هفته 1 تا 4 بارداری

هر آنچه که در مورد هفته 1 تا 4 بارداری باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به تازگی باردار شده‌اید یا سعی دارید که باردار شوید، سوالات زیادی در مورد آن‌چه باید انتظارش را داشته باشید، خواهید داشت. بدنتان چگونه تغییر خواهد کرد؟ چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟ در هفته 1 تا 4 بارداری چه تحولاتی در بدن شما رخ خواهد داد؟ چگونه می‌توانید به مشکلات دوران بارداری غلبه کنید؟

راهنمای بارداری هفته‌ به هفته ما به شما کمک خواهد کرد که در طول 9 ماه بارداری مادر آگاه‌تر، مطمئن‌تر و آماده‌تری باشید. در ادامه اطلاعاتی در مورد هفته 1 تا 4 بارداری به همراه توصیه‌های مفیدی که در طول بارداری می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید، به شما داده می‌شود. همراه ما باشید!

[sibwp_form id=7]

هفته 1 تا 4 بارداری

خانم‌هایی که به تازگی مادر شده‌اند، به شدت حساس هستند. از این رو قصد داریم که در ادامه اطلاعاتی را در خصوص هفته 1 تا 4 بارداری به صورت گام به گام با شما به اشتراک بگذاریم. به کمک این اطلاعات می‌توانید وضعیت خود را به سادگی در منزل مورد ارزیابی قرار دهید. در صورت نیاز نیز می‌توانید در خصوص هر مورد با پزشک خود مشورت کنید.

هفته‌های 1 و 2 بارداری

وضعیت جنین در هفته 1 و 2 بارداری

فرزندتان هنوز سوسویی درون جسم شماست. تشخیص زمان دقیق لقاح دشوار است. بنابراین پزشک معمولا تاریخ وضع حمل را از شروع آخرین چرخه‌ی قاعدگی محاسبه می‌کند. هر چند این درست است که در محاسبات، شما پیش از لقاح هم باردار محسوب می‌شوید!

وضعیت مادر در هفته 1 و 2 بارداری

در شروع پریود حدود 20 تخمک، کیسه‌هایی پر از مایع به نام فولیکول را اشغال می‌کنند. اگر معمولا پریودتان 28 روزه است، حدود 14 روز بعد تخمک‌گذاری می‌کنید.

یکی از این فولیکول‌ها یک تخمک آزاد کرده و تخمک به سمت لوله‌ی فالوپ حرکت کرده و در آن‌جا منتظر لقاح می‌ماند. این زمان حدود 14 روز بعد از شروع پریودتان و یک روز بعد از آن، زمانی است که بیشترین احتمال باروری را دارید. اگر می‌خواهید باردار شوید، اکنون بهترین فرصت است. به محض بارور شدن، تخمک به سمت رحم حرکت می‌کند.

اگر در اولین تلاشتان باردار نشدید، ناامید نشوید. بسته به سن، یک زن هرماه 25 درصد شانس باردار شدن دارد. بنابراین ممکن است لازم باشد که بیش از یک بار تلاش کنید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 1 و 2 بارداری

از تنظیم قرار ملاقات با پزشک متخصص زنان و زایمان برای تعیین ریسک بیماری‌های ژنتیکی و خطرات محیطی و هم‌چنین آشنایی با تغییرات لازم سبک زندگی برای داشتن بارداری و فرزندی سالم اطمینان حاصل کنید.

مهم‌تر از همه، هر روز 0.4 میلی‌گرم یا 400 میکروگرم فولیک اسید مصرف کنید. مصرف فولیک اسید از چند ماه قبل از بارداری، احتمال بروز نقایص لوله‌ی عصبی هم‌چون اسپینا بیفیدا یا شکاف مهره را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: مراقبت های هفته هشتم بارداری

هفته 3 بارداری

وضعیت جنین در هفته 3 بارداری

تبریک! اگر تخمک شما و اسپرم همسرتان با موفقیت به هم ملحق شده باشند، رویان شما واقعا تشکیل شده و وجود دارد. حتی اگر بسیار کوچک باشد، زیرا در این مرحله رویان شما تقریبا به اندازه‌ی سر سوزن است.

رویان شبیه به جنین یا یک کودک نیست. رویان تنها تجمعی از حدود 100 سلول است که به سرعت تکثیر شده و رشد می‌کند. لایه‌ی بیرونی سلول‌ها تبدیل به جفت و لایه‌ی درونی سلول‌ها تبدیل به رویان خواهد شد.

وضعیت مادر در هفته 3 بارداری

شما در این مقطع متوجه هیچ تغییری در بدنتان نخواهید شد. به یاد داشته باشید، شما هنوز حتی پریودتان را هم به تاخیر نیانداخته‌اید.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 3 بارداری

نمی‌توانید صبر کنید؟ یک تست خانگی بارداری انجام دهید. این تست‌ها به اندازه‌ی آزمایش ادرار یا خون قابل اعتمادند و شما نتیجه را بلافاصله دریافت می‌کنید. برای اطمینان از دقت تست، دستورالعمل را با دقت بخوانید و از تمیز بودن وسایل مورد استفاده اطمینان حاصل کنید.

هفته 1 تا 4 بارداری

هفته 4 بارداری

وضعیت جنین در هفته 4 بارداری

اکنون که تخمک بارور شده است، داخل لایه‌ی درونی رحم قرار می‌گیرد. به این عمل لانه‌گزینی می‌گویند.

وضعیت مادر در هفته 4 بارداری

شما احتمالا این هفته منتظر پریودتان هستید و اگر پریود نشوید، این ممکن است اولین علامت بارداریتان باشد. همچنین، ممکن است به سبب لانه‌گزینی رویان متوجه لکه‌بینی اندکی نیز شوید.

احتمال دارد هنوز هیچ تفاوتی احساس نکنید، اما حفره‌ی آمنیوتیک که از مایع پر خواهد شد و جفت که اکسیژن و مواد مغذی را به فرزندتان می‌رساند، در رحمتان در حال شکل‌گیری هستند.

توصیه‌‌های لازم برای هفته 4 بارداری

سعی کنید غذاهای سالم بخورید. غذاهای متنوعی را از گروه‌های غذایی پیشنهادی انتخاب کنید و روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. اما لازم نیست که واقعا به جای دو نفر غذا بخورید.

درطول بارداری، شما هر روز تنها به 300 کالری اضافی نیاز دارید. اگر مصرف غذایتان در اوایل بارداری به سبب تهوع صبحگاهی کاهش یافت، نگران نشوید. اگر به خوبی غذا بخورید، فرزندتان مواد مورد نیاز خود را به دست خواهد آورد.

چه اتفاقی در بدنتان در حال رخ دادن است؟

تخمک بارور شده رشد می‌کند و یک کیسه‌ی پر از آب دور آن شکل می‌گیرد. به این کیسه که به حفاظت از رویان در حال رشد کمک می‌کند، کیسه‌ی آمنیوتیک گفته می‌شود.

جفت نیز تشکیل می‌شود. جفت یک اندام گرد و صاف است که مواد مغذی را از شما به جنینتان و مواد زاید را از جنینتان به شما انتقال می‌دهد.

یک چهره‌ی ابتدایی به همراه دایره‌هایی سیاه و بزرگ به جای چشم، شکل می‌گیرد. دهان، فک پایین و گلو در حال شکل‌گیری هستند. سلول‌های خونی در حال تشکیل هستند و گردش خون به زودی آغاز خواهد شد.

در پایان ماه اول، جنین یک چهارم اینچ طول دارد یعنی کوچک‌تر از یک دانه‌ی برنج است.

برای کسب اطلاعاتی در هفته 1 تا 4 بارداری بهتر است به فوق متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. امکان رزو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای‌ها 30

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها