بارداری نکات زیادی دارد که اگر رعایت نشوند ممکن است به سقط منجر شود. افسردگی نیز از اتفاقات رایج حاملگی است و از لحظه دیدن نتیجه تست ممکن است شروع شود.

138 سوال و جواب متداول در مورد بارداری

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

حاملگی، راه ورود انسانی جدید به این دنیا است و مراقبت‌های ویژه زیادی لازم دارم، خصوصا اگر با افسردگی و موارد ریسک‌پذیر سقط دست و پنجه نرم می‌کنید. در هر مرحله بارداری هر سوالی دارید، هرچند به نظرتان مسخره باشد، مهم است. با درمانکده برای پاسخ بسیاری از متداول‌ترین سوالات همراه باشید.

۱. آیا سقط جنین خطر بروز مشکل در بارداری بعدی را بالا می‌برد؟

معمولا، سقط باعث بروز مشکل در باروری یا حاملگی بعدی نمی‌شود. با این حال، برخی تحقیقات از پیوند احتمالی میان سقط و افزایش خطر زایمان زودرس و پایین بودن وزن نوزاد در بدو تولد خبر داده‌اند. (درباره تاخیر در زایمان هم بخوانید)

ممکن است خطرات مربوط به نوع سقطی باشد که انجام شده است:

  • مصرف دارو: در اوایل بارداری برای سقط جنین از دارو استفاده می‌شود. به‌نظر میرسد این روش خطر بروز مشکل در حاملگی بعدی را افزایش نمی‌دهد.
  • برخلاف باور عموم، سقط موجب ایجاد مشکل در بارداری بعدی نمی‌شود و می‌توان همچنان انتظار حاملگی داشت.
    برخلاف باور عموم، سقط موجب ایجاد مشکل در بارداری بعدی نمی‌شود و می‌توان همچنان انتظار حاملگی داشت.
  • جراحی: در جراحی جنین از طریق واژن از رحم بیرون آورده می‌شود. این روش معمولا از طریق مکش و ابزاری تیز و قاشق مانند (کورت) انجام می‌شود. در موارد نادر، بعد از انجام این جراحی دیواره‌ی رحم آسیب میبیند (سندرم آشرمن) که عمل باروری را مشکل می‌سازد. زنانی که چند بار برای سقط جنین تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند بیشتر در معرض خطر بروز آسیب جدی به دهانه‌ رحم قرار دارند.

اگر سابقه‌ سقط دارید و نگران تاثیر احتمالی آن روی بارداری بعدی هستید، با متخصص صحبت کنید. او می‌تواند در شناخت خطرات احتمالی و انجام اقدامات لازم برای اطمینان از داشتن حاملگی سالم به شما کمک کند.

مشاهده بیشتر : لیست فوق متخصص زنان و زایمان

سقط جنین به دو شکل دارو و جراحی ممکن است.
سقط جنین به دو شکل دارو و جراحی ممکن است.

۲. آیا راهی برای تاثیر گذاشتن روی جنسیت نوزاد وجود دارد؟

جواب کوتاه این است که خیر. میانگین زوج‌ها نمی‌توانند کار زیادی برای تاثیر گذاشتن روی جنسیت نوزاد انجام دهند.

با اینکه طبق عقاید سنتی رژیم غذایی زن یا پوزیشن جنسی او هنگام تشکیل نطفه می‌تواند روی جنسیت اثر بگذارد، این نظریه‌ها به اثبات نرسیده است. محققان دریافته‌اند برنامه‌ریزی رابطه‌‌‌ جنسی متناسب با زمان تخمک‌گذاری (مثلا برقراری رابطه چند روز قبل از تخمک‌گذاری برای داشتن فرزند پسر و برقراری رابطه نزدیک به روز تخمک‌گذاری برای داشتن دختر) نیز جواب نمی‌دهد.

در موارد نادر، یک زوج با این مشکل روبه‌رو می شوند که می‌توانند خصوصیت ژنتیکی خود را به کودک- معمولا پسر- منتقل کنند. تحت این شرایط خاص، زوج‌ها از تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کنند تا روی احتمال داشتن فرزند دختر تاثیر بگذارند. مثل:

  • تشخیص پیش از لانه‌گزینی: با استفاده از این روش- که همراه با لقاح مصنوعی انجام می‌شود- قبل از قرار گرفتن نطفه در رحم مادر، وضعیت ژنتیکی و جنسیت جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
  • جداسازی اسپرم: می توان از انواع روش‌های جداسازی اسپرم- که به لقاح مصنوعی نیاز دارد- برای کاهش احتمال انتقال وضعیت ژنتیکی و انتخاب جنسیت نوزاد استفاده کرد.
بسیاری از روش‌های پیشنهادی تعیین جنسیت جنین هنگام بارداری غیرعلمی هستند.
بسیاری از روش‌های پیشنهادی تعیین جنسیت جنین هنگام بارداری غیرعلمی هستند.

به دلایل غیر پزشکی، استفاده از این روش‌ها توصیه نمی‌شود. اگر از این که نوعی بیماری ژنتیکی را به فرزند منتقل کنید نگران هستید، با متخصص مشورت کنید.

۳. اگر اوایل حاملگی از قرص ضد بارداری استفاده شود، منجر به نارسایی مادرزادی خواهد شد؟

ظاهرا مصرف قرص ضد بارداری در اوایل حاملگی خطر نارسایی مادرزادی را افزایش نمی‌دهد.

با اینکه برخی تحقیقات حاکی از ارتباط میان مصرف قرص ضد بارداری نزدیک به تشکیل نطفه و افزایش خطر پایین بودن وزن نوزاد، زایمان زودرس یا ناهنجاری مادرزادی مجرای ادرار است، این نگرانی‌ها در تجارب بالینی مشاهده نشده است.

قرص‌های ضد بارداری در مجموع خطر بارداری و خطر حاملگی خارج از رحم را (که معمولا در یکی از لوله‌های رحم رخ می‌دهد) کاهش می‌دهند. با این حال، اگر در عین مصرف قرص پروژستین (minipill) حامله شوید، احتمال حاملگی خارج از رحم کمی بالا می‌رود.

محض احتیاط، اگر فکر می‌کنید ممکن است حامله شده باشید، تست خانگی حاملگی را انجام دهید. اگر جواب مثبت بود، مصرف قرص را قطع کنید. اگر امکان انجام تست خانگی را ندارید، تا زمانی که حاملگی تایید یا رد نشده مصرف قرص را قطع کنید. در این میان، از سایر روش‌های پیشگیری (مانند کاندوم) استفاده کنید.

اگر قبل از اینکه بدانید حامله هستید قرص ضد بارداری مصرف کردید و حالا نگران هستید، با متخصص صحبت کنید اما مطمئن شوید که کمترین خطر ممکن متوجه شماست.

قرص‌های ضد بارداری در مجموع خطر بارداری و خطر حاملگی خارج از رحم را کاهش می‌دهند.
قرص‌های ضد بارداری در مجموع خطر بارداری و خطر حاملگی خارج از رحم را کاهش می‌دهند.

۴. آیا می‌توانم از قرص ضد بارداری برای به تاخیر انداختن یا قطع پریود استفاده کنم؟

بله، می‌توانید. قبلا قرص‌های ضد بارداری به‌صورت یک بسته قرص 21 روزه برای فعالیت هورمونی و قرص 7 روزه ارائه می‌شد. با مصرف این قرص‌ها، خونریزی قاعدگی رخ می‌دهد.

امروزه زنان گزینه‌های بیشتری پیش رو دارند؛ از بسته‌ی قرص‌های 24 و 6 روزه گرفته تا بسته‌ای که تمام قرص‌های آن فعال است.

زنان بارداری که به دلیل خونریزی شدید دچار کمبود آهن می‌شوند می‌توانند با استفاده از این روش از شدت خونریزی بکاهند و احتمال کمبود آهن پایین می‌آید.
زنان بارداری که به دلیل خونریزی شدید دچار کمبود آهن می‌شوند می‌توانند با استفاده از این روش از شدت خونریزی بکاهند و احتمال کمبود آهن پایین می‌آید.

در بعضی از موارد قرص‌هایی که باعث فعالیت هورمون‌ها می‌شود تا سه ماه قابل اجراست و یک هفته قرص با استروژن پایین مصرف می‌شود. طی این هفته خونریزی قاعدگی را تجربه می‌کنید. در روش‌های جدید می‌توانید تا یک سال قرص‌های فعال‌‌کننده‌ی هورمون را مصرف کنید و جلوی تمام چرخه‌های قاعدگی گرفته می‌‌شود.

این روش چند مزیت احتمالی دارد. اولا، مانع از تغییرات هورمونی که باعث خونریزی، گرفتگی، سردرد و سایر احساسات ناخوشایند قاعدگی است می‌شود. پریود نشدن در رویدادهای مهم یا سفر احساس خوبی است. زنانی که به دلیل خونریزی شدید دچار کمبود آهن می‌شوند می‌توانند با استفاده از این روش از شدت خونریزی بکاهند و احتمال کمبود آهن پایین می‌آید.

اغلب، طی چند ماه اول قاعدگی نامنظم و لکه‌بینی رخ می‌دهد که معمولا به مرور زمان برطرف می‌شود اما در بعضی از زنان تا مدت‌ها بعد از مصرف قرص ادامه دارد.

۵. آیا باید از قرص‌های خاص استفاده کنم یا می توانم برای جلوگیری از قاعدگی از قرص‌های معمولی ضد بارداری استفاده کنم؟

برای جلوگیری از خونریزی به مدت سه ماه یا تا یک سال قرص طراحی شده است. اما با مصرف مداوم هرگونه قرص ضد بارداری نیز می‌توان جلوی قاعدگی را گرفت.

یعنی به جای مصرف قرص‌های جبران‌کننده، شروع به خوردن بسته‌ جدید کنید. مصرف مداوم قرص زمانی بهتر جواب می‌دهد که قرص یک مرحله‌ای را با همان دوز هورمون در سه هفته‌ی مصرف قرص‌های فعال کننده‌ی هورمون بخورید.

حین بارداری به جای مصرف قرص‌های جبران‌کننده، شروع به خوردن بسته‌ی جدید کنید.
حین بارداری به جای مصرف قرص‌های جبران‌کننده، شروع به خوردن بسته‌ی جدید کنید.

۶. اگر قصد بچه‌دار شدن داشته باشم، چقدر طول می‌کشد تا بعد از قطع مصرف قرص حامله شوم؟

اکثر زنان تقریبا دو هفته بعد از قطع مصرف قرص دوباره شروع به تخمک‌گذاری میکنند. به‌محض تخمک‌گذاری مجدد، می‌توانید باردار شوید. اگر این اتفاق طی اولین سیکل بعد از قطع مصرف قرص بیفتد، ممکن است اصلا پریود نشوید. اگر سکس محافظت‌نشده داشتید و پریود نشده‌اید، تست بارداری دهید.

۷. آیا اگر چند ماه بعد از قطع مصرف قرص برای باردار شدن صبر کنم مزیتی دارد؟

زمانی پزشکان نگران بودند اگر بلافاصله بعد از قطع مصرف قرص باردار شوید، خطر سقط بالا برود. اما ثابت شده که این نگرانی بی‌اساس است. هورمون‌های قرص در بدن باقی نمی‌ماند.

اکثر زنان ظرف چند هفته بعد از قطع مصرف قرص دوباره پریود می‌شوند. با این حال، اگر قبل از مصرف قرص قاعدگی نامنظم داشتید، احتمالا بعد از قطع مصرف نیز دوباره به همین شکل خواهد بود. برگشتن به چرخه‌ی منظم تخمک‌ریزی در بعضی از زنان چند ماه طول می‌کشد. بعد از قطع مصرف قرص، اگر برای حامله شدن آماده نیستید، بهتر است از یک روش دیگر برای پیشگیری استفاده کنید.

اکثر زنان تقریبا دو هفته بعد از قطع مصرف قرص دوباره شروع به تخمک‌گذاری می‌کنند.
اکثر زنان تقریبا دو هفته بعد از قطع مصرف قرص دوباره شروع به تخمک‌گذاری می‌کنند.

۸. اگر بعد از قطع مصرف قرص پریود نشوم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر تا چند ماه پریود نشدید، احتمالا دچار آمنوره بعد از مصرف قرص شده‌اید. قرص مانع از تولید هورمون‌های مربوط به تخمک‌گذاری و قاعدگی توسط بدن می‌شود. اگر مصرف قرص را قطع کنید، مدتی طول می‌کشد تا بدن به حالت طبیعی تولید این هورمون‌ها برگردد.

معمولا ظرف سه ماه بعد از قطع مصرف قرص قاعدگی از سر گرفته می‌شود. اما بعضی از زنان، به‌خصوص کسانی که برای تنظیم سیکل قاعدگی قرص می‌خوردند، تا چند ماه پریود نمی‌شوند.

اگر ظرف سه ماه پریود نشدید، تست حاملگی دهید تا مطمئن شوید باردار نیستید و بعد به پزشک مراجعه کنید. 

۹. اگر در حال مصرف قرص ضد بارداری تست حاملگی دهم، جواب آن دقیق خواهد بود؟

نتایج تست بارداری حین مصرف قرص ضد بارداری دقیق است. در این آزمایش هورمون مربوط به حاملگی (گنادوتروپین جفتی انسان یا به اختصار HCG) در خون یا ادرار اندازه گرفته می‌شود. مواد فعال در قرص ضد بارداری روی اندازه‌گیری میزان این هورمون در بدن توسط تست تاثیر نمی‌گذارد.

شواهد کمی مبنی بر تاثیر هورمون‌های قرص ضد بارداری در بروز نارسایی مادرزادی وجود دارد. به‌محض اطلاع از حاملگی، مصرف قرص را قطع کنید.
شواهد کمی مبنی بر تاثیر هورمون‌های قرص ضد بارداری در بروز نارسایی مادرزادی وجود دارد. به‌محض اطلاع از حاملگی، مصرف قرص را قطع کنید.

۱۰. اگر هنگام بارداری قرص ضد بارداری مصرف کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر از حاملگی خود بی خبر بودید و به مصرف قرص ادامه دادید، نگران نشوید. با اینکه این اتفاق سال‌هاست که پیش می‌آید، شواهد کمی مبنی بر تاثیر هورمون‌های قرص ضد بارداری در بروز نارسایی مادرزادی وجود دارد. به‌محض اطلاع از حاملگی، مصرف قرص را قطع کنید.

۱۱. آیا می‌توانم همزمان از چند قرص ضد بارداری استفاده کنم تا پیشگیری اضطراری انجام شود؟

امکان استفاده از قرص‌های استاندارد استروژن-پروژستین برای پیشگیری اضطراری وجود دارد اما دوز و زمان مصرف دارو را طبق نظر پزشک تنظیم کنید.

بعضی از انواع قرص‌های ضد بارداری طوری طراحی شده تا اگر سکس محافظت‌نشده داشتید، از حاملگی جلوگیری کند. گاهی از این داروها تحت عنوان «صبح روز بعد» یاد می‌شود.

این قرص حاوی لوونورژسترول یا یولی پریستال (ella) است. زنان و مردان در هر سنی می‌توانند قرص‌های لوونورژسترول را بدون نسخه دریافت کنند. درصورتی‌که هرچه زودتر (و ظرف سه روز) بعد از سکس محافظت‌نشده از این قرص استفاده شود، تاثیر آن بهتر خواهد بود.

یولی پریستال استات (ella) نوعی داروی غیر هورمونی است که فقط با نسخه قابل خریداری است. تا پنج روز بعد از سکس محافظت‌نشده می‌توان یک دوز از این دارو را مصرف کرد.

۱۲. آیا وزن من از تاثیر قرص‌های اضطراری ضد بارداری می‌کاهد؟

اگر شاخص تودهی بدن بیشتر از 30 باشد (به‌خصوص اگر از لوونورژسترول استفاده می‌کنید)، میزان تاثیر پیشگیری اضطراری کمتر از حد عادی است و بعد از مصرف قرص باز هم ممکن است حامله باشید. درصورت استفاده از یولی پریستال یا دستگاهی که داخل رحم گذاشته می‌شود، این نگرانی کمتر است.

اگر از لوونورژسترول استفاده می‌کنید، میزان تاثیر پیشگیری اضطراری کمتر از حد عادی است و بعد از مصرف قرص باز هم ممکن است دچار حاکلگی باشید.
اگر از لوونورژسترول استفاده می‌کنید، میزان تاثیر پیشگیری اضطراری کمتر از حد عادی است و بعد از مصرف قرص باز هم ممکن است دچار حاکلگی باشید.

۱۳. چند سال است که قرص ضد بارداری مصرف می‌کنم و حالا قصد دارم مصرف آن را قطع کنم. آیا می‌توانم هر زمان که دلم خواست مصرف را قطع کنم یا باید بسته‌ی فعلی‌ام را تمام کنم؟

زمان قطع مصرف قرص روی سلامت عمومی بدن تاثیر می‌گذارد. وقتی بالاخره مصرف را قطع می‌کنید، انتظار می‌رود دچار خونریزی شوید که ریتم سیکل قاعدگی را به هم می‌ریزد. اما هر زمان که دلتان خواست می‌توانید مصرف قرص را قطع کنید

.

۱۴. آیا ممکن است طی هفته‌ی مصرف قرص‌های غیر فعال (جبران‌کننده) باردار شوم؟

مصرف این قرص‌ها خطر حاملگی ناخواسته را بالا نمی‌برد. اگر قرص‌های ضد بارداری را طبق تجویز پزشک مصرف کنید، تقریبا 99 درصد مانع از بروز حاملگی می‌شود.

اما اگر طی یک سیکل، یک یا چند بار یادتان برود که قرص مصرف کنید، در این زمان بیشتر در معرض خطر حاملگی ناخواسته قرار می‌گیرید. محض احتیاط، به‌خصوص اگر طی یک سیکل چندبار قرص نخورده‌اید، در کنار مصرف قرص از یک روش دیگر، مثل استفاده از کاندوم، استفاده کنید.

۱۵. آیا قرص ضد بارداری باعث اضافه وزن می‌شود؟

بسیاری از زنان اینطور فکر می‌کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر قرص ضد بارداری روی وزن (اگر اصلا تاثیر داشته باشد) اندک است.

قرص ضد بارداری تاثیر چندانی بر وزن حین حاملگی نمی‌گذارد
قرص ضد بارداری تاثیر چندانی بر وزن حین حاملگی نمی‌گذارد

در عوض، مایعات بیشتری در بدن باقی می‌ماند که باعث می‌شود، به‌خصوص در پستان‌ها، ران و باسن، احساس اضافه وزن کنید. استروژن موجود در قرص ضد بارداری روی سلول‌های چربی (آدیپوس) تاثیر می‌گذارد  و آن را درشتتر، و نه بیشتر، می‌کند.

۱۶. تاثیر قرص ضد بارداری در خطر سرطان چیست؟

شواهد علمی نشان می‌دهد مصرف طولانی‌مدت قرص ضد بارداری خطر بعضی از انواع سرطان، مانند سرطان رحم و کبد، را بالا می‌برد اما نتایج منسجم نیست. اکثر داده‌ها نشان می‌دهد قرص‌های ضد بارداری در مجموع خطر سرطان را افزایش نمی‌دهد.

از طرفی، قرص ضد بارداری خطر بروز بعضی از انواع سرطان‌ها، مانند سرطان تخمدان و سرطان اندومتر، را کاهش می‌دهد.

هیچ ارتباطی بین خطر سرطان پستان و مصرف قرص ضد بارداری در زنانی که سابقه‌ی خانوادگی سرطان پستان دارند مشاهده نشده است.
هیچ ارتباطی بین خطر سرطان پستان و مصرف قرص ضد بارداری در زنانی که سابقه‌ی خانوادگی سرطان پستان دارند مشاهده نشده است.

بعضی تحقیقات اولیه در زمینه‌ی سرطان پستان نشان داد بین مصرف قرص و سرطان پستان، احتمالا به دلیل دوز بالای استروژن موجود در قرص‌های ضد بارداری دهه‌ی 70، ارتباط وجود دارد. اما دوز استروژن قرص‌های جدید بسیار پایین‌تر است و تحقیقات بیشتر حاکی از این است که با مصرف قرص ضد بارداری خطر سرطان پستان بالا نمی‌رود. همچنین هیچ ارتباطی بین خطر سرطان پستان و مصرف قرص ضد بارداری در زنانی که سابقه‌ی خانوادگی سرطان پستان دارند مشاهده نشده است.

۱۷. آیا قرص ضد بارداری روی میزان کلسترول تاثیر می‌گذارد؟

قرص ضد بارداری می‌تواند روی میزان کلسترول تاثیر بگذارد. میزان تاثیر به نوع قرص و میزان تجمع استروژن و پروژسترون در آن بستگی دارد. به نظر میرسد تاثیر قرص‌هایی که حاوی استروژن بیشتر هستند روی میزان چربی خون کمی بهتر باشد. اما در مجموع این تغییرات چشمگیر نیست و روی سلامت عمومی تاثیر نمی‌گذارد.

۱۸. آیا قرص ضد بارداری روی فشار خون تاثیر می‌گذارد؟

قرص ضد بارداری تا انداز‌ه‌ای فشار خون را بالا می‌برد. اگر از قرص ضد بارداری استفاده می کنید، فشار خون خود را بطور منظم چک کنید. اگر از قبل فشار خونتان بالا است، با پزشک درمورد مصرف نوع دیگری از قرص های ضد بارداری مشورت کنید.

قرص ضد بارداری فشار خون را زیاد می‌کند.
قرص ضد بارداری فشار خون را زیاد می‌کند.

۱۹. آیا زنان بالای 35 سال می‌توانند به مصرف قرص ضد بارداری ادامه دهند؟

اگر سالم هستید و سیگار نمی‌کشید، می‌توانید بعد از 35 سالگی به مصرف قرص ضد بارداری ادامه دهید. اما اگر بالای 35 سال سن دارید و سیگار می‌کشید، مصرف قرص ضد بارداری به دلیل خطر بیماری قلب و عروق توصیه نمی‌شود. در این صورت، لازم است قبل از تداوم مصرف قرص سیگار را ترک کنید.

۲۰. آیا آنتی بیوتیک از تاثیر قرص ضد بارداری می‌کاهد؟

درمورد تاثیر آنتی بیوتیک روی قرص ضد بارداری، به جز یک آنتی بیوتیک به نام ریفامین (Rimactane)، زیاده‌روی شده است. ریمافین از تاثیر قرص ضد بارداری در جلوگیری از تخمک‌گذاری کم می‌کند اما امروزه از این آنتی بیوتیک در سطح گسترده استفاده نمی‌شود.

۲۱. چرا برنامه‌ریزی خانوادگی مهم است؟

اگر بدانید قصد دارید در آینده باردار شوید یا خیر باعث می‌شود شما و شریکتان برای حاملگی آماده شوید یا روش مناسب پیشگیری را انتخاب کنید.

اگر از قبل صاحب فرزند شده‌اید، برنامه‌ریزی خانوادگی معنای جدیدی به خود می‌گیرد. داشتن فرزند دوم زندگی خانواده‌تان را عوض می‌کند. آیا شما و شریکتان برای مراقبت از نوزاد آماده‌اید؟ فرزند یا فرزندان دیگر شما در رابطه با تقسیم توجه تان چه احساسی دارند؟

اگر بدانید قصد دارید در آینده باردار شوید یا خیر باعث می‌شود شما و شریکتان برای حاملگی آماده شوید یا روش مناسب پیشگیری را انتخاب کنید.
اگر بدانید قصد دارید در آینده باردار شوید یا خیر باعث می‌شود شما و شریکتان برای حاملگی آماده شوید یا روش مناسب پیشگیری را انتخاب کنید.

زمان حاملگی هم مهم است. اگرچه ممکن است شما و شریکتان درمورد میزان نزدیک بودن سن فرزندان اولویت‌های مخصوص به خود را داشته باشید، بعضی تحقیقات نشان می‌دهد فاصله‌ی بین هر حاملگی روی مادر و فرزند تاثیر می‌گذارد.

۲۲. خطرات فاصله‌ی کوتاه بین حاملگی چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد حاملگی مجدد ظرف شش ماه خطرات زیر را به دنبال دارد:

  • زایمان زودرس
  • تمام جفت یا بخشی از آن قبل از زایمان از دیواره‌ی داخلی رحم جدا می‌شود (پارگی جفت)
  • وزن پایین نوزاد
  • اختلالات مادرزادی
  • اسکیزوفرنی
  • کم خونی مادر

به‌علاوه، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد اگر فاصله‌ی بین حاملگی کوتاه باشد، خطر اوتیسم در فرزند دوم افزایش می‌یابد. این خطر زمانی به بیشترین میزان خود می‌رسد که فاصله‌ی بین هر حاملگی کمتر از 12 ماه باشد.

فاصله‌ی نزدیک بین حاملگی باعث می‌شود مادر زمان لازم برای پشت سر گذاشتن حاملگی اول و ورود به حاملگی دوم را نداشته باشد. مثلا، حاملگی و شیردهی ذخیره‌ی مواد مغذی، به‌ویژه فولات، را به صفر می‌رساند. اگر قبل از جبران کردن این ذخایر حامله شوید، روی سلامت شما یا سلامت جنین تاثیر می‌گذارد. التهاب مجرای تناسلی که حین حاملگی رخ می‌دهد و قبل از حاملگی بعدی کاملا خوب نشده است هم در این بین سهیم است.

۲۳. اگر فاصله‌ی بین دو حاملگی بسیار زیاد باشد، خطری وجود دارد؟

بعضی تحقیقات نشان می‌دهد فاصله‌ی طولانی بین حاملگی نیز مادر و جنین را در معرض خطر، مثلا افزایش خطر پره اکلامپسی در زنانی که حتی سابقه‌ی این بیماری را ندارند، قرار می د‌‌هد.

دلیل بروز مشکل در اثر فاصله‌ی زیاد بین دو حاملگی مشخص نیست. احتمالا حاملگی ظرفیت رحم برای رشد و حمایت از جنین را بالا می‌برد اما به‌مرور زمان این تغییرات مفید بیولوژیکی از بین می رود.

۲۴. بهترین فاصله بین دو حاملگی چقدر است؟

بنابر تحقیقات، صبر کردن به مدت 18 تا 24 ماه اما کمتر از پنج سال قبل از تلاش مجدد برای بارداری به کاهش خطر بروز عوارض حاملگی و سایر مشکلات کمک می‌کند. زنان بالای 35 سال باید به‌منظور رفع مشکلات مربوط به ناباروری قبل از حاملگی بعدی 12 ماه صبر کنند.

این خطرات و توصیه‌ها شامل حال زوج‌هایی که سابقه‌ی سقط دارند نمی‌شود. اگر سالم هستید و احساس آمادگی می‌کنید، لازم نیست بعد از سقط جنین صبر کنید.

انتخاب زمان حاملگی مجدد یک تصمیم شخصی است. شما و شریکتان هنگام برنامه‌ریزی حاملگی بعدی باید در کنار خطرات و مزایای بهداشتی به عوامل مختلف توجه کنید. تا زمانی که برای حاملگی مجدد تصمیم می‌گیرید، از یک روش مطمئن برای پیشگیری استفاده کنید.

۲۵. باید چه اطلاعات دیگری درمورد فاصله‌ی بین دو حاملگی کسب کنم؟

برای حاملگی مجدد هیچ زمان بی‌عیب و نقصی وجود ندارد. حتی با برنامه‌ریزی دقیق هم، همیشه نمی‌توان زمان بارداری را کنترل کرد. با این حال، صحبت درمورد روش‌های قابل اطمینان پیشگیری قبل از آمادگی برای حاملگی و درک خطرات احتمالی مربوط به زمان بارداری می‌تواند در گرفتن تصمیم آگاهانه درمورد زمان گسترش خانواده به شما کمک کند.

۲۶. آیا پرواز در دوران حاملگی بی‌خطر است؟

در مجموع، اگر حاملگی سالم دارید، پرواز قبل از 36 هفتگی امن تلقی می شود. با این حال، اگر حامله هستید، قبل از پرواز با متخصص خود مشورت کنید.

اگر دارای حاملگی سالم هستید، قبل از پرواز با متخصص خود مشورت کنید.
اگر دارای حاملگی سالم هستید، قبل از پرواز با متخصص خود مشورت کنید.

اگر دچار مشکلی هستید که ممکن است با پرواز بدتر شود یا به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد، متخصص سفر هوایی را منع می‌کند. مدت زمان پرواز هم باید در نظر گرفته شود. متخصص و بسیاری از خطوط هوایی مانع از پرواز زنان بعد از هفته‌ی 36 بارداری می‌شوند.

اگر متخصص سفر هوایی را تایید کند و برنامه‌ی شما قابل تغییر باشد، بهترین زمان برای پرواز طی سه ماه دوم بارداری است. در این زمان خطر وضعیت‌های اضطراری شایع در بارداری در کمترین حالت ممکن قرار دارد.

درصورت پرواز:

  • سیاست های فرودگاه را بررسی کنید: ممکن است راهنمای مخصوص زنان باردار بسته به مدت زمان سفر متغیر باشد.
  • کمربند ایمنی را ببندید: حین سفر، کمربند ایمنی را زیر شکم ببندید.
  • در گردش باشید: هر از گاهی در راهرو راه بروید. اگر حتما باید سر جای خود بنشینید، هرچند وقت یکبار زانوهایتان را دراز کنید. همچنین از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. استفاده از گن میتواند موثر واقع شود.
  • مایعات زیاد بنوشید: رطوبت پایین کابینه می‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن شود.
  • قبل از پرواز از غذاها و نوشیدنی‌ها نفخ‌آور بپرهیزید: باد معده با افزایش ارتفاع بیشتر می شود که می تواند احساس ناخوشایندی در فرد ایجاد کند. ازجمله می‌توان به بروکلی و نوشیدنی‌های گازدار اشاره کرد.
  • برای عواقب غیر مترقبه برنامه‌ریزی کنید: در نظر داشته باشید در صورت لزوم چگونه باید حین سفر از مراقبت‌های مخصوص حاملگی برخوردار شوید.

قرار گرفتن در معرض اشعه حین پرواز در ارتفاع بالا برای اکثر کسانی که در دوران حاملگی سوار هواپیما می‌شوند مشکل ایجاد نمی‌کند. با این حال، خلبان، خدمه و سایر افرادی که مرتب پرواز می‌کنند تا حدی در معرض اشعه قرار می‌گیرند که در دوران بارداری مسئله‌ساز خواهد بود. اگر مجبورید در دوران بارداری مرتب پرواز کنید، این مسئله را با متخصص در میان بگذارید. او می‌تواند مجموع زمانی را که در این دوران صرف پرواز می‌کند محدود کند.

۲۷. آیا مصرف کلاریتین و سایر داروهای ضد حساسیت در دوران بارداری بی‌خطر است؟

گاهی مصرف داروهای ضد حساسیت در دوران بارداری توصیه می‌شود اما قبل از مصرف داروی ضد حساسیت، روش‌های زیر برای کاهش علائم را در نظر بگیرید:

  • اجتناب از عواملی که باعث تحریک حساسیت می‌شود: میزان قرار گرفتن در معرض هر چیزی را که علائم حساسیت را برمی‌انگیزاند محدود کنید.
  • اسپری بینی سالین: این اسپری که بدون نسخه قابل خریداری است به تسکین علائم کمک می‌کند. به مقدار نیاز از اسپری استفاده کنید.
  • شستشوی بینی: یک بار در روز یا به دفعات مورد نیاز، قوری را با محلول آب و نمک پر کنید. سپس سرتان را روی سینک کج کنید و لوله‌ی قوری را در سوراخ بینی بگذارید. همچنان که از طریق دهان نفس می‌کشید، محلول را بریزید تا به انتهای سوراخ بینی برسد. همین کار را برای طرف دیگر تکرار کنید. لازم است آب را استریل کنید (قبلا بجوشانید و بگذارید خنک شود یا از فیلتری استفاده کنید که برای پاکسازی جاندارهای بیماری‌زا طراحی شده است).
  • فعالیت فیزیکی: ورزش به کاهش التهاب بینی کمک می‌کند.
  • نوار بینی: نوارهای چسبنده به باز نگه داشتن لوله‌های بینی کمک می‌کند.
  • بالا بردن سر تخت: اگر سر تخت را 30 تا 45 درجه بالا ببرید، علائم تسکین می‌یابد.

اگر به فکر استفاده از داروهای ضد حساسیت هستید، درمورد مزایا و خطرات استفاده از آن با متخصص مشورت کنید. ممکن است او برای کنترل علائم خفیف حساسیت آنتی‌هیستامین مانند لوراتادین (کلاریتین، الاورت) یا ستیریزین (زیرتک) تجویز کند.

پزشک برای علائم متوسط تا شدید، علاوه بر آنتی‌هیستامین، اسپری کرتیکواستروئید با پایینترین دوز را تجویز می‌کند. ازجمله می توان به اسپری بینی بودزونید (راینوکورت)، اسپری بینی فلوتیکازون (فلوناز) یا اسپری بینی مومتاسون (نازونکس) اشاره کرد.

۲۸. چه چیزی باعث ورم قوزک در دوران بارداری می‌شود و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

عوامل مختلفی در ورم پا و قوزک در دوران بارداری نقش دارند. مثلا، بدن در دوران حاملگی مایعات بیشتری در خود نگه می‌دارد. به‌علاوه، رحم در حال رشد به رگ‌ها فشار می‌آورد که برگشت خون به قلب را مختل می‌سازد. تغییرات هورمونی هم بی‌تاثیر نیست.

عوامل مختلفی در ورم پا و قوزک در دوران بارداری نقش دارند. مثلا، بدن در دوران حاملگی مایعات بیشتری در خود نگه می‌دارد.
عوامل مختلفی در ورم پا و قوزک در دوران بارداری نقش دارند. مثلا، بدن در دوران حاملگی مایعات بیشتری در خود نگه می‌دارد.

ورم پا و قوزک در دوران بارداری امری شایع است و معمولا بعد از زایمان برطرف می‌شود. در این میان، انجام روش‌های زیر مفید واقع می‌شود:

  • سر پا نمانید: مدت طولانی سر پا نایستید. در صورت امکان، بنشینید و پاها را بالا ببرید و گاهی قوزک پا را بچرخانید و پاها را به آرامی ماساژ دهید تا عضلات ساق پا منبسط شود. از آن بهتر، دراز بکشید و پاها را بالا ببرید.
  • به سمت چپ بخوابید: در این حالت فشار از روی رگی که خون را از نیمه‌ی پایین بدن به قلب برمی‌گرداند (بزرگ سیاهرگ زیرین) گرفته می‌شود. اگر زیر پاهای خود بالشت بگذارید تا کمی بالا بیاید نیز موثر است.
  • گن بپوشید: ممکن است متخصص از شما بخواهد در طول روز ساپورت بپوشید.
  • هر روز فعالیت فیزیکی داشته باشید: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا در استخر می‌تواند موثر واقع شود.
  • در استخر بایستید یا راه بروید: اگرچه تحقیقات کمی در زمینه‌ی استفاده از فشار آب برای ورم پا و قوزک انجام شده است، به نظر می رسد ایستادن و راه رفتن در استخر به فشرده شدن بافت های پا کمک می کند و به‌صورت موقتی باعث تسکین ورم در دوران بارداری می شود.
  • لباس آزاد بپوشید: لباس‌های تنگ مانع از گردش خون می‌شوند. از جوراب یا ساپورتی که کش آن دور قوزک یا ساق پا را می‌گیرید بپرهیزید.

بعضی تحقیقات نشان می دهد ماساژ پا و انعکاس درمانی (شامل اعمال فشار روی قسمت هایی از پا، دست و گوش) به کاهش التهاب پا و قوزک در دوران حاملگی کمک می کند. به علاوه، ورم به این معنی نیست که باید میزان نوشیدنی های خود را کم کنید. موسسه ی پزشکی پیشنهاد می کند زنان باردار در طول روز 10 فنجان (2.4 لیتر) آب بنوشند.

با اینکه ورم خفیف پاو قوزک در دوران بارداری طبیعی است، ورم ناگهانی و دردناک (به خصوص در یک پا) می تواند نشانه ی تشکیل لخته خون باشد (ترومبوز سیاهرگی عمقی). افزایش ناگهانی التهاب نیز به این معنی است که فشار خونتان بیش از حد طبیعی است. هر دو مورد به معاینه و درمان مناسب نیاز دارند.

۲۹. آیا مصرف آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری بی‌خطر است؟

تجویز آنتی‌بیوتیک در دوران حاملگی امری شایع است. با این حال، انتخاب نوع خاص آنتی بیوتیک باید به دقت انجام شود. مصرف بعضی آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است درحالیکه دسته‌ی دیگر خیر. ایمنی به عوامل مختلف، ازجمله نوع آنتی‌بیوتیک، مقطعی از حاملگی که طی آن آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، میزان مصرف، اثرات جانبی آن روی بارداری و مدت زمان مصرف انتی‌بیوتیک، بستگی دارد.

در ادامه به بعضی از انواع آنتی‌بیوتیک که مصرف آن در دوران بارداری بلامانع است اشاره می‌کنیم:

  • پنیسیلین، شامل آموکسیسیلین، آمپلیسین
  • سفالوزپورین، شامل سفاکلور، سفالکسین
  • اریترومایسین
  • کلیندامایسین

گفته می‌شود مصرف بعضی از دیگر انواع آنتی‌بیوتیک در دوران بارداری خطرناک است. مثلا، تتراسایکلین باعث رنگ‌پریدگی دندان کودک در حال رشد می‌شود. استفاده از تتراسایکلین بعد از پانزدهمین هفته‌ی بارداری توصیه نمی‌شود.

اگر استفاده از آنتی‌بیوتیک بهترین روش برای درمان مشکل است، متخصص بی‌خطرترین آنتی‌بیوتیک را با بی خطرترین دوز ممکن تجویز می‌کند. اگر بابت مصرف انتی‌بیوتیک حین بارداری نگران هستید یا سوالی در این زمینه دارید، با متخصص صحبت کنید.

۳۰. چرا درمان افسردگی در دوران بارداری مهم است؟

اگر دچار افسردگی باشید، ممکن است به‌دنبال مراقبت‌های حاملگی نروید یا غذای سالم مورد نیاز برای خود و فرزندتان را نخورید. تجربه‌ی افسردگی عمده در دوران بارداری خطر زایمان زودرس، وزن پایین نوزاد، کاهش رشد جنین و سایر مشکلات برای نوزاد را به دنبال دارد. افسردگی بی‌ثبات حین حاملگی نیز خطر افسردگی پس از زایمان و اختلال در ایجاد صمیمیت با نوزاد را بالا می‌برد.

افسردگی بی‌ثبات حین حاملگی نیز خطر افسردگی پس از زایمان و اختلال در ایجاد صمیمیت با نوزاد را بالا میبرد.
افسردگی بی‌ثبات حین حاملگی نیز خطر افسردگی پس از زایمان و اختلال در ایجاد صمیمیت با نوزاد را بالا میبرد.

۳۱. آیا مصرف داروی ضد افسردگی در دوران حاملگی بلامانع است؟

بله. تصمیم برای استفاده از داروی ضد افسردگی در کنار مشاوره براساس ایجاد تعادل میان مزایا و خطرات گرفته می‌شود. معمولا بزرگترین نگرانی به خطر نارسایی مادرزادی در اثر قرار گرفتن در معرض داروی ضد افسردگی مربوط می‌شود. در مجموع، خطر نارسایی مادرزادی و سایر مشکلات در نوزادانی که مادرانشان حین بارداری داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند بسیار پایین است. با این حال، بعضی از این داروها خطر بروز مشکل در جنین را افزایش می‌دهد. صحبت با متخصص درمورد علائم و گزینه‌های انتخاب دارو به شما کمک می‌کند تصمیم آگاهانه بگیرید.

اگر در دوران حاملگی داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنید، متخصص سعی می‌کند میزان قرار گرفتن جنین در معرض دارو را کاهش دهد. می‌توان با تجویز یک دارو با کمترین دوز موثر ممکن، به‌خصوص طی سه ماه اول، این کار را انجام داد.

برخلاف باور عموم، مصرف داروی افسردگی حین بارداری منجر به نارسایی نمی‌شود.
برخلاف باور عموم، مصرف داروی افسردگی حین بارداری منجر به نارسایی نمی‌شود.

یادتان باشد روان‌درمانی یکی از روش‌های موثر برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط است.

۳۲. مصرف کدام یک از داروهای ضد افسردگی در دوران حاملگی بلامانع است؟

درمجموع، می‌توان از داروهای ضد افسردگی زیر حین حاملگی استفاده کرد:

  • بعضی داروهای مهارکننده‌ی بازجذب سروتونین (SSRI): معمولا استفاده از SSRI، ازجمله سیتالوپرام (سلکسا) و سرترالین (زلفت)، در دوران بارداری پیشنهاد می‌شود. از جمله عوارض احتمالی آن می‌توان به تغییر وزن مادر و زایمان زودرس اشاره کرد. اکثر تحقیقات نشان می‌دهد بین داروهای مهارکننده‌ی بازجذب سروتونین و نارسایی مادرزادی ارتباط وجود ندارد اما پاروکستین (پاکسیل) تاحدی خطر نارسایی قلب نوزاد را بالا می‌برد و معمولا استفاده از آن حین بارداری توصیه نمی‌شود. 
  • داروهای بازدارنده‌ی بازجذب سروتونین و نوراپینفرین: این داروها، ازجمله دولوکستین (سیمبالتا) و ولنافاکسین (Effexor XR)، در دوران بارداری قابل استفاده است.
  • بوپروپیون (ولبوترین): اگرچه معمولا مصرف بوپروپیون اولین گزینه برای درمان افسردگی در دوران حاملگی نیست، می‌توان درمورد زنانی که نسبت به دیگر داروها واکنش نشان نداده‌اند از آن استفاده کرد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف بوپروپیون طی حاملگی با خطر سقط یا نارسایی قلبی همراه است.
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای: این دسته از داروها شامل نورتریپتیلین (پاملور) و دسیپرامین (نورپرامین) می‌شود. اگرچه معمولا مصرف اینگونه داروها اولین یا دومین گزینه‌ی درمان نیست، می‌توان درمورد زنانی که نسبت به دیگر داروها واکنش نشان نداده‌اند از آن استفاده کرد. نوعی داروی ضد افسردگی سه حلقه‌ای به نام کلومیپرامین (انافرانیل) خطر نارسایی مادرزادی مانند نارسایی قلبی را بالا می‌برد.

۳۳. آیا خطر دیگری نیز متوجه نوزاد است؟

اگر طی سه ماه پایانی حاملگی از داروی ضد افسردگی استفاده کنید، نوزاد به‌صورت موقتی (تا یک ماه بعد از تولد) دچار علائم و نشانه‌های وقفه، مانند اضطراب، بدخلقی، تغذیه‌ی نامناسب و پریشانی تنفسی، می‌شود. با این حال، مدرکی دال بر تاثیر قطع مصرف یا پایین آوردن دوز دارو نزدیک به پایان حاملگی روی کاهش این علائم در نوزادان وجود ندارد. به‌علاوه، ممکن است خطر عود افسردگی پس از زایمان بالا رود.

هنوز ارتباط میان مصرف داروی ضد افسردگی در دوران بارداری و خطر اوتیسم در نوزادان مشخص نیست. اما اکثر تحقیقات نشان می‌دهد این خطر بسیار اندک است و سایر تحقیقات این خطر را رد می‌کند. البته به تحقیقات بیشتر نیاز داریم.

همچنین در یک تحقیق جدید میان مصرف داروی ضد افسردگی (به‌خصوص ولنافاکسین و آمیتریپتیلین) حین بارداری و افزایش خطر دیابت حاملگی ارتباط وجود داشت. البته به تحقیقات بیشتر نیاز داریم.

احتمالا مصرف داروی ضد افسردگی هین بارداری منجر به دیابت حاملگی شود، هرچند به اثبات نرسیده. بهتر است قبل مصرف هر داروی ضد افسردگی با پزشک مشورت تخصصی داشته باشید.
احتمالا مصرف داروی ضد افسردگی هین بارداری منجر به دیابت حاملگی شود، هرچند به اثبات نرسیده. بهتر است قبل مصرف هر داروی ضد افسردگی با پزشک مشورت تخصصی داشته باشید.

۳۴. آیا مصرف آسپرین در دوران بارداری بلامانع است؟

درمجموع، مصرف آسپرین در این دوران توصیه نمی‌شود مگر اینکه دچار نوعی بیماری خاص باشید.

گاهی برای زنانی که سابقه‌ی چندبار سقط جنین دارند و دچار اختلال انعقاد خون و پره اکلامپسی هستند، دوز پایین آسپرین (روزانه 60 تا 100 میلیگرم) تجویز می‌شود.

با این حال، مصرف دوز بالاتر آسپرین بسته به مرحله‌ی حاملگی خطرات مختلفی به دنبال دارد. طی سه ماه اول، دوز بالای آسپرین خطر سقط و نارسایی مادرزادی را بالا می‌برد. مصرف دوز بالای آسپرین طی سه ماه پایانی خطر بسته شدن زودهنگام سیاهرگ قلب نوزاد را افزایش می‌دهد. مصرف دوز بالای آسپرین در دوران حاملگی به‌مدت طولانی نیز خطر خونریزی در مغز نوزاد نارس را به دنبال دارد.

اگر مجبور هستید طی سه ماه پایانی حاملگی از آسپرین استفاده کنید، متخصص وضعیت شما و جنین را تحت نظارت دقیق قرار می‌دهد.

مصرف آسپیرین حین بارداری به کل توصیه نمی‌شود. مگر تحت نظر دقیق پزشک باشید.
مصرف آسپیرین حین بارداری به کل توصیه نمی‌شود. مگر تحت نظر دقیق پزشک باشید.

دوز پایین آسپرین که بدون نسخه قابل خریداری است، 81 میلیگرم است (درگذشته به آن آسپرین بچه گفته می‌شد). اگر لازم است در دوران بارداری از مسکن استفاده کنید، درمورد گزینه‌های پیش رو با متخصص مشورت کنید. او می تواند به جای آسپرین مصرف استامینوفن (تایلنول و غیره) را پیشنهاد دهد.

۳۵. علت حاملگی پوچ چیست؟ چه علائمی دارد؟

حاملگی پوچ زمانی اتفاق می‌افتد که جنینی که هرگز رشد نکرده یا رشد آن متوقف شده است دوباره جذب و کیسه آب خالی شود. اغلب دلیل بروز این اتفاق مشخص نیست اما ممکن است به‌دلیل ناهنجاری کروموزومی در تخمک بارور شده رخ دهد.

معمولا این وضعیت اوایل حاملگی (گاهی حتی قبل از اینکه متوجه حاملگی شوید) رخ می‌دهد اما ممکن است به دلیل مثبت بودن تست یا پریود نشدن از حامله بودن خود مطلع شده باشید. مثبت بودن تست حاملگی به این دلیل است که تا زمانی که رشد جنین متوقف شود، هورمون بارداری به نام گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) ترشح شده است. 

ممکن است علائم اولیه‌ی حاملگی، مانند حساس شدن پستان‌ها، حالت تهوع و استفراغ، را تجربه کنید. اما وقتی رشد جنین متوقف می‌شود و سطح هورمون کاهش می‌یابد، علائم حاملگی فروکش می‌کند. در این زمان ممکن است دچار احساس گرفتگی خفیف در شکم و لکه‌بینی و خونریزی اندک شوید اما کیسه آب شما در سونوگرافی خالی است.

بارداری پوچ در انتها به سقط منجر می‌شود. سقط می‌تواند طبیعی و خود به خود یا به دست خود فرد باشد.
بارداری پوچ در انتها به سقط منجر می‌شود. سقط می‌تواند طبیعی و خود به خود یا به دست خود فرد باشد.

حاملگی پوچ در نهایت منجر به سقط می‌شود. بعضی از زنان صبر می‌کنند تا سقط به صورت طبیعی اتفاق بیفتد درحالیکه دسته‌ی دیگر برای تحریک سقط دارو مصرف می‌کنند. در بعضی از موارد، برای جدا کردن بافت جفت از کورتاژ استفاده می‌شود. 

اکثر زنانی که تجربه‌ی حاملگی پوچ داشته‌اند بعدا حاملگی موفق دارند. اگر چند بار سابقه‌ی سقط داشته‌اید، به‌منظور تشخیص هرگونه بیماری زمینه‌ای با پزشک مشورت کنید.

۳۶. اگر دوباره حامله شده باشم، تداوم شیردهی بی‌خطر است؟

درمجموع، ادامه دادن به شیردهی در حین حاملگی، تا زمانی که رژیم غذایی سالم داشته باشید و مایعات زیاد بنوشید، بی‌خطر است اما شیردهی می‌تواند انقباضات خفیف رحم را تحریک کند. اگرچه این انقباضات در یک حاملگی سالم جای نگرانی ندارد، اگر سابقه‌ی سقط یا زایمان زودرس دارید، پزشک پیشنهاد می‌کند شیردهی را متوقف کنید.

با داشتن رژیم غذایی خوب حین بارداری و مصرف مایعات سالم زیاد، خیالتان از بابت شیردهی هنگام حاملگی راحت باشد.
با داشتن رژیم غذایی خوب حین بارداری و مصرف مایعات سالم زیاد، خیالتان از بابت شیردهی هنگام حاملگی راحت باشد.

اگر به فکر شیردهی هنگام بارداری هستید، برای تغییراتی که نوزاد شیرخوار تجربه خواهد کرد آماده باشید. اگرچه مواد مغذی موجود در شیر مادر همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند، محتوای شیر تغییر می‌کند که ممکن است روی مزه‌ی آن تاثیر بگذارد. به‌علاوه، هرچه حاملگی جلوتر برود، میزان تولید شیر کمتر می‌شود. این عوامل باعث می‌شود کودک شیرخوار قبل از به دنیا آمدن نوزاد خودش را از شیر بگیرد.

احساس راحتی شما نیز مسئله‌ی مهمی است. حساسیت نوک پستان و درد پستان در دوران بارداری امری طبیعی است. این احساس حین شیردهی تشدید می‌شود. خستگی مربوط به بارداری نیز شما را با چالش روبه‌رو می‌کند.

۳۷. اهمیت دهانه‌ی رحم چیست؟

به اندازه‌ی انتهای زیرین رحم، طول دهانه‌ی رحم می‌گویند. ممکن است طی بارداری اندازه‌ی دهانه‌ی رحم خیلی زود کوتاه شود و خطر درد و زایمان زودرس بالا رود. اگر درد زایمان بین هفته‌ی 20 تا هفته‌ی 36 و شش روز حاملگی شروع شود، درد زایمان زودرس خواهد بود. هرچه زایمان زودتر باشد، سلامت نوزاد بیشتر به خطر می‌افتد.

قبل از بارداری، دهانه‌ی رحم (قسمت تحتانی رحم که به واژن متصل می‌شود) بسته، دراز و محکم است. دهانه‌ی رحم هنگام حاملگی به مرور نرم می‌شود. هرچه بدن بیشتر برای درد زایمان آماده می‌شود، طول دهانه‌ی رحم بیشتر می‌شود و درنهایت باز می‌شود تا آماده‌ی زایمان شوید. اگر دهانه‌ی رحم قبل از هفته‌ی 37 باز شود، زایمان زودرس خواهید داشت.

اگر دچار علائم و نشانه‌های زایمان زودرس (مانند انقباضات منظم یا متناوب، کمردرد خفیف، تغییر در نوع ترشحات واژن یا فشار لگن) باشید، پزشک از طریق سونوگرافی طول رحم را اندازه می‌گیرد. همچنین می‌تواند با معاینه‌ی لگن تشخیص دهد دهانه‌ی رحم شروع به باز شدن کرده است یا خیر.

اگر سونوگرافی نشان دهد طول رحم کمتر از 29 میلی‌متر اما بیشتر از 25 میلی‌متر است، پزشک پیشنهاد می‌کند مرتب تحت سونوگرافی قرار بگیرید تا طول رحم تحت نظارت باشد. اگر طول رحم قبل از هفته‌ی 24 کمتر از 25 میلی‌متر باشد و یک قلو باردار باشید، پزشک به کمک بخیه یا نوار مصنوعی دهانه‌ی رحم را محکم می‌کند (سرکلاژ یا دوختن دهانه‌ی رحم).

اگر قبلا سابقه‌ی زایمان زودرس دارید، متخصص مزایای تزریق پروژسترون را به شما توضیح می‌دهد تا خطر زایمان زودرس دوباره کاهش یابد. یادتان باشد تحقیق پیرامون تزریق پروژسترون ادامه دارد.

اگر بابت اندازه‌ی دهانه‌ی رحم حین بارداری نگران هستید، با متخصص صحبت کنید. او می‌تواند به سوالات شما پاسخ دهد و در شناخت روش‌های داشتن حاملگی سالم به شما کمک کند.

۳۸. منظور از زائونمایی پدر چیست؟ آیا مردان واقعا می‌توانند با علائم حاملگی هم‌ذات‌پنداری کنند؟  

به وضعیتی که مرد سالم (درحالیکه شریک او باردار است) دچار علائم مربوط به حاملگی می‌شود، زائونمایی پدر گفته می‌شود. با اینکه بنابر بعضی تحقیقات این وضعیت طبیعی و رایج است، ولی به عنوان نوعی بیماری یا بیماری روانی شناخته نمی‌شود. ما به تحقیقات بیشتر نیاز داریم تا بدانیم زائونمایی پدر یک وضعیت جسمانی است که دلیل روانی دارد یا خیر.

علائم مربوط به این وضعیت متغیر است و معمولا فقط طی سه ماه اول و آخر حاملگی رخ می‌دهد.

  • علائم فیزیکی: این علائم شامل حالت تهوع، سوزش معده، درد شکم، نفخ، تغییر در اشتها، مشکلات تنفسی، دندان‌درد، گرفتگی پا، کمردرد و مشکل در ادرار یا آلت تناسلی است.
  • علائم روانشناختی: ازجمله این علائم می‌توان به تغییر در الگوی خواب، اضطراب، افسردگی، کاهش میل جنسی و بی‌قراری اشاره کرد.

زائونمایی پدر چه واقعی باشد چه نباشد، آنچه از آن مطمئن هستیم این است که تجربه‌ی پدر و مادر شدن هیجان‌انگیز، عاطفی و تنش‌زا است. اگر شریکتان باردار است، اقدامات لازم برای کنترل استرس و آمادگی برای والد شدن را انجام دهید. در کلاس‌های مربوط به حاملگی شرکت کنید. از خانواده و دوستان کمک بگیرید و با آن ها مشورت کنید. با شریکتان حرف بزنید. شناخت چالش‌های پیش رو و برنامه‌ریزی برای آن ها باعث می‌شود راحت‌تر وارد مرحله‌ی پدر بودن شوید.

۳۹. افسردگی حین بارداری چقدر شایع است؟

حاملگی می‌تواند زمان لذت و استرس باشد. بنابر تحقیقات، حدود 7% از زنان باردار دچار افسردگی حین حاملگی می‌شوند. این آمار در کشورهای توسعه‌نیافته و درحال توسعه بالاتر است.

افسردگی، نوعی اختلال روحی که باعث احساس ناراحتی مداوم و از دست دادن انگیزه می‌شود، شایع‌ترین اختلال روحی در میان جمعیت است. این وضعیت در زنان دوبرابر بیشتر از مردان رخ می‌دهد و اولین علائم ظهور آن طی سال‌های باروری زن به اوج خود می‌رسد.

۴۰. چرا افسردگی در طول حاملگی اغلب تشخیص داده نمی‌شود؟

بعضی از علائم افسردگی (مانند تغییر در خواب، میزان انرژی، اشتها و میل جنسی) شبیه به علائم حاملگی است. درنتیجه، ممکن است شما و متخصص این علائم را به جای افسردگی به حاملگی نسبت دهید.

همچنین زنان به دلیل بدنام بودن افسردگی از صحبت درمورد تغییرات روحی خود در دوران بارداری با متخصص سر باز می‌زنند. به‌علاوه، در این زمان بیشتر روی سلامت جسمی زن تمرکز می‌شود، نه سلامت روحی.

۴۱. عوامل پرخطر برای افسردگی در دوران حاملگی کدام است؟

ازجمله عوامل پرخطر افسردگی در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضطراب
  • تنش های زندگی
  • سابقه ی افسردگی
  • عدم حمایت اجتماعی
  • حاملگی ناخواسته
  • خشونت شریک

۴۲. علائم و نشانه‌های افسردگی در دوران بارداری چیست؟

علائم و نشانه‌های افسردگی در دوران بارداری شبیه به همان علائم افسردگی در جمعیت عادی است اما سرنخ‌های زیر به شناخت افسردگی در این دوران کمک می‌کند:

  • اضطراب بیش از حد برای نوزاد
  • عزت نفس پایین، مانند احساس ناکافی بودن برای مادر شدن
  • فرد نمی‌تواند از فعالیت‌هایی که زمانی از آن ها لذت می‌برده است شاد شود
  • به احساس اطمینان خاطر واکنش نشان نمی‌دهد
  • عدم رسیدگی و مراقبت از خود
  • مصرف سیگار، نوشیدن الکل یا استفاده از داروهای غیر مجاز
  • عدم اضافه وزن مناسب به دلیل رژیم غذایی ناکافی
  • فکر به خودکشی

بعضی تحقیقات نشان می‌دهد دوره‌های افسردگی بیشتر طی سه ماه اول و سوم حاملگی رخ می‌دهد.

۴۳. چرا درمان افسردگی در دوران حاملگی مهم است؟

اگر افسردگی درمان نشود، ممکن است مراقبت‌های لازم در دوران بارداری را انجام ندهید، غذای سالم مورد نیاز جنین را نخورید یا انرژی لازم برای مراقبت از خود را نداشته باشید. همچنین بیشتر در معرض خطر افسردگی پس از زایمان و مشکل در ایجاد پیوند و ارتباط با نوزاد قرار می‌گیرید.

گزینه‌های درمان بسته به شدت افسردگی شامل روان‌درمانی یا مصرف داروهای ضد افسردگی در کنار روان‌درمانی می‌شود.

۴۴. چه روش‌هایی برای معاینه و نظارت بر افسردگی در دوران حاملگی پیشنهاد می‌شود؟

کالج مامایان و متخصصان زایمان آمریکا به پزشکان توصیه می‌کند حداقل یک بار در طول حاملگی با استفاده از ابزارهای استاندارد افسردگی و اضطراب را تحت نظارت و معاینه قرار دهند. پزشک بدین منظور طبق پرسشنامه‌ی استاندارد سوالاتی پیرامون روحیه و اضطراب از شما می‌پرسد. به پاسخ‌های شما امتیاز داده می‌شود و از مجموع امتیازات برای تشخیص افسردگی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است متخصص از شما بپرسد آیا طی ماه گذشته احساس افسردگی یا درماندگی داشته‌اید یا میل و انگیزه‌ی شما برای انجام فعالیت کمتر شده یا خیر.

شواهد اندکی مبنی بر تاثیر نظارت برای تشخیص و درمان افسردگی در دوران بارداری به روی بهبود نتایج وجود دارد. شاید به این دلیل که دسترسی به منابع و درمان درست بعد از تشخیص افسردگی متغیر است اما معاینه‌ی افسردگی در دوران بارداری باعث می‌شود فرد نسبت به خطر افسردگی و اضطراب آگاه شود.

اگر فکر می‌کنید ممکن است در این دوران دچار افسردگی شده باشید، منتظر معاینه نمانید. درمورد احساس خود با متخصص صحبت کنید و به کمک او اقدامات لازم را انجام دهید.

۴۵. آیا استرس زیاد باعث سقط زودهنگام می‌شود؟

اگرچه استرس بیش از اندازه برای سلامت عمومی مضر است، مدرکی دال بر سقط جنین به دلیل استرس وجود ندارد.

حدود 10 تا 20 درصد از آمار حاملگی‌های به‌ثبت رسیده منجر به سقط جنین می‌شود. اما احتمالا رقم واقعی بالاتر است زیرا در اکثر موارد سقط جنین پیش از آنکه فرد بداند باردار است رخ می‌دهد. در اغلب موارد، سقط زودهنگام ناشی از ناهنجاری کروموزومی است که در رشد عادی جنین اختلال ایجاد می‌کند.

اغلب، راهی برای پیشگیری از سقط جنین وجود ندارد. با این حال، کنترل بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون و پرهیز از رفتارهای پرخطر مانند مصرف سیگار و مواد مخدر می‌تواند خطر سقط را کاهش دهد.

اگر دچار استرس زیاد هستید، درمورد روش‌های کنترل آن با متخصص صحبت کنید.

۴۶. سال‌هاست که به صورت منظم ورزش می‌کنم. حالا که باردار هستم، باید حین ورزش ضربان قلبم را پایین بیاورم؟

اگر قبل از حاملگی به‌صورت منظم ورزش می‌کردید، نیاز نیست هنگام ورزش در دوران بارداری روی ضربان قلب تمرکز کنید.

سال‌ها پیش، بعضی از متخصصان توصیه می‌کردند ضربان قلب زن باردار نباید در هر دقیقه بیشتر از 140 بار بتپد. اما امروزه معمولا برای ضربان قلب محدودیت لحاظ نمی‌شود. دپارتمان خدمات انسانی و بهداشت به زنان سالم پیشنهاد می‌کند بدون هیچگونه محدودیت برای ضربان قلب هفته‌ای 150 دقیقه (ترجیحا طی چند روز در هفته) ایروبیک متعادل انجام دهند. همچنین توصیه می‌کند زنانی که قبلا فعالیت جدی ایروبیک انجام می‌دادند یا بسیار فعال هستند، با این شرط که سالم بمانند و درمورد تنظیم هرگونه فعالیت با متخصص خود صحبت کنند به فعالیت خود ادامه دهند.

با این حال، باز هم باید هنگام ورزش در دوران بارداری برخی ملاحظات لازم را انجام داد. قبل از انجام هرگونه فعالیت ورزشی در این دوران با متخصص صحبت کنید. به‌خصوص اگر وضعیت‌های پزشکی زیر در شما تشخیص داده شده، باید مواظب باشید:

  • سابقه ی درد زایمان زودهنگام
  • دهانه رحم ناقص 
  • جفت سر راهی (وضعیتی که جفت جنین دهانه‌ی رحم را می‌پوشاند) در سه ماه سوم
  • بیماری قلبی
  • فشار خون
  • دیابت نوع یک که به خوبی تحت درمان نباشد

به خودتان فشار نیاورید. درمجموع، باید وضعیتتان طوری باشد که هنگام ورزش بتوانید صحبت کنید. اگر نمی‌توانید هنگام ورزش به‌صورت عادی حرف بزنید، احتمالا زیادی به خود فشار آورده‌اید.

هنگام ورزش آب بنوشید، از انجام ورزش‌هایی که لازم است برای اجرای آن مدت طولانی به پشت دراز بکشید بپرهیزید و اگر دچار علائم غیر عادی مانند خونریزی واژن، درد قفسه‌ی سینه یا انقباضات دردناک شدید، از ورزش دست بکشید. اگر حین ورزش دچار هرگونه علامت شدید که نگرانتان کرده است با متخصص تماس بگیرید.

۴۷. من باردارم و اخیرا از جایی افتادم. آیا باید نگران باشم؟

بستگی دارد. زمین خوردن در دوران بارداری ازجمله علل شایع آسیب جزئی است و در بعضی از موارد برای مادر و جنین ضرر دارد.

بدن طوری طراحی شده که حین بارداری از جنین درحال رشد محافظت کند. دیواره‌های رحم عضلات ضخیم و قدرتمندی هستند که به امن نگه داشتن جنین کمک می‌کنند. مایع آمنیوتیک نیز مانند محافظ و ضربه‌گیر عمل می‌کند. طی هفته‌های اول حاملگی، رحم پشت لگن قرار دارد. معمولا زمین خوردن جزئی طی این زمان جای نگرانی ندارد.

با این حال، زمین خوردن در اواخر سه ماه دوم و اوایل سه ماه سوم، به‌خصوص اگر به شکم آسیب مستقیم وارد شود، می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. ممکن است انقباض، پاره شدن کیسه آب، جدا شدن جفت از دیوار داخلی رحم (پارگی جفت) یا ورود سلول‌های خونی جنین به جریان خون مادر (خون‌ریزی فتومترنال) را تجربه کنید. 

اگر در سه ماه اول زمین خوردن جزئی را تجربه کردید، با متخصص تماس بگیرید، درمورد حالت افتادن و علائمی که دارید با او صحبت کنید. اگر نزدیک به اواخر سه ماه دوم یا هر زمان در سه ماه آخر زمین خوردید، فورا به متخصص مراجعه کنید. به‌علاوه، در شرایط زیر باید تحت مراقبت اضطراری قرار بگیرید:

  • دچار خونریزی واژن شده‌اید
  • احساس شکم‌درد دارید
  • دچار انقباض رحم شده‌اید
  • حرکت جنین را احساس نمی‌کنید

متخصص می‌تواند با انجام آزمایش از سالم بودن وضعیت اطمینان حاصل کند.

۴۸. آیا مصرف داروهای ضد ویروس آنفلونزا در دوران بارداری بی‌خطر است؟

اگر باردار هستید یا طی دو هفته‌ی گذشته زایمان کردید و فکر می‌کنید آنفلونزا دارید، فورا با متخصص تماس بگیرید. توصیه می‌شود هرچه زودتر از داروهای ضد ویروس نظیر اسلتامیویر (تامیفلو)، زانامیویر (رلنزا) یا پرامیویر (راپیواب) استفاده کنید. این نوع از داروها، که با نسخه قابل خریداری است، زمانی بیشترین میزان تاثیر را دارد که ظرف 48 ساعت بعد از مشاهده‌ی اولین علائم مصرف شود. البته اگر بعد از گذشت چهار یا پنج روز از شروع علائم نیز از این داروها استفاده کنید موثر واقع می‌شوند.

 به‌علاوه، اگر باردار هستید و با کسی که آنفلونزا دارد تماس مستقیم داشتید، با پزشک تماس بگیرید. ممکن است برایتان داروی ضد ویروس تجویز شود تا خطر ابتلا به آنفلونزا کاهش یابد.

احتمال اینکه ابتلا به آنفلونزا در زن باردار نسبت به زنی که حامله نیست شدیدتر باشد بیشتر است. مصرف داروهای ضد ویروس به پیشگیری از بروز مشکلات جدی در اثر آنفلونزا، مانند ذات‌الریه، کمک می‌کند. اگرچه احتیاط در استفاده از هرگونه دارو طی بارداری بسیار مهم است، تحقیقات نشان می‌دهد مزایای مصرف داروهای ضد ویروس در دوران حاملگی برای درمان آنفلونزا بسیار بیشتر از خطرات آن است. ممکن است پزشک قرص اسلتامیویر را تجویز کند زیرا در حال حاضر تحقیقات حاکی از بی‌خطر بودن آن است.

تزریق واکسن آنفلونزا در دوران حاملگی بهترین روش برای محافظت از خود و جنین دربرابر آنفلونزا است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری پیشنهاد می‌کند هر کسی که طی فصل آنفلونزا (معمولا از نوامبر تا ژانویه) باردار است واکسن آنفلونزا تزریق کند مگر اینکه قبلا به واکسن آنفلونزا واکنش شدید نشان داده باشد.

برای دریافت واکسن، درخواست آمپول کنید، نه واکسن اسپری بینی. آمپول آنفلونزا از ویروس غیر فعال آنفلونزا ساخته شده بنابراین استفاده از آن طی حاملگی برای مادر و جنین خطری ندارد. واکسن اسپری بینی از ویروس زنده تهیه شده و استفاده از آن هنگام بارداری توصیه نمی‌شود.

۴۹. برای درمان سردرد هنگام بارداری چه کار کنم؟ ترجیح می‌دهم دارو مصرف نکنم.

شما می‌توانید برای پیشگیری یا تسکین سردردهای خفیف در دوران حاملگی از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • از عواملی که سردرد را تحریک می‌کند دوری کنید: اگر بعضی از غذاها و عطرها در گذشته باعث تحریک سردرد در شما شده است، از آن‌ها دوری کنید. نوشتن زمان‌هایی که دچار سردرد می‌شوید به تشخیص این عوامل کمک می‌کند.
  • فعالیت فیزیکی را به روتین روزانه اضافه کنید: پیاده‌روی روزانه یا سایر ورزش‌های ملایم ایروبیک را امتحان کنید.
  • کنترل استرس: روش‌های سالم برای کنار آمدن با عوامل استرس‌زا را پیدا کنید.
  • تمرین روش‌های ریلکسیشن: تنفس عمیق، یوگا، ماساژ و تصویرسازی را امتحان کنید.
  • تغذیه‌ی منظم: برنامه‌ریزی منظم وعده‌های غذایی و داشتن رژیم سالم به پیشگیری از سردرد کمک می‌کند. همچنین مایعات زیاد بنوشید.
  • داشتن برنامه‌ی خواب منظم: کمبود خواب در بروز سردرد هنگام حاملگی موثر است.
  • بیوفیدبک: شما در این روش ذهنی-جسمی یاد می‌گیرید بعضی از عملکردهای بدن (مانند انقباض عضلات، ضربان قلب و فشار خون) را کنترل کنید تا از سردرد جلوگیری یا از شدت آن کاسته شود. اگر مایلید برای درمان سردرد در دوران حاملگی از بیوفیدبک استفاده کنید، از متخصص خود بخواهید شما را به تراپیست بیوفیدبک ارجاع دهد.

اکثر زنان باردار می‌توانند برای درمان سردردهایی که هر چند وقت یک بار رخ می‌دهد استامینوفن (تایلنول و غیره) مصرف کنند. ممکن است متخصص شما داروهای دیگر را نیز تجویز کند. قبل از مصرف هرگونه دارو، شامل روش‌های گیاهی، با متخصص مشورت کنید.

سردرد طی حاملگی امری شایع است اما اگر دچار سردرد شدید هستید، با متخصص تماس بگیرید. سردرد علل مختلف دارد. مانند بعضی از مشکلات مربوط به فشار خون بالا.

۵۰. حاملگی چه تاثیری روی قلب می‌گذارد؟

حاملگی روی قلب و سیستم گردش خون فشار وارد می‌کند. در این دوران، حجم خون 30 تا 50 درصد افزایش می‌یابد تا جنین در حال رشد تغذیه شود، قلب در هر دقیقه خون بیشتری پمپاژ می‌کند و ضربان قلب بالا می‌رود.

درد زایمان و زایمان نیز کار قلب را بیشتر می‌کند. هنگام درد، به‌خصوص وقتی زور می‌زنید، در جریان خون و فشار تغییرات ناگهانی رخ می‌دهد. بعد از زایمان چند هفته طول می‌کشد تا قلب به وضعیت قبل از حاملگی برگردد.

۵۱. خطرات این وضعیت چیست؟

خطرات به ماهیت و شدت وضعیت قلب بستگی دارد. مثلا:

  • اختلال در ریتم قلب: ناهنجاری‌های جزئی در ریتم قلب در دوران حاملگی طبیعی است و معمولا جای نگرانی ندارد. اگر برای آریتمی به درمان نیاز دارید، احتمالا درست مانند زمانی که حامله نبودید برایتان دارو تجویز می‌شود.
  • اختلال در دریچه ی قلب: داشتن دریچه‌ی قلب مصنوعی یا جراحت و بدشکلی قلب یا دریچه‌ها خطر بروز مشکل در دوران بارداری را افزایش می‌دهد. اگر دریچه‌های قلبتان به‌درستی کار نمی‌کند، ممکن است نتوانید افزایش جریان خون در دوران حاملگی را تحمل کنید. به‌علاوه، داشتن دریچه‌ی مصنوعی یا ناهنجار خطر عفونت مرگبار در دیواره‌ی قلب (اندوکاردیت) و دریچه‌ها را بالا می‌برد. همچنین دریچه‌های مصنوعی قلب در دوران حاملگی به دلیل نیاز به مصرف منظم رقیق‌‌کننده‌ خون، مادر را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند و احتمال تشکیل لخته خون (ترومبوز) در دریچه‌ی قلب افزایش می‌یابد. مصرف داروهای رقیق‌کننده‌ی خون جنین را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.
  • نارسایی احتقانی قلب: با افزایش حجم خون، نارسایی احتقانی قلب تشدید می‌شود.
  • نارسایی مادرزادی قلب: اگر از بدو تولد دچار نارسایی قلبی باشید، خطر بروز نوعی نارسایی قلبی در نوزاد نیز افزایش می‌یابد. همچنین در معرض خطر بروز مشکلات قلبی در دوران حاملگی و زایمان زودرس قرار می‌گیرید.

۵۲. آیا مشکلات ناشی از بعضی بیماری‌های قلبی بیشتر از بقیه است؟

بعضی از بیماری‌های قلبی، به‌خصوص باریک شدن دریچه‌ی میترال یا آئورت، برای مادر و جنین خطر مرگ به همراه دارد. بسته به شرایط، لازم است قبل از تصمیم به حامله شدن بعضی از مشکلات قلبی را با روش‌های عمده (مانند جراحی) درمان کنید.

توصیه می‌شود زنانی که دچار بیماری نادر قلبی به نام سندرم Eisenmenger یا فشار خون بالا هستند که روی رگ‌های ریه و سمت راست قلب تاثیر می‌گذارد (فشار خون ریوی) حامله نشوند.

۵۳. مصرف دارو چطور؟

مصرف دارو در دوران بارداری می‌تواند روی جنین تاثیر بگذارد. با این حال، در اغلب موارد مزایای مصرف آن بیشتر از خطرات است. اگر برای کنترل بیماری قلبی به دارو نیاز دارید، متخصص بی‌خطرترین دارو را با مناسب‌ترین دوز تجویز می‌کند.

دارو را طبق تجویز مصرف کنید. سر خود مصرف آن را قطع نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید.

۵۴. چگونه برای حاملگی آماده شوم؟

قبل از اقدام برای حاملگی، وقت ملاقات با متخصص قلب و متخصص زایمان را برنامه‌ریزی کنید. احتمالا به متخصص زایمانی ارجاع داده می‌شوید که در زمینه‌ی حاملگی‌های پرخطر تخصص دارد (متخصص زنان و زایمان). همچنین بهتر است با سایر اعضای تیم پزشکی، مانند پزشک خانواده، هماهنگ کنید.

تیم پزشکی میزان کنترل بیماری قلبی را ارزیابی می‌کند و تغییراتی را که لازم است قبل از حامله شدن در روش درمان لحاظ کنید در نظر می‌گیرد.

نباید از بعضی از داروهایی که برای درمان بیماری قلبی مصرف می‌شود در دوران بارداری استفاده کرد. متخصص بسته به شرایط دوز دارو را تنظیم یا داروی دیگری تجویز می‌کند و خطرات را برایتان توضیح می‌دهد.

۵۵. حین ویزیت باید انتظار چه چیزی را داشته باشم؟

در دوران حاملگی مرتبا به متخصص مراجعه می‌کنید. احتمالا در هر ویزیت وزن و فشار خون اندازه گرفته می‌شود و ممکن است به آزمایش منظم خون و ادرار احتیاج داشته باشید.

تعداد دفعات مراجعه به متخصص قلب در این دوران به شدت بیماری قلبی بستگی دارد. متخصص می‌تواند با استفاده از بعضی ابزار عملکرد قلب را بسنجد. مانند:

  • اکوکاردیوگرافی: این روش نوعی سونوگرافی است که با استفاده از امواج صدا تصاویری از قلب و ساختار درون قلب به دست می‌دهد.
  • نوار قلب: این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ضبط می‌کند.

۵۶. چطور از سلامت جنین مطمئن شوم؟

متخصص در طول دوران حاملگی رشد جنین را تحت نظر دارد. میتوان با استفاده از سونوگرافی منظم رشد جنین را دنبال کرد و از طریق سونوگرافی پیشرفته متوجه ناهنجاری قلبی نوزاد شد. ممکن است نوزاد بعد از زایمان نیز به معاینه و درمان نیاز داشته باشد.

۵۷. چگونه از بروز مشکل جلوگیری کنم؟

مراقبت از خود بهترین روش برای مراقبت از جنین است. مثلا:

  • در جلسات ویزیت حاضر شوید: در دوران حاملگی به طور منظم تحت نظر پزشک باشید.
  • طبق تجویز پزشک از دارو استفاده کنید: متخصص بی‌خطرترین دارو را با مناسب‌ترین دوز ممکن تجویز می‌کند.
  • استراحت کافی داشته باشید: در صورت امکان، خواب روز را فراموش نکنید و از انجام فعالیت‌های فیزیکی طاقت‌فرسا بپرهیزید.
  • حواستان به افزایش وزن باشد: افزایش وزن مناسب به رشد و تکامل بهتر جنین کمک می‌کند. افزایش بیش از اندازه‌ وزن باعث می‌شود فشار بیشتری به قلب وارد شود.
  • اضطراب را کنترل کنید: درمورد وضعیت خود سوال کنید. یاد بگیرید هنگام درد زایمان و زایمان باید انتظار چه مواردی را داشته باشید. اگر بدانید قرار است چه اتفاقی بیفتد، بیشتر احساس آرامش خاطر می‌کنید.
  • عوامل غیر مجاز را بشناسید: از مصرف سیگار، الکل، کافئین و مواد مخدر بپرهیزید.

۵۸. چه علائم و نشانه‌هایی را باید به اطلاع متخصص برسانم؟

اگر علامت یا نشانه‌ای دارید که نگرانتان کرده است، با متخصص تماس بگیرید. بخصوص:

  • مشکل در تنفس
  • تنگی نفس هنگام فعالیت یا استراحت
  • تپش قلب، ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • درد قفسه ی سینه
  • خون بالا آوردن یا سرفه کردن هنگام شب

۵۹. وضعیت زایمان به چه صورت خواهد بود؟

ممکن است متخصص پیشنهاد دهد نوزاد را در یک مرکز پزشکی به دنیا بیاورید که در زمینه‌های حاملگی‌های پرخطر تخصص دارد. اگر بابت قلب یا جریان خون نگران هستید یا هنگام درد زایمان نیاز دارید متخصص نزد شما باشد، درد زایمان القا می‌شود.

می‌توان با استفاده از تجهیزات ویژه وضعیت مادر حین درد را تحت نظر داشت. لازم است ضربان و ریتم قلب حین زایمان تحت کنترل باشد.

انقباضات مادر و ضربان قلب جنین مدام تحت نظر خواهد بود. ممکن است از شما خواسته شود به‌جای اینکه به پشت دراز بکشید، به پهلو بخوابید و یکی از زانوها را در قفسه‌ی سینه جمع کنید.

پزشک به‌منظور کاهش استرس ناشی از درد پیشنهاد می‌کند به واسطه‌ی کاتتر اپیدورال یا با تزریق دارو به ستون فقرات میزان درد کنترل شود. اگر قرار است زایمان طبیعی انجام دهید، متخصص با استفاده از پنس میزان فشار و زور را محدود می‌کند تا به زایمان کمک شود.

اگر در معرض خطر اندوکاردیت قرار داشته باشید، قبل و بعد از زایمان تحت درمان از طریق آنتی بیوتیک قرار می‌گیرید.

نیاز به سزارین به دلیل بیماری قلبی غیر عادی است. اگر دچار مشکلی شوید که سزارین را به دنبال داشته باشد، اقدامات لازم برای کنترل و نظارت بر عملکرد قلب حین زایمان انجام می‌شود. اگر در دوران حاملگی دچار نوعی بیماری قلبی شدید باشید، پزشک پیشنهاد می‌کند زمانی را برای القای درد زایمان برنامه‌ریزی کنید.

۶۰. آیا می‌توانم به فرزندم شیر دهم؟

به اکثر زنانی که دچار بیماری قلبی هستند، حتی کسانی که دارو مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود به نوزاد خود شیر دهند. زودتر از موعد درمورد تنظیم روش‌های درمان با متخصص مشورت کنید.

اگر دچار بیماری قلبی مادرزادی هستید که خطر اندوکاردیت را به‌شدت افزایش می‌دهد، پزشک خطر ماستیت به‌دلیل شیردهی را به شما گوشزد می‌کند. این عفونت نسبتا شایع می‌تواند در این وضعیت خطر جدی را متوجه شما سازد. در بعضی از شرایط توصیه می‌شود مادر شیر خود را بدوشد و به نوزاد بدهد.

۶۱. برای درمان بواسیر در دوران حاملگی چه کاری از من ساخته است؟

به عروق ملتهب در داخل و اطراف مقعد و پایین رکتوم بواسیر می‌گویند. شما می‌توانید به‌منظور تسکین علائم بواسیر در دوران بارداری موارد زیر را انجام دهید:

  • نشستن در آب گرم: وان را از آب گرم پر کنید و ناحیه‌ی دچار مشکل را در آب بخیسانید. در آب صابون یا شامپو نریزید.
  • به مدت طولانی ننشینید: نشستن به رگ‌های مقعد و رکتوم فشار وارد می‌کند. درصورت امکان، به پهلو دراز بکشید یا بایستید. اگر مجبورید بنشینید، هر چند وقت یک بار استراحت کنید یا روی بالشت مخصوص بواسیر، که به آن کوسن حلقوی هم گفته می‌شود، بنشینید.
  • از دارو استفاده کنید: شما می‌توانید در ناحیه‌ مقعد از پد گیاهی استفاده کنید یا از متخصص بخواهید کرم بواسیر یا شیاف تجویز کند که مصرف آن در دوران حاملگی خطری ندارد.

یادتان باشد یبوست در این دوران به بواسیر دامن می زند. شما می‌توانید برای تسکین یا پیشگیری از یبوست موارد زیر را رعایت کنید:

  • با خوردن میوه و سبزیجات، میزان کافی از فیبر را از رژیم غذایی دریافت کنید
  • از متخصص بخواهید نوعی مکمل فیبر برایتان تجویز کند که استفاده از آن در دوران حاملگی بی‌خطر باشد
  • از متخصص بخواهید نوعی داروی مسهل بی‌خطر تجویز کند تا در این دوران از آن استفاده کنید
  • مایعات زیاد بنوشید
  • فعالیت جسمانی را فراموش نکنید

اگر بواسیر بدتر شد، با متخصص صحبت کنید. ممکن است بعد از پایان حاملگی به انجام عمل جراحی احتیاج باشد.

۶۲. انواع فشار خون در دوران بارداری کدام است؟

گاهی فرد قبل از بارداری دچار فشار خون بالاست. در سایر موارد، زنان در دوران حاملگی دچار فشار خون بالا می‌شوند.

  • فشار خون حاملگی: زنان مبتلا به فشار خون حاملگی از هفته‌ی 20 حاملگی به بعد دچار فشار خون بالا می‌شوند. در این شرایط، پروتئین اضافه در ادرار وجود ندارد و از دیگر نشانه‌های بروز آسیب به اندام خبری نیست. بعضی از زنان درنهایت به پره اکلامپسی مبتلا می‌شوند.
  • فشار خون مزمن: اگر زن قبل از حاملگی یا قبل از هفته‌ بیستم حاملگی دچار فشار خون بالا باشد، یعنی فشار خون مزمن است. اما از آنجایی که فشار خون معمولا علامتی ندارد، تشخیص زمان شروع آن دشوار است.
  • فشار خون مزمن همراه با پره اکلامپسی: این وضعیت در زنانی رخ می‌دهد که قبل از حاملگی دچار فشار خون بالا بودند و طی دوران بارداری فشار خونشان تشدید می‌شود، میزان پروتئین در ادرار بالا می‌رود و سایر مشکلات مربوط به فشار خون را تجربه می‌کنند.
  • پره اکلامپسی: این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که فشار خون بعد از هفته‌ بیستم بارداری ظاهر شود و با نشانه‌های بروز آسیب در سایر اندام‌ها، مانند کلیه، کبد، خون یا مغز، همراه است. اگر پره اکلامپسی درمان نشود، برای مادر و جنین مشکلات جدی (و حتی مرگبار)، مانند صرع (اکلامپسی) به دنبال دارد.

در گذشته، تنها زمانی پره اکلامپسی تشخیص داده می‌شد که فشار خون زن باردار بالا بود و در ادرار او پروتئین وجود داشت. امروزه متخصصان می‌دانند که ممکن است فرد بدون وجود پروتئین در ادرار دچار پره اکلامپسی باشد.

۶۳. چرا فشار خون بالا در دوران حاملگی مشکل‌ساز است؟

بالا بودن فشار خون در دوران حاملگی خطرات متعددی به دنبال دارد. از جمله:

  • کاهش جریان خون به جفت: اگر خون کافی به جفت نرسد، اکسیژن و مواد غذایی کمتری به جنین خواهد رسید. این امر منجر به کند شدن روند رشد (محدود شدن رشد جنین داخل رحم)، وزن پایین نوزاد یا زایمان زودرس می‌شود. نارس بودن مشکلات تنفسی، افزایش خطر عفونت و سایر مشکلات را برای نوزاد به دنبال دارد.
  • پارگی جفت: پره اکلامپسی خطر این وضعیت را، که در آن بند ناف قبل از زایمان از دیواره‌ی رحم جدا می‌شود، بالا می برد. پارگی شدید باعث خونریزی زیاد می‌شود که برای مادر و جنین مرگبار است.
  • محدود شدن رشد جنین داخل رحم: فشار خون بالا منجر به کاهش یا تاخیر در رشد جنین می‌شود.
  • بروز آسیب به سایر اندام‌ها: اگر فشار خون تحت کنترل نباشد، به مغز، قلب، ریه، کلیه، کبد و سایر اندام‌های اصلی آسیب وارد می‌شود. این وضعیت در موارد حاد، مرگبار خواهد بود.
  • زایمان زودرس: اگر دچار فشار خون بالا باشید، گاهی به زایمان زودهنگام نیاز است تا از بروز مشکلات مرگبار جلوگیری شود.
  • ابتلا به بیماری قلب و عروق در آینده: پره اکلامپسی خطر بروز بیماری قلب و عروق در آینده را بالا می‌برد. اگر بیشتر از یک بار دچار پره اکلامپسی شده باشید یا به دلیل فشار خون بالا در دوران بارداری زایمان زودرس را تجربه کرده باشید، خطر بروز بیماری قلب و عروق در آینده بیشتر است.

۶۴. از کجا بدانم در دوران حاملگی دچار فشار خون بالا هستم؟

معاینه‌ فشار خون بخش مهمی از مراقبت‌های دوران حاملگی است. اگر دچار فشار خون مزمن هستید، متخصص برای اندازه‌گیری فشار خون دسته‌بندی‌های زیر را در نظر می‌گیرد:

  • فشار خون بالا: اگر فشار خون سیستولی بین 120 تا 129 میلی‌متر جیوه (mm Hg)  و فشار خون دیاستولی کمتر از 80 mm Hg باشد، یعنی فشار خون بالاست. معمولا فشار خون بالا به مرور زمان بدتر می‌شود مگراینکه اقدامات لازم برای کنترل فشار خون انجام شود.
  • فشار خون مرحله‌ی 1: اگر فشار خون سیستولی بین 130 تا 139 mm Hg یا فشار خون دیاستولی بین 80 تا 89 mm Hg باشد، دچار فشار خون مرحله‌ی 1 هستید.
  • فشار خون مرحله‌ی 2: اگر فشار خون سیستولی بین 140 mm Hg یا بیشتر و فشار دیاستولی 90 mm Hg یا بیشتر باشد، فشار خون مرحله‌ی 2 رخ داده که نوع شدیدتر فشار خون است.

بعد از هفته بیستم حاملگی، اگر فشار خون (بعد از دو یا چند بار معاینه به فاصله‌ی دست کم چهار ساعت بدون هیچگونه نارسایی دیگر) بیشتر از 140/90 mm HG باشد، یعنی دچار فشار خون حاملگی هستید.

۶۵. از کجا بدانم پره اکلامپسی دارم یا نه؟

از جمله علائم پره اکلامپسی، به غیر از فشار خون بالا، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود پروتئین در ادرار (پروتئینوری) یا نشانه های بیشتر مشکلات کلیوی
  • سردردهای شدید
  • تغییر در بینایی، شامل از دست دادن بینایی به‌صورت موقت، تار شدن دید یا حساسیت به نور
  • شکم‌درد، معمولا زیر دنده‌ها در سمت راست
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • کاهش میزان پلاکت در خون (ترومبوسیتوپنی)
  • نقص در عملکرد کبد
  • تنگی نفس در اثر تجمع مایعات در ریه

افزایش ناگهانی وزن و ورم (بخصوص در صورت و دست ها) نیز اغلب با پره اکلامپسی همراه است اما در بسیاری از حاملگی‌های عادی هم رخ می‌دهد بنابراین افزایش وزن و ورم در این دوران نشانه‌ی قابل اعتمادی برای تشخیص پره اکلامپسی نیست.

۶۶. آیا استفاده از داروهای فشار خون در دوران حاملگی بی‌خطر است؟

مصرف بعضی از داروهای فشار خون در این دوران بلامانع است اما معمولا از مصرف داروهای مهارکننده‌ی آنزیم تبدیل آنژیوتنسین، داروهای مسدودکننده‌ گیرنده‌ی آنژیوتنسین II و مهارکننده‌های رنین در دوران بارداری جلوگیری می‌شود.

البته درمان بسیار مهم است. فشار خون بالا شما را در معرض خطر حمله‌ قلبی، سکته و سایر مشکلات جدی قرار می‌دهد و می‌تواند برای جنین هم خطرناک باشد.

اگر برای درمان فشار خون بالا در دوران حاملگی به مصرف دارو نیاز دارید، متخصص بی‌خطرترین دارو را با مناسب‌ترین دوز تجویز می‌کند. درست مطابق تجویز پزشک از دارو استفاده کنید. سر خود مصرف آن را قطع نکنید یا دوزش را تغییر ندهید.

۶۷. چطور برای حامله شدن آماده شوم؟

اگر دچار فشار خون بالا هستید، قبل از اقدام برای حاملگی با متخصصی که قرار است در دوران بارداری شما را تحت نظر داشته باشد مشورت کنید. همچنین می‌توانید با دیگر اعضای تیم پزشکی خود، مانند پزشک خانواده یا متخصص قلب، نیز صحبت کنید. آن‌ها بررسی می‌کنند وضعیت شما تا چه میزان تحت کنترل است و تغییرات لازم در روش درمان حین دوران بارداری را در نظر می‌گیرند.

اگر اضافه وزن دارید، متخصص از شما می‌خواهد قبل از اقدام برای بارداری چند کیلو کم کنید.

۶۸. هنگام ویزیت پزشک انتظار چه مواردی را خواهم داشت؟

در این دوران، اغلب به متخصص مراجعه می‌کنید. در هر نوبت، وزن و فشار خون اندازه گرفته می‌شود و ممکن است مرتب به آزمایش خون و ادرار نیاز داشته باشید.

متخصص سلامت جنین را نیز به دقت تحت نظارت دارد. برای نظارت بر رشد و تکامل جنین مرتبا تحت سونوگرافی قرار می‌گیرید. می‌توان برای معاینه‌ میزان سلامت جنین ضربان قلب او را تحت نظارت داشت. متخصص توصیه می‌کند حرکات روزانه‌ جنین را نیز معاینه کنید.

۶۹. برای کاهش خطرات چه کاری از من ساخته است؟

مراقبت از خود بهترین روش برای مراقبت از جنین است. مثلا:

  • در جلسات ویزیت حاضر شوید: در طول مدت بارداری مرتب نزد متخصص مراجعه کنید.
  • طبق تجویز پزشک از داروهای فشار خون استفاده کنید: متخصص بی‌خطرترین دارو را با مناسب‌ترین دوز تجویز می‌کند.
  • فعال باشید: طبق توصیه‌های متخصص درمورد فعالیت‌های فیزیکی عمل کنید.
  • رژیم غذایی سالم: اگر به کمک نیاز دارید، با متخصص تغذیه مشورت کنید.
  • عوامل غیر مجاز را بشناسید: از مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر بپرهیزید. قبل از مصرف هرگونه دارو با متخصص مشورت کنید.

محققان همچنان درحال تحقیق پیرامون روش های جلوگیری از پره اکلامپسی هستند اما تا به امروز هیچ روش مشخصی تعیین نشده است. اگر در حاملگی قبلی دچار اختلال فشار خون بودید، پزشک توصیه می‌کند از اواخر سه ماه نخست بارداری مصرف روزانه دوز پایینی از آسپرین (81 میلیگرم) را شروع کنید.

۷۰. زایمان به چه صورت خواهد بود؟

ممکن است متخصص پیشنهاد کند قبل از موعد درد زایمان را القا کنید تا از بروز مشکل جلوگیری شود. زمان القای درد زایمان به میزان تحت کنترل بودن فشار خون، بروز آسیب جدی به اندام و بروز مشکل در نوزاد، مانند محدود شدن رشد جنین داخل رحم به دلیل فشار خون، بستگی دارد.

۷۱. آیا می‌توانم به فرزندم شیر دهم؟

به اکثر زنان مبتلا به فشار خون بالا، حتی کسانی که از دارو استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود به نوزاد خود شیر دهند. قبل از به دنیا آمدن نوزاد درمورد ایجاد تغییرات لازم در نحوه‌ی مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. گاهی یک داروی جایگزین تجویز می‌شود.

۷۲. عوامل پرخطر که باعث خطرناک شدن حاملگی می‌شود کدام است؟

گاهی حاملگی پرخطر در اثر نوعی بیماری رخ می‌دهد که قبل از حاملگی وجود داشته است. در سایر موارد، بروز بیماری در دوران حاملگی (چه در مادر و چه در جنین) باعث پرخطر شدن حاملگی می‌شود.

عوامل زیر باعث پرخطر شدن حاملگی می‌شود:

  • بالا بودن سن مادر: خطرات بارداری در زنان بالای 35 سال بیشتر است.
  • انتخاب سبک زندگی: مصرف سیگار، نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر حاملگی را به خطر می‌اندازد.
  • بیماری مادر: فشار خون بالا، چاقی مفرط، دیابت، صرع، بیماری تیروئید، اختلال قلب یا خون، آسم که تحت کنترل مناسب نباشد و عفونت خطرات حاملگی را بالا می‌برد.
  • مشکلات و عوارض حاملگی: بروز انواع مشکلات در این دوران می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. ازجمله می‌توان به محل غیرعادی جفت، محدود شدن رشد جنین و حساس‌سازی رسیوس (نوعی بیماری خطرناک که زمانی رخ می‌دهد که گروه خونی شما رسیوس منفی باشد و گروه خونی جنین رسیوس مثبت) اشاره کرد.
  • چند قلو بودن: خطر حاملگی در زنانی که دو یا چندقلو باردار هستند بیشتر است.
  • سابقه‌ی حاملگی: سابقه‌ی ابتلا به اختلالات فشار خون مربوط به حاملگی، مانند پره اکلامپسی، خطر بروز این مشکل در حاملگی بعدی را بالا می‌برد. اگر در حاملگی قبل زایمان زودرس داشتید یا چندبار سابقه‌ی زایمان زودرس دارید، خطر زایمان زودرس در حاملگی بعدی نیز افزایش می‌یابد. در مورد سابقه کامل زایمان خود با متخصص صحبت کنید.

۷۳. برای داشتن حاملگی سالم چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

چه از قبل بدانید که قرار است حاملگی پرخطر داشته باشید، چه صرفا بخواهید هرکاری می‌توانید انجام دهید تا از حاملگی پرخطر پیشگیری کنید، به اصول اولیه پایبند بمانید. مثلا:

  • قبل از اقدام برای حاملگی به متخصص مراجعه کنید: اگر قصد دارید حامله شوید، با متخصص مشورت کنید. ممکن است او به شما پیشنهاد دهد مصرف روزانه‌ی ویتامین و فولیک اسید را شروع کنید و قبل از حامله شدن به وزن سالم برسید. اگر دچار نوعی بیماری هستید، نحوه درمان باید طوری تنظیم شود که برای حاملگی آماده شوید. متخصص درمورد خطر ابتلای نوزاد به بیماری ژنتیکی نیز با شما صحبت می‌کند. 
  • در دوران بارداری مرتبا تحت نظارت و مراقبت باشید: در این صورت متخصص می‌تواند سلامت شما و جنین را تحت نظارت داشته باشد. ممکن است به متخصص زنان و زایمان، ژنتیک، اطفال یا غیره ارجاع داده شوید.
  • از مواد خطرناک دوری کنید: اگر سیگار میکشید، ترک کنید. مصرف الکل و مواد مخدر نیز ممنوع است. درمورد مصرف هرگونه دارو یا مکمل با پزشک مشورت کنید.

۷۴. آیا به انجام آزمایش های خاصی نیاز دارم؟

متخصص بسته به شرایط موارد زیر را پیشنهاد می‌کند:

  • سونوگرافی تخصصی یا متمرکز: در این روش (که نوعی تکنیک تصویربرداری با استفاده از امواج صوتی پربسامد برای عکسبرداری از جنین در رحم است) مشکلی که به آن مشکوک هستید (مثل رشد غیرعادی) هدف قرار داده می‌شود.
  • تست cfDNA: در این روش، دیانای مادر و جنین از نمونه خون مادر استخراج می‌شود و دیانای نوزاد برای بررسی احتمال برخی مشکلات کروموزومی غربالگری می‌شود.
  • تست ژنتیک تهاجمی: ممکن است متخصص آزمایش آمنیوسنتز یا نمونه‌گیری از پرزهای جفتی جنین (CVS) را پیشنهاد دهد. در آمنیوسنتز، از مایعی که در دوران بارداری اطراف جنین را احاطه کرده و از او محافظت می‌‌کند (مایع آمنیوتیک) نمونه گرفته می‌شود. این روش که معمولا بعد از گذشت 15 هفته از حاملگی انجام می‌شود، میتواند بعضی مشکلات ژنتیکی و ناهنجاری‌های جدی مغز یا نخاع (نقص لولههای عصبی) را مشخص کند. در CVS، یک نمونه سلول از جفت جدا می‌شود. این روش که معمولا بعد از گذشت 10 تا 12 هفته از حاملگی انجام می‌شود، بعضی بیماری‌های ژنتیکی را نشان می‌دهد.
  • سونوگرافی طول دهانه‌ی رحم: متخصص می‌تواند با استفاده از سونوگرافی طول دهانه‌ی رحم را اندازه بگیرد تا مشخص شود در معرض خطر زایمان زودرس هستید یا خیر.
  • تست آزمایشگاهی: متخصص برای تشخیص عفونت مجرای ادرار و معاینه‌ بیماری‌های عفونی مانند اچآیوی و سیفیلیس از شما نمونه ادرار می‌گیرد.
  • پروفایل بیوفیزیکی: از این سونوگرافی برای معاینه‌ی وضعیت سلامت جنین استفاده می‌شود. ممکن است این روش فقط شامل سونوگرافی برای ارزیابی سلامت جنین باشد یا، بسته به نتایج سونوگرافی، به معاینه‌ی ضربان قلب جنین (تست بدون استرس) نیز احتیاج باشد.

بعضی از آزمایش های تشخیصی در این دوران (مانند آمنیوسنتز و نمونه‌گیری از پرزهای جفتی جنین) تا حدی خطر سقط را به دنبال دارند. تصمیم برای انجام این آزمایش ها به شما و شریکتان بستگی دارد. درمورد خطرات و مزایای این روش‌ها با متخصص مشورت کنید.

۷۵. کسب چه اطلاعات دیگری درمورد حاملگی پرخطر لازم است؟

درمورد کنترل هرگونه مشکل پزشکی که در این دوران تجربه می‌کنید و تاثیر سلامتتان روی زایمان با متخصص صحبت کنید. در شرایط زیر با متخصص تماس بگیرید:

  • خونریزی واژن یا ترشحات آبکی از واژن
  • سردرد شدید
  • درد یا گرفتگی زیر شکم
  • کاهش فعالیت جنین
  • احساس درد یا سوزنش هنگام ادرار
  • تغییر در بینایی، مانند تار شدن دید
  • ورم ناگهانی یا شدید صورت، دست یا انگشتان
  • تب یا لرز
  • استفراغ یا حالت تهوع دائمی
  • سرگیجه
  • فکر به آسیب رساندن به خود یا بچه

حاملگی پرخطر بالا و پایین‌های زیادی دارد. همزمان که اقدامات لازم برای تقویت حاملگی سالم را انجام می‌دهید، سعی کنید مثبت فکر کنید.

۷۶. چه چیزی باعث کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در دوران حاملگی می‌شود؟

بدن برای تولید هموگلوبین (پروتئین موجود در گلبول قرمز که اکسیژن را به بافت‌ها می‌رساند) از آهن استفاده می‌کند. در دوران بارداری، نیاز بدن به آهن دوبرابر می‌شود تا خون بیشتری برای تامین اکسیژن جنین تولید کند. اگر ذخیره‌ی آهن بدن کافی نباشد یا در این دوران آهن کافی دریافت نکنید، دچار کم‌خونی ناشی از کمبود آهن می‌‌شوید.

۷۷. کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در دوران حاملگی چه تاثیری روی جنین دارد؟

کم‌خونی شدید در دوران حاملگی خطر زایمان زودرس، پایین بودن وزن نوزاد و افسردگی پس از زایمان را بالا می‌برد. همچنین بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد خطر مرگ نوزاد بلافاصله قبل یا بعد از زایمان افزایش پیدا می‌کند.

۷۸. چه عواملی باعث کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در دوران حاملگی می‌شود؟

در شرایط زیر خطر ابتلا به کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در دوران بارداری افزایش می‌یابد:

  • حامله شدن به فاصله‌ی کوتاه
  • چندقلو باردار بودن
  • صبح‌ها مدام بالا می آورید
  • آهن کافی دریافت نمی‌کنید
  • خونریزی قاعدگی قبل از حامله شدن در شما شدید بوده
  • قبل از حاملگی سابقه‌ی کم خونی دارید

۷۹. علائم کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در دوران حاملگی چیست؟

ازجمله علائم و نشانه های کم خونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی
  • ضعف
  • رنگ پریدگی یا زردی پوست
  • ضربان قلب نامنظم
  • سرگیجه
  • درد قفسه‌ی سینه
  • سرد شدن دست و پا
  • سردرد

اما یادتان باشد علائم کم‌خونی معمولا شبیه به علائم کلی حاملگی است. چه علامت داشته باشید یا نه، در دوران بارداری وضعیت کم‌خونی از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود. اگر بابت میزان خستگی یا هرگونه علامت دیگر نگران هستید، با متخصص مشورت کنید.

۸۰. چطور می‌توان از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در دوران حاملگی جلوگیری یا آن را درمان کرد؟

معمولا ویتامین‌های دوران بارداری حاوی آهن هستند. مصرف این ویتامین‌ها به پیشگیری و درمان کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در دوران حاملگی کمک می‌کند. در بعضی از موارد، متخصص یک مکمل آهن جداگانه تجویز می‌کند. در دوران بارداری، به مصرف روزانه 27 میلی‌گرم آهن احتیاج دارید.

تغذیه‌ی مناسب هم به پیشگیری از کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در این دوران کمک می‌کند. ازجمله منابع غذایی آهن می‌توان به گوشت قرمز، ماکیان و ماهی اشاره کرد. غلات صبحانه‌ غنی‌شده با آهن، آبمیوه، لوبیا و نخود نیز از دیگر گزینه‌های ممکن است.

آهن موجود در محصولات حیوانی مانند گوشت به راحتی جذب بدن می‌شود. شما می‌توانید برای جذب بهتر آهن موجود در منابع گیاهی، همراه آن غذا یا نوشیدنی سرشار از ویتامین ث (مثل آب پرتقال، آب گوجه یا توت فرنگی) مصرف کنید. اگر همراه با مکمل آهن آب پرتقال می نوشید، از نوشیدن آب پرتقال غنی‌شده با کلسیم دوری کنید. اگرچه کلسیم یکی از مواد مغذی ضروری در دوران حاملگی است، ولی کلسیم جذب آهن را پایین می‌آورد.

۸۱. کم‌خونی ناشی از کمبود آهن در دوران بارداری چگونه درمان می‌شود؟

اگر ویتامین بارداری حاوی آهن مصرف می‌کنید و کم‌خون هستید، متخصص آزمایش تجویز می‌کند تا سایر عوامل احتمالی مشخص گردد. در بعضی از موارد، ممکن است لازم باشد به پزشکی مراجعه کنید که در زمینه‌ی اختلالات خونی تخصص دارد (هماتولوژیست). اگر کمبود آهن علت کم‌خونی باشد، مکمل آهن تجویز می‌شود. اگر سابقه‌ جراحی معده یا روده ی کوچک دارید یا نمی‌توانید قرص آهن مصرف کنید، به تزریق آن احتیاج پیدا می‌کنید.

۸۲. تاثیرات مصرف ماریجوانا در دوران بارداری چیست؟

مصرف ماریجوانا در این دوران می‌تواند خطر کم‌وزن بودن نوزاد را بالا ببرد. همینطور تاحدی خطر مرده به دنیا آمدن نوزاد را افزایش می‌دهد. مصرف ماریجوانا در دوران بارداری به سلامت مادر هم آسیب می‌رساند. کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا زنان را از مصرف ماریجوانا در این دوران بر حذر می‌دارد.

کم‌وزنی نوزاد بعد از زایمان، از عواقب مصرف ماریجوانا حین بارداری است.
کم‌وزنی نوزاد بعد از زایمان، از عواقب مصرف ماریجوانا حین بارداری است.

ماریجوانا گیاهی حاوی تتراهیدروکانابینول دلتا 9 (THC) و سایر مواد شیمیایی است که روی بدن تاثیر می‌گذارد. زمانیکه ماریجوانا دود یا خورده شود، این مواد شیمیایی از جفت عبور می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف هفتگی ماریجوانا در این دوران خطر کم وزن بودن نوزاد- کمتر از 1/2 5 پوند (2500 گرم)- را بالا می‌برد. با اینکه تحقیقات نشان می‌دهد خطر مرده به دنیا آمدن نوزاد نیز با مصرف ماریجوانا کمی افزایش می‌یابد، تحقیقات منحصرا درمورد ماریجوانا نیست و نتایج از تاثیر مصرف تنباکو هم خبر می‌دهد بنابراین به تحقیقات بیشتر نیاز داریم.

همچنین مصرف ماریجوانا در دوران بارداری باعث حالت منگی می‌شود و شما را از حالت عادی تشخیص درست از غلط خارج می‌کند بنابراین در معرض خطر زمین خوردن یا آسیب‌های دیگر قرار می‌گیرید. دود کردن ماریجوانا به شش‌ها آسیب می‌زند و مشکل تنفسی ایجاد می‌کند.

اگر قصد حامله شدن دارید، قبل از اقدام برای حاملگی مصرف ماریجوانا را ترک کنید. اگر دچار اختلال مصرف مواد هستید، از متخصص مشورت بگیرید یا از او بخواهید شما را به کسی ارجاع دهد تا بتوانید ترک کنید.

۸۳. آیا حالت تهوع در دوران حاملگی نشانه‌ی خوبی است؟

حالت تهوع در این دوران، که تهوع حاملگی نیز نامیده می‌شود، می تواند نشانه‌ی خوبی باشد. تحقیقات نشان می‌دهد خطر سقط در زنانی که طی سه ماه اول دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند کمتر از زنانی است که این علامت را ندارند.

ارتباط بین این دو چیست؟ احتمال می رود حالت تهوع و استفراغ در این دوران نشان دهنده‌ی بالا رفتن هورمون‌هایی است که برای داشتن حاملگی سالم مورد نیاز است.

تحقیقات نشان می‌دهد حالت تهوع و استفراغ در این دوران می‌تواند ناشی از تاثیر هورمون گنادوتروپین جفت انسان (HCG) باشد. زنان باردار مدت کوتاهی بعد از چسبیدن تخمک بارور به دیواره‌ی رحم شروع به تولید هورمون HCG می‌کنند. میزان این هورمون در زنانی که دچار استفراغ شدید حاملگی هستند بالاتر است. به‌علاوه، میزان این هورمون در زنانی که چندقلو حامله هستند، و احتمال تجربه‌ی حالت تهوع حاملگی در آن‌ها بالاتر است، بیشتر است. استروژن، هورمون دیگری که در این دوران افزایش می‌یابد، نیز به افزایش شدت حالت تهوع و استفراغ مربوط می‌شود.

با این حال، بالا بودن میزان هورمون حاملگی همیشه با حالت تهوع و استفراغ در ارتباط نیست.

ممکن است حالت تهوع و استفراغ در این دوران نشانه‌ی رشد بافت جفت باشد.

اما یادتان باشد عدم تجربه‌ی حالت تهوع و استفراغ در این دوران جای نگرانی ندارد. بعضی از زنان با وجود داشتن حاملگی سالم هرگز حالت تهوع حاملگی را تجربه نمی‌کنند.

۸۴. مصرف مخدر چه خطری دارد؟

داروهای مسکن، که معمولا مخدر نامیده می‌شوند، از گیاه خشخاش به دست می‌آیند. با تجویز پزشک می‌توان به بعضی از این داروها دسترسی پیدا کرد.

اگرچه این داروها گزینه‌ مهمی برای کنترل درد هستند، مصرف مکرر آن‌ها می‌تواند منجر به اعتیاد، مقاوم شدن بدن دربرابر آن‌ها، خماری، عدم توانایی در کنترل مصرف و مصرف مداوم به‌رغم پیامدهای مضر (اختلال مصرف مخدر) شود. اعتیاد و اوردوز ازجمله خطرات جدی مصرف این مواد است.

قبل از مصرف مخدر برای تسکین درد، با پزشک درمورد خطرات، مزایا و هدف از درمان صحبت کنید. به‌علاوه، اگر حامله هستید به پزشک اطلاع دهید و درمورد اهداف برنامه‌ریزی خانوادگی با او صحبت کنید.

۸۵. مصرف مخدر در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

ممکن است مخدر از جفت بگذرد و وارد سیستم عصبی مرکزی جنین شود. اگرچه مصرف تفننی مخدر در این دوران معمولا برای جنین خطری ندارد، مصرف مخدر نزدیک به زمان زایمان باعث می‌شود نوزاد بعد از تولد دچار ناراحتی تنفسی (کند شدن عمل تنفس) شود.

درمقابل، اعتیاد به مخدر در دوران حاملگی مشکلات زیادی به دنبال دارد. از جمله:

  • مشکلات جفت، شامل پارگی و ناقص بودن جفت
  • پارگی زودهنگام پرده ی جنینی
  • درد زایمان زودرس و زایمان زودتر از موعد
  • محدود شدن رشد جنین
  • پره اکلامپسی
  • سقط یا مرگ جنین
  • خونریزی شدید پس از زایمان
  • التهاب پرده ی جنینی (عفونت درون آمنیوتیک)

با این حال، به‌سختی می توان تشخیص داد این عوارض به دلیل مصرف یا ترک مخدر رخ داده است. مصرف سایر مواد یا سلامت، وضعیت تغذیه و روانی مادر نیز در این زمینه نقش دارد.

اگر در دوران بارداری به مخدر اعتیاد پیدا کنید، جنین دچار سندرم ترک مواد به نام سندرم ترک نوزاد می شود. علائم و نشانه‌های این سندرم که معمولا مدت کوتاهی بعد از تولد ظاهر می‌شود و تا چند روز یا چند هفته طول می کشد عبارت است از:

  • لرزش
  • اضطراب
  • اسهال
  • رفلکس مکیدن نوزاد هماهنگ نیست که باعث تغذیه‌ ضعیف می‌شود
  • کج‌خلقی
  • گریه‌های شدید
  • کم‌خوابی

ممکن است لازم باشد نوزاد چند هفته در بیمارستان بستری شود.

۸۶. آیا اصلا مصرف مخدر در دوران بارداری بلامانع است؟

کالج متخصصان زنان و زایمان آمریکا اظهار می‌دارد حاملگی نباید به دلیل نگرانی بابت سوء مصرف مخدر یا سندرم ترک نوزاد، دلیلی برای عدم درمان درد شدید باشد.

اگر باردار هستید و درد مزمن دارید، پزشک پرهیز یا به حداقل رساندن مصرف مخدر را هدف قرار می‌دهد. احتمالا او به سراغ سایر گزینه‌های درمان مانند ورزش، فیزیوتراپی و رفتاردرمانی و داروهایی غیر از مخدر می رود. اگر در دوران بارداری برایتان مخدر تجویز شود، احتمالا از شما خواسته می‌شود در کمترین زمان ممکن از آن استفاده کنید.

اگر باردار هستید و اختلال مصرف مخدر دارید، پزشک داروی دیگری را جایگزین مخدر می‌کند. در این روش از داروی متادون در کنار مشاوره و رفتاردرمانی استفاده می‌شود. شواهد نشان داده این نوع تراپی به پیشگیری از علائم ترک مخدر، کاهش خطر مصرف مجدد و تقویت تعهد به انجام مراقبت‌های زمان بارداری کمک می‌کند.

۸۷. اختلال مصرف مخدر چه تاثیری روی مراقبت‌های بارداری می‌گذارد؟ 

اگر در دوران بارداری مخدر مصرف می‌کنید یا دچار اختلال مصرف مخدر هستید، پزشک بسته به وضعیت فردی شما موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • آزمایش بیماری‌های مقاربتی و سایر بیماری های عفونی شایع
  • معاینه‌ افسردگی و سایر مشکلات رفتاری
  • پیشنهاد سونوگرافی طی سه ماه اول برای تعیین زمان دقیق حاملگی
  • مشورت با متخصصان مختلف برای برآورده کردن نیازهای مادر و جنین
  • معاینه و صحبت پیرامون مصرف سایر مواد، مانند تنباکو
  • صحبت درمورد برنامه‌ی کنترل درد هنگام درد زایمان براساس نیاز و خواسته‌های فردی مادر
  • تشویق مادر به شیردهی، تا زمانیکه وضعیت مصرف داروهای جایگزین مخدر ثابت باشد، از مواد غیر مجاز استفاده نکند و برای مصرف داروی دیگر دچار منع استعمال نباشد
  • پزشک از مادر میخواهد بعد از زایمان به مصرف داروهای جایگزین مخدر ادامه دهد تا از عود اعتیاد جلوگیری شود
  • بعد از زایمان درمورد روش‌های پیشگیری از بارداری با شما صحبت می‌کند

اگر در دوران بارداری درد شدید دارید، درمورد بی‌خطرترین روش درمان با متخصص مشورت کنید. اگر باردار هستید و فکر می‌کنید ممکن است دچار اختلال مصرف مخدر شده باشید، فورا با متخصص صحبت کنید. او می‌تواند در دریافت درمان مورد نیاز برای شما و جنین کمک کند.

۸۸. به چه وضعیتی چاقی مفرط می‌گویند؟

اگر (bmi) شاخص توده‌ی بدن 30 یا بالاتر باشد، چاقی مفرط تشخیص داده می‌شود. شما می‌توانید برای تعیین BMI وزن خود به پوند را تقسیم بر قد به اینچ مربع کنید و در 703 ضرب کنید. یا وزن خود به کیلوگرم را تقسیم بر قد به متر مربع کنید.

وضعیت وزن

BMI

زیر وزن عادی

زیر 18.5

عادی

24.9-18.5

اضافه وزن

25.0-29.9

چاقی مفرط

30 و بالاتر

۸۹. آیا بالا بودن BMI روی توانایی من برای حامله شدن تاثیر می‌گذارد؟

بالا بودن BMI با مهار کردن تخمک‌گذاری عادی به توانایی باروری آسیب می‌رساند. حتی در زنانی که تخمک‌گذاری منظم دارند، هرچه BMI بالاتر باشد، فرایند حامله شدن بیشتر طول می‌کشد. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد با افزایش BMI، خطر موفقیت‌آمیز نبودن لقاح مصنوعی نیز بیشتر است.

حامگلی در زنانی که BMI بالا دارند دیرتر رخ می‌دهد.
حامگلی در زنانی که BMI بالا دارند دیرتر رخ می‌دهد.

۹۰. بالا بودن BMI چه تاثیری روی حاملگی دارد؟

بالا بودن BMI در دوران حاملگی خطر انواع مشکلات بارداری را بالا می برد. مانند:

  • خطر سقط، مرده به دنیا آمدن جنین و سقط مکرر
  • دیابت بارداری
  • مشکل بارداری که با فشار خون بالا و نشانه‌های بروز آسیب به سایر اندام های بدن، اغلب کبد و کلیه (پره اکلامپسی)، شناخته می‌شود
  • اختلال قلبی
  • اپنه خواب
  • نیاز به سزارین و خطر عوارض سزارین مانند عفونت جای زخم

۹۱. چاقی مفرط چه تاثیری روی جنین دارد؟

بالا بودن MBI در دوران حاملگی خطر انواع مشکلات در جنین را بالا می‌برد. از جمله:

  • نارسایی مادرزادی
  • وزن بیش از اندازه ی نوزاد 
  • اختلال در رشد
  • آسم کودکان
  • چاقی کودکان

با این حال، عوامل دیگر نیز در بروز این عوارض دخیل هستند.

۹۲. تا چه میزان اضافه وزن در دوران حاملگی طبیعی است؟

وزن و MBI بدن شما قبل از حاملگی برای تشخیص این نکته که هنگام بارداری چقدر باید به وزنتان اضافه شود اهمیت دارد. برای پیدا کردن بهترین برنامه و کنترل وزن در دوران بارداری با متخصص همکاری کنید.

شما می‌توانید با در نظر گرفتن توصیه‌های زیر در زمینه‌ی اضافه وزن و چاقی مفرط در دوران بارداری شروع کنید:

  • یک قلو: اگر BMI شما بالای 30 است و یک قلو باردار هستید، توصیه می‌شود بین 11 تا 20 پوند (تقریبا 5 تا 9 کیلوگرم) اضافه وزن پیدا کنید.
  • چندقلو: اگر BMI شما بالای 30 است و دو یا چندقلو باردار هستید، توصیه می‌شود بین 25 تا 42 پوند (تقریبا 11 تا 19 کیلوگرم) اضافه وزن پیدا کنید.

اگر شاخص توده‌ی بدن در زنی 40 یا بالاتر باشد، می‌تواند با افزایش وزن کمتر یا کاهش وزن در دوران حاملگی خطر سزارین یا وزن زیاد نوزاد را کم کند. با این حال، این روش خطر پایین بودن وزن نوزاد نسبت به سن حاملگی را نیز به دنبال دارد.

ممکن است متخصص به‌جای اینکه به شما پیشنهاد دهد وزنتان به اندازه‌ی معینی افزایش داشته باشد، شما را به تمرکز روی پرهیز از اضافه وزن بی رویه در دوران بارداری تشویق کند.

۹۳. آیا در دوران بارداری به مراقبت ویژه نیاز دارم؟

اگر شاخص توده‌ی بدن شما 30 یا بالاتر باشد، متخصص بر حاملگی نظارت دقیق خواهد داشت. ممکن است روش‌های زیر را پیشنهاد کند:

  • آزمایش زودهنگام برای دیابت بارداری: اغلب برای زنانی که در معرض خطر دیابت بارداری قرار دارند، بین هفته‌ی 24 و 28 حاملگی آزمایشی تحت عنوان تست چالش گلوکز تجویز می‌شود. اگر BMI 30 یا بالاتر باشد، متخصص از شما می‌خواهد در اولین ویزیت این آزمایش را انجام دهید. اگر نتیجه‌ی آزمایش عادی باشد، احتمالا همین آزمایش بین هفته‌ی 24 و 28 حاملگی تکرار می‌شود. اگر نتیجه غیرعادی باشد، به آزمایشات بیشتر نیاز دارید. متخصص از شما می‌خواهد وضعیت قند خون خود را تحت نظارت و کنترل داشته باشید.
اگر BMI شما بالا باشد بهتر است هنگام بارداری تحت مراقبت‌های ویژه باشید
اگر BMI شما بالا باشد بهتر است هنگام بارداری تحت مراقبت‌های ویژه باشید
  • تغییر در سونوگرافی جنین: سونوگرافی استاندارد جنین معمولا بین هفته 18 و 20 حاملگی انجام می‌شود تا آناتومی جنین مورد ارزیابی قرار بگیرد. اما امواج سونوگرافی به راحتی از بافت چربی شکم عبور نمی‌کند. درنتیجه از میزان تاثیر سونوگرافی کاسته می‌شود. درمورد انتخاب بهترین روش برای انجام سونوگرافی دقیق با پزشک مشورت کنید.
  • معاینه‌ی آپنه خواب انسدادی: این وضعیت نوعی اختلال جدی خواب است که باعث می‌شود وضعیت تنفس هنگام خواب چندبار به وقفه بیفتد و دوباره از سر گرفته شود. زنان مبتلا به آپنه خواب انسدادی هنگام بارداری بیشتر در معرض خطر پره اکلامپسی و سایر مشکلات قرار می گیرند. احتمالا طی اولین ویزیت برای این وضعیت تحت معاینه قرار می‌گیرید. اگر پزشک به آپنه خواب انسدادی مشکوک شود، شما را به متخصص خواب ارجاع می‌دهد تا تحت معاینه و درمان مناسب قرار بگیرید.

۹۴. برای تقویت حاملگی سالم چه اقداماتی از دست من برمی‌آید؟

شما میتوانید تاثیر بالا بودن BMI را محدود و از سلامت خود و جنین اطمینان حاصل کنید. مثلا:

  • قبل از حامله شدن به متخصص مراجعه کنید: اگر شاخص توده‌ی بدن شما 30 یا بیشتر است و قصد حامله شدن دارید، با متخصص صحبت کنید. او می‌تواند برایتان ویتامین بارداری تجویز کند و شما را به یک متخصص دیگر (مانند متخصص تغذیه) ارجاع دهد تا قبل از حاملگی به وزن سالم برسید.
  • در دوران بارداری مرتبا تحت نظر باشید: مراجعه به پزشک در این دوران به متخصص کمک می کند سلامت شما و جنین را تحت نظارت داشته باشد. درمورد هرگونه بیماری (مانند دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب) که به آن مبتلا هستید و روش‌های کنترل آن با پزشک صحبت کنید.
  • رژیم غذایی سالم: برای داشتن رژیم غذایی سالم و پرهیز از اضافه وزن بی رویه با پزشک یا متخصص تغذیه همکاری کنید. یادتان باشد در این دوران به فولیک اسید، پروتئین، کلسیم، آهن و سایر مواد مغذی ضروری بیشتر احتیاج پیدا می‌کنید.
  • فعالیت فیزیکی: درمورد روش های امن حفظ فعالیت فیزیکی در این دوران با پزشک مشورت کنید. مانند پیاده روی، شنا یا ایروبیک بی‌خطر.
  • پرهیز از مواد خطرناک: اگر سیگار می‌کشید، از متخصص بخواهید برای ترک به شما کمک کند. مصرف الکل و مواد مخدر نیز ممنوع است. قبل از شروع یا قطع مصرف هرگونه دارو یا مکمل با پزشک مشورت کنید.

بالا بودن BMI در دوران بارداری خطر بروز مشکل برای مادر و جنین را افزایش می‌دهد. همکاری با متخصص به شما کمک می‌کند خطرات را کنترل و حاملگی سالم را تقویت کنید.

۹۵. آیا مصرف مسهل برای درمان یبوست در دوران حاملگی بلامانع است؟

معمولا مصرف مسهل در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شود.

یبوست حاملگی، یعنی زمانی که روده کمتر از سه بار در هفته کار می‌کند، ناخوشایند است. داروهای مسهل مانند کولیس مدفوع را رقیق می‌کند به‌طوری که دفع آن آسان‌تر است. بعید است که این محصولات به جنین آسیب برساند زیرا حداقل مواد فعال آن جذب بدن می‌شود. با این حال، قبل از مصرف هرگونه دارو (شامل انواع مسهل‌ها) برای درمان یبوست حاملگی با پزشک مشورت کنید.

یادتان باشد اغلب می توان با ایجاد تغییر در سبک زندگی از یبوست حاملگی جلوگیری کرد. مانند:

  • مصرف زیاد مایعات: آب گزینه‌ی مناسبی است. آب آلو نیز می‌تواند کمک کند.
  • گنجاندن فعالیت ورزشی در روتین روزمره: فعالیت فیزیکی از بروز یبوست در این دوران جلوگیری می‌کند.
  • مصرف فیبر بیشتر در رژیم غذایی: غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات، لوبیا و غلات کامل را انتخاب کنید. می‌توانید با تجویز پزشک از مکمل فیبر مانند متاموکیل استفاده کنید.

اگر مکمل آهن می‌خورید، به متخصص درمورد یبوست اطلاع دهید. اگرچه آهن یکی از مواد مغذی مهم در دوران حاملگی است، مصرف زیاد آن باعث یبوست می‌شود. اگر از مکمل آهن استفاده می‌کنید، ممکن است به مصرف مسهل احتیاج پیدا کنید.

۹۶. چرا ویتامین‌های بارداری مهم هستند؟

در دوران بارداری، بیشتر از قبل به فولیک اسید احتیاج دارید. در ادامه به دلایل آن اشاره می‌کنیم:

  • فولیک اسید به پیشگیری از نقص لوله‌ی عصبی کمک می‌کند: به ناهنجاری جدی مغز و نخاع جنین نقص لوله‌ی عصبی می‌گویند. در بهترین حالت، سه ماه قبل از حاملگی شروع به مصرف فولیک اسید می‌کنید.
  • آهن به رشد جفت و جنین کمک می‌کند: آهن به بدن کمک می‌کند خون لازم برای تامین اکسیژن جنین را فراهم کند. همچنین به پیشگیری از کم‌خونی، وضعیتی که تعداد گلبول‌های خون سالم در آن پایین است، کمک می‌کند.
روزانه از منابع اسید فولیک در رژیم غذایی بارداری استفاده کنید
روزانه از منابع اسید فولیک در رژیم غذایی بارداری استفاده کنید

۹۷. کدام ویتامین بارداری از همه بهتر است؟

تقریبا در تمام داروخانه‌ها می‌توان ویتامین بارداری را بدون نیاز به نسخه تهیه نمود. ممکن است متخصص برند خاصی را پیشنهاد دهد یا تصمیم را به شما واگذار کند.

علاوه بر فولیک اسید و آهن، دنبال ویتامینی بگردید که حاوی کلسیم و ویتامین دی باشد. این دو به رشد دندان و استخوان‌های جنین کمک می‌کنند. همچنین بهتر است ویتامین حاملگی حاوی ویتامین ث، آ، ای، ب، روی و ید باشد.

به‌علاوه، ممکن است متخصص بسته به شرایط دوز بالاتری برای بعضی از مواد مغذی در نظر بگیرد. مثلا، اگر در حاملگی قبلی نوزاد دچار نقص لوله‌ی عصبی باشد، متخصص قبل و در دوران حاملگی بعدی مکمل جداگانه‌ای حاوی دوز بالای فولیک اسید (مثلا 4 میلیگرم (4000 میکروگرم))  تجویز می‌کند. 

اما در مجموع، از مصرف بیش از اندازه‌ ویتامین یا مولتی ویتامین با دوز بالاتر از نیاز روزمره بپرهیزید. مثلا، مصرف بیش از اندازه‌ ویتامین آ در این دوران سلامت جنین را به خطر می‌اندازد.

۹۸. آیا باید بابت سایر مواد مغذی نگران باشم؟

اسید چرب امگا-3، نوعی چربی که به طور طبیعی در بسیاری از انواع ماهی وجود دارد، به رشد مغز جنین کمک می‌کند. اگر ماهی یا سایر غذاهای سرشار از اسید چرب امگا-3 نمی‌خورید، متخصص در کنار ویتامین‌های بارداری مصرف مکمل اسید چرب امگا-3 را تجویز می‌کند.

۹۹. از چه زمان باید مصرف ویتامین‌های حاملگی را شروع کنم؟

در بهترین حالت، سه ماه قبل از حاملگی مصرف ویتامین را شروع می‌کنید. درواقع، بهتر است زنان در سنین باروری ویتامین حاملگی را مصرف کنند. لوله‌ی عصبی جنین، که تبدیل به مغز و نخاع می‌شود، طی ماه اول بارداری (شاید قبل از اینکه بدانید باردار هستید) رشد می‌کند. 

۱۰۰. آیا ویتامین‌‌های بارداری اثر جانبی دارند؟

گاهی آهن موجود در ویتامین بارداری باعث یبوست می‌شود. برای جلوگیری از یبوست:

  • مایعات زیاد بنوشید
  • فیبر بیشتری در رژیم غذایی مصرف کنید
  • تا جایی که متخصص به شما اجازه می‌دهد، فعالیت فیزیکی را در روتین روزانه بگنجانید
  • درمورد مصرف مسهل از متخصص سوال کنید

اگر این نکته‌ها جواب نداد، از متخصص بخواهید گزینه‌های دیگری پیش رویتان بگذارد.

۱۰۱. فرزند دومم را باردار هستم. آیا باید در این حاملگی انتظار شرایط متفاوتی را داشته باشم؟

هر حاملگی متفاوت است و به هیچ وجه نمی‌توان شرایط بارداری بعد را پیش‌بینی کرد.

با این وجود، ممکن است طی دومین بارداری متوجه تغییراتی شوید. مانند:

  • متفاوت بودن تغییر پستان: پستان‌ها به اندازه‌ی حاملگی اول حساس یا بزرگ نمی‌شود.
  • بزرگ شدن شکم زودتر معلوم می‌شود: بسیاری از زنان احساس می‌کنند بزرگ شدن شکم آن ها در حاملگی دوم زودتر معلوم می‌شود. شاید به این دلیل که حاملگی قبل باعث کشیده شدن عضلات شکم شده است.
  • زودتر متوجه حرکت جنین می‌شوید: ممکن است در حاملگی دوم زودتر متوجه حرکت جنین شوید زیرا می‌دانید و برای تکان خوردن او آماده هستید.
  • تغییر در انقباضات برکستون هیکس: ممکن است در حاملگی دوم زودتر متوجه درد زایمان کاذب شوید.
  • درد زایمان کوتاهتر می‌شود: ممکن است درد زایمان در حاملگی دوم کوتاهتر باشد.

به علاوه، یادتان باشد اگر در حاملگی اول با مشکل (مانند زایمان زودرس، فشار خون بالا، پره اکلامپسی، دیابت بارداری، رشد پایین جنین یا افسردگی پس از زایمان) روبه‌رو شده باشید، در حاملگی دوم یا حاملگی‌های بعدی بیشتر در معرض خطر همین مشکلات قرار می‌گیرید. حتما درمورد علائم و نشانه‌های نگران‌کننده و انجام هرگونه اقدام لازم برای کاهش خطرات با متخصص صحبت کنید.

۱۰۲. آیا برقراری رابطه‌ی جنسی در دوران حاملگی بلامانع است؟

جنین در حال رشد با مایع آمنیوتیک در رحم و عضلات محکم خود رحم محافظت می‌شود. تا زمانی که مشکلی نظیر درد زودهنگام یا مشکل جفت نداشته باشید، فعالیت جنسی به جنین آسیب نمی‌رساند. با این حال، حاملگی در میزان راحتی و میل جنسی تغییر ایجاد می‌کند.

۱۰۳. آیا برقراری رابطه‌ی جنسی در این دوران باعث سقط جنین می‌شود؟

برقراری رابطه‌ی جنسی در دوران حاملگی باعث تحریک سقط جنین نمی‌شود. در اکثر موارد دلیل سقط جنین عدم رشد طبیعی نوزاد است.

۱۰۴. بهترین پوزیشن‌های جنسی در دوران بارداری کدام است؟

تا زمانیکه راحت باشید، اکثر پوزیشن‌های جنسی در این دوران مشکلی ایجاد نمی‌کند. سکس دهانی در دوران حاملگی نیز بی‌خطر است. هرچه حاملگی جلوتر می‌رود، با آزمون و خطا بهترین روش را انتخاب کنید. با در نظر گرفتن لذت و راحتی متقابل، خلاقیت به خرج دهید.

۱۰۵. آیا استفاده از کاندوم ضروری است؟

ابتلا به بیماری مقاربتی در دوران حاملگی سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد. اگر شریکتان دچار بیماری مقاربتی فعال است یا اخیرا مشخص شده که دچار یکی از انواع بیماری‌های مقاربتی است، از هرگونه رابطه‌ی جنسی (واژنی، دهانی و مقعدی) دوری کنید.

در شرایط زیر از کاندوم استفاده کنید:

  • هردو نفر در رابطه‌ تک‌ همسری نیستید
  • تصمیم می‌گیرید در دوران حاملگی شریک جدیدی داشته باشید

۱۰۶. آیا در این دوران زمان خاصی برای پرهیز از رابطه‌ی جنسی وجود دارد؟

تحریک پستان، ارگاسم زنان و هورمون خاصی در منی به نام پروستاگلاندین باعث انقباضات رحم می‌شود.

ممکن است متخصص از شما بخواهد در شرایط زیر از برقراری رابطه‌ی جنسی بپرهیزید:

  • خونریزی بی دلیل واژن
  • نشت مایع آمنیوتیک
  • باز شدن دهانه‌ی رحم زودتر از موعد (نقص دهانه‌ی رحم)
  • جفت تمام یا بخشی از دهانه‌ی رحم را پوشانده است (جفت سر راهی)
  • سابقه‌ی درد یا زایمان زودهنگام

۱۰۷. اگر مایل به برقراری رابطه‌ی جنسی نباشم چه؟

اشکالی ندارد. به غیر از سکس راه‌های زیاد دیگری برای ایجاد صمیمیت وجود دارد. صادقانه و از روی محبت نیازها و نگرانی‌های خود را با شریکتان در میان بگذارید. اگر رابطه‌ی جنسی برایتان دشوار است، جذابیتی ندارد یا ممنوع است، آغوش، بوسه یا ماساژ را امتحان کنید.

۱۰۸. در دوران بارداری باید انتظار چه تغییرات پوستی را داشته باشم؟

به لطف تغییر در هورمون‌ها و گردش خون، حاملگی تغییرات متعددی در پوست ایجاد می‌کند. ازجمله:

  • تغییر رنگدانه: قسمت‌های دور نوک پستان و پوست داخل ران، اندام تناسلی و گردن، احتمالا به دلیل تغییرات هورمونی، تیره‌تر می‌شود. ممکن است متوجه خط تیره‌ای شوید که از ناف تا استخوان شرمگاه (خط سیاه) شوید یا لکه‌های تیره روی صورتتان بیفتد (لکه‌ی پوست صورت). از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بپرهیزید زیرا لکه‌های روی پوست را بیشتر می‌کند. بعد از زایمان، معمولا رنگ پوست طی چند ماه به حالت اولیه برمی‌گردد اما ممکن است بعضی از لکه‌های سیاه هرگز از بین نرود.
  • آکنه: بعضی از زنان در دوران بارداری با مشکل آکنه روبه‌رو می‌شوند. برای مقابله با آکنه، از شوینده‌ی ملایم استفاده کنید. مرتب به پوست شامپو بزنید، جوش‌ها را نکنید و مواظب چیزهایی که به پوستتان می زنید باشید.
  • واریس: از آنجایی که رحم به رگ‌های پا فشار می‌آورد، رگ‌های این قسمت بزرگ می‌شود (واریس). تغییرات هورمونی در این دوران نیز در این امر دخیل است. معمولا اگر واریس در اثر حاملگی ظاهر شود، ظرف سه تا 12 ماه بعد از زایمان برطرف خواهد شد.
  • جای کشیدگی: به رگه‌های تورفتگی که اغلب روی شکم، پستان، باسن، کفل و ران ها ظاهر می‌شود جای کشیدگی (سلولیت) می‌گویند. این وضعیت به دلیل کشیده شدن پوست رخ می‌دهد و بروز آن طی سه ماه دوم و سوم حاملگی شایع است. انواع کرم‌ها، پمادها و دیگر محصولات مدعی پیشگیری یا درمان جای کشیدگی هستند اما درمان فقط تا اندازه‌ای موثر است و جای کشیدگی را کاملا از بین نمی‌برد.
حین بارداری جوش‌های پوست را نکنید
حین بارداری جوش‌های پوست را نکنید

اگر بابت باقی ماندن تغییرات پوستی نگرانید، با متخصص صحبت کنید.

۱۰۹. چرا حاملگی باعث خستگی می‌شود؟

در اوایل حاملگی، هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد و متابولیزم بدن بالا می‌رود. این امر منجر به احساس خواب‌آلودگی و خستگی در روز می‌شود. اگر باید از کودک یا کودکان دیگر خود مراقبت کنید، بیشتر هم خسته می‌شوید.

۱۱۰. حاملگی چه تاثیری روی خواب می‌گذارد؟

تعدادی از علائم عادی حاملگی روی خواب تاثیر می‌گذارد یا آن را مختل می‌سازد. مانند:

  • حالت تهوع و استفراغ (تهوع حاملگی)
  • تکرر ادرار
  • ناراحتی فیزیکی، مانند حساس شدن پستان‌ها و کمردرد
  • تکان خوردن جنین
  • گرفتگی پا
  • سوزش معده
  • خروپف
  • انقباضات نامنظم رحم
  • تنگی نفس
  • سندرم پای بی‌قرار
  • اضطراب بابت درد زایمان و زایمان

اختلالات خواب، مانند اختلال تنفسی هنگام خواب، نیز در این دوران تشدید می‌شود.

۱۱۱. بهترین حالت خوابیدن چیست؟

نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • به پهلو بخوابید:
  • از بالشت استفاده کنید:

۱۱۲. برای استراحت راحت چه کار کنم؟

شما می توانید برای کنترل اختلالات خواب در دوران حاملگی اقدامات زیر را انجام دهید:

  • فضای مناسب: محیط تاریک، آرام و آرامش‌دهنده و دمای مناسب به تحریک خواب کمک می‌کند. اگر هر روز طبق زمان مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید نیز به داشتن خواب سالم کمک می‌کنید. وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب دور کنید.
  • فعالیت بدنی: فعالیت فیزیکی منظم در این دوران باعث می‌شود راحت تر به خواب روید.
  • پیشگیری از سوزش معده: وعده‌های غذایی کم و متناوب داشته باشید و سه ساعت قبل از خواب غذا نخورید. خوابیدن به پهلوی چپ و بالا نگه داشتن سر باعث تسکین علائم سوزش معده می‌شود.
  • تمرین روش‌های ریلکسیشن: انجام این ورزش‌ها قبل از خواب می‌تواند موثر واقع شود.

اگر هنوز هم برای خوابیدن دچار مشکل هستید، با متخصص صحبت کنید. یکی از گزینه‌های ممکن، نوعی برنامه‌ی صحبت‌درمانی به نام درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی است. این برنامه به شما کمک می‌کند افکار و رفتارهایی را که باعث اختلال در خواب می‌شود یا به آن دامن می‌زند را بشناسید و آن ها را با عادت‌هایی جایگزین کنید که به داشتن خواب آرام کمک می‌کند. اگر مشکل خواب شدید و دائمی باشد، می‌توانید از دوز پایین دارو استفاده کنید.

۱۱۳. سیگار کشیدن در دوران بارداری چه تاثیری روی جنین دارد؟

سیگار کشیدن در این دوران مادر و جنین را در معرض انواع مواد شیمیایی خطرناک قرار می‌دهد که منبع اکسیژن کودک و رسیدن مواد مغذی لازم را محدود می‌کند. نیکوتین به مغز و ریه‌ی کودک آسیب دائمی وارد می کند. مصرف سیگار در این دوران با بسیاری از بیماری‌ها نیز در ارتباط است. از جمله:

  • مشکل در جفت
  • زایمان زودرس
  • نارسایی مادرزادی
  • پایین بودن وزن نوزاد
  • سقط جنین

مصرف سیگار در دوران حاملگی بعد از تولد نوزاد نیز روی او تاثیر می‌گذارد و خطرات زیر را افزایش می‌دهد:

  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)
  • کولیک
  • آسم
  • چاقی کودکان
عوارض سیگار حین بارداری تا بعد از زایمان هم همراه کودکتان هست.
عوارض سیگار حین بارداری تا بعد از زایمان هم همراه کودکتان هست.

۱۱۴. قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران در دوران بارداری چه تاثیری روی جنین می‌گذارد؟

تنفس دود سیگار دیگران در دوران بارداری نیز روی سلامت جنین اثر می‌گذارد و خطرات زیر را افزایش می‌دهد:

  • SIDS
  • پایین بودن وزن نوزاد
  • حمله ی آسم
  • عفونت گوش

۱۱۵. آیا مصرف سیگار الکترونیکی در دوران بارداری بی‌خطر است؟

مصرف سیگار الکترونیکی در دوران بارداری بی‌خطر نیست.

اکثر این سیگارها حاوی نیکوتین هستند که باعث آسیب همیشگی مغز در حال رشد جنین و سایر اندام‌ها می‌شود. همچنین سیگارهای الکترونیکی حاوی طعم دهنده هستند که ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

۱۱۶. آیا ترک سیگار در دوران حاملگی خطر متوجه جنین را کمتر می‌کند؟

البته. اگر سیگار می‌کشید، ترک آن بهترین روش برای شروع سالم است. ترک سیگار در هر مقطع از حاملگی موثر واقع می‌شود اما اگر قبل از هفته‌ی 15 بارداری سیگار را ترک کنید، بیشترین مزیت نسیب جنین می‌شود و ترک سیگار قبل از سه ماه آخر بخش زیادی از خطر پایین بودن وزن نوزاد را کم می‌کند.

۱۱۷. برای ترک سیگار چه کاری از من ساخته است؟

تصمیم برای ترک اولین قدم است. ابتدا با متخصص مشورت کنید یا دنبال مشاور بگردید. سپس تمام سیگارهای خود را دور بی اندازید و خانه و ماشین را از سیگار و دود آن پاک کنید. از موقعیت‌هایی که باعث می‌شود دلتان سیگار بخواهد دوری کنید. با افرادی که سیگار نمی‌کشند وقت بگذرانید و به جاهایی بروید که سیگار کشیدن در آنجا ممنوع است. از خانواده و دوستان کمک بخواهید. برای خودتان هدف گذاری کنید و بعد از رسیدن به هدف به خود جایزه دهید. مثلا، اگر طی یک بازه‌ زمانی مشخص سیگار را ترک کردید، با پولی که برای خرید سیگار خرج می‌کردید برای نوزاد وسیله بخرید.

۱۱۸. آیا مصرف محصولات ترک سیگار در دوران بارداری بلامانع است؟

با متخصص درمورد مصرف محصولات جایگزین نیکوتین (مانند چسب نیکوتین یا افشانه یا آدامس نیکوتین، قرص مکیدنی یا اسپری بینی) صحبت کنید. با توجه به مضرات تداوم مصرف سیگار در دوران بارداری و مزایای ترک، محصولات جایگزین نیکوتین می تواند گزینه‌ مناسبی برای کسانی باشد که قادر به ترک نیستند یا بیشتر در معرض خطر تداوم مصرف قرار دارند. این مورد شامل افرادی می‌شود که روزانه بیشتر از 10 نخ سیگار می کشند، کسانی که اواخر حاملگی سیگار می کشند و کسانی که در تلاش‌های قبل برای اقدام به ترک موفق نبودند.

شما می‌توانید بسیاری از محصولات جایگزین نیکوتین را از داروخانه و بدون نیاز به نسخه تهیه کنید. با کمترین دوز ممکن شروع کنید. اگر تصمیم به مصرف چسب نیکوتین دارید، هنگام خواب چسب را بکنید تا قرار گرفتن جنین در معرض نیکوتین به حداقل برسد. هرچه علائم خماری و ترک کمتر می شود، به کمک متخصص و به‌تدریج نیاز به استفاده از محصول جایگزین نیکوتین را کاهش دهید.

اگر ترجیح می‌دهید برای ترک سیگار در این دوران از داروی غیر نیکوتین استفاده کنید، داروی ضد افسردگی بوپروپیون (زیبان) می‌تواند یکی از گزینه‌های ممکن باشد. به کمک متخصص مزایا و معایب آن را سبک سنگین کنید.

۱۱۹. آیا مصرف مجدد سیگار بعد از زایمان طبیعی است؟

عادت کردن به زندگی با نوزاد و تطبیق دادن خود با شرایط جدید می تواند استرس‌آور باشد. بسیاری از زنان که در دوران بارداری مصرف سیگار را ترک کرده بودند، مدت کوتاهی بعد از زایمان دوباره به سراغ آن می روند. شما می توانید از مشاوره کمک بگیرید.

اگر بعد از زایمان سیگار می‌کشید، نزدیک نوزاد یا هرگونه محیط بسته که نوزاد در آن قرار دارد، مانند خانه و ماشین، سیگار نکشید. یادتان باشد اگر سیگار می‌کشید و به نوزاد شیر می‌دهید، نوزاد از طریق شیر در معرض نیکوتین و سایر مواد قرار می‌گیرد.

اگر سیگار را ترک کرده‌اید اما همچنان از محصولات جایگزین نیکوتین استفاده می‌کنید و به بچه شیر می‌دهید، از محصولی استفاده کنید که تاثیر آن کوتاه‌تر است (مانند افشانه یا آدامس). سه ساعت بعد از مصرف محصول، شیر خود را بدوشید و به نوزاد بدهید.

به‌ندرت پیش می‌آید که ترک سیگار آسان باشد. تلاش برای ترک آن فقط به شما بستگی ندارد اما یادتان باشد این کار شدنی است و خانواده‌تان از مزایای آن برخوردار خواهد شد.

۱۲۰. آیا لازم است در دوران حاملگی تست بیماری مقاربتی دهید؟

ابتلا به بیماری مقاربتی در این دوران می تواند سلامت مادر و جنین را در معرض خطر جدی قرار دهد. درنتیجه، معمولا طی اولین ویزیت از تمام زنان باردار آزمایش بیماری‌های مقاربتی، نظیر اچ آی وی، هپاتیت ب، کلامیدیا و سیفیلیس، گرفته می  شود. توصیه میشود زنانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سوزاک و هپاتیت ث قرار دارند، حداقل یک بار در دوران حاملگی آزمایش لازم را انجام دهند.

حتی اگر قبلا آزمایش بیماری مقاربتی داده‌اید، آزمایش دوباره در دوران بارداری بسیار مهم است. اگر علامت دارید یا فعالیت جنسی پرخطر داشته‌اید، حتما به پزشک اطلاع دهید. ممکن است بدون بروز علائم دچار بیماری مقاربتی باشید.

۱۲۱. بیماری مقاربتی در دوران حاملگی چه تاثیری روی جنین می‌گذارد؟

بیماری مقاربتی در این دوران مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. مثلا:

  • اچ آی وی: زن باردار می‌تواند اچ‌آی‌وی را در دوران بارداری، درد زایمان و زایمان طبیعی یا شیردهی به نوزاد منتقل کند اما اگر اچ‌آی‌وی قبل یا اوایل حاملگی تشخیص داده شود، می‌توان اقدامات لازم برای کاهش خطر سرایت بیماری را انجام داد.
  • هپاتیت ب: بیشترین خطر سرایت بیماری زمانی است که زن باردار نزدیک به زمان زایمان به هپاتیت ب مبتلا شود. اگر نوزادان در معرض خطر بلافاصله بعد از زایمان تحت درمان قرار بگیرند، می‌توان از سرایت بیماری جلوگیری کرد.
  • کلامیدیا: اگر مادر در دوران بارداری دچار کلامیدیا باشد، خطر زایمان زودرس، پارگی زودهنگام کیسه آب و پایین بودن وزن نوزاد بالا می رود. کلامیدیا در زایمان طبیعی از مادر به نوزاد منتقل می‌شود. اگر این وضعیت در دوران حاملگی تشخیص داده شود، می توان با استفاده از آنتی بیوتیک به درمان آن پرداخت.
  • سیفیلیس: ابتلا به سیفیلیس در دوران بارداری با زایمان زودهنگام، مرده به دنیا آمدن جنین و در بعضی از موارد، مرگ نوزاد پس از تولد در ارتباط است. اگر نوزاد تحت درمان قرار نگیرد، دچار مشکلاتی شامل نارسایی چند ارگان می‌شود.
  • سوزاک: اگر سوزاک در دوران بارداری درمان نشود، خطر زایمان زودرس، پارگی زودهنگام کیسه آب و پایین بودن وزن نوزاد بالا می‌رود. ممکن است سوزاک در زایمان طبیعی از مادر به جنین منتقل شود.
  • هپاتیت ث: بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد ابتلا به هپاتیت ث در دوران بارداری خطر زایمان زودرس، کوچک بودن سایز جنین نسبت به سن حاملگی و پایین بودن وزن نوزاد را بالا می‌برد. این نوع عفونت کبد در دوران بارداری به جنین منتقل می‌شود.

بیماری مقاربتی تاثیرات دیگری نیز روی جنین می گذارد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت چشم
  • ذات الریه
  • عفونت خون
  • آسیب مغزی
  • نابینایی
  • ناشنوایی
  • بیماری مزمن کلیه

۱۲۲. چگونه می توان بیماری‌های مقاربتی را در دوران حاملگی درمان کرد؟

می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیک، بعضی از بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و سیفیلیس را در دوران بارداری درمان نمود اما اگر علت بیماری مقاربتی ویروسی باشد (مانند هپاتیت ب، هپاتیت ث و اچ‌آی‌وی)، نمی‌توان آن را درمان کرد.

در بعضی از موارد، می‌توان با استفاده از داروهای ضد ویروس خطر سرایت بیماری به جنین را کاهش داد. اگر مبتلا به اچ‌آی‌وی هستید، ممکن است لازم باشد زایمان سزارین انجام دهید.

۱۲۳. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری مقاربتی چه کار کنم؟

چند روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی وجود دارد:

  • پرهیز از سکس: این روش موثرترین راه برای عدم ابتلا به بیماری مقاربتی است.
  • رابطه داشتن با شریک سالم: فقط با یک شریک رابطه‌ی جنسی برقرار کنید که غیر از شما شریک جنسی دیگری ندارد و سالم است.
  • صبر کنید تا وضعیت مشخص شود: تا زمانی که شما و شریک جنسی جدیدتان آزمایش بیماری مقاربتی نداده‌اید، از دخول واژنی و مقعدی بپرهیزید. خطر سکس دهانی کمتر است اما به‌منظور جلوگیری از تماس مستقیم بین دهان و غشای مخاطی آلت تناسلی از کاندوم لاتکس یا دنتال دم (تکه لاستیک نازک و مربع شکل از جنس لاتکس یا سیلیکون) استفاده کنید.
  • استفاده‌ی مرتب و مناسب از کاندوم و دنتال دم: برای هر نوع فعالیت جنسی (دهانی، واژنی یا مقعدی) از کاندوم یا دنتال دم جدید استفاده کنید. هرگز همراه با کاندوم یا دنتال دم لاتکس از مرطوب‌کننده‌ی روغنی (مانند وازلین) استفاده نکنید. استفاده از کاندوم‌هایی که از غشای طبیعی تهیه شده توصیه نمی‌شود زیرا در پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی چندان موثر نیست.
برای پرهیز از بیماری مقاربتی هنگام بارداری تا حد امکان از کاندوم استفاده کنید
برای پرهیز از بیماری مقاربتی هنگام بارداری تا حد امکان از کاندوم استفاده کنید

۱۲۴. تزریق کدام واکسن در دوران بارداری توصیه می‌شود و از زدن کدام واکسن‌ها باید دوری کنم؟

درمجموع، تزریق واکسن‌هایی که از ویروس مرده (غیرفعال) تهیه شده در دوران بارداری بلامانع است. تزریق واکسن‌هایی که از ویروس زنده تولید شده به زنان باردار توصیه نمی‌شود. 

معمولا تزریق دو واکسن زیر در دوران بارداری توصیه می‌شود:

  • واکسن آنفلونزا: توصیه می‌شود زنانی که طی فصل آنفلونزا حامله هستند این واکسن را تزریق کنند. واکسن آنفلونزا از ویروس غیرفعال تولید شده بنابراین هم برای مادر و هم برای جنین خطری ندارد. از واکسن اسپری بینی آنفلونزا دوری کنید زیرا از ویروس زنده تهیه شده است.
  • توکسوئید کزاز، توکسوئید دیفتری و واکسن سیاه‌سرفه: توصیه می‌شود زنان در هر حاملگی یک دوز از این واکسن را تزریق کنند تا صرف نظر از اینکه مادر آخرین بار کی واکسن سیاه‌سرفه یا کزاز و دیفتری را دریافت کرده است، از نوزاد دربرابر سیاه‌سرفه محافظت شود. در بهترین حالت، این واکسن باید بین هفته‌ی 27 تا 36 حاملگی تزریق شود.

زدن واکسن آنفلونزا و سیاه‌سرفه در دوران بارداری از شما دربرابر بیماری محافظت می‌کند و بعد از زایمان، قبل از اینکه نوزاد واکسن دریافت کند، از او نیز در برابر بیماری محافظت می‌شود. اهمیت این امر در این است که آنفلونزا و سیاه‌سرفه به‌خصوص برای نوزاد مرگبار است.

اگر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها در مادر بیشتر باشد، پزشک توصیه می‌کند واکسن دیگری، مانند واکسن هپاتیت ب، نیز تزریق شود.

متخصص پیشنهاد می‌کند در دوران بارداری از تزریق واکسن حاوی ویروس زنده دوری کنید زیرا طبق نظریات استفاده از این واکسن‌ها در دوران حاملگی خطرناک است. برای نمونه بهتر است از زدن واکسن‌های زیر در این دوران بپرهیزید:

  • واکسن آبله مرغان
  • واکسن سرخک، اوریون و سرخچه
  • واکسن زونا

اگر قصد حاملگی دارید، قبل از حامله شدن درمورد تزریق واکسن‌های مورد نیاز با پزشک صحبت کنید.

۱۲۵. آیا عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس در دوران بارداری بلامانع است؟

احتمال مضر بودن اشعه‌ی ایکس برای جنین در دوران بارداری بسیار پایین است. درمجموع، مزایای اطلاعات تشخیص ناشی از عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس بر خطر احتمالی آن برای جنین می‌چربد. با این حال، اگر قبل از اطلاع از بارداری طی یک مدت کوتاه چندین بار تحت عکس‌برداری شکم با اشعه‌ی ایکس قرار گرفتید، احتمال تاثیر اشعه روی جنین وجود دارد.

در اکثر موارد (عکس‌برداری از پا، سر، دندان یا قفس‌هی سینه)، اندام تناسلی مستقیما در معرض اشعه‌ی ایکس قرار نمی‌گیرد و می‌توان با پوشیدن روپوش مخصوص از انتشار اشعه جلوگیری کرد.

در این مورد، عکس‌برداری از شکم جزو استثنائات است زیرا شکم (و جنین) مستقیما در معرض اشعه‌ی ایکس قرار می‌گیرند. خطر بروز آسیب در جنین به سن حاملگی و میزان قرار گرفتن در معرض اشعه بستگی دارد. اگر مادر طی دو هفته‌ نخست حاملگی در معرض دوز بالایی از اشعه‌ی ایکس قرار بگیرد، ممکن است جنین سقط شود. البته در تصویربرداری تشخیصی از این میزان دوز استفاده نمی‌شود.

قرار گرفتن در معرض دوز بالای اشعه ظرف دو تا هشت هفته بعد از حاملگی خطر محدود شدن رشد کودک و نارسایی مادرزادی را افزایش می‌دهد. اگر مادر طی هفته‌ی 8 تا 16 در معرض اشعه قرار بگیرد، خطر ناتوانی یادگیری و ذهنی بالا می‌رود. اما دوز معمولی یک بار قرار گرفتن در معرض اشعه بسیار پایین‌تر از آن است که چنین مشکلاتی را به وجود آورد.

قبل از انجام عکس‌برداری، به پزشک بگویید باردار هستید یا ممکن است باردار باشید. بسته به شرایط، می توان تصویربرداری را به تاخیر انداخت یا آن را تعدیل کرد تا میزان اشعه کاهش یابد. به‌علاوه، اگر فرزند شما به عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس احتیاج دارد، اگر حامله هستید یا ممکن است حامله باشید، هنگام عکس‌برداری نزدیک کودک نباشید.

اگر قبل از اینکه بدانید حامله هستید تحت اشعه‌ی ایکس قرار گرفتید، با متخصص صحبت کنید.

۱۲۶. چه زمان باید تست خانگی حاملگی را انجام دهم؟

بسیاری از تست‌های خانگی حاملگی ادعا می‌کنند همان روز اول پریود نشدن (یا قبلتر) جواب دقیق می‌دهند. با این حال، اگر تا یک روز بعد از پریود نشدن صبر کنید و بعد تست بگیرید، احتمالا جواب دقیق‌تری می‌گیرید.

چرا صبر کنید؟ بلافاصله بعد از چسبیدن تخمک بارور به دیواره ی رحم (لقاح)، جفت شکل می‌گیرد و هورمون HCG تولید می‌کند. این هورمون وارد جریان خون و ادرار می‌شود.

در اوایل بارداری، هورمون HCG به سرعت بالا می رود (هر دو یا سه روز دوبرابر می‌شود). هرچه تست بارداری را زودتر انجام دهید، تشخیص هورمون سخت‌تر خواهد بود.

یادتان باشد ممکن است زمان تخمک‌گذاری از ماهی به ماه دیگر متفاوت باشد و تخمک بارور در زمان‌های مختلف در رحم قرار گیرد. اگر قاعدگی نامنظم دارید، ممکن است زمان پریود را اشتباه حساب کنید.

اگر تشخیص سریع حاملگی مهم باشد و بسته به اینکه چه مدت از زمان حاملگی گذشته است، متخصص پیشنهاد می‌کند سونوگرافی کنید، تست ادرار را در آزمایشگاه انجام دهید یا آزمایش خون بدهید تا میزان HCG اندازه گرفته شود.

۱۲۷. آیا تست خانگی حاملگی انواع مختلف دارد؟

در اکثر تست ها، انتهای نوار تست را در مسیر جریان ادرار قرار می‌دهید یا آن را داخل ظرف حاوی ادرار می‌گذارید. چند ثانیه بعد، نتیجه‌ی آزمایش (اغلب به صورت علامت مثبت یا منفی، یک خط یا دو خط یا عبارت «باردار است» یا «باردار نیست») روی نوار مشخص می‌شود.

برای اینکه بدانید برای مشخص شدن نتیجه چقدر باید صبر کنید، دستورالعمل تست را دنبال کنید (معمولا باید دو دقیقه یا بیشتر صبر کنید). اکثر تست ها یک نمایشگر کنترل دارند که با یک خط یا نماد روی پنجره ی نتیجه ظاهر می‌شود. اگر خط یا نماد ظاهر نشد، یعنی تست به درستی کار نمی کند. دوباره با یک تست دیگر امتحان کنید.

بعضی از تست‌های خانگی حاملگی نسبت به بقیه حساس ترند. به عبارت دیگر، میزان HCG مورد نیاز برای تشخیص نتیجه‌ی مثبت در بعضی از تست‌ها پایین تر است.

حتما تاریخ انقضای تست را چک کنید و قبل از انجام تست دستورالعمل را با دقت بخوانید.

۱۲۸. میزان دقت تست‌های خانگی چقدر است؟

بسیاری از این تست‌ها مدعی هستند در 99 درصد از موارد جواب دقیق می‌دهند. با این حال، توانایی این تست‌ها در تشخیص حاملگی در زنانی که اخیرا پریود نشده اند متغیر است. اگر جواب منفی به دست آمد اما فکر می کنید ممکن است حامله باشید، یک هفته بعد از پریود نشدن تست را تکرار یا با متخصص صحبت کنید.

۱۲۹. آیا مصرف دارو در نتیجه‌ی تست اختلال ایجاد می‌کند؟

داروهای باروری یا سایر داروهایی که حاوی HCG هستند، نتایج تست خانگی بارداری را مختل می‌سازند. با این حال، اکثر داروها (شامل آنتی‌بیوتیک و قرص ضد بارداری) روی میزان دقت تست تاثیر نمی‌گذارد.

۱۳۰. آیا ممکن است نتیجه‌ی مثبت اشتباه باشد؟

اگرچه این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد، ولی ممکن است درحالی که واقعا حامله نیستید، جواب تست مثبت درآید. به این وضعیت حاملگی کاذب می‌گویند.

اگر بلافاصله بعد از اتصال تخمک بارور به دیواره‌ی رحم (حاملگی بیوشیمیایی) دچار سقط جنین شوید یا بلافاصله بعد از مصرف داروی باروری که حاوی HCG است تست دهید، حاملگی کاذب رخ می‌دهد (یعنی نتیجه تست به غلط مثبت می‌شود). حاملگی پوچ، یائسگی یا اختلال در تخمدان نیز منجر به نتایج اشتباه می‌شود.

۱۳۱. آیا ممکن است نتیجه‌ منفی اشتباه باشد؟

ممکن است درحالیکه واقعا حامله هستید، نتیجه‌ تست خانگی منفی درآید. به این وضعیت منفی کاذب می‌گویند. ممکن است در شرایط زیر این اتفاق بیفتد:

  • خیلی زود تست دهید: هرچه زودتر بعد از پریود نشدن تست دهید، تشخیص هورمون HCG برای تست سخت‌تر است. برای اینکه جواب تست دقیق باشد، یک هفته بعد از پریود نشدن تست را تکرار کنید. اگر نمی‌توانید صبر کنید، از متخصص بخواهید آزمایش خون انجام دهد.
  • نتیجه‌ی تست را زود چک کنید: به تست زمان دهید. مطابق با دستورالعمل بسته تایمر بگذارید.
  • استفاده از ادرار رقیق‌شده: برای اینکه جواب تست بیشترین میزان دقت را داشته باشد، بلافاصله بعد از بیدار شدن (که غلظت ادرار بیشتر است) تست دهید.
برای اینکه جواب تست حاملگی بیشترین میزان دقت را داشته باشد، بلافاصله بعد از بیدار شدن (که غلظت ادرار بیشتر است) تست دهید.
برای اینکه جواب تست حاملگی بیشترین میزان دقت را داشته باشد، بلافاصله بعد از بیدار شدن (که غلظت ادرار بیشتر است) تست دهید.

۱۳۲. بعد چه؟

بسته به نتایج تست، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • جواب تست مثبت است یا چند تست داده‌اید و نتایج ضد و نقیض است: با متخصص وقت بگیرید. شاید لازم باشد برای تایید حاملگی تست خون بگیرید یا سونوگرافی انجام دهید. هرچه زودتر حاملگیتان تایید شود، زودتر می توانید تحت مراقبت‌های حاملگی قرار بگیرید.
  • جواب تست منفی است: اگر قاعدگی شروع نشد، به‌خصوص اگر قبل یا بلافاصله بعد از پریود نشدن تست داده‌اید، چند روز یا یک هفته بعد تست را تکرار کنید.
  • جواب تست‌ها منفی می شود ولی پریود نمی‌شوید یا هنوز فکر میکنید حامله هستید: به متخصص مراجعه کنید. عوامل زیادی در قاعدگی نامنظم نقش دارد، مانند اختلال تیروئید، وزن پایین بدن، مشکل در تخمدان، استرس و ورزش بیش از حد. اگر حامله نیستید، متخصص می‌تواند به منظم شدن قاعدگی کمک کند.

۱۳۳. علت سقط جنین چیست؟

به از دست رفتن ناخواسته‌ جنین قبل از هفته‌ی بیستم سقط جنین میگویند. در بسیاری از موارد، علت سقط جنین عدم رشد طبیعی نوزاد است. علت حدود 50 درصد از موارد سقط جنین، اختلال در کروموزوم های بچه است. اگرچه احتمال اختلال کروموزومی با بالا رفتن سن مادر بیشتر می شود، اکثر این اختلالات تصادفی و در اثر تقسیم و رشد نطفه رخ می دهد. گاهی نوعی بیماری، مانند دیابتی که تحت کنترل نباشد یا مشکل رحم، منجر به سقط جنین می شود اما در اغلب موارد، علت سقط مشخص نیست.

حدود 8 تا 20 درصد از موارد حاملگی که فرد به آن آگاه است به سقط می‌انجامد. احتمالا آمار واقعی سقط ناخواسته بالاتر است زیرا بسیاری از زنان قبل از اینکه بدانند باردار هستند دچار سقط جنین می‌شوند.

۱۳۴. احتمال تجربه‌ مجدد سقط جنین چقدر است؟

معمولا سقط جنین یک بار اتفاق می‌افتد. اکثر زنان بعد از یک بار تجربه‌ی سقط، حاملگی سالم را تجربه می‌کنند. تعداد کمی از زنان (1 درصد) چندبار دچار سقط جنین می‌شوند.

خطر قابل پیش‌بینی سقط در حاملگی بعدی بعد از یکبار سقط جنین 20 درصد است. بعد از دو سقط متوالی، خطر سقط مجدد به 28 درصد افزایش می‌یابد و بعد از سه بار سقط پیدرپی یا بیشتر، خطر سقط مجدد به 43 درصد می‌رسد.

۱۳۵. بهترین زمان برای اقدام مجدد به حاملگی بعد از تجربه‌ی سقط جنین کدام است؟

سقط جنین احساس فقدان شدیدی را به همراه می آورد. ممکن است شما و شریکتان دچار احساس اندوه، اضطراب یا عذاب وجدان شوید. برای گذر از مرحله‌ی سوگواری عجله نکنید.

معمولا توصیه می‌شود تا دو هفته بعد از سقط جنین رابطه‌ی جنسی برقرار نکنید تا خطر عفونت برطرف شود. شما می‌توانید دو هفته بعد از سقط جنین شروع به تخمک‌گذاری کنید و حامله شوید.

به‌محض اینکه بعد از تجربه سقط جنین از نظر عاطفی و جسمی برای حاملگی مجدد آماده شدید، از متخصص کمک بخواهید. شاید لازم نباشد بعد از یک بار تجربه سقط برای حامله شدن صبر کنید. اگر دوبار یا بیشتر تجربه‌ سقط جنین داشته باشید، متخصص از شما می‌خواهد آزمایش دهید.

۱۳۶. آیا قبل از اقدام برای حاملگی مجدد بعد از تجربه‌ سقط جنین به انجام آزمایش خاص احتیاج است؟

اگر دو یا چند بار متوالی تجربه‌ سقط جنین داشته باشید، متخصص پیشنهاد می‌کند تحت آزمایش قرار بگیرید تا قبل از اقدام به حاملگی هرگونه بیماری زمینه‌ای مشخص شود. مثلا:

  • آزمایش خون:
  • آزمایش کروموزوم:

همچنین می‌توان برای تشخیص مشکلات رحم عمل‌های زیر را انجام داد:

  • سونوگرافی: در این روش عکس‌برداری با استفاده از امواج صدا تصویر دقیقی از ساختار داخل بدن به دست می آید. متخصص دستگاه سونوگرافی را روی شکم شما می گذارد یا داخل واژن قرار می دهد تا تصویر رحم به دست آید. سونوگرافی می تواند مشکلات رحم مانند فیبروم داخل حفره‌ی رحم را نشان دهد.
  • هیستروسکوپی: متخصص ابزار نازک و نورانی به نام هیستروسکوپ را از دهانه‌ی رحم وارد رحم می‌کند تا مشکلات داخل رحم را تشخیص دهد و درمان کند.
  • هیستروسالپینگوگرافی: متخصص یک لوله‌ی نازک را از واژن و دهانه‌ی رحم رد می کند تا رنگ کنتراست وارد رحم و لوله‌های رحم شود. رنگ شکل حفره‌ی رحم و لوله‌های رحم را نمایان می‌کند به‌طوری که در عکس برداری اشعه‌ی ایکس قابل رویت شود. در این فرایند اطلاعاتی پیرامون کانتور داخلی رحم و هرگونه انسداد در لوله‌های رحم به دست می‌آید.
  • سونوهیستروگرافی: این نوع سونوگرافی بعد از تزریق سالین به قسمت توخالی رحم از طریق واژن و دهانه‌ی رحم انجام می‌شود. از این فرایند می‌توان اطلاعاتی درمورد فضای داخل و بیرون رحم و و هرگونه انسداد در لوله‌های رحم را بدست آورد.
  • ام‌آرآی: در این روش عکس‌برداری از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای تولید تصویر دقیق از رحم استفاده می‌شود.

اگر متخصص موفق به تشخیص علت سقط نشد، ناامید نشوید. اکثر زنانی که چندبار تجربه‌ سقط جنین دارند درنهایت حاملگی موفق را پشت سر می‌گذارند. 

۱۳۷. آیا راهی برای تقویت احتمال حاملگی سالم وجود دارد؟

در اغلب موارد، برای جلوگیری از سقط جنین کاری از دست شما ساخته نیست. با این حال، داشتن سبک زندگی سالم برای مادر و جنین بسیار مهم است. بهتر است چند ماه قبل از حاملگی مصرف ویتامین های بارداری یا مکمل فولیک اسید را شروع کنید. در دوران بارداری، مصرف کافئین را پایین بیاورید و از نوشیدن الکل، مصرف سیگار و مواد غیر مجاز بپرهیزید.

۱۳۸. احتمال تجربه‌ی چه عواطفی در حاملگی‌های آتی می‌رود؟

احتمالا اگر بعد از تجربه‌ی سقط جنین مجددا باردار شوید، احساس خوشحالی و اضطراب خواهید داشت. اگرچه حاملگی مجدد می‌تواند التیام‌بخش باشد، ممکن است حتی بعد از تولد نوزاد سالم باز هم افسرده و مضطرب باشید.

احتمالا اگر بعد از تجربه‌ی سقط جنین مجددا باردار شوید، احساس خوشحالی و اضطراب خواهید داشت.
احتمالا اگر بعد از تجربه‌ی سقط جنین مجددا باردار شوید، احساس خوشحالی و اضطراب خواهید داشت.

درمورد احساسات خود حرف بزنید و به خود اجازه دهید احساسات را کاملا تجربه کنید. برای احساس آرامش به شریک، اعضای خانواده و دوستان خود مراجعه کنید. اگر برای کنار آمدن با شرایط دچار مشکل شد‌ه‌اید، برای کمک بیشتر با متخصص یا مشاور مشورت کنید.

سخن نهایی

اکثر سوالات متداول دوران بارداری را در این نوشته جمع‌آوری کرده ایم اما بدون شک همچنان سوالات دیگری ممکن است وجود داشته باشد. در همین راستا، برای درمان یا کسب اطلاعات بیشتر از آن، می‌توانید در درمانکده از پزشکان زنان، زایمان و نازایی نوبت بگیرید و با آن‌ها مشاوره داشته باشید.

اگر دکتر خاصی مدنظر ندارید، برای موضوعات زنان و زایمان با دکتر لعلی مشاوره کنید.

منبع:‌ Wikipedia

[sibwp_form id=1] 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای‌ها 16

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

39 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها