قلب

باورهای غلط در مورد پیشگیری از بیماری های قلبی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

دلیل اصلی سکته های قلبی تنگی یا گرفتگی عروق کرونر قلب است. این عروق که از ابتدای آئورت منشعب می شوند خون را به ماهیچه های قلب می رسانند (آئورت رگ اصلی خونرسان به همه اعضای بدن است). عروق کرونر بیشتر به دلیل ایجاد پلاک های چربی دچار تنگی می شوند. در صورتی که این گرفتگی باعث کاهش عمده ای در خون رسانی به عضلات قلب نشود، عوارض مشخص و آشکاری که باعث نگرانی بیمار شود، ایجاد نمی شود. با پیشرفت بیماری و افزایش تنگی عروق، در زمان فعالیت های بدنی و هیجان، نیاز قلب به اکسیژن بیشتر شده، قلب به دلیل نرسیدن خون کافی به بخشی از آن، دچار نارسایی آشکار در عملکرد خود شده و عوارض مشخصی دیده می شود که الزاما درد قفسه سینه نخواهد بود. در این مرحله اگر بیمار به این علائم دقت نکند، با پیشرفت بیماری و افزایش تنگی عروق، شرایط خطرناکی ایجاد می شود که می تواند به سکته قلبی منجر شود.

توضیح تصویری سکته قلبی به شکل ساده

عوامل افزایش دهنده احتمال تشکیل پلاک های چربی در عروق کرونر عبارتند از: 

  • وراثت که عامل مستعد کننده برای ایجاد این عارضه است.
  • مصرف دخانیات همچون سیگار ، قلیان و …
  • تغذیه نامناسب و بالا رفتن کلسترول خون 
  • کم تحرکی و سبک غلط زندگی

[sibwp_form id=1]

در مورد عوامل ایجاد کننده و پیشگیری از سکته قلبی، باورهای غلطی وجود دارد که در اینجا به اصلاح چند مورد از آنها می پردازیم:

مشاهده بیشتر: متخصص قلب در تهران

سکته قلبی یک واقعه ناگهانی نیست.

گرفتگی عروق کرونر قلب یک رویداد ناگهانی نیست و در طی سالیان به مرور ایجاد می شود. اگر گرفتگی در مراحلی باشد که برای قلب مشکلاتی را ایجاد کند، علائم هشدار دهنده ای دارد. شما می توانید با روش های متداول مانند نوار قلب، اکو و … وضعیت سلامت قلب خود را تحت کنترل داشته باشید و قبل از وقوع سکته، آن را پیش بینی و با رعایت دستورات پزشکی از وقوع آن پیشگیری کنید. برای انجام آزمایشات لازم با پزشک متخصص مشورت کنید.

دشواری تنفس را جدی بگیرید.

دشواری تنفس می تواند یکی از علائم هشدار جدی در مورد مشکل در قلب باشد. این حالت می بایست خیلی خطرناک در نظر گرفته شود. ممکن است قلب شما به این صورت دارد هشدار صادر می کند؛ پس حتما با پزشک در مورد احتمال درگیری قلب مشورت کنید. سکته قلبی و تنگی مفس

ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها خطر بیماری قلبی را کاهش نمی دهند.

شاید شما هم زیاد شنیده باشید که این میوه دارای ویتامین زیاد و آنتی اکسیدان است و برای قلب خوب است. حقیقت آن است که بررسی های علمی نشان داده که ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها در کاهش خطر بیماری های قلبی تاثیر مشخصی ندارند و این باور توسط آزمایشات علمی تایید نشده است. پس با این فکر که میوه زیاد مصرف می کنید و با کمک آنها دیگر نیازی به پزشک متخصص قلب ندارید، کاملا اشتباه است.ویتامین های لازم برای پیشگیری از سکته قلبی

خطر سکته و بیماری های قلبی در زنان تنها پس از یائسگی بوجود نمی آید.

بر اساس یک باور غلط، بسیاری از خانم ها تصور می کنند که تا وقتی یائسه نشده اند خطر حمله و بیماری قلبی برای آنها منتفی است. این تصور غلط می تواند برای خانم ها بسیار خطرناک باشد زیرا با همین تصور از مراجعه دوره ای به پزشکان متخصص خود داری می کنند و در همین دوران ممکن است دچار مشکلات قلبی و عروقی باشند که منجر به سکته قلبی شود. پس تنها به دلیل یائسه نبودن از سلامت قلب خود مطمئن نباشید.

از سنین جوانی چربی خون خود را کنترل کنید.

چربی خون انواع مختلفی دارد. دو نوع کلسترول در خون وجود دارد که نوع LDL آن در رگ ها رسوب می کند. علاوه بر آن تری گلیسیرید هم نوع دیگری از چربی خون است که باید در سطح طبیعی باشد. بسیاری تصور می کنند که کنترل کلسترول و تری گلیسیرید و بالا رفتن آن مخصوص افراد میانسال و مسن است در صورتی که از سنین جوانی باید مراقب بالا رفتن آنها در خون خود باشید و بصورت دوره ای در آزمایشات دوره ای از متعادل بودن انواع چربی خون، اطمینان حاصل کنیدانواع چربی خون

شما خواننده گرامی، در صورتی که به سلامت خود اهمیت می دهید هر شش ماه تا یکسال یکبار به پزشک متخصص مراحعه کرده و از سلامت قلب و عروق خود اطمینان حاصل کنید. برای گرفتن نوبت ویزیت از پزشک متخصص به وب سایت درمانکده مراجعه نمایید و به سرعت و سادگی نوبت دریافت کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای‌ها 6

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها