بارداری دوقلو یا بارداری چندقلو در سنین بالاتر در مادران بیشتر رخ می‌دهد. بارداری چندقلویی نکات و موارد مهم زیادی دارد که باید همیشه به آنان دقت داشته باشید تا حاملگی دوقلو را به سلامت به پایان برسانید.

11 نکته‌ای که درباره بارداری دوقلو نمی‌دانستید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

بارداری دوقلو دارید؟ برای آشنایی با 11 نکته برتر در مورد بارداری دوقلو تا زمان زایمان آماده باشید. اگر انتظار دوقلو دارید و نمی‌دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد، تنها نیستید. بسیاری از خانم‌ها که دوقلو بارداری هستند نمی‌دانند چه انتظاری باید داشته باشند، اما این بدان معنی نیست که آن‌ها  (و شما) نمی‌توانید یاد بگیرید. بنابراین در اینجا اطلاعاتی برای کمک به درک سیر بارداری دوقلو آورده شده است.  

بارداری دوقلو یک نعمت مضاعف است، اما می‌تواند خطرات بیشتری نسبت به بارداری تک قلویی داشته باشد.

طبق تحقیقات، از هر 100 زن باردار، تقریباً سه نفر دو قلو یا سه قلو به دنیا می‌آورند و از نظر بسیاری، تعداد حاملگی دوقلو در حال افزایش است.

ادامه این مطلب درمانکده را از دست ندهید.

برای اطلاع بیشتر درباره بارداری دوقلو و بارداری چندقلویی با پزشک زنان مشورت کنید. شما از طریق درمانکده می‌توانید از بهترین متخصصان زنان و زایمان تهران، نوبت حضوری یا مشاوره آنلاین دریافت کنید:

1. احتمال بارداری دوقلو در 30 و 40 سالگی بیشتر است.

عبدالله الخان، پزشک، مدیر و رئیس دانشکده پزشکی مادر و جنین و جراحی در هاکنساک: «همه ما می‌دانیم که با افزایش سن، بارداری دشوارتر می‌شود. اما بالا رفتن سن در واقع احتمال بارداری دوقلو را افزایش می‌دهد.»

بعد 25 سالگی و با رسیدن به 30 و 40 سالگی دیگر چرخه‌های تخمک گذاری منظم نیست. در این شریط احتمال تخمک گذاری همزمان دو فولیکول وجود دارد. یک بارداری دوقلو بدون استفاده از فناوری‌های کمک باروری!

2. اگر دو نان در فر دارید، ممکن است به اسیدفولیک اضافی نیاز داشته باشید.

دکتر مونگا، پروفسور و مدیر بخش پزشکی مادر و جنین در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هوستون می‌گوید: «خانم‌های باردار با دوقلو ممکن است برای کمک به جلوگیری از نقص‌های مادرزادی به اسیدفولیک بیشتری احتیاج داشته باشند.»

مونگا که خود فرزند دوقلو دارد، می‌گوید: میزان توصیه شده اسید فولیک در رژیم بارداری، 1 میلی‌گرم در روز برای بارداری دوقلو و 0.4 میلی‌گرم برای بارداری‌های تک قلو می‌باشد. اسید فولیک خطر نقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می‌دهد.

با افزایش سن، بارداری دشوارتر می‌شود. اما بالا رفتن سن در واقع احتمال بارداری دوقلو را افزایش می‌دهد.
با افزایش سن، بارداری دشوارتر می‌شود. اما بالا رفتن سن در واقع احتمال بارداری دوقلو را افزایش می‌دهد.

3. نیاز زنان باردار با دوقلوها به مراقبت متخصص زنان و زایمان بیشتر است.

مونگا می‌گوید: «بارداری دوقلو بیشتر از بارداری تک قلو نیاز به نظارت دارند. در مقایسه با یک اسکن آناتومی و اسکن رشد جنین در بارداری تک قلو، در بارداری دوقلو باید سونوگرافی‌های متعددی انجام شود.»

اما علاوه بر آزمایش‌های اضافی خطراتی را نیز به همراه دارد. الخان می‌گوید که در بارداری دوقلو احتمال سقط جنین پس از آمنیوسنتز بیشتر است. «شما این کار را دوبار انجام می‌دهید، بنابراین اگر خطر سقط جنین 1 از 1000 مورد در بارداری تک قلو باشد، این احتمال در بارداری دوقلو به 1 در 500 افزایش می‌یابد.»

4. تهوع صبح‌گاهی ممکن است در حاملگی دوقلو شدیدتر باشد.

«یکی از مواردی که به عنوان عامل بیماری صبحگاهی فرض می‌شود، بالا بودن میزان گنادوتروپین جفتی انسانی است و ما می‌دانیم که سطح این هورمون در بارداری دوقلو بیشتر است؛ بنابراین در زنان باردار دوقلو در سه ماهه اول میزان تهوع و استفراغ بیشتر می‌باشد.»

الخان: «خبر خوب؟ بیشتر بیماری‌های صبح‌گاهی طی هفته 12 تا 14 بارداری کاهش می‌یابد؛ حتی در بارداری دوقلو.»

مونگا می‌گوید این همه ماجرا نیست. شکایت‌های مربوط به کمردرد، مشکلات خواب و دل‌درد در مادران باردار با دوقلو نسبت به سایر مادران بیشتر است. همچنین پس از زایمان میزان کم خونی مادر و خونریزی نیز در آن‌ها بالاتر است.

جهت بررسی سلامت خود و کودکانتان در بارداری چندقلویی یا حاملگی دوقلو باید به متخصص زنان مراجعه کنید. از طریق درمانکده با بهترین متخصصان زنان در تهران در تماس باشید

5. ممکن است لکه بینی در دوران بارداری دوقلو بیشتر دیده شود.

الخان: «هنگامی که در سه ماهه اول لکه بینی دارید، ممکن است دچار سقط جنین شوید و سقط جنین در مادران دوقلو، سه قلو و چهار قلوها بیشتر مشاهده می‌شود؛ بنابراین ما شاهد لکه‌بینی بیشتر در سه ماهه اول بارداری چند قلو هستیم.»

اما لکه بینی کم دلیلی برای زدن برچسب سقط در بارداری دوقلو نیست. «لکه بینی کم در صورت عدم وجود کرامپ اطمینان بخش است، اما هنگامی که گرفتگی عضله، لخته و خونریزی فعال دارید، نشانه آن است که اتفاقاتی در جریان است و باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.»

6. در بارداری دوقلو جنین‌ها زودتر از موعد لگد نمی‌زنند.

الخان: «به طور کلی در بارداری دو قلو، حرکات جنین در هفته‌های 18 تا 20 بارداری بیشتر به چشم می‌آید و این امر در بارداری تک قلویی نیز صادق است.» هنگامی که یک زن شروع به احساس حرکات جنین می‌کند در واقع به این بستگی دارد که آیا او قبلا باردار بوده است یا خیر. «اگر قبلا باردار بوده‌اید، حرکات جنین را می‌شناسید، اما در اولین بارداری واقعاً نمی‌توانید حرکت جنین را از فعالیت دستگاه گوارش تشخیص دهید.»

سقط جنین در مادران دوقلو، سه قلو و چهار قلوها بیشتر مشاهده می‌شود؛ بنابراین ما شاهد لکه‌بینی بیشتر در سه ماهه اول بارداری چند قلو هستیم
سقط جنین در مادران دوقلو، سه قلو و چهار قلوها بیشتر مشاهده می‌شود؛ بنابراین ما شاهد لکه‌بینی بیشتر در سه ماهه اول بارداری چند قلو هستیم

7. مادران باردار با دوقلو ممکن است وزن بیشتری نسبت به مادران تک قلوها داشته باشند.

الخان: «در بارداری دوقلو، مادران به دلیل وجود دو جنین، دو جفت و مایع آمنیوتیک بیشتر وزن می‌گیرند.»، «همچنین برای بارداری دوقلو به کالری بیشتری نیاز است.»

مونگا می‌گوید، هنوز فرمول ثابتی برای افزایش وزن در دوران بارداری دوقلویی وجود ندارد. «میانگین افزایش وزن برای بارداری تک قلو ۱۱ کیلوگرم و برای دوقلوها ۱۳-۱۶ کیلوگرم است. ما نمی‌خواهیم تغییر وزن این مادران بیش از ۱۸ کیلوگرم یا کمتر از ۷ کیلوگرم باشد.»

رهنمودهای موقت موسسه پزشکی برای افزایش وزن در خانم‌هایی که انتظار دوقلو دارند:

  •  زنان با وزن طبیعی باید افزایش ۱۶-۲۴ کیلوگرم را هدف قرار دهند.
  •  زنان با اضافه وزن باید افزایش وزن ۱۴-۲۲ کیلوگرم را هدف قرار دهند.
  •  زنان چاق باید افزایش ۱۱-۱۹ کیلوگرم را هدف قرار دهند.

مقدار مجاز اضافه وزن چقدر است؟ IOM توصیه می‌کند که در این مورد با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید، زیرا هر بارداری منحصر به فرد است. 

8. خطر ابتلا به دیابت بارداری در بارداری دوقلو بیشتر است.

مونگا: «خطر دیابت حاملگی در بارداری دوقلو بیشتر است.» وی همچنین اضافه کرد که بزرگ‌ترین خطر دیابت حاملگی داشتن بچه‌های بزرگتر و نیاز به زایمان سزارین است.

علائم دیابت بارداری را در این نوشته بخواتید.

«در حالی که دیابت بارداری شیوع بیشتری دارد، اما بیماری مرتبط با آن کمتر اتفاق می‌افتد زیرا نوزادان دوقلو نوزادان بزرگی نیستند.»

چگونه از دیابت بارداری پیشگیری کنیم؟ این نوشته را بخواتید.

وی می‌گوید: «مادرانی که در دوران بارداری به دیابت حاملگی مبتلا می شوند، چند سال بعد مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.»

نه تنها چند قلو بودن یا نبودن بر دیابت بارداری اثرگذار است، اگر درباره نقش جنسیت جنین در دیابت بارداری ابهامی دارید این نوشته را هم از دست تدهید.

9. خطر پره اکلامپسی در بارداری های دوقلویی بیشتر است.

مونگا: «مردم واقعاً نمی‌دانند چه عواملی باعث شروع پره اکلامپسی می‌شود، اما ما می‌دانیم که احتمال آن در بارداری دوقلو بیشتر است.» پره اکلامپسی با فشار خون بالا، وجود پروتئین در ادرار و گاهی تورم در پاها و دست‌ها مشخص می‌شود. این پیش درآمد بیماری اکلامپسی جدی‌تر و کشنده است.

10. زایمان بارداری دوقلویی ممکن است زودهنگام باشد.

الخان: بیشتر مادران حامل دوقلوها در هفته 36 تا 37 زایمان می‌کنند و گاهی اوقات حتی زودتر. وی همچنین اظهار می‌دارد: «به طور کلی، اگر دوقلوها پس از 34 هفته به دنیا بیایند خیلی جای نگرانی وجود ندارد، اما نوزاد نارس هنوز یک نوزاد نارس است. دوقلوها بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند و درجه تنفس آن‌ها بالاتر است. در اثر تولد زودهنگام، دوقلوها ممکن است وزنشان کم باشد و مشکلات سلامتی چنین نوزادانی بیشتر از آن‌هایی است که وزن بیش از ۲.۵ کیلوگرم دارند.» 

نارس بودن نوزاد مشکلات زیادی برای سلامتی او ایجاد می‌کند که از موارد آن می‌توان به مننژیت اشاره داشت.

متأسفانه، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استراحت در بستر به تنهایی از زایمان زودرس در بارداری دوقلو جلوگیری کند و کارآیی راه حل‌های موجود برای جلوگیری از زایمان زودرس نیز اثبات نشده است. «توقف زایمان زودرس در باداری چندقلو چالش برانگیز است.»

از هر 100 زن باردار، تقریباً سه نفر دو قلو یا سه قلو به دنیا می‌آورند و از نظر بسیاری، تعداد حاملگی دوقلو در حال افزایش است.
از هر 100 زن باردار، تقریباً سه نفر دو قلو یا سه قلو به دنیا می‌آورند و از نظر بسیاری، تعداد حاملگی دوقلو در حال افزایش است.

11. احتمال زایمان سزارین ممکن است در بارداری دوقلویی بیشتر باشد.

الخان: «احتمال سزارین در حاملگی دوقلویی بیشتر است.»، «همچنین وضعیت بریچ در بین دوقلوها شایع‌تر از تک قلوهاست.» هنگامی که کودک در وضعیت بریچ قرار دارد، معمولاً زایمان سزارین انجام می‌شود.

سخن نهایی

چندقلو یا دوقلو بودن جنین مراقبت­‌های مخصوص به خود را می­‌خواهد. از هیچ‌کدام از این نکات به سادگی نگذرید و برای هرکدام استراتژی و آمادگی کافی داشته باشید. همچنین برای مشاوره بارداری می‌توانید با بهترین پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی مشاوره کنید.

منبع: Webmd 

 [sibwp_form id=7]

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 64

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

14 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها