با انواع واکسن قبل از سفرهای خارجی و داخلی آشنا شوید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تزریق واکسن قبل از سفر یکی از موثرترین روش‌ها برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های خاص و تقویت سیستم ایمنی بدن است. سن، مقصد و سابقه پزشکی و شرایط سفر از مهم‌ترین عواملی هستند که تعیین می‌کنند شما به چه واکسن‌هایی نیاز دارید. اما تزریق واکسن قبل از مسافرت ضروری است؟ آیا می‌دانید تزریق هپاتیت در چند دوز انجام می‌شود و چه زمانی ضرورت دارد؟ در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با انواع واکسن قبل از سفر آشنا شوید.

تزریق واکسن قبل از مسافرت

تزریق واکسن قبل از سفر به مناطق جدید روشی است که از شما در برابر بیماری‌های جدی که در آن مناطق وجود دارد، محافظت می‌کند. زمانی که واکسن تزریق می‌کنید، میکروب‌ها یا ویروس‌های مرده یا ضعیف شده یک بیماری وارد بدن می‌شوند. در این شرایط بدن شروع به ساخت آنتی‌بادی می‌کند و زمانی که در آینده در معرض این بیماری قرار بگیرد، از بدن شما محافظت می‌کند. در هر کشور معمولا بیماری‌های خاصی رایج است و خطر متفاوتی برای سلامتی شما وجود دارد، از همین رو لازم است قبل از سفر به کشورهای خارجی حتما واکسن‌های مورد نیاز را تزریق کنید.

بیشتر بدانید: قرص مترونیدازول چیست؟

تصویر فردی که در حال تزریق واکسن است.
تزریق واکسن قبل از سفر به مناطق جدید روشی است که از شما در برابر بیماری‌های جدی که در آن مناطق وجود دارد، محافظت می‌کند.

برای تزریق واکسن قبل از سفر ابتدا لازم است مشخص کنید که به کدام شهر یا کشور سفر می‌کنید. مدت زمان سفر، شرایط شما در سفر، سن و همچنین وضعیت سلامتتان از مهم‌ترین عواملی هستند که باید برای واکسیناسیون در نظر داشته باشید. به یاد داشته باشید که مقصد شما و همچنین شرایط سفرتان روی واکسیناسیونتان موثر است. فردی که به تایلند سفر می‌کند و در یک هتل 5 ستاره ساکن می‌شود با فردی که قرار است در روستایی در تایلند ساکن شود، شرایط متفاوتی دارند.

 از طرف دیگر در نظر گرفتن سابقه پزشکی فرد نیز در تزریق برخی واکسن‌ها اهمیت زیادی دارد. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید، بهتر است قبل از سفر با یک پزشک متخصص در مورد تزریق یک واکسن خاص مشورت کنید. قبل از تزریق واکسن در مسافرت لازم است به سوالات زیر پاسخ دهید و سپس با یک متخصص عمومی در مورد تزریق واکسن مشورت کنید.

  • به کجا سفر می‌کنید؟
  • چه مدت در سفر می‌مانید؟
  • در چه فصلی سفر می‌کنید؟
  • در شرایطی اقامت می‌کنید؟
  • چه غذاهایی مصرف می‌کنید؟
  • چه فعالیت‌هایی در سفر انجام خواهید داد؟
  • سابقه ابتلا به چه بیماری‌هایی را دارید؟

شما عزیزان می‌توانید به راحتی و با یک کلیک از امکان مشاوره با دکتر عمومی آنلاین استفاده کنید و سوالات خود را از او بپرسید.

بیشتر بخوانید: واکسن برکت چیست و چه عوارضی دارد؟

لیست واکسن‌هایی که پیش از سفر باید بزنیم

برای درک اهمیت واکسن قبل از سفرهای خارجی باید بدانید که واکسن در بسیاری از مواقع می‌تواند جان شما را نجات دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده را کاهش دهد. واکسن قبل از مسافرت در بسیاری از مواقع اجباری و در برخی شرایط نیز اختیاری است. این موضوع تا حد زیادی به سلامت و شرایط شما در سفر بستگی دارد.در ادامه می‌توانید با لیستی از واکسن‌های قبل از مسافرت آشنا شوید.

واکسن هپاتیت A

واکسن هپاتیت A یکی از واکسن‌های ضروری سفر قبل از رفتن به مناطقی با سطح بهداشت پایین است. اگر قصد دارید به جنوب صحرای آفریقا، برخی کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی و مرکزی سفر کنید، بهتر است واکسن هپاتیت A را تزریق کنید. این واکسن قبل از سفر به صورت 2 دوز با فاصله 6 تا 12 ماه تزریق می‌شود و تا 20 سال از شما محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید:واکسن نوزادان و انواع آن؛ اطلاعات کامل درباره زمان‌بندی آن

واکسن هپاتیت B

هپاتیت B از طریق خون و مایعات بدن سرایت می‌کند. بنابراین تزریق آن برای عموم افراد لازم نیست. داشتن رابطه جنسی، تزریق مواد مخدر و انجام ورزش‌های تماسی در سفر خطر ابتلا به هپاتیت B را افزایش می‌دهد. این بیماری در بسیاری از کشورهای دنیا رایج است، اما معمولا در آفریقا، آسیا، خاورمیانه و جنوب و شرق اروپا شیوع بیشتری دارد. واکسن هپاتیت B شامل 3 دوز است که باید با فاصله تزریق شوند.

تصویر واکسن هپاتیت B
هپاتیت B از طریق خون و مایعات بدن سرایت می‌کند و از همین رو تزریق آن تنها در برخی شرایط خاص لازم است.

بیشتر بخوانید: علائم پرواز زدگی چیست؟ چگونه درمانش کنیم؟

واکسن تب حصبه

تب حصبه در کشورهایی که بهداشت پایینی دارند، بیشتر رواج دارد. مناطقی مثل بنگلادش، پاکستان، هند، آفریقا، بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرق آسیا، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و مرکزی و برخی بخش‌های خاورمیانه از مناطق پرخطر محسوب می‌شوند. تزریق این واکسن قبل از سفر بهتر است حداقل از یک ماه قبل انجام شود.

واکسن مننژیت مننگوکوک (Meningococcal meningitis)

تزریق واکسن مننژیت مننگوکوک قبل از سفر برای افرادی که به مدت طولانی با جمعیت محلی یک منطقه در ارتباط هستند، اهمیت زیادی دارد. افرادی که به آفریقا و عربستان و زیارت حج و عمره می‌روند، باید این واکسن را تزریق کنند.

واکسن تب زرد

اگر به مناطقی سفر می‌کنید که خطر ابتلا به تب زرد در آن‌ها وجود دارد، بهتر است قبل از سفر این واکسن را تزریق کنید.  تب زرد در برخی مناطق استوایی آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی شیوع دارد. یک دوز از این واکسن می‌تواند تا آخر عمر از شما در برابر این بیماری محافظت کند. بهتر است تزریق این واکسن قبل از مسافرت حداقل 10 روز قبل انجام شود.

واکسن ‌هاری

اگر بیشتر از 1 ماه در سفر می‌مانید و یا قصد دارید در کشور مقصد بدوید و دوچرخه‌سواری کنید و یا با حیوانات در ارتباط هستید، بهتر است قبل از سفر واکسن‌ هاری را تزریق کنید. هاری در بسیاری از نقاط دنیا شیوع دارد و می‌توانید قبل از سفر لیست این کشورها را تهیه کنید و در صورت نیاز حتما از واکسن ‌هاری استفاده کنید. تزریق این واکسن در سفر به صورت 3 دوز و در یک دوره 28 روزه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: عوارض واکسن کرونا سینوفارم چیست؟

تصویر یک سگ که به هاری مبتلا است.
در صورتی که به مکانی سفر می‌کنید که با حیوانات در ارتباط دارید، بهتر است از واکسن‌ هاری استفاده کنید.

واکسن آنسفالیت ژاپنی

افرادی که قصد اقامت بیشتر از 1 ماه را در یک کشور دیگر دارند، بهتر است این واکسن را تزریق کنند. از طرف دیگر اگر در فصل بارانی به مناطق روستایی و مزارع برنج سفر می‌کنید و یا قصد دارید در روستاها گردش و دوچرخه‌سواری کنید، بهتر است حتما واکسن آنسفالیت ژاپنی را تزریق کنید. این واکسن دو دوز و با فاصله 28 روزه تزریق می‌شود. دوز دوم واکسن باید یک هفته قبل از سفر تزریق شود.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن برای مناطق سرد

واکسن وبا

تزریق واکسن وبا برای همه مسافران اجباری نیست. تنها افرادی که قصد دارند در کمپ پناهندگان کار کنند و یا قصد سفر به مناطقی با سطح بهداشت پایین را دارند، باید از این واکسن استفاده کنند. در صورت سفر به مناطقی مثل جنوب صحرای آفریقا، جنوب و جنوب شرق آسیا، برخی مناطق خاورمیانه، آمریکای مرکزی و دریای کارائیب بهتر است واکسن وبا را تزریق کنید. این واکسن معمولا در 2 دوز با فاصله 1 تا 6 هفته‌ای تزریق می‌شود و دوز نهایی واکسن باید حداقل 1 هفته قبل از سفر تزریق شود.

واکسن سرخک، اوریون و سرخجه

واکسن سرخک، اوریون و سرخجه به همه کودکان تزریق می‌شوند و از واکسن‌های ضروری قبل از سفر هستند. قبل از سفر باید مطمئن شوید که کودک شما این واکسن‌ها را تزریق کرده است و در صورتی که خودتان نیز این واکسن‌ها را از قبل تزریق نکرده‌اید، لازم است در مورد تزریق آن‌ها با یک پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: واکسن rna چیست؟

اینفوگرافی انواع واکسن
از رایج‌ترین واکسن‌های مسافرتی می‌توان به هپاتیت، واکسن تب زرد، وبا، هاری و کووید-19 اشاره کرد.

واکسن سل (TB)

واکسن سل که به عنوان BCG شناخته می‌شود، برای افراد زیر 16 سال که واکسینه نشده‌اند، توصیه می‌شود. اگر قرار است بیشتر از 3 ماه به یک کشور که سل در آن شیوع دارد سفر کنید، بهتر است حتما قبل از سفر از واکسن سل استفاده کنید. معمولا سل در کشورهایی مثل بنگلادش، پاکستان، هند، آفریقا، برخی بخش‌های جنوب و جنوب شرق آسیا، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و مرکزی و برخی کشورهای خاورمیانه رایج است.

واکسن کووید-19

ویروس کرونا یکی دیگر از بیماری‌های مسری است که موجب بروز بیماری تنفسی و حتی مرگ می‌شود. اگر این واکسن را تزریق نکرده‌اید، بهتر است قبل از سفرهای داخلی و خارجی حتما از 2 هفته قبل واکسن کرونا را تزریق کنید. بسیاری از کشورها بدون داشتن مدرک تزریق واکسن کرونا به شما اجازه ورود نمی‌دهند. دستورالعمل‌ها و قوانین کشورهای مختلف در مورد این واکسن متفاوت است، بنابراین بهتر است قبل از سفر در مورد آن تحقیق کنید.

بیشتر بخوانید: اثرات و عوارض جانبی واکسن (واکسیناسیون)

سخن نهایی درباره واکسن قبل از سفر

بررسی واکسن‌های قبل از سفر برای افرادی که قصد دارند برای مدت طولانی در سفر بمانند و یا در کشورهای خاصی اقامت کنند، اهمیت زیادی دارد. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا قصد دارید با شرایط خاصی سفر کنید، بهتر است در مورد تزریق واکسن قبل از مسافرت با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

برای رزرو نوبت مطب پزشکی کلیک کنید.

سوالات متداول

چرا تزریق واکسن قبل از مسافرت اهمیت زیادی دارد؟

تزریق واکسن قبل از سفر از شما در برابر بیماری‌های مختلف و رایج در مقصد محافظت می‌کند و یک سفر بی‌خطر و سالم را برای شما رقم می‌زند.

آیا تزریق واکسن کرونا برای همه کشورها ضروری است؟

قوانین و مقررات کشورها در مورد تزریق واکسن کرونا متفاوت است. بنابراین شما باید قبل از سفر به هر کشوری ابتدا در مورد این موضوع تحقیق کنید.

تزریق کدام واکسن‌ها قبل از سفر به کشور هند توصیه می‌شود؟

بهتر است قبل از سفر به هند واکسن‌هایی هپاتیت A و B، تیفوس و کزاز را تزریق کنید.

منابع: webmd، nhs، clevelandclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها