چروک دور چشم را چگونه درمان کنیم؟ معرفی ۱۱ راه‌کار موثر

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

با افزایش سن، پوست مقداری از خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ژنتیک هم در ظاهر شدن چین و چروک‌ها و خطوط ریز روی صورت نقش دارند. پوست اطراف چشم احتمالا زودتر از سایر نواحی صورت علائم پیری را نشان می‌دهد، چون بسیار نازک است. چروک دور چشم یکی از ویژگی‌های طبیعی روند پیری است، اما می‌توانید آن‌ را تا حدی برطرف کنید. در مقاله امروز مجله درمانکده، دلایل ایجاد چین و چروک‌‌های اطراف چشم را توضیح می‌دهیم و راه‌های درمان آن‌ها را معرفی می‌کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلیل ایجاد چروک دور چشم

عوامل زیر در ایجاد چین و چروک‌های اطراف چشم نقش دارند:

  • افزایش سن: از آنجا که پوست اطراف چشم نازک‌تر از پوست سایر قسمت‌های صورت است، ابتدا ناحیه زیر چشم شروع به پیر شدن می‌کند.
  • سیگار کشیدن: وقتی سیگار می‌کشید، پوست شما در معرض استرس اکسیداتیو قرار می‌گیرد که این باعث تجزیه کلاژن و الاستین می‌شود. به‌علاوه، سیگار از رسیدن مواد مغذی به پوست صورت جلوگیری می‌کند. چون باعث باریک شدن عروق خونی و کاهش گردش خون می‌شود.
  • اشعه ماوراء بنفش خورشید: وقتی از چشم‌ها در برابر نور خورشید محافظت نمی‌کنید، اشعه ماوراء بنفش شروع به شکستن کلاژن در پوست می‌کند و باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. حتی می‌تواند به پوست اطراف چشم شما ظاهر چرمی و خشن بدهد. آلودگی محیط زیست هم می‌تواند علت چروک دور چشم در سنین پایین باشد.
  • عادت‌های شخصی: اگر روی شکم بخوابید، گونه‌های شما به بالش فشار داده می‌شوند که این باعث چروک شدن اطراف چشم‌ها می‌شود. علاوه بر این، اخم کردن، لبخند زدن یا چروک کردن مکرر چشم‌ها می‌تواند در ایجاد خطوط ریز روی پوست نقش داشته باشد.
  • آلرژی: آلرژی باعث ایجاد التهاب در صورت و اطراف چشم‌ها می‌شود. از سوی دیگر، ممکن است به دلیل تحریک پوست دائما چشم‌های خود را بمالید. همه این‌ها می‌توانند پوست شما را خشک کرده و به چین و چروک منجر شوند.
  • رژیم غذایی با قند بالا: تنقلات شیرین که آنتی‌اکسیدان کمی دارند، سرعت پیر شدن پوست و ایجاد چروک دور چشم را تسریع می‌کنند.

در صورت لزوم می توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: فیلر زیر چشم چیست؟

اینفوگرافی درباره دلایل چروک دور چشم
افزایش سن مهم‌ترین دلیل چروک دور چشم است. سبک زندگی و عوامل محیطی هم در بروز این مشکل نقش دارند.

درمان چروک دور چشم

چند روش مختلف برای از بین بردن چین و چروک اطراف چشم وجود دارد. برای اینکه بهترین درمان چروک دور چشم را پیدا کنید، باید با متخصص پوست مشورت کنید. در این بخش، به تعدادی از این راه‌کارها اشاره می‌کنیم.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست را چگونه درمان کنیم؟

اینفوگرافی درباره راه‌های درمان چروک دور چشم
راه‌های زیادی برای رفع چروک دور چشم وجود دارد، مثل محصولات موضعی، تمرینات ورزشی و لیزر درمانی.

1. کرم دور چشم

کمبود رطوبت می‌تواند خطوط ریز اطراف چشم را افزایش دهد. به دنبال مرطوب‌کننده‌هایی باشید که مواد داخل آن‌ها بتواند گردش خون و رشد سلول‌های جدید را افزایش دهد. تحقیقات انجام شده درباره بهترین ضد چروک دور چشم از اثربخشی رتینول (مشتق شده از ویتامین A)، پپتیدها و اسید هیالورونیک حمایت می‌کنند.

بیشتر بدانید: گودی زیر چشم چگونه درمان می شود؟

2. ویتامین C موضعی

ویتامین C که در کرم‌ها و سرم‌ها یافت می‌شود، می‌تواند به آبرسانی ناحیه اطراف چشم کمک کند و خطوط ریز را از بین ببرد. این ماده مغذی مهم به تولید کلاژن هم کمک می‌کند.

3. فیلرهای پوستی (پرکننده‌ها)

فیلرها به پوست زیر چشم یا اطراف چشم تزریق می‌شوند تا ظاهری جوان‌تر به آن ببخشند و چین و چروک‌ها را کاهش دهند. فیلرها موقتی هستند و اثر آن‌ها برای 6 ماه تا حداکثر 2 سال دوام دارد.

بیشتر بدانید: برای رفع چروک و سیاهی دور چشم چه ویتامینی مصرف کنیم؟

4. لایه‌برداری شیمیایی

این روش درمانی نمی‌تواند خطوط و چین و چروک دور چشم را به طور کامل از بین ببرد یا به رفع افتادگی پوست کمک کند. بلکه چین و چروک‌ها را فقط کاهش می‌دهد. لایه‌برداری شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و افزایش رشد سلول‌های جدید استفاده می‌شود.

5. میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش محبوب و کم تهاجمی است که برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود. میکرودرم ابریژن سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و گردش خون را در ناحیه‌ مورد نظر تقویت می‌کند که این به نوبه‌ خود باعث کاهش چین و چروک‌ها می‌شود.

بیشتر بدانید: عوارض آلودگی هوا بر پوست چیست؟

6. لیزر درمانی

چند روش مختلف برای درمان چروک دور چشم با لیزر وجود دارد. لیزر فرکشنال یکی از گزینه‌هایی است که با ایجاد سوراخ‌های میکروسکوپی در پوست باعث تحریک تولید کلاژن و الاستین می‌شود و از این طریق چین و چروک دور چشم را کاهش می‌دهد. برای اطلاع از قیمت لیزر چروک دور چشم باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

7. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یک روش درمانی محبوب برای رفع چین و چروک‌های صورت است. در میکرونیدلینگ، از سوزن‌های کوچک برای ایجاد سوراخ در پوست استفاده می‌شود و بعد از آن روی پوست کرم یا سرم قرار می‌گیرد. با بهبودی پوست، کلاژن جدید ساخته می‌شود که این اتفاق خطوط ریز را کاهش می‌دهد و بافت پوست را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بدانید: مراقبت از پوست دور چشم؛ با این روش روند پیری را کندتر کنید!

8. بوتاکس

شاید محبوب‌ترین درمان برای کاهش چروک دور چشم، تزریق بوتاکس باشد که باعث شل شدن عضلات اطراف چشم و در نتیجه محو شدن چین و چروک‌ها می‌شود. نتیجه این روش بعد از سه تا هفت روز قابل مشاهده است و سه تا چهار ماه دوام دارد.

9. لیفت دور چشم با نخ

راه‌کار دیگری که می‌توان توصیه کرد، درمان چروک دور چشم با لیفت چشم توسط نخ است. این روش که با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، به تحریک کلاژن‌سازی کمک می‌کند. نتیجه لیفت دور چشم با نخ موقتی است و نیاز به تمدید دارد.

بیشتر بدانید: عمل چشم گربه ای؛ بررسی روش‌های مختلف از بوتاکس تا فیلر

10. حرکات ورزشی مخصوص صورت

شما می‌توانید بعضی از ورزش‌های صورت را امتحان کنید که ممکن است به کاهش خطوط زیر چشم کمک کنند. این راه‌کار که به عنوان «یوگای صورت» هم شناخته می‌شود، یک روش اثبات شده برای کمک به کاهش چین و چروک نیست، اما معمولا توسط بسیاری از افراد پیشنهاد می‌شود.

11. درمان‌های خانگی

اگر به دنبال راهی برای درمان خانگی چروک دور چشم هستید، می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • مقدار کمی زردچوبه به یک قاشق روغن نارگیل اضافه کنید. این ترکیب را زیر چشم بمالید و آن را بعد از 20 دقیقه بشویید. حتی می‌توانید چند قطره روغن بادام به مخلوط اضافه کنید.
  • ناحیه زیر چشم را با روغن زیتون به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید. به پوست فشار وارد نکنید.
  • مقدار کمی ماست و عسل را با یک قاشق گلاب مخلوط کنید و به شکل ماسک روی صورت و اطراف چشم بمالید. وقتی خشک شد، آن را بشویید.
  • یک تکه خیار را پوره کرده و کمی ماست به آن اضافه کنید. این ترکیب را دور چشم بمالید و پس از خشک شدن بشویید.
  • هویج پوره شده را با کمی عسل مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر را اطراف چشم بمالید و بگذارید خشک شود. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

حتما قبل از اینکه به سراغ درمان‌های خانگی بروید، با متخصص پوست مشورت کنید.

بیشتر بدانید: برای همیشه از شر سیاهی زیر چشم خلاص شوید!

زنی که زیر چشم‌ها ماسک ورقه‌ای گذاشته و چشم‌های خود را بسته است
گاهی اوقات، می‌توانید با روش‌های خانگی چین و چروک اطراف چشم را کاهش دهید.

سوالات متداول

چین و چروک زیر چشم در چه سنی ظاهر می‌شود؟

2 نوع چین و چروک وجود دارد: استاتیک و دینامیک. چروک‌های دینامیک زمانی دیده می‌شوند که عضلات صورت خود را حرکت می‌دهید (مانند زمانی که می‌خندید یا لبخند می‌زنید). اما چین و چروک‌های استاتیک وقتی صورت شما بی‌حرکت است، قابل مشاهده هستند. چین و چروک‌های دینامیک در اواخر دهه 20 یا اوایل دهه 30 زندگی ظاهر می‌شوند، در حالی که خطوط استاتیک معمولا در اواسط دهه 30 به وجود می‌آیند.

کدام ویتامین‌ها از ایجاد چروک دور چشم در جوانی جلوگیری می‌کنند؟

ویتامین‌های C ،A و E که در کرم‌های ضدپیری هم استفاده می‌شوند، به حفظ سلامت و شادابی پوست کمک می‌کنند. این مواد مغذی در بسیاری از غذاها از جمله هویج، پرتقال، اسفناج، کدو حلوایی و کلم بروکلی وجود دارند.

چگونه از چروک دور چشم پیش‌گیری کنیم؟

برای جلوگیری از بروز این مشکل باید هر روز از ضدآفتاب با SPF حداقل 30 و مرطوب‌کننده استفاده کنید، از برنزه کردن پوست بپرهیزید، سیگار نکشید و از رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید.

کلام پایانی درباره چروک دور چشم

برای اینکه علائم پیری را دیرتر تجربه کنید، باید تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا مطمئن شوید که چین و چروک‌های ظریف در اطراف چشم‌ها ایجاد نمی‌شوند. داشتن رژیم غذایی سالم، محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و استفاده از محصولات مراقبت از پوست می‌تواند زمان ایجاد چروک دور چشم را به تاخیر بیندازد.

بیشتر بدانید: عوارض لوازم آرایش برای چشم و پوست چیست؟

برای مشورت درباره راه های رفع چروک دور چشم باید از متخصص پوست و مو کمک بگیرید. در سایت درمانکده می‌توانید با بهترین پزشکان آشنا شوید و از آن‌ها برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

منابع: healthline, skinkraft

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 35

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

12 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها