برای رفع چروک و سیاهی دور چشم چه ویتامینی مصرف کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سیاهی دور چشم مشکلی است که معمولا به دلایل مختلفی مثل خستگی، کم‌خوابی، عوامل ارثی و سوء تغذیه ایجاد می‌شود و چروک نیز بیشتر به دلیل خشکی پوست و افزایش سن رخ می‌دهد. تاکنون مطالعات زیادی در مورد ارتباط کمبود ویتامین و چروک و سیاهی دور چشم انجام شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن می‌تواند خطر بروز این مشکلات را افزایش دهد. اما کدام ویتامین‌ها در تیرگی دور چشم و ایجاد چین و چروک موثر هستند؟ در این مقاله از مجله درمانکده به شما می‌گوییم که کمبود چه ویتامین‌هایی موجب سیاهی دور چشم و چروک می‌شوند.

کمبود چه ویتامین‌هایی موجب سیاهی چروک دور چشم می‌شوند؟

سوء تغذیه و کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند روی ظاهر شما تاثیر بگذارد. زمانی که مقادیر ویتامین‌های ضروری در بدن کاهش پیدا کند، پوست زیر چشم شروع به نازک شدن می‌کند و این موضوع موجب تیره شدن زیر چشم و چروکیده به نظر رسیدن پوست می‌شود. در ادامه می‌توانید با ویتامین‌هایی که موجب سیاهی و چروک دور چشم می‌شوند، آشنا شوید.

بیشتر بدانید: علت سیاهی زیر چشم چیست؟

اینفوگرافی کمبود کدام ویتامین‌ موجب سیاهی و چروک زیر چشم می‌شود؟
کمبود ویتامین D، ویتامین B12، ویتامین E، ویتامین K و A به طور مستقیم با سیاهی و چروک زیر چشم ارتباط دارند.

۱- ویتامین A

اولین ویتامینی که کمبود آن به طور مستقیم روی پوست زیر چشم تاثیر می‌گذارد، ویتامین A است. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین A موجب گود شدن زیر چشم می‌شود و با ایجاد اختلال در گردش خون، سبب تیره شدن رنگ پوست زیر چشم شما می‌شود.

۲- ویتامین B12

سیاهی دور چشم یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین B12 است. هموگلوبین، پروتئینی است که اکسیژن را به گلبول‌های قرمز خون هدایت می‌کند و ویتامین B12 نقش مهمی در ساخت هموگلوبین دارد. زمانی که سطح هموگلوبین در بدن کاهش پیدا کند، پوست زیر چشم تیره می‌شود و رنگ پوست رنگ‌پریده به نظر می‌رسد. در این شرایط رگ‌های خونی زیر پوست بیشتر جلب توجه می‌کنند. از آن جایی که ویتامین ‌‌B12 بیشتر در پروتئین‌های حیوانی یافت می‌شود، افراد گیاهخوار و کسانی از رژیم‌های غذایی خاصی پیروی می‌کنند می‌توانند در صورت نیاز زیر نظر دکتر پوست از این ویتامین به صورت مکمل استفاده کنند.

۳- ویتامین K

کمبود ویتامین K موجب تیره شدن رنگ پوست زیر چشم‌ها می‌شود. این ویتامین محلول در چربی است و به بهبود گردش خون و بهبود التهاب کمک می‌کند. زمانی که مقدار ویتامین K در بدن کاهش پیدا کند، پوست زیر چشم تیره می‌شود. مصرف ویتامین K به صورت موضعی و خوراکی می‌تواند مانع سیاهی دور چشم و چروک شدن پوست شود.

بیشتر بدانید: چروک دور چشم را چگونه درمان کنیم؟

۴-  ویتامین E

ویتامین بعدی که کمبود آن موجب سیاهی دور چشم و ایجاد چروک می‌شود، ویتامین E است. کمبود ویتامین E موجب خشک شدن پوست می‌شود. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و مانع سیاه شدن پوست زیر چشم می‌شود. از طرف دیگر استفاده از ویتامین E می‌تواند از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند و جلوی چین و چروک‌های پوستی را بگیرد. می‌توانید از ویتامین E به صورت موضعی نیز برای کاهش تیرگی زیر چشم و کاهش چین و چروک استفاده کنید یا قرص آن را زیر نظر دکتر پوست آنلاین مصرف کنید.

۵- ویتامین D

یکی دیگر از ویتامین‌هایی که کمبود آن موجب سیاهی و چروک زیر چشم می‌شود، ویتامین D است. کمبود ویتامین D به طور مستقیم روی تیرگی چشم تاثیر می‌گذارد. به علاوه ویتامین D یک ویتامین ضروری برای سنتز کلاژن است و به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست نیز کمک می‌کند. افرادی که به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند به کمبود این ویتامین مبتلا می‌شوند. برای جبران این مشکل باید از مکمل ویتامین D استفاده کنید.

۶- ویتامین C

زمانی که در مورد کمبود ویتامین و چروک و سیاهی دور چشم صحبت می‌شود، ویتامین C یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها است. کمبود این ویتامین موجب گود شدن زیر چشم و روشن و درخشان شدن پوست زیر چشم شما می‌شود. ویتامین C پوست را آبرسانی می‌کند و به روشن شدن پوست نیز تا حد زیادی کمک می‌کند.

بیشتر بدانید: علت گودی زیر چشم چیست؟

نکاتی که باید در مورد سیاهی و چروک دور چشم بدانید

تصویر فردی که زیر چشم او سیاه است.
عوامل متعددی مثل ژنتیک، خواب ناکافی و کمبود ویتامین روی سیاه شدن زیر چشم شما موثر هستند.
  • سیاهی و چروک دور چشم می‌تواند یک مشکل ارثی باشد. پس اگر چشم‌های مادر یا پدرتان هم دقیقا حالتی شبیه به چشم‌های شما دارد و زیر چشم‌های آن‌ها هم تیره به نظر می‌رسد، ممکن است این موضوع ارثی باشد و ارتباطی با کمبود ویتامین نداشته باشد.
  • برای جلوگیری از سیاهی و چروک زیر چشم می‌توانید در کنار مصرف مواد غذایی و مکمل‌های مفید از کرم‌های روشن‌کننده استفاده کنید.
  • خواب ناکافی و خستگی موجب تیره شدن پوست زیر چشم و ایجاد چروک‌های پوستی می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است هر شب راس ساعت مشخصی به رختخواب بروید.
  • یکی دیگر از عواملی که موجب تیره و چروک شدن پوست زیر چشم می‌شود، کم‌آبی است. سعی کنید هر روز ۸ لیوان آب مصرف کنید و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید تا دچار مشکل نشوید.

بیشتر بدانید: فیلر زیر چشم چیست؟

سخن نهایی

مصرف غذاهای متنوع و جلوگیری از کمبود ویتامین می‌تواند به شما کمک کند تا پوستی شفاف و سالم داشته باشید. اگر پوست زیر چشم شما تیره به نظر می‌رسد و به دنبال راهی برای کاهش چروک زیر چشم هستید، می‌توانید با یکی از متخصصان پوست درمانکده به صورت آنلاین یا حضوری ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

کمبود چه ویتامین‌هایی موجب سیاهی دور چشم می‌شود؟

کمبود ویتامین D، ویتامین B12، ویتامین E، ویتامین K و A موجب سیاه شدن زیر چشم می‌شود.

کمبود ویتامین E چطور روی سیاهی و چروک زیر چشم تاثیر می‌گذارد؟

ویتامین E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و کمبود آن موجب سیاه شدن زیر چشم و ایجاد چین و چروک‌های پوستی می‌شود.

منابع: thehealthsite، shensclinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 84

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها