آزمایش FSH مقدار FSH موجود در خون شما را اندازه گیری می‌کند. هدف پزشک از انجام این آزمایش ارزیابی عملکرد هیپوفیز بیمار است

آزمایش FSH چیست و تفسیر آزمایش FSH در زنان چگونه انجام می‌شود؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

آزمایش FSH مربوط به هورمون محرک فولیکول (FSH) است که در مغز توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود. به کمک هورمون‌های تولید شده توسط غدد تناسلی (تخمدان و بیضه)، هیپوفیز و هیپوتالاموس، هورمون FSH کنترل می‌شود.

آزمایش FSH مقدار FSH موجود در خون شما را اندازه گیری می‌کند. هدف پزشک از انجام این آزمایش ارزیابی عملکرد هیپوفیز بیمار، شامل مسائل بارداری، نارسایی غدد جنسی، بلوغ جنسی زودرس یا تاخیری در کودکان، چرخه قاعدگی نامنظم یا متوقف، اختلالات هیپوفیز یا هیپوتالاموس و تشخیص مشکلات تخمدان یا بیضه است.

در این مطلب با درمانکده همراه باشید تا بدانید که آزمایش FSH چیست و آزمایش آزمایش FSH در مردان و زنان به چه منظوری صورت می‌گیرد و تفسیر آزمایش FSH در زنان چگونه است.

به یاد داشته باشید شما از طریق درمانکده می‌توانید درخواست آزمایش در محل یا خانه خود را بدهید و جواب را در سریع‌ترین زمان تحویل بگیرید. همچنین برای تفسیر آزمایش FSH در زنان می‌توانید به لیست بهترین متخصصان زنان و زایمان در تهران دسترسی داشته باشید و از ایشان مشاوره آنلاین یا نوبت حضوری بگیرید.

آزمایش FSH چیست ؟

همانطور که گفتیم آزمایش FSH مربوط به هورمون محرک فولیکول (FSH) است که در مغز توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود. آزمایش FSH یک آزمایش خون ساده است که نمونه خون از طریق سوزن داخل ورید بازو به دست می‌آید. همچنین ممکن است نمونه ادرار تصادفی 24 ساعته (به دلیل ترشح چرخه‌ای این هورمون) از شما درخواست شود.

وظیفه هورمون FSH در زنان چیست؟

این هورمون در بدن زنان، رشد و بلوغ تخمک‌های تولید شده در تخمدان (در فاز فولیکولی چرخه قاعدگی) را تحریک می‌کند.

وظیفه هورمون FSH در مردان چیست؟

این هورمون در بدن مردان، از دوران پس از بلوغ به نسبت ثابت است. هورمون FSH باعث تولید پروتئین‌های متصل به آندروژن شده و بیضه ها را به منظور تولید اسپرم بالغ تحریک می‌کند.

وظیفه هورمون FSH در کودکان و نوزادان چیست؟

در مدت زمان کوتاهی پس از تولد، سطح این هورمون در بدن نوزادان افزایش می‌یابد، پس از آن تا سطح بسیار پایین افت می‌کند. سپس در حدود 6-8 سالگی، دوباره افزایش پیدا می‌کند.

با درمانکده همراه باشید تا بدانید که آزمایش FSH چیست
با درمانکده همراه باشید تا بدانید که آزمایش FSH چیست و آزمایش آزمایش FSH در مردان و زنان به چه منظوری صورت می‌گیرد و تفسیر آزمایش FSH در زنان چگونه است.

آزمایش FSH در زنان

آزمایش FSH در زنان ممکن است همراه با آزمایش کامل هورمونی زنان برای ارزیابی مشکلات بیان شده در زیر، مورد توجه قرار گیرد:

به خاطر داشته باشید که برای آزمایش FSH در زنان از طریق درمانکده می‌توانید درخواست آزمایش در محل ثبت کنید و جواب را در کمترین زمان، تحویل بگیرید.

آزمایش FSH در مردان

آزمایش FSH در مردان، برای ارزیابی مشکلات زیر انجام می‌شود:

  • ارزیابی علت کم بودن تعداد اسپرم
  • ارزیابی هیپوگنادیسم یا نارسایی غدد جنسی
  • ارزیابی عملکرد بیضه
آزمایش FSH در مردان، برای ارزیابی مشکلات بیضه و غدد جنسی انجام می‌شود
آزمایش FSH در مردان، برای ارزیابی مشکلات بیضه و غدد جنسی انجام می‌شود

آمادگی های لازم برای قبل از آزمایش FSH چیست؟

توجه داشته باشید در صورتی که دارویی مصرف می‌کنید یا باردار هستید، حتماً پیش از آزمایش به پزشک خود اطلاع دهید.

داروهایی مانند سایمتیدین، کلومیفن، دیژیتالیس، لوودوپا ممکن است نتایج تست تیروئیدی FSH را افزایش داده و داروهایی مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری، داروهای ضد تشنج، فنوتیازین‌ها و درمان‌های هورمونی آن را کاهش دهد. همچنین اگر به تازگی از داروهای رادیوایزوتوپ استفاده کرده اید، حتما باید پزشک را مطلع کنید.

قرص‌های ضدبارداری در نتیجه آزمایش FSH در زنان تاثیر می‌گذارد
قرص‌های ضدبارداری در نتیجه آزمایش FSH در زنان تاثیر می‌گذارد

تفسیر آزمایش FSH در زنان و مردان

اندازه طبیعی هورمون FSH در آزمایشگاه‌های مختلف متفاوت است و بستگی به شیوه اندازه‌گیری آن‌ها دارد. اما در حالت کلی زیر 10 را رزرو طبیعی و 10-15 را بینابینی می‌نامند.

آزمایش FSH در زنان در محدوده روز دوم تا سوم چرخه قاعدگی انجام می‌شود. در صورتی که شما ذخیره تخمدانی خوبی داشته باشید، هورمون‌های تخمدانی به اندازه کافی ترشح شده و هنگامی که ذخیره FSH تخمدان کاهش یابد، بدن با افزایش تولید FSH تخمدان را تحریک می‌کند.

تفسیر آزمایش FSH در زنان: در صورتی که مقدار FSH در آزمایش FSH در زنان خیلی بالا باشد (بالای 20) و با تکرار تست دوباره نتیجه یکسان به دست آید و به خصوص در افرادی که سن بالاتری دارند، احتمال بارداری طبیعی کاهش می‌یابد.

نکات مهم درباره آزمایش FSH چیست ؟

  • آزمایش FSH به طور معمول به همراه آزمایش LH انجام شده و تفسیر آزمایش FSH در زنان با توجه به مرحله چرخه قاعدگی تغییر می‌کند.
  • اندازه‌گیری روزانه LH در میانه زمان چرخه قاعدگی می‌تواند زمان پیک LH را نشان دهد و حداکثر احتمال باروری در این روز است.
  • برای ارزیابی و درمان نازایی آزمایش‌های نقطه‌ای ادرار انجام می‌شود. امروزه از کیت‌های خانگی برای اندازه گیری LH ادرار استفاده می‌شود.
  • از آزمایش‌های FSH و LH برای تشخیص یائسگی به منظور شروع درمان جایگزینی با هورمون استفاده می‌شود.
آزمایش FSH به طور معمول به همراه آزمایش LH انجام شده و تفسیر آزمایش FSH در زنان با توجه به مرحله چرخه قاعدگی تغییر می‌کند.
آزمایش FSH به طور معمول به همراه آزمایش LH انجام شده و تفسیر آزمایش FSH در زنان با توجه به مرحله چرخه قاعدگی تغییر می‌کند.

سخن نهایی

در این مطلب از درمانکده خواندید که  آزمایش FSH چیست و آزمایش FSH در مردان و زنان به چه منظوری صورت می‌گیرد و تفسیر آزمایش FSH در زنان چگونه انجام می‌شود.

شما از طریق درمانکده می‌توانید در خانه و محل خود آزمایش بدهید. همچنین برای بررسی نتایج آن می‌توانید از بهترین پزشکان زنان و زایمان تهران، نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین بگیرید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.6 / 5. تعداد رای‌ها 223

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

28 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها