انواع ناهنجاری های دستگاه تناسلی کودکان

آشنایی با ناهنجاری های مادرزادی دستگاه تولید مثل زنان

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بدشکلی های رحمی دستگاه تناسلی زنان می تواند ناشی از اختلالاتی باشد که در مراحل رشد جنین (در یک مرحله از رشد یا بیشتر) ممکن است اتفاق بیفتد. تغییرات آناتومیکی در این مراحل بسیار گسترده بوده و در نتیجه انواع این ناهنجاری ها بسیار زیاد است. 

معاینه دستگاه تناسلی کودکان چگونه است؟

معاینه اندام تناسلی نوزادان دختر در زمان تولد به منظور تشخیص نقائص مادرزادی دستگاه ادراری و تولید مثل اهمیت بسیار دارد. معاینه نوزادان به این شکل است که مادر مفاصل ران کودک را باز کرده یا پاهای او را بالا می گیرد تا پزشک زنان معاینه لازم را انجام دهد. در کودکان بزرگ تر، کودک با پاهای باز در آغوش مادر می نشیند و از او خواسته می شود که وانمود کند بادکنکی را باد می کند، به این ترتیب پزشک می تواند 1 تا 2 سانتی متر از قسمت پشتی واژن را مشاهده کند. 

انواع ناهنجاری های مادرزادی دستگاه تولید مثل زنان چیست؟

  • مشکلات مجاری ادراری در کودکان

نزدیک به 10% کودکان زیر 2 سال به عفونت ادراری مبتلا می شوند. بنابراین این بیماری یکی از بیماری های شایع در کودکان است که اگر به موقع درمان نشود، می تواند کودک را به مشکلات کلیه دچار کند.

  • چسبندگی لب های کوچک واژن

ممکن است در نخستین سال های زندگی نوزاد چسبندگی لب های کوچک واژن و بسته شدن آن ها وجود داشته باشد. این مشکل به راحتی با مصرف کرم استروژن تحت نظر پزشک زنان زایمان و نازایی به مدت چند هفته درمان می شود، اما از آنجا که این بیماری ممکن است دوباره عود کند باید به پیشگیری از چسبندگی های بعدی هم توجه داشته باشید.

انواع ناهنجاری های دستگاه تناسلی کودکان
مشکلات دستگاه تناسلی زنان
  • عفونت واژن و بیرون واژن

عفونت واژن و ناحیه بیرونی آن یکی از شایع ترین مشکلات تناسلی کودکان است. در این بیماری به دلیل نزدیکی واژن به مقعد ممکن است باکتری های روده افزایش یافته و سبب ایجاد عفونت اطراف واژن و یا خود واژن شود. گاهی اجسام خارجی در این ناحیه به طور مثال تکه کوچکی از کاغذ توالت، منبعی برای افزایش رشد باکتری ها می شوند.

انواع بدشکلی های رحمی، تناسلی و مجاری ادرار چیست؟

  • ناهنجاری های رحمی

بدشکلی های رحمی بسیار رایج بوده و در حدود 7 تا 10 درصد از زنان دیده می شود. شایع ترین آن ها به دلیل پیوند ناقص مجاری مولرین یا پارامزونفریک اتفاق می افتد. فقدان کامل این پیوند نادر است و در صورتی که اتفاق بیفتد منجر به دو واژن، دو گردن رحم و دو رحم می شود. پیوند گسترده تر مجراهای مولرین منجر به ایجاد یک واژن، یک گردن رحم و دو رحم تک شاخ می شود که تقریبا با هم پیوند خورده اند.

از سایر اختلالات رحم می توان به رحم دیواره دار (رحم با سپتوم دیواره میانی)، رحم قوسی (رحمی که به میانه متمایل شده است) و رحم تک شاخ اشاره کرد.

انواع ناهنجاری های دستگاه تناسلی کودکان
بررسی انواع ناهنجاری های دستگاه تناسلی کودکان
  • ناهنجاری های واژن

مشکلات واژن رابطه مستقیمی با رحم دارد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

آترزی واژن: بخش پایینی واژن بافت فیبری دارد که به طور کامل با رحم متفاوت است.

آپلازی مولرین: تمام واژن و بیشتر رحم وجود ندارد.

سپتوم عرضی واژن: در یکی از مراحل رشد جنین، حفره رحمی در بدن مادر که باید به طور کامل خالی شود، خالی نشده و سبب تشکیل دیواره هایی به اندازه های مختلف می شود. هر چه این دیواره بزرگ تر شود، خطر سقط خود به خودی افزایش می یابد.

  • ناهنجاری های پرده بکارت

پرده بکارت بسته یا مادرزادی است و یا از انسداد التهابی پس از سوراخ شدن به وجود می آید که ممکن است در ابتدا از طریق انسداد جریان خون قاعدگی در دوارن بلوغ ظاهر شود.

  • ناهنجاری های دستگاه تناسلی خارجی

ناهنجاری های دستگاه تناسلی خارجی شامل ناهنجاری لب کوچک (که ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد)، ناهنجاری لب بزرگ (اندام تناسلی نامشخص شبه هرماتوریستی زنانه) و اختلالات کلیتوریس (فقدان کلیتوریس، دو کلیتوریس یا کلیتوریس شکافته) می شود.

  • فقدان یا ناهنجاری تخمدان

این بیماری سندروم ترنر و طیف گستردهای از ناهنجاری های کروموزومی را موجب شده که منجر به تخمدان های رگه دار می شود. اولین نشانه در این نوزادان تورم دست و پا است و بسیاری از آن ها در دوران نوجوانی قد و قامت کوتاهی دارند.

انواع ناهنجاری های دستگاه تناسلی کودکان
ناهنجاری های دستگاه تناسلی کودکان

لازم نیست برای روز بعد یا روزهای بعد صبر کنید تا مراقبت های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید نوبت خود را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین در درمانکده رزرو کنید.درمانکده برای بهبود و تسریع روند درمان بیماران، با همکاری بهترین پزشکان این حوزه، امکان نوبت دهی اینترنتی برجسته ترین پزشکان متخصص، فوق تخصص و پروفسور متخصص زنان در تهران را فراهم کرده است.

برای انتخاب پزشک خوب زنان و زایمان بدون نیاز به مراجعه حضوری و تماس با مطب برای دریافت نوبت، به لیست بهترین پزشکان زنان مراجعه کرده و با توجه به اولین نوبت خالی پزشک، نظرات بیماران، تلفن مطب و آدرس مطب نوبت خود را آنلاین رزرو کنید.

[sibwp_form id=7]

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای‌ها 17

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
شیما
شیما
6 ماه قبل

نوزاد ما ۶ ماهه هست متوجه شدیم سوارخ واژن ندارد چیکار باید بکنیم

شهر
تهران
ناشناس
ناشناس
6 ماه قبل
پاسخ به  شیما

سلام ببخشید نوزادتونو چکار کردین؟

انیسا
انیسا
1 سال قبل

سلام و خداقوت.دخترم ۲سال و تیمش همست و الان متوجه شدم ی چیزی ب اندازه ی بند انگشت زیر پوست و فاصله ۱۰سانتی از واژن بین کشاله ی رون و ناحیه تناسلیش قرار داره
بنظرتون چ دکتری ببرم ببینن؟خطرناک نباشه؟ امشب متوجهش شدم

شهر
شیراز
علی اکبر
علی اکبر
1 سال قبل

اندازه الت تناسلی پسر ۱۰ سالع حالت نعوظ چقدره

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
1 سال قبل

احمق بی شعور

سلطان
سلطان
1 سال قبل

دمت گرم