تشنج

علت تشنج در سن بالا چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

تشنج در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد اما در سنین مختلف دلایل متفاوتی دارد. به طور معمول تشنجی که در سن بالا اتفاق می‌افتد عارضة یک مشکل دیگر در مغز است که به صورت حملة غش، زمین افتادن یا تکان‌های دست و پا و.. بروز پیدا می‌کند. تشنج در بزرگسالان علائمی متفاوت از تشنج در کودکان دارد. در کودکان به این دلیل که مکانیسم مغز هنوز تکامل نیافته و راه‌های عصبی که کارشان رساندن پیام‌های عصبی است کامل نشده‌اند علائم بالینی تشنج متفاوت است. اغلب تشنج در کودکان با علائم خفیف‌تری نشان داده می‌شود. اگر اولین تشنج در سنین بزرگسالی اتفاق بیفتد، ممکن است علت‌های زیادی داشته باشد که در این گزارش به برخی از مهم‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

سکته مغزی، شایع‌ترین علت تشنج در بزرگسالی

علت تشنج

یکی از شایع‌ترین علت‌های تشنج در بزرگسالان سکتة مغزی است. در سالمندی تشنج می‌تواند به خاطر اختلالات عروقی ناشی از سکته مغزی باشد. سکته مغزی به طور معمول در مردان بیشتر از زنان اتفاق می‌افتد. مشکلات روحی روانی و استرس امکان وقوع سکتة مغزی را بیشتر می‌کنند. همچنین فشار خون بالا بیمار را مستعد سکتة مغزی می‌کند. در این بیماران ممکن است در کمتز ار دو هفته بعد از سکتة مغزی تشنج اتفاق بیفتد. برای نوبت دهی آنلاین پزشک فوق متخصص مغز و اعصاب میتونید از صفحه مربوطه اقدام کنید.

پلی فارمسی چیست؟

تشنج چیست

پلی فارمسی به مصرف همزمان چند قرص در زمان پیری می‌گویند. زیاد اتفاق می‌افتد که افراد سالمند به دلیل مواجه با چند مشکل، در یک زمان چندین دارو مصرف می‌کنند. در این حالت ممکن است سالمند دچار تشنج شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است که سالمند یا شخص دیگری که همراه سالمند است، در زمان تجویز هر داوریی توسط دکتر، لیست بقیة داروهای مصرفی سالمند را نیز در اختیار دکتر قرار دهد.

آیا تشنج می‌تواند عارضه یک دارو باشد؟

تحقیقات پزشکی نشان داده است بین مصرف بعضی داروها و احتمال بروز تشنج رابطة مستقیمی وجود دارد. برخی داروهای روانگردان، برخی داروهای درمان بیماری سل مانند ایزونیازید، انسولین و لیدوکائین در این دسته از داروها هستند. احتمال بروز تشنج زمانی که این داروها با دوز بیشتری مصرف می‌شوند بالاتر می‌رود.

هرگونه آسیبی به مغز می‌تواند در طولانی مدت فشار داخل جمجمه را افزایش داده و منجر به تشنج دیرهنگام شود. در این حالت ممکن است تشنج یک یا دو سال بعد از آسیب وارده به مغز اتفاق بیفتد.

تشنج، زنگ خطر تومور مغزی!

دلیل تشنج چیست

وجود تومور در مغز علائمی با خود دارد که یکی از آن‌ها تشنج در سنین بالا است. اگر فردی بدون هیچ سابقه‌ای از تشنج ناگهان در سنین بالا تشنج کند این می‌تواند زنگ خطر تومور در مغز او باشد. فرد بزرگسال با بروز تشنج، باید در اولین فرصت نزد متخصص مغز و اعصاب برود تا علت تشنج او پیدا شود. از دیگر علائم تومور مغزی در سنین بالا وجود سردردهای طولانی مدتی است که با مسکن خوب نمی‌شوند.

تومور مغزی همان سرطان مغز نیست.

هر حجم یا توده‌ای که بخشی از مغز را اشغال کند تومور مغزی نام دارد. این تومورها می‌توانند خوش خیم و یا بدخیم باشند. درجة خوش خیمی یا بدخیمی تومور وابسته به این که تومور چه اندازه‌ای دارد و در کدام ناحیه از مغز واقع شده متفاوت است. تومورهای خوش‌خیم درجه یک و دو پاسخ بهتری نسبت به درمان نشان می‌دهند و در بیشتر موارد با جراجی درمان می‌شوند. اما در تومورهای بدخیم ممکن است علاوه بر جراحی به شیمی درمانی یا پرتودرمانی هم نیاز باشد.

دلایل دیگر

کمبود منیزیوم در خون که به هیپومنیزیمی در سالمندی معروف است می‌تواند یکی دیگر از دلایل تشنج باشد. همچنین گرمازدگی، ترک ناگهانی الکل در سنین بالا و عفونت سیستم اعصاب مرکزی می‌تواند از دیگر دلایل تشنج در بزگسالی به حساب بیاید. هنوز برای سوالتان جوابی پیدا نکردید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 47

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

3 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها