فیلر زیر چشم چیست؟ فواید و عوارض آن چگونه است؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا به فیلر زیر چشم نیاز دارید یا نه یک تصمیم بزرگ است. تزریق زیر چشم یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن سیاهی و فرورفتگی زیر چشم است. برخی افراد نیز از فیلر زیر چشم برای چروک دور چشم و جوانسازی پوست استفاده می‌کنند. در این مقاله از مجله پزشکی درمانکده می‌توانید با نکاتی مهم در مورد تزریق ژل زیر چشم آشنا شوید.

فیلر زیر چشم چیست؟

فیلر زیر چشم برای روشن کردن و پر کردن ناحیه زیر چشم استفاده می‌شود. درواقع فیلر بافتی نرم دارد و ناحیه فرو رفته زیر چشم را پر می‌کند و موجب می‌شود تا شما ظاهری جوان‌تر و زیباتر پیدا کنید. فیلرها انواع مختلفی دارند و پزشک پس از بررسی وضعیت هر فرد روش مناسبی را برای او در نظر می‌گیرد.

مراحل انجام فیلر زیر چشم

مراحل فیلر زیر چشم با توجه به نوع فیلر مورد استفاده متفاوت است. اولین قدم برای این کار دریافت مشاوره قبل از درمان خواهد بود. برای شروع شما در مورد وضعیت خود با پزشک صحبت می‌کنید و پزشک در مورد راه حل مناسب تصمیم خواهید گرفت. به‌طورمعمول تزریق زیر چشم با توجه به روش آن بین 5 تا 20 دقیقه طول می‌کشد. در ادامه می‌توانید با مراحل انجام آن زیر چشم آشنا شوید.

  • پزشک ناحیه‌ای را که تزریق انجام می‌شود علامت زده و آن را با مایع پاک کننده استریل می‌کند.
  • پزشک یک کرم بی‌حس‌کننده را روی ناحیه مورد نظر می‌مالد و چند دقیقه صبر می‌کند تا بی‌حس‌کننده اثر کند.
  • پزشک شما از یک سوزن کوچک برای تزریق فیلر در پوست استفاده می‌کند.
  • زیر هر چشم یک یا چند تزریق لازم است.
  • پزشک شما فیلر را در جای خود صاف می‌کند.
  • اگر انتقال چربی انجام می‌دهید، ابتدا با بیهوشی عمومی تحت لیپوساکشن قرار می‌گیرید.

بیشتر بدانید: علت منافذ باز پوست چیست؟

مراقبت‌های بعد از تزریق فیلر چشم

  • پس از انجام عمل، پزشک به شما یک کیسه یخ می‌دهد تا آن را روی آن ناحیه اعمال کنید.
  • ممکن است بعد از تزریق مقداری قرمزی، کبودی یا تورم مشاهده کنید، اما در بیشتر موارد این عوارض کوتاه مدت خواهند بود.
  • پزشک شما یک قرار ملاقات بعدی را در چند روز برای ارزیابی ناحیه و تعیین اینکه آیا تزریق فیلر اضافی لازم است یا خیر توصیه می‌کند.
  • ممکن است چندین تزریق در طی چند هفته یا ماه توصیه شود.

ماندگاری انواع فیلر زیر چشم چقدر است؟

فیلرهای زیر چشم با توجه به نوع آن ماندگاری متفاوتی دارند. در ادامه می‌توانید با ماندگاری انواع فیلر زیر چشم آشنا شوید.

  • فیلر اسید هیالورونیک معمولاً بین 9 ماه تا 1 سال دوام می‌آورند.
  • هیدروکسی لاپاتیت کلسیم معمولاً بین 12 تا 18 ماه دوام می‌آورد.
  • اسید پلی ال لاکتیک  می‌تواند تا 2 سال دوام بیاورد.
  • تزریق چربی ممکن است تا 3 سال دوام داشته باشد.

فواید فیلر دور چشم

تاثیر فیلر زیر چشم در زیبایی آن‌قدر زیاد است که اگر نگاهی به آن زیر چشم قبل و بعد افرادی که تزریق کرده‌اند بیندازید، قطعا شگفت‌زده می‌شوید. بزرگ‌ترین فایده فیلر برای ناحیه زیر چشم‌ها از بین رفتن گودی و سیاهی زیر چشم است. در ادامه می‌توانید با فواید فیلر بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بدانید: افتادگی پلک چیست؟

اینفوگرافی فواید فیلر دور چشم
از مهم‌ترین فواید فیلر می‌توان به کاهش چین و چروک، رفع تیرگی زیر چشم، پر کردن فرورفتگی زیر چشم و طولانی بودن نتایج آن اشاره کرد.

کاهش چین و چروک‌ها

فیلر زیر چشم می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی چین و چروک‌های زیر چشم را کاهش دهد. این ماده با پر کردن فضای خالی و حفظ رطوبت پوست، باعث صاف شدن پوست زیر چشم می‌شود.

بیشتر بدانید: انواع روش‌های پروتز لب

رفع تیرگی زیر چشم

استفاده از آن زیر چشم می‌تواند تیرگی‌های زیر چشم را کاهش دهد. این ماده با تقویت و روشن کردن پوست زیر چشم، باعث کاهش دیده شدن تیرگی‌ها می‌شود و به پوست زیر چشم ظاهری جوان‌تر و سالم‌تر می‌بخشد.

پر کردن فرورفتگی زیر چشم‌ها

تزریق زیر چشم می‌تواند به شکل‌دهی و اصلاح فرورفتگی زیر چشم‌ها کمک کند. درواقع با تزریق ژل به منطقه زیر چشم، می‌توانید فرورفتگی زیر چشم را پر کنید و ظاهر جوان‌تری به دست آورید.

طولانی مدت بودن نتایج

یکی از مزایای آن زیر چشم، ماندگاری طولانی مدت نتایج آن است. این ماده به‌طور طبیعی در بدن تجزیه می‌شود، اما نتایج آن ممکن است تا یک سال یا بیشتر هم برای شما باقی بماند.

جوانی به پوست

استفاده از فیلر زیر چشم می‌تواند به پوست شما جوانی ببخشد. این ماده با ترمیم و بهبود ساختار پوست، باعث بهبود مشکلاتی مانند خطوط ناشی از پیری و خستگی می‌شود.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست چیست؟

فیلر زیر چشم برای چه کسانی مناسب است؟

معمولا به منظور کاهش سیاهی و فرورفتگی زیر چشم‌ها انجام می‌شود. برخی از افراد به‌طور طبیعی دارای چشم‌های فرورفته به درجات مختلف هستند که باعث ایجاد سایه در زیر پلک می‌شود. پرکننده‌های چشم می‌توانند به تسکین این مشکل در برخی افراد کمک کنند، اگرچه برخی دیگر ممکن است جراحی را راه حل موثرتری بدانند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید و هم می توانیدب ه صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: تغییر رنگ چشم یک رویا یا واقعیت؟

تصویر فردی که زیر چشمش گود و سیاه است.
تزریق فیلر برای افرادی که زیر چشم گود و تیره‌ای دارند، بسیار مناسب است.

بالا رفتن سن نیز می‌تواند باعث گودی چشم و ظاهری تیره و توخالی شود. با افزایش سن، چربی زیر چشم ممکن است از بین برود و باعث ایجاد ظاهری فرورفته و تو رفتگی عمیق بین ناحیه زیر چشم و گونه شود. در این شرایط تزریق فیلر می‌تواند بسیار موثر باشد. با این حال همه افراد کاندیدای مناسبی برای دریافت آن زیر چشم نیستند. فیلر چشم برای افرادی که سیگار می‌کشند، به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست. سیگار کشیدن مانع بهبودی تزریق می‌شود و ماندگاری آن را کاهش می‌دهد.

به‌طورکلی تزریق فیلر برای افراد سالخورده، افرادی که خواب کمی دارند و زیر چشم آن‌ها دائما کبود می‌شود، افرادی که به‌طور ژنتیکی زیر چشم آن‌ها تیره است، افرادی که رگ‌های خونی زیر چشم‌هایشان مشخص است بسیار مفید است.

بیشتر بدانید: برای رفع چروک و سیاهی دور چشم چه ویتامینی مصرف کنیم؟

فیلر زیر چشم درد دارد؟

بسیاری از افراد در طول عمل پرکننده چشم عملاً هیچ دردی احساس نمی‌کنند. برخی افراد نیز گزارش می‌دهند که احساس سوزش خفیفی را در زمان تزریق تجربه می‌کنند. برخی افراد نیز با تزریق فیلر، احساس فشار یا تورم را در ناحیه مورد نظر احساس می‌کنند. اگرچه سوزن تزریق درست در کنار چشم قرار نمی‌گیرد، اما از نظر روانی ممکن است احساس کنید که سوزن به چشم شما نزدیک می‌شود، ناراحت‌کننده باشد.

بیشتر بدانید: چگونه از پوست دور چشم خود مراقبت کنیم؟

عوارض فیلر دور چشم

برای جلوگیری از واکنش آلرژیک احتمالی به فیلر، حتماً پزشک خود را از هرگونه آلرژی مطلع کنید. در بیشتر موارد، عوارض جانبی پرکننده‌های چشم کوتاه مدت هستند. در ادامه به برخی از عوارض فیلر اشاره شده است.

بیشتر بدانید: درمان سیاهی زیر چشم در بارداری چگونه است؟

اینفوگرافی عوارض فیلر چشم
از مهم‌ترین عوارض فیلر چشم می‌توان به قرمز شدن پوست، تورم و ایجاد نقاط قرمز در محل تزریق اشاره کرد.
  • قرمز شدن زیر چشم
  • تورم و پف‌کردگی
  • نقطه قرمز کوچک در محل تزریق
  • کبودی

فیلر زیر چشم از چه سنی انجام می‌شود؟

به‌طورکلی تزریق فیلر برای زیر چشم هیچ محدودیت سنی خاصی ندارد. اما معمولا افراد بالای 35 سال برای جلوگیری از چروک و گودی و سیاهی زیر چشم‌ها از این روش استفاده می‌کنند. معمولا تشخیص این که آیا تزریق آن گزینه مناسبی برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم شما است یا نه به عهده پزشک متخصص است.

بیشتر بدانید: عمل چشم گربه ای؛ بررسی روش‌های مختلف از بوتاکس تا فیلر

فیلر زیر چشم در بارداری

هیچ عارضه تایید شده‌ای برای آن زیر چشم در شیردهی و بارداری وجود ندارد. با این حال پزشکان توصیه می‌کنند در این دوران از انجام عمل‌های زیبایی، تزریق فیلر و بوتاکس اجتناب کنید.

تصویر فردی که باردار است و زیر چشم‌هایش گود است.
متخصصین توصیه می‌کنند در دوران بارداری از تزریق فیلر استفاده نشود.

به‌طورکلی، تزریق آن زیر چشم در بارداری موضوعی است که نیازمند مشورت با پزشک متخصص است. در حقیقت، هنگامی که یک زن باردار است، باید با احتیاط و دقت بسیار بالا به این مسائل داشته باشد. تزریق آن زیر چشم ممکن است در بعضی از موارد موجب بروز مشکلات و عوارض جانبی از جمله عفونت، تورم، خونریزی و آسیب به بافت‌های اطراف شود. به علاوه ممکن است این موضوع با فرآیندهای طبیعی بارداری تداخل داشته باشد. بنابراین، مشورت با پزشک قبل از تزریق فیلر در این دوران بسیار ضروری است.

بیشتر بدانید: مراقبت از پوست دور چشم؛ با این روش روند پیری را کندتر کنید!

سخن نهایی

تزریق فیلر زیر چشم یک کار کاملا تخصصی است که باید به دست متخصص این کار انجام شود. به خاطر داشته باشید که حتی استفاده از بهترین مارک آن زیر چشم بدون تخصص و آگاهی کامل پزشک می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد ایجاد کند. تشخیص نوع فیلر و میزان آن معمولا بعد از جلسه مشاوره توسط پزشک مشخص می‌شود و شما می‌توانید بعد از تزریق سیاهی و گودی زیر چشم‌ها را برطرف کنید و ظاهری جوان‌تر و زیباتر پیدا کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده است که به صورت حضوری و آنلاین با بهترین متخصصین کشور ارتباط برقرار کنید و خدمات مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانید: لیفت چشم چیست؟

سوالات متداول

فیلر زیر چشم چیست؟

فیلر زیر چشم یک نوع ماده است که برای تزریق در ناحیه زیر چشم استفاده می‌شود. این فیلرها معمولاً از موادی مانند هیالورونیک اسید ساخته شده‌اند که به‌طور طبیعی در بدن ما وجود دارد.

فیلر زیر چشم چه کار می‌کند؟

استفاده از آن زیر چشم می‌تواند به تقویت و حجیم کردن ناحیه زیر چشم کمک کند. این فیلرها می‌توانند خطوط و چین و چروک‌های زیر چشم را کاهش دهند و به نرمی و جوانی به پوست این منطقه بدهند.

آیا استفاده از فیلر زیر چشم دردناک است؟

همانند هر نوع تزریق دیگری، استفاده از آن زیر چشم ممکن است کمی دردناک باشد. با این حال، بسیاری از متخصصان از روش‌های موضعی تسکین درد در این فرایند استفاده می‌کنند تا درد را کاهش دهند.

نتایج فیلر زیر چشم پس از چه مدت قابل مشاهده است؟

مدت زمان مشاهده نتایج بین شش ماه تا یک سال باشد. با گذشت زمان، ماده فیلر کم‌کم جذب شده و نتایج آن کاهش می‌یابد. در نتیجه، ممکن است نیاز به تزریق مجدد داشته باشید تا نتایج مطلوب را حفظ کنید.

آیا فیلر زیر چشم عوارض جانبی دارد؟

استفاده از فیلر ممکن است به عوارض جانبی مانند تورم، قرمزی، خونریزی ریزش ، ضایعات پوستی یا حساسیت در برخی افراد منتج شود. بنابراین، بهتر است قبل از استفاده از این روش حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منابع: healthline، goodhousekeeping، puffyeyes

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.1 / 5. تعداد رای‌ها 38

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها