گودی زیر چشم | بهترین درمان‌های خانگی و پزشکی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پوست زیر چشم ظریف است، به همین دلیل گاهی اوقات فرورفته و تیره‌تر از سایر نقاط صورت به نظر می‌رسد. گودی زیر چشم معمولا در اثر افزایش سن، کم‌آبی بدن یا بی‌‌خوابی اتفاق می‌افتد، اما عوامل دیگری هم می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند. در مقاله امروز مجله درمانکده تصمیم داریم به این سوال که گودی زیر چشم نشانه چیست پاسخ دهیم و راه‌های درمان آن را معرفی کنیم. اگر این مشکل روی زیبایی شما تاثیر گذاشته است و به دنبال راهی برای رفع آن می‌گردید، این مطلب را از دست ندهید.

علائم گودی زیر چشم

علائمی که اغلب با فرورفتگی چشم‌ها همراه هستند عبارتند از:

  • گود بودن زیر چشم
  • وجود حلقه‌های تیره در زیر چشم‌
  • خشکی چشم‌
  • عدم تقارن چشم‌ها
  • خسته به نظر رسیدن چشم‌ها
  • نازک بودن پوست زیر چشم

محل قرارگیری چشم‌ها روی صورت می‌تواند در فرورفته به نظر رسیدن آن‌ها نقش داشته باشد. وضعیت طبیعی چشم بر اساس سن، قومیت و جنسیت متفاوت است. به همین دلیل، گودی زیر چشم همیشه نشان‌دهنده یک مشکل پزشکی نیست که به درمان نیاز داشته باشد، مگر اینکه به دلیل زیبایی به دنبال راه حل باشید.

بیشتر بدانید: چروک دور چشم چگونه درمان می شود؟

اینفوگرافی درباره علائم گودی زیر چشم
گودی زیر چشم ممکن است با علائم دیگری مثل تیرگی پوست و خشکی چشم همراه باشد.

علت گودی زیر چشم

در این بخش توضیح می‌دهیم که گودی زیر چشم به چه علت است. این مشکل می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله:

1. افزایش سن

با بالا رفتن سن، تراکم استخوان و چربی در اطراف بدن از جمله صورت کاهش پیدا می‌کند. همچنین در ساختارهای حمایتی که همه چیز را کنار هم نگه می‌دارند، تغییراتی ایجاد می‌شود. برای مثال، پوست کلاژن از دست می دهد و نازک‌تر می‌شود. گود شدن صورت در اطراف چشم‌ها بخشی از این فرآیند است.

2. کاهش وزن شدید

هنگامی که وزن زیادی از دست می‌دهید، چربی در نواحی مختلف بدن، از جمله صورت، کمتر می‌شود. این موضوع باعث نمایان‌تر شدن عروق خونی اطراف چشم می‌شود.

3. ژنتیک

ظاهر و محل قرارگیری چشم‌های شما به ژنتیک‌تان بستگی دارد. اگر چشم‌های سایر اعضای خانواده هم گودرفته یا تیره به نظر می‌رسد، احتمالا این موضوع به DNA شما مربوط است.

4. کمبود خواب نیز در گودی زیر چشم موثر است!

در بعضی موارد، گودی زیر چشم کودکان و بزرگسالان از کمبود خواب ناشی می‌شود. وقتی به اندازه کافی استراحت نمی‌کنید، پوست زیر چشم تیره‌تر می‌شود. همچنین ممکن است چشم‌ها پف کنند یا پلک‌ها افتاده به نظر برسند. خشکی و قرمزی چشم، نشانه دیگر کمبود خواب است.

بیشتر بدانید: پروتز لب چیست؟

5. کم‌آبی بدن

کم‌آبی بدن یکی از مهم‌ترین علل گودی زیر چشم در نوجوانان، کودکان و بزرگسالان است. کودکان ممکن است به دلیل ویروس‌ها و باکتری‌های معده در معرض کم‌آبی باشند. اگر گودی زیر چشم کودک با اسهال و استفراغ همراه است، به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه کم‌آبی جدی باشد. سایر علائم کم‌آبی بدن عبارتند از: تشنگی بیش از حد، کاهش حجم ادرار، خشکی دهان و بی‌حالی.

6. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن کلاژن را تخریب می‌کند و باعث کاهش الاستیسیته پوست می‌شود. این به افتادگی پوست صورت و فرورفتگی زیر چشم منجر می‌شود.

7. مواجهه با نور خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید ملانین را افزایش می‌دهد و پوست را تیره‌تر می‌کند. دایره‌های تیره زیر چشم باعث می‌شوند این ناحیه از صورت فرورفته به نظر برسد.

8. آلرژی

رینیت آلرژیک، تب یونجه یا آلرژی فصلی باعث فرورفتگی و تیرگی زیر چشم‌ها می‌شود. از سوی دیگر، افراد مبتلا به آلرژی ممکن است اطراف چشم را بمالند که این هم روی ظاهر پوست تاثیر دارد.

بیشتر بدانید: برای رفع چروک و سیاهی دور چشم چه ویتامینی مصرف کنیم؟

زنی که نزدیک یک درخت پر از شکوفه ایستاده و با گذاشتن دست‌ها روی بینی در حال عطسه کردن است
آلرژی فصلی یکی از دلایل فرورفتگی زیر چشم است.

9. عفونت‌های سینوسی

التهاب سینوس‌ها یا سینوزیت باعث می‌شود اطراف چشم تیره و فرورفته شود . فشار، درد و گرفتگی بینی از دیگر علائم عفونت سینوسی هستند.

10. ترومای چشم

فرورفتگی ممکن است در اثر وارد آمدن ضربه به چشم رخ دهد، برای مثال به دلیل دعوا کردن، برخورد توپ در حین ورزش و تصادف.

11. داروها

آنالوگ‌های پروستاگلاندین که برای درمان گلوکوم (آب سیاه) استفاده می‌شوند، در فرورفته شدن زیر چشم نقش دارند. داروهای ضد‌ویروس مورد استفاده برای درمان ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) هم می‌توانند باعث فرورفتگی چشم شود.

داروهایی که روی خواب تاثیر می گذارند و شما را بیدار نگه می‎دارند باعث می‌شوند چشم‌ها خسته و فرورفته به نظر برسند. از این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای سرماخوردگی
  • داروهای حاوی کافئین
  • استروئیدها
  • مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونینن (SSRIs)

بیشتر بدانید: عوارض لوازم آرایش بر پوست چیست؟

علاوه بر این، داروهایی که به کاهش وزن منجر می‌شوند می‌توانند روی ظاهر چشم‌ها تاثیر بگذارند، مانند:

  • بعضی از داروهای ضد افسردگی، مثل بوپروپیون
  • داروهای درمان چاقی
اینفوگرافی درباره دلایل گودی زیر چشم
عوامل محیطی و ژنتیکی، آلرژی، عفونت‌های سینوسی، تروما و بعضی از داروها باعث گودرفتگی زیر چشم می‌شوند.

تشخیص علت گودی چشم

برای تشخیص علت گودی زیر چشم، پزشک صورت و چشم‌های شما را بررسی می‌کند و در مورد داروهایی که استفاده می‌کنید از شما سوال می‌پرسد.

اگر به دلیل تروما چشم‌های شما دچار فرورفتگی شده باشند، پزشک از اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا اشعه ایکس برای ارزیابی آن‌ها استفاده می‌کند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید.

درمان گودی زیر چشم

گودی زیر چشم درمان دارد، اما درمان را باید با توجه به علت زمینه‌ای بروز مشکل انتخاب کنید. بهترین درمان گودی زیر چشم ناشی از آلرژی و عفونت سینوسی، استفاده از دارو است. آنتی‌هیستامین‌ها و قطره‌های چشمی بدون نسخه می‌توانند به کاهش علائم آلرژی کمک کنند. گاهی اوقات، برای درمان عفونت سینوسی به آنتی‌بیوتیک نیاز است. در هر صورت، با انتخاب بهترین روش گودی زیر چشم اغلب به راحتی برطرف می‌شود.

بیشتر بدانید: مراقبت از پوست دور چشم؛ با این روش روند پیری را کندتر کنید!

پزشک پوست اطراف چشم بیمار را معاینه می‌کند
درمان فرورفتگی زیر چشم به علت بروز آن بستگی دارد.

1. تغییر سبک زندگی و درمان‌های خانگی

اگر برای رفع گودی زیر چشم درمان خانگی را ترجیح می‌دهید، موارد زیر را امتحان کنید:

  • برنامه خواب ثابتی داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید تا صبح روز بعد سرحال باشید.
  • یک مرطوب‌کننده و یک ضدآفتاب باکیفیت بخرید.
  • از روغن بادام استفاده کنید. بر اساس تحقیقات، این روغن رنگ پوست را بهبود می‌بخشد.
  • چای کیسه‌ای گرم و مرطوب را مستقیما زیر چشم‌های خود قرار دهید. چای سرشار از آنتی‌اکسیدان و فلاونوئید است و گردش خون را تقویت می‌کند.
  • دو برش خیار سرد را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشم‌های خود قرار دهید تا تحریک را کاهش و رطوبت را افزایش دهند.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • در خارج از منزل از ضدآفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید.
  • از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید.
  • سبزیجات برگ‌دار سبز تیره را به رژیم غذایی خود بیفزایید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید.

بیشتر بدانید: تاثیر آلودگی هوا بر پوست چیست؟

2. اقدامات پزشکی

در صورت موثر نبودن راه‌کارهای خانگی، بهترین روش برای گودی زیر چشم استفاده از اقدامات پزشکی است. برای مثال، گودی زیر چشم با فیلر قابل درمان است. برای پرکردن گودی زیر چشم با تزریق فیلر از یک ماده طبیعی به نام اسید هیالورونیک استفاده می‌شود. این روش معمولا بدون درد است و فقط چند دقیقه طول می‌کشد. اما برای همیشه دوام نمی‌آورد، بنابراین باید هر سال آن را دوباره انجام دهید.

گاهی اوقات، از عمل جراحی برای گودی زیر چشم استفاده می‌شود. جراحی‌های زیبایی، از جمله لیفت ابرو، بلفاروپلاستی (جراحی پلک) و لیفت صورت همگی می‌توانند گودرفتگی چشم‌ها را کاهش دهند. این تکنیک‌ها تهاجمی‌تر هستند، اما تاثیر آن‌ها برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند.

پزشک برای درمان گودی زیر چشم به اطراف چشم یک زن فیلر تزریق می‌کند
پزشک با تزریق فیلر یا جراحی می‌تواند فرورفتگی زیر چشم را درمان کند.

سوالات متداول

گودی زیر چشم از چیه؟

سبک زندگی ناسالم و تعدادی از داروها در بروز این مشکل نقش دارند. در زنان، ممکن است گودی زیر چشم از علائم بارداری باشد. تغییرات هورمونی ناشی از بارداری روی پوست اطراف چشم تاثیر می‌گذارند و باعث تیرگی و فرورفتگی آن می‌شود. استفاده از عینک برای مدت طولانی با فرورفتگی زیر چشم مرتبط است. بنابراین، می‌توانید برای رفع گودی زیر چشم بعد از عمل لیزیک اقدام کنید. گاهی اوقات، گودی زیر چشم بعد از عمل بینی اتفاق می‌افتد، چون جراحی باعث کبود شدن ناحیه اطراف چشم می‌شود.

برای گودی زیر چشم چه کنیم؟

درمان به علت بروز این مشکل بستگی دارد. اگر اصلاح سبک زندگی و استفاده از روش‌های خانگی موثر نبود، برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

آیا فرورفتگی زیر چشم می‌تواند به مشکلات دیگری منجر شود؟

گودی زیر چشم که در اثر افزایش سن یا ژنتیک ایجاد شده است خطرناک نیست. اما به دلیل تاثیری که روی ظاهر شما دارد می‌تواند به عزت نفس ضعیف و اعتماد به نفس پایین منجر شود که این در نهایت باعث افسردگی یا اضطراب می‌شود.

کلام پایانی درباره گودی زیر چشم

در این مقاله به این سوال که گودی زیر چشم از چیست و گودی زیر چشم چگونه از بین می رود پاسخ دادیم. به یاد داشته باشید که این مشکل ممکن است جدی نباشد و با استراحت کردن یا نوشیدن مایعات فراوان برطرف شود. اما اگر شما را آزار می‌دهد یا علت آن را نمی‌دانید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. برای ارتباط با متخصص پوست و مو می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کنید. در درمانکده علاوه بر تعیین وقت حضوری، امکان مشاوره آنلاین هم برای شما فراهم شده است.

منابع: verywellhealth, healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 25

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

2 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها