مراقبت ها و علائم هفته بیست و چهارم بارداری

هفته ۲۴ بارداری چگونه سپری می‌شود؛ علائم مادر و وضعیت جنین

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

در هفته ۲۴ بارداری بیش از نیمی از دوران بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اید. این یک نقطه عطف بزرگ است! چون در دورانی به‌سر می‌برید که شما و فرزندتان تغییرات مهمی را تجربه می‌کنید. در این زمان رحم شما بزرگ‌تر و حرکت جنین قوی‌تر می‌شود، به طوری که ممکن است با گذاشتن دست روی شکم بتوانید آن را احساس کنید.

اگر باردار هستید و می‌خواهید با علائم و تغییرات هفته بیست و چهارم بارداری آشنا شوید، توصیه می‌کنیم این مقاله از مجله درمانکده را تا انتها بخوانید.

تغییرات بدن در هفته ۲۴ بارداری

تا تاریخ زایمان شما هنوز سه ماه دیگر باقی مانده است، اما بدن سعی‌ می‌کند آمادگی‌های نهایی را برای تولد نوزاد کسب کند. به عنوان مثال، سینه‌های شما تولید مقدار اندکی شیر اولیه که آغوز نامیده می‌شود را آغاز می‌کنند. زمان شروع این فرآیند در بین زنان مختلف متفاوت است، حتی بعضی از زنان ممکن است تا قبل از زایمان هیچ آغوزی تولید نکنند. بنابراین، اگر این اتفاق روی نداد، نگران نشوید.

 در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد آغوز، حتما آن را از متخصص زنان بپرسید. همچنین توصیه می‌شود نسبت به دوشیدن شیر اقدام نکنید، چون این کار می‌تواند باعث انقباض رحم و زایمان شود.

علائم مادر در هفته بیست و چهارم بارداری

در هفته ۲۴ بارداری، بسیاری از زنان هر از گاهی انقباض‌های براکستون هیکس (Braxton hicks) یا زایمان کاذب را تجربه می‌کنند. این انقباض‌ها معمولا بدون درد هستند، اما ممکن است باعث شوند در رحم احساس فشردگی داشته باشید. در صورتی که این انقباض‌ها با درد همراه بودند یا به دفعات زیاد تکرار شدند، با پزشک خود تماس بگیرید. این موضوع می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

بیشتر بخوانیم: کیا هفته بیست و پنجم بارداری هستن؟

وضعیت جنین در ۲۴ هفتگی

جنین ۲۴ هفته پسر یا جنین ۲۴ هفته دختر حدود ۲۵ سانتی‌متر طول دارد و وزن او تقریبا ۰/۶ تا ۰/۷ کیلوگرم است. در این زمان، مغز جنین به سرعت در حال رشد و تکامل است. این موضوع در مورد ریه‌ها و سلول‌های تولیدکننده سورفکتانت هم صادق است. سورفکتانت ماده‌ای است که از چربی تشکیل شده است و به پایداری کیسه‌های هوایی نازک در ریه‌ها که برای تنفس سالم ضروری هستند، کمک می‌کند.

هنگامی که جنین در هفته ۲۴ بارداری به‌سر می‌برد، جوانه‌های چشایی و همچنین مژه‌ها و ابروهای او در حال شکل‌گیری هستند. به‌علاوه، چشم‌های جنین به نور واکنش نشان می‌دهند و جنین می‌تواند صداهایی را از خارج از رحم بشنود.

علائم هفته بیست و چهارم بارداری

علائم بارداری در سه ماهه دوم معمولا سبک هستند، اما هنوز هم ممکن است علائم ناخوشایندی را تجربه کنید. رایج‌ترین علائم در طول هفته بیست و چهارم بارداری عبارت‌اند از:

  • تولید مقدار کمی آغوز در سینه‌ها
  • خشکی یا خارش چشم‌ها
  • انقباضات براکستون هیکس که هر از گاهی رخ می‌دهند
  • کمردرد
  • یبوست
  • ترک پوستی
  • خارش پوست

در ادامه تعدادی از مهم‌ترین علائم هفته ۲۴ بارداری را به اختصار توضیح می‌دهیم.

۱. کمردرد

این سوال که «کیا هفته ۲۴ بارداری هستن؟ آیا درد دارین؟» از سوی بسیاری از زنان در وب‌سایت‌های مربوط به  بارداری یا شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود. چون به ‌دلیل فشاری که رحم در حال رشد روی بدن وارد می‌کند، کمردرد در هفته ۲۴ بارداری یکی از شایع‌ترین مشکلات زنان باردار است.

کمردرد در هفته بیست و چهارم بارداری

اگر کمردرد شدید است، با پزشک درباره آن صحبت کنید تا راه‌کار مناسب را به شما پیشنهاد دهد. همچنین می‌توانید ماساژهای قبل از زایمان را امتحان کنید. در بعضی از مراکز آب‌درمانی این ماساژها توسط ماساژورهایی که در زمینه ماساژ زنان باردار آموزش تخصصی دریافته کرده‌اند، انجام می‌شوند.

علاوه بر این، راه‌کارهای دیگری هم برای کاهش کمردرد وجود دارد. توصیه می‌شود اشیاء خیلی سنگین را بلند نکنید و در زمان بلند کردن اجسام، زانوهای خود را خم کنید و کمرتان را صاف نگه دارید. راه حل دیگر این است که صاف بنشینید و در صورت لزوم، از بالش برای حمایت از کمر خود استفاده کنید. اگر پشت میز کار می‌کنید، مطمئن شوید که سطح میز به اندازه‌ای بالا باشد که قوز نکنید.

۲. یبوست

متاسفانه یبوست علامتی است که ممکن است شما را در تمام طول بارداری آزار دهد. حتما غذاهای غنی از فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید، مایعات زیادی بنوشید و در صورت تایید پزشک، ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید. ایجاد این تغییرات ساده در سبک زندگی می‌تواند به رفع یبوست کمک‌ کند.

در صورتی که یبوست شما شدید است، با پزشک‌تان صحبت کنید. شاید پزشک بتواند ملینی توصیه کند که برای بارداری بی‌خطر باشد. آهن موجود در مکمل‌های دوران بارداری می‌توانند باعث تشدید یبوست شوند، اما بدون مشورت با پزشک مصرف آن‌ها را قطع نکنید.

۳. تغییرات پوستی

هر روز که رحم شما اندکی بزرگ‌تر می‌شود، پوست سینه‌ها و شکم‌تان کشیده‌تر می‌شود. در نتیجه، ممکن است در این زمان شاهد ایجاد خطوطی روی پوست خود باشید که غالبا با گذشت زمان کمرنگ‌تر می‌شوند. علاوه بر این، احتمال دارد پوست شما دچار خارش شود. برای رفع خارش از یک مرطوب‌کننده ملایم استفاده کنید.

اگر در چشم خود احساس خشکی و خارش دارید، اشک مصنوعی می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

مشاهده بیشتر: پزشک متخصص زنان و زایمان خوب

مهم‌ترین کارهایی که باید در هفته ۲۴ بارداری انجام دهید

در هفته ۲۴ بارداری احتمالا حالت تهوع شما بهبود پیدا کرده است. در نتیجه، اشتهای بیشتری دارید و می‌توانید بهتر غذا بخورید.‌ با توجه به تغییرات بدن جنین در هفته بیست و چهارم بارداری، بسیار مهم است که از مغذی بودن رژیم غذایی خود اطمینان داشته باشید. پروتئین، آهن، کلسیم، فولات (ویتامین B9) و ویتامین C از ضروری‌ترین مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین هستند.

پزشک در هفته ۲۴ بارداری برای شما آزمایش قند خون تجویز می‌کند. این کار به منظور غربالگری دیابت بارداری انجام می‌شود. یک آزمایش خون ساده می‌تواند به تشخیص دیابت بارداری کمک کند. علائم دیابت بارداری عبارت‌اند از: وجود مقادیر زیاد قند در ادرار (که با آزمایش ادرار در مطب پزشک تعیین می‌شود)، تشنگی شدید و تکرر ادرار. کمتر از ۱۰ درصد مادران باردار به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. اگر دچار این بیماری شدید، به خاطر داشته باشید که قابل درمان و موقتی است و در بیشتر موارد پس از تولد نوزاد برطرف می‌شود.

احتمال دیابت بارداری از هفته بیست و چهارم بارداری به بعد

زمان مراجعه به پزشک در هفته ۲۴ بارداری

در دوران بارداری، ترشحات واژن بیشتر می‌شوند. اگر این اتفاق با خارش، درد یا بوی نامطبوع همراه بود، به دنبال درمان بروید. این علائم ممکن است نشان‌دهنده عفونت باشند.

اگر درد مکرر یا شدیدی را در شکم یا ناحیه لگن خود احساس کردید، فورا با متخصص زنان تماس بگیرید. این توصیه در مورد خونریزی یا لکه‌بینی، نشت مایع شفاف یا حرکت نکردن جنین هم صادق است. احتمالا در چند هفته گذشته حرکت جنین را احساس کرده‌اید. بنابراین، اگر متوجه شدید که این حرکات کمتر شده‌اند، پزشک خود را مطلع کنید.

هر نوع درد یا احساس غیر عادی جدید می‌تواند اندکی استرس‌زا باشد. در صورت احساس نگرانی، با مطب پزشک خود تماس بگیرید. گاهی‌اوقات، شنیدن چند کلمه اطمینان‌بخش از پزشک می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر احساس می‌کنید که شما یا جنین‌تان نیاز به معاینه دارید، از غرایز مادرانه خود پیروی و به متخصص زنان مراجعه کنید.

کلام پایانی

در هفته بیست و چهارم بارداری، رشد جنین ادامه پیدا می‌کند و حرکات او قوی‌تر می‌شوند. اگر می‌خواهید سونوگرافی هفته ۲۴ بارداری را انجام دهید یا فیلم حرکات جنین در هفته 24 بارداری را ببینید، با متخصص زنان مشورت کنید. برای این کار می‌توانید از طریق سایت درمانکده از بهترین متخصصان زنان و زایمان وقت بگیرید. در درمانکده امکان مشاوره آنلاین با دکتر زنان هم وجود دارد.

سوالات متداول

هفته ۲۴ بارداری یعنی چند ماهگی؟

هفته بیست و چهارم معادل ماه ۶ بارداری است. به  عبارت دیگر، شما اکنون در سه ماهه دوم بارداری به‎‌سر می‌برید.

در هفته ۲۴ بارداری چی بخوریم؟

از غذاهای پر پروتئین (انواع گوشت، تخم‌مرغ و حبوبات) و غنی از آهن (گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، حبوبات و سبزیجات سبز رنگ)، کلسیم (شیر، ماست و پنیر پاستوریزه)، فولات (حبوبات، پرتقال و سبزیجات برگ سبز تیره) و ویتامین C (انواع میوه و سبزی تازه) استفاده کنید.

آیا در هفته بیست و چهارم بارداری می‌توان واکسن آنفولانزا تزریق کرد؟

بله، تحقیقات نشان داده‌اند که در هر زمانی از بارداری می‌توانید این واکسن را تزریق کنید. در دوران بارداری ابتلا به این بیماری می‌تواند به زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم‌وزن منجر شود.

منابع: tommys, pregnancybirthbaby

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 138

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها