداره کف دستم
ممکنه راهنماییم کنید

حسینی
حسینی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر دخترم ۱۵سالشه واکسن زدن جای واکسن قرمزه انداره کف دست ممکنه راهنماییم کنید

شهر
تهران
هعی
هعی
11 ماه قبل
پاسخ به  حسینی

دست منم شد

محمد آریو
محمد آریو
1 سال قبل

سلام وقت بخیر خستع نباشید پسرم امروز واکسن زده حالت تهوع داره بالا میاره چيکار کنم لطفا کمکم کنید

محمد آریو
محمد آریو
1 سال قبل

سلام

شهر
اصفهان
ندا
ندا
1 سال قبل

به نظر من کلا این واکسن ها جون بچه های ما رو به خطر میندازه معلوم نیست واکسن هایی که جدیدا به بچه هامون میزنن ازکجا میاد و چی قاطی شون میکنن که اینقدر عوارض بدی داره پسرخواهر خود من هم واکسن ۶ سالگی زد بعد چند روز حالش اینقدر بد شد به مرز مُردن رسید و الان هم که مدرسه میره سطح هوشیاری و جنب و جوش قبلش و حال طبیعی خیلی بد و ضعیف هست در صورتی که قبل از واکسن اینجوری نبود.لطفا واکسن نزنین باید علیه این واکسن زدن هایی که مدرسه ها مجبور می‌کنند شکایت کرد

شهر
تهران
شالپوش
شالپوش
1 سال قبل

سلام آیا واکسن مننژیت و تزریق زانو تداخل دارن؟

شهر
تهران
راضیه
راضیه
10 ماه قبل
پاسخ به  شالپوش

به بچه هاتون رحم کنید از این واکسن های جدید نزنید تازه میگی فلان و بهمان شد، از دشمن یهودی چه انتظاری دارید تاعمق جانمان نفوذ کرده

mojyabamansori
mojyabamansori
1 سال قبل

سلام خسته باشی دخترشش ساله دارم امروزواکسن هیپاتیتBتزریق کرده ولی ازبعدازظهرتاحالاتب ولرززیادداره وپاهاش دچارکهیرهای قرمزشده وبه بیمارستان بردم وبعدازبستری وزدن سرم ومرخصش هنوزبهترنشده ایامشکل نداره زدن کهیر لطفا جواب بدیدباتشکر

شهر
اصفهان
حسام
حسام
1 سال قبل

سلام من پسرم یکسال وشش ماهش هست امروزواکسن فلج اطفال زده ازموقعی که زده همین طورتب ودردداره وپای راستش سنگین شدوپرش خواب داره بی قراری می‌کنه ممکن ازواکسن باشه یاکع نه طبعی هست اگه میشه راهنمای کنید ممنون میشم

شهر
شیراز
مهادا
مهادا
1 سال قبل

سلام دخترم واکسن ۶سالگی زده پایینتر از محل واکسن لگه قرمز رنگی افتاده آیاخطرناکه؟
چیکار باید کنم

نیلیا
نیلیا
1 سال قبل

سلام دخترم واکسن یک سالگی رو براش بعد از ده روز زدیم الانم که تزریق کردیم دو روز بعدش گردنش دانه های قرمز در اورد از بس خارش میداد میخارونه زخم کرد حالت اگزما شد بردمش دکتر بهش پماد دست ساز داد با شربت سیتریزن بعدش بهتر شد تب کرد باز خوب شد الان باز روی دست هاش با ران هاش دوباره دانه های جدید و زیر پوستی زده چیکار باید کنم

انی
انی
1 سال قبل

سلام تو را به خدا جواب بدید من دخترم فردا ۶ماهه میشه میخواد واکسن بزنه اما سینه اش عفونت داره ۲۰روز پیش هم آبله گرفت و حالش هم خیلی بد بود الان بهتره جایی ابله ها هم رفته ولی میترسم اگه واکسنش بزنم مشکلی نیست؟؟ چکار کنم؟

مژده
مژده
1 سال قبل

سلام دوروزه که واکسن ۶ماهگی پسرمو زدم اما پاش خیلی ورم کرده و قرمزه وداغه و بچم بی قراره آیا این طبیعیه وچکارمیتونم براش انجام بدم

فخرالدین نگهدار
فخرالدین نگهدار
1 سال قبل

سلام تورخدا جواب سوال منوبدیدمن یک دخترشش ماه داشتم که دندان درآورد بعدرفتم واکسن شش ماهگی براش زدیم بعددوروزهیچی نمیخوردحتی شیر مادر روز دوم نفس هاش زیاد شد یعنی تندتند نفس میکشید بعد تا رسوندمش بیمارستان مردعلتش چی بوده

آیدین
آیدین
5 ماه قبل

سلام. خوبین. دلیل فوت نوزادتونو متوجه شدید؟

شهر
تهران
مامان هلدا
مامان هلدا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر دخترم ۴ ماهه هست و باید واکسن بزنم حدود ۳ روز هست که عطسه و سرفه میزنه و کمی ابریزش بینی داره ولی تب نداره و جاییش عفونی نیست میتو نه واکسن بزنه؟؟

Nasrin eskandari
Nasrin eskandari
1 سال قبل

سلام من یه پسر شش ساله دارم متولد ۱۲فروردینه تولدش ک شد گفتن باید واکسن بزنه منم بردم تزریق کردن ـبعد الان بهم میگن نباید اون موقع ترزیق میکردی باید تولد هفت سالگیش میبردی ـایا تزریق دوباره خطرناکه؟یا ن؟
ممنون میشم پاسخ دهید

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  Nasrin eskandari

سلام نسرین جان
تزریق مجدد واکسن خطرناک نیست اما لطفن بدون مشورت با پزشک اقدام نکنید. بسته به نوع واکسن، ممکنه همین تزریق کافی بوده باشه و نیاز به تزریق مجدد واکسن نباشه. از سامانه مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان استفاده کنید تا با توضیحات بیشتر درباره نوع واکسن، راهنمایی تخصصی دریافت کنید.
سلامت باشید

عسل
عسل
1 سال قبل

سلام دلیل کهیر زدن فرزندم بعد از واکسن نگران کنندس؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  عسل

سلام عسل جان
خیر، جای نگرانی نداره. برای اینکه درباره کهیر بیشتر بدونید، مطلب «علائم، علل و درمان کهیر» رو مطالعه کنید. درصورتی‌که تا یکی دوهفته آتی دست فرزندتون بهتر نشد، از سامانه مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان کمک بگیرید تا راهنمایی‌های لازم رو دریافت کنید. همین‌طور اگه ساکن شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز هستید، از نوبت دهی مطب متخصص کودکان استفاده کنید و بچه‌تون رو برای معاینۀ حضوری ببرید.
سلامت باشید

یلدا احمدی
یلدا احمدی
1 سال قبل
پاسخ به  عسل

سلام دخترم واکسن ۴ ماهگی تزریق کرده الان روز ۵ هست ولی یکم تب روداره سرفه وعطسه میکنه اینا ازعوارض واکسنه ؟؟یا سرماخورده
صداشم موقع گریه کاملا گرفته شد

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام پسرم را واکسن ۶ماهگی زدم از همون روزه که سیستم خوابش خراب شده شبا بیداره و گریه می‌کند آیا از عوارض واکسن میشه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل

سلام دوست عزیز
واکسن در کودکان عوارض متفاوتی رو ایجاد می‌کنه. به‌هم خوردن خواب نوزاد شما هم می‌تونه بابت تزریق واکسن باشه. برای اینکه دقیق‌تر بررسی بشه، از نوبت دهی مطب پزشک کودکان در شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز کمک بگیرید و پسرتون رو برای معاینه ببرید. همین‌طور سامانه مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان برای مشورت با پزشک دردسترس شماست.
سلامت باشید

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال قبل

پسرم واکسن چهار ماهگی زده یکی از پاها همون روز اول خوب شد و مشکلی نداره پای چپ بعد از یک روز درد داره و کمی قرمز شده،این عوارض واکسینه یا نه

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام برادرم 3روز پیش واکسن کلاس اول زده اما اون روز و روز بعد تب نکرد ولی دستش خیلی درد میکرد ولی از شب قبل تب کرده و تا شب روز بعد قطع نشده درجه ی تب هم بالای 38 درجه هست طبیعی هست

ارش
ارش
1 سال قبل

سلام پسرم 3ماهشه جای امپول پشت بازوش که بعد تولد بهش زدن الان کمی پف کرده یا مثل یه تاول شده لطفا راهنمایی کنید این طبیعی هستش یا نه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  ارش

سلام آرش جان
بله، طبیعیه و جای نگرانی نداره. برای بهبودی تاول دست پسرتون اگه طی یکی دو هفته بهتر نشد، به پزشک کودکان مراجعه کنید. اگه ساکن شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان هستید، از نوبت دهی متخصص کودکان استفاده کنید. همین‌طور می‌تونید از سراسر ایران از مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان کمک بگیرید.
سلامت باشید

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل

سلام دوست عزیز
شرایط برادرتون طبیعی هست اما بهتره برای کنترل شرایط، از پزشک مشورت بگیرید. می‌تونید از سامانه مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان استفاده کنید و با دادن شرح حال برادرتون، راهنمایی بگیرید. همین‌طور اگه ساکن شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز هستید، از نوبت دهی پزشک کودکان استفاده کنید و برای معاینه به‌صورت حضوری مراجعه کنید.
سلامت باشید

صالحی
صالحی
1 سال قبل

سلام من دخترم رو واکسن 6ماهگی زدم الان بیست روز شده گذسته از واکسن. بعد از چنددروز واکسن ک زدم بچه خیلی گریه میکرد ویه حالت درد یهویی کمر بچه رو به جلو شکمش خم میکرد وهنوزم همینجوریه. انقد دکتر وسونوگرافی و در اخرم نوار مغز دکتر نوشت ک بگیر احتمالا تشنج. ولی الان متوجه شدم ک بعد از واکسن بچم اینحوری شد. یعنی واقعا تشنج؟ عوارض واکسن؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  صالحی

سلام امروز واکسن دو ماهگی دخترم زدم خیلی زیر پاسخ کار می‌کنه یک بار هم حالش بهم خورده استامینوفن هر ۴ ساعت میدم دستمال مرطوب میکنم میزارم رو پیشونیش فقط شکمش این همه کار می‌کنه نگرانم کرده طبیعیه؟پسرم این طور نبود

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل

سلام دوست عزیز
بله می‌تونه از عوارض واکسن و طبیعی باشه. اگه تا چند روز آینده شرایط بهتر نشد، حتمن با پزشک متخصص از طریق مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان مشورت کنید. همین‌طور اگه ساکن تهران، اصفهان، مشهد و شیراز هستید، از نوبت دهی مطب متخصص کودکان کمک بگیرید و دخترتون رو برای معاینۀ حضوری ببرید.
سلامت باشید

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  صالحی

سلام جناب صالحی
تشنج هم می‌تونه از عوارض واکسن باشه اما نیاز به بررسی بیشتری داره. اگه در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز سکونت دارید، برای معاینۀ حضوری از نوبت دهی مطب متخصص کودکان کمک بگیرید. برای مشورت با پزشک در سراسر کشور از سامانه مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان استفاده کنید.
سلامت باشید

سعید
سعید
1 سال قبل

اینایی که مردم میگن کم عوارضی نیست اگرواکسیناسین نکنیم چی میشه

شهر
تهران
علی
علی
1 سال قبل

واکسن ۶ماهگی دخترم رو که زدن دوروز بعد حال بچم بد شد بردمش کلینیک تخصصی کودک ولی دکتر متوجه حال بد بچه من نشد شب دیدم بچه حال نداره نمبخابه بردمش بیمارستان گفتن بچه رفته توی شک وحالش اصلا خوب نیست الان دوساله که میگن بچتون به بیماری متابولیک داره و هیچ درمانی هم توی ایران براش نیست بار مصرف روزانه ۳۵ سی‌سی ویال سدیم بی کربنات که اونم به بدبختی تهیه میکنم براش

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام علی جان
متأسفم بابت تجربه‌ای که داشتید. درصورتی‌که نیاز به مشورت با پزشک متخصص دارید، می‌تونید از مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان استفاده کنید.
با آرزوی سلامتی برای دخترتون

سوزان
سوزان
1 سال قبل

سلام پسرم واکسن ۶سالگی زدن حالش خوب بود ولی عصر تب داشت و دستش دردمیکرد شب هم یکدفعه حالت تهوع گرفت و استفراغ کرد،علتش چی می‌تونه باشه طبیعیه یا نه؟ممنونم اگه پاسخ بدین

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  سوزان

عادی هست

رضا
رضا
1 سال قبل
پاسخ به  سوزان

سلام دختر من واکسن دو ماهگیش رو که زدیم شروع شد شیر نخوردناش بیقراریاش و استفراغ چند بار به دکتر مراجعه کردیم ولی تشخیصشون رفلاکس و عفونت ادراری بود تا اینکه یه ماه بعد در ای سی یو بعد دور روز بستری فوت کرد دختر من سالم بود تا اینکه این واکسن رو زد و اینطور شد ممکنه واکسن فاسد بوده باشه یا اشتباه بزنند؟والا آزمایش ژنتیک هم روی خونش انجام دادیم بعد چهار ماه جوابش اومد و خوب بود …

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  سوزان

سلام سوزان عزیز
نگران نباشید، واکشن پسرتون به واکسن طبیعیه. اگه تا چندروز آینده بهتر نشدن، برای مشورت با پزشک از سامانه مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان درمانکده کمک بگیرید. همین‌طور اگه ساکن شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و شیراز هستید، از نوبت دهی مطب پزشک کودکان استفاده کنید تا پسرتون رو برای معاینه پیش دکتر ببرید.
سلامت باشید

unique
unique
5 ماه قبل

میگه بچش مرده بعد تو میگی طبیعیه حداقل اینقدر تابلو یک جواب رو هی تکرار نکنین

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

دخترم واکسن کلاس اول زده یک روز بعد تزریق زیر محل تزریق قرمز شده ومتورم مشکلی نیست؟

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل

سلام دوست عزیز
خیر، مشکلی نیست. طبیعیه. اگه تا یکی دوهفته آینده برطرف نشد، از مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان کمک بگیرید و با دکتر مشورت کنید.
سالم و تندرست باشید

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

پسرم 2 روز واکسن زده دست درد و تورم داره کمی هم قرمز شده ولی تورم زیاده تا کی خوب میشه کمپرس سرد و بعد کمپرس گرم گذاشتم فایده نداره لطفا پاسخ دهید؟؟؟

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

سلام طبیعیه

سلمان
سلمان
1 سال قبل

سلام وقت بخیر نوزاد پسرم الان ۸۰ روزه دنیا آمده اما هنوز آثار واکسنی که روی دست راست نوزاد در بدو تولد میزنم خوب نشده بلکه خیلی هم ورم کرده و زخمی چرکی داره طبیعیه یا که نه

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل
پاسخ به  سلمان

سلام نگران نباشید عفونت میکنه و بعدش خودش میترکه طبیعیه

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل
پاسخ به  سلمان

سلام سامان جان
به صورت تدریجی خوب می‌شه و جای نگرانی نداره. اما برای اینکه زخم دست پسرتون مشکلی ایجاد نکنه، اگه ساکن شهرهای تهران، مشهد، اصفهان یا شیراز هستید، از نوبت دهی مطب متخصص کودکان استفاده کنید و پسرتون رو برای معاینه ببرید. همین‌طور می‌تونید از مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان در سراسر کشور استفاده کنید.
سلامت باشید

تیم پزشکی درمانکده
تیم درمانکده
تیم پزشکی درمانکده
1 سال قبل

سلام دوست عزیز
نگران نباشید. تورم و درد دست پسرتون طبیعیه. اگه تا یکی-دوهفته بهتر نشد، برای دریافت راهنمایی از مشاورۀ آنلاین پزشک کودکان استفاده کنید و با شرح دادن حال پسرتون برای دکتر، نسخۀ مناسب دریافت کنید. همچنین اگه ساکن شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز هستید، از نوبت دهی مطب پزشک کودکان وقت بگیرید و برای معاینۀ حضوری، پسرتون رو ببرید.
سلامت باشید