شربت پلارژین کیدز چیست؟ فرآورده طبیعی عالی برای سرماخوردگی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

شربت پلارژین کیدز (Pelargin kids) یکی از پرمصرف‌ترین فرآورده‌های طبیعی برای درمان عفونت حاد دستگاه تنفسی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا است. این محصول نه تنها عوارض داروهای شیمیایی را ندارد و باعث خواب‌آلودگی نمی‌شود؛ بلکه به دلیل داشتن طعم مناسب از سوی کودکان به خوبی پذیرفته می‌شود. برای اینکه با این شربت و موارد مصرف آن آشنا شوید، این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها دنبال کنید.

ترکیبات شربت پلارژین کیدز

در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر این شربت ۳۰۰ میکروگرم اومکالین (۰/۹۲۵ عصاره ریشه پلارگونیوم) و ۲۰ گرم عسل وجود دارد.

۱. فواید گیاه پلارگونیوم

پلارگونیوم گیاهی است که به طور سنتی در آفریقای جنوبی برای درمان بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شده و بعدها به عنوان داروی سل به اروپا آورده شده است.

بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که پلارگونیوم به کاهش علائم سرماخوردگی، برونشیت یا عفونت سینوسی کمک می‌کند. در یک مطالعه هم تاثیر داروهای گیاهی روی عفونت‌های دستگاه تنفسی کودکان ارزیابی شد و نتایج به دست آمده نشان داد که استفاده از پلارگونیوم برای درمان این عفونت‌ها بدون عارضه است.

پلارگونیوم می‌تواند برای بزرگسالان هم مفید باشد. به عنوان مثال، در یک مطالعه ۱۰ روزه روی ۲۰۷ بزرگسال مبتلا به سرماخوردگی، مصرف ۳۰ تا ۶۰ قطره عصاره این گیاه، به صورت سه بار در روز، با کاهش دوره سرماخوردگی و شدت علائم آن همراه بود. در یک تحقیق دیگر هم عصاره ریشه پلارگونیوم به مدت هفت روز به افراد مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی داده شد. در انتها مشخص شد که این گیاه می‌تواند به کنترل سرفه و عطسه کمک کند.

۲. فواید عسل برای درمان سرماخوردگی

قرن‌ها است که بسیاری از مردم از عسل به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان بیماری‌های خود از جمله تسکین گلودرد و کاهش سرفه استفاده می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش التهاب و سوزش گلو کمک کند. از سوی دیگر، مشخص شده است که ممکن است ترشح مخاط را کاهش دهد؛ بنابراین می‌توان از آن برای کاهش سرفه مرطوب و خشک استفاده کرد. نوشیدن چای یا آب گرم همراه با عسل یک روشی قدیمی برای تسکین علائم سرماخوردگی است، اما عسل به تنهایی هم می‌تواند در درمان سرفه موثر باشد.

یک پسربچه که سرفه می‌کند
Pelargin kids حاوی عسل است. عسل یک داروی سنتی برای درمان سرفه محسوب می‌شود.

در یک مطالعه، قبل از خواب به کودکان یک تا پنج ساله مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ۲ قاشق چای‌خوری (۱۰ میلی‌لیتر) عسل داده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که عسل باعث کاهش سرفه‌های شبانه و بهبود کیفیت خواب می‌شود. در حقیقت، محققان این مطالعه به این نتیجه رسیدند که عسل به اندازه دکسترومتورفان (ماده سرکوب‌کننده سرفه) موثر است.

از آنجا که عسل یک ماده غذایی نسبتا ارزان‌قیمت است، اکثر افراد می‌توانند از آن برای درمان علائم سرماخوردگی استفاده کنند. با این حال، هرگز نباید عسل را به کودکان کمتر از یک سال بدهید. چون ممکن است به بوتولیسم نوزادان منجر شود که می‌تواند بسیار جدی و خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص سرماخوردگی کودکان؛ داروی مجاز برای درمان سرماخوردگی

کاربرد شربت پلارژین کیدز

شربت پلارژین کیدز برای کودکان یک تا ۱۲ ساله فرموله شده است و برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا
  • کاهش شدت علائم سرماخوردگی از جمله سرفه، آبریزش بینی و التهاب گلو
  • کوتاه‌تر شدن دوره سرماخوردگی و آنفولانزا

روش مصرف شربت پلارژین کیدز

مقدار مصرف شربت پلارژین کیدز در کودکان بهتر است توسط متخصص کودکان مشخص شود. اما معمولا روش مصرف آن به صورت زیر است:

  • کودکان یک تا ۶ ساله: سه بار در روز و هر بار ۲/۵ میلی‌لیتر (صبح، ظهر و شب)
  • کودکان ۶ تا ۱۲ ساله: سه بار در روز و هر بار پنج میلی‌لیتر  (صبح، ظهر و شب)

عوارض جانبی شربت پلارژین کیدز

اگر از بهترین شربت پلارژین کیدز طبق دستورالعمل شرکت سازنده یا دستور پزشک استفاده شود و مدت زمان مصرف آن از ۲ هفته فراتر نرود، مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود. با این حال، بعضی از کودکان ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنند:

  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع
  • سوزش سر دل
  • اسهال
  • واکنش آلرژیک
اینفوگرافی درباره عوارض شربت پلارژین کیدز
شربت Pelargin kids ممکن است در بعضی از کودکان مشکلات گوارشی ایجاد کند.

موارد احتیاط پیش از مصرف یا منع مصرف

برای اینکه کودک بعد از مصرف شربت پلارژین کیدز به عارضه یا مشکل خاصی مبتلا نشود و در عین حال سریع‌تر بهبود یابد، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • برای جلوگیری از عود بیماری توصیه می‎شود پس از بهبود نسبی علائم، ۲ تا سه روز به مصرف شربت Pelargin kids ادامه دهید. با این حال، کل مدت زمان استفاده از این محصول نباید از ۲ هفته بیشتر شود.
  • از این شربت بیش از مقادیر توصیه‌شده استفاده نکنید.
  • این دارو را به کودکی که به مشکلات لخته شدن خون مبتلا است، ندهید.
  • در مورد تاثیر گیاه پلارگونیوم روی افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی شدید، اختلالات غدد فوق کلیوی و بیماری‌های کبد، طحال یا لوزالمعده اطلاعات کافی وجود ندارد؛ بنابراین این افراد نباید بدون مشورت با پزشک از فرآورده‌های حاوی آن استفاده کنند.
  • شربت را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  • شربت را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: قرص آهن در کودکان؛ کودک من به چه میزان آهن در روز نیاز دارد؟

تداخلات دارویی شربت پلارژین کیدز

کومارین یکی از مواد فعال گیاه پلارگونیوم است که می‌تواند به عنوان یک رقیق‌کننده خون عمل کند. توصیه می‌شود از مصرف شربت Pelargin kids با داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین خودداری کنید، چون می‌تواند به خونریزی بیش از حد منجر شود. داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هم مورد دیگری هستند که ممکن است شربت Pelargin kids با آن‌ها تداخل داشته باشد.

پزشک گلوی یک دختربچه را معاینه می‌کند
اگر فرزند شما از داروی خاصی استفاده می‌کند، قبل از مصرف شربت پلارژین کیدز با متخصص اطفال مشورت کنید.

کلام پایانی

شربت Pelargin kids یک فرآورده طبیعی خوب برای کنترل علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان است. این محصول برای اکثر کودکان قابل استفاده است، اما احتمال دارد برای بعضی از آن‌ها گزینه مناسبی نباشد یا عارضه ایجاد کند.

اگر در مورد عوارض و فواید شربت پلارژین کیدز یا نحوه مصرف آن به راهنمایی نیاز دارید، با متخصص اطفال مشورت کنید. برای این کار می‌توانید وارد سایت درمانکده شوید و از پزشک مورد نظر خود وقت بگیرید. در درمانکده امکان اخذ نوبت جهت ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر کودکان فراهم شده است.

بیشتر بخوانید: شربت برم هگزین چیست؟ از نحوه مصرف تا عوارض جانبی

سوالات متداول

شربت پلارژین کیدز برای چیست؟

این شربت یک محصول طبیعی مخصوص کودکان است که از عصاره ریشه پلارگونیوم و عسل تشکیل شده است و برای درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کاربرد دارد.

بهترین زمان مصرف شربت پلارژین کیدز چه موقع است؟

از این شربت باید سه بار در روز یعنی صبح، ظهر و شب استفاده کنید.

شربت پلارژین کیدز هر چند ساعت یک‌بار مصرف می‌شود؟

معمولا توصیه می‌شود از این شربت هر هشت ساعت یک‌بار استفاده کنید. با این حال، برای راهنمایی بیشتر می‌توانید با دکتر اطفال مشورت کنید.

آیا شربت پلارژین کیدز برای نوزاد ۴ ماهه مناسب است؟

خیر. این محصول برای کودکان یک تا ۱۲ ساله فرموله شده است. کودکان زیر یک سال می‌توانند تحت نظر دکتر اطفال از قطره پلارژین استفاده کنند.

آیا استفاده از شربت پلارژین کیدز در بارداری و شیردهی بی‌خطر است؟

توصیه می‌شود قبل از مصرف شربت پلارژین کیدز در بارداری با متخصص زنان مشورت کنید. در مورد مزایا و معایب استفاده از شربت پلارژین کیدز در شیردهی هم باید نظر پزشک را جویا شوید.

شربت پلارژین کیدز با چه دارویی تداخل دارد؟

این فرآورده طبیعی با داروهای رقیق‌کننده خون از جمله وارفارین و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی تداخل دارد.

آیا شربت پلارژین کیدز باعث اسهال میشود؟

بله. این محصول ممکن است در بعضی از کودکان باعث اسهال شود.

شربت پلارژین کیدز بعد از باز شدن تا چه مدت زمانی قابل استفاده است؟

بعد از باز کردن درب شربت باید طی سه ماه از آن استفاده کنید. در این بازه زمانی باید شربت را داخل یخچال بگذارید.

چه تفاوتی بین شربت پلارژین با شربت پلارژین کیدز وجود دارد؟

شربت Pelargin kids حاوی عصاره ریشه پلارگونیوم و عسل است و کودکان یک تا ۱۲ ساله می‌توانند از آن استفاده کنند، اما شربت Pelargin  فقط از گیاه پلارگونیوم تشکیل شده است و برای بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال تولید می‌شود.

منابع: mayoclinic, verywellhealth

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 4

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها