مشاوره کودکان زیر دو سال چگونه است؟ نکات مهمی که باید بدانید

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

ارتباطی که از همان روزهای اول تولد بین نوزاد و والدین ایجاد می‌شود روی رشد جسمی، عاطفی و اجتماعی کودک تاثیر زیادی دارد و پایه و اساس شخصیت و رفتار او را شکل می‌دهد. کودکانی که رابطه بهتری با والدین خود دارند،‌ از اعتماد‌به‌نفس بیشتری برخوردارند، راحت‌تر می‌توانند در شرایط سخت احساسات خود را کنترل کنند و معمولا در ایجاد ارتباط با دیگران موفق‌تر هستند. مشاوره کودکان زیر ۲ سال شکلی از حمایت روانی است که روی ارتباط بین نوزاد و والدین تمرکز می‌کند. هدف از مشاوره این است که رابطه والدین با نوزاد بهبود یابد تا به رشد جسمی و روانی کودک کمک شود. اگر می‌خواهید بدانید که مشاوره کودکان زیر دو سال چگونه است و به رفع چه مشکلاتی کمک می‌کند، تا انتهای این مقاله از مجله درمانکده با ما همراه باشید.

مشاوره کودکان زیر دو سال چیست؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که مشاوره کودکان زیر دو سال چگونه است، باید درباره اهمیت مشاوره برای کودکان کم‌سن و سال صحبت کنیم. مشاوره کودکان زیر ۲ سال هم برای کودک و هم برای والدین او مفید است.

۱. فواید مشاوره برای کودکان

والدین باید حالت‌ها و نشانه‌های ظاهری کودک خود را درک کنند. حتی زمانی که والدین کودک دیگری هم دارند، احتمالا متوجه تفاوت‌های زیادی بین خلق و خوی فرزندان‌شان می‌شوند. به‌ عنوان مثال، ممکن است چیزی که برای تسکین یکی از فرزندان موثر است، لزوما روی دیگری تاثیر نداشته باشد. توجه والدین به کودک‌شان و همچنین لحن صدا، حالت چهره، زبان بدن و نحوه برخورد آن‌ها با نوزاد تاثیر بسیار زیادی روی احساسات کودک نسبت به والدینش خواهد داشت.

امروزه مشخص شده است که نحوه مراقبت از نوزاد تا پایان عمر روی نحوه یادگیری فرد و توانایی او در ایجاد روابط سالم یا مدیریت احساسات و رفتارها تاثیر دارد. بر اساس تحقیقات، آنچه که در ۲ سال اول زندگی اتفاق می‌افتد به طرز چشمگیری مغز در حال رشد نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر بدانید: مشاوره تحصیلی کودکان دبستانی چگونه است؟

تصویر یک کودک زیر ۲ سال
نحوه ارتباط والدین با کودک روی تمام جنبه‌های زندگی فرد تاثیر می‌گذارد.

نوزادان نه تنها برای نیازهای جسمی خود بلکه برای نیازهای عاطفی‌شان هم کاملا به والدین وابسته هستند. آن‌ها از بدو تولد نسبت به حالت‌های احساسی دیگران و لحن عاطفی آن‌ها بسیار حساس هستند و می‌توانند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند. بنابراین مهم است که نوزاد والدینی داشته باشد که بتوانند نیازها و حالت‌های عاطفی او را درک کنند و به آن‌ها پاسخ دهند. این کار به نوزاد در تنظیم احساساتی که ممکن است طاقت‌فرسا باشند کمک می‌کند.

تنظیم حالت‌های عاطفی یک عنصر اساسی در رشد اولیه است. واکنش والدین به رفتارها و احساسات فرزندشان، از کودک برای ایجاد یک دلبستگی مثبت و مطمئن حمایت می‌کند. دلبستگی ایمن برای شکل‌‎گیری حس امنیت در نوزاد ضروری است و روی عزت نفس، تنظیم افکار و احساسات، کیفیت روابط و کاوش سازنده جهان تاثیر می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:تاثیر اعتماد به نفس بالا در کودکان

۲. فواید مشاوره برای والدین

بسیاری از والدین اذعان می‌کنند که گاهی‌اوقات نسبت به فرزند خود با طیف گسترده‌ای از احساسات متناقض روبه‌رو می‌شوند. پردازش این احساسات که از زمان تولد کودک شروع می‌شوند و همچنین تامین نیازهای بی‌شمار کودک که اغلب با کمبود خواب همراه است، می‌تواند خسته‌کننده باشد. به خصوص در زنان، بارداری و بچه‌دار شدن ممکن است احساسات غیر منتظره یا ناخواسته‌ای را ایجاد کند که پردازش آن‌ها دشوار است. به همین دلیل، ممکن است موانعی بر سر راه والدین ایجاد شود که ارتباط آن‌ها را با فرزندشان تحت تاثیر قرار دهد. اینجاست که والدین به مشاوره نیاز پیدا می‌کنند.

بیشتر بدانید: مشاوره کودکان پرخاشگر چیست؟

مشاوره کودکان زیر دو سال چگونه است؟

معمولا مشاوره برای بزرگسالان به صورت فردی انجام می‌شود، اما کودکان زیر ۲ سال نمی‌توانند به تنهایی با درمانگر ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، مشاوره آن‌ها نیازمند مشارکت والدین است. به عنوان یک قاعده کلی، هر چقدر سن کودک کمتر باشد، نقش والدین در فرآیند مشاوره بیشتر است.

تصویر والدین در کنار یک کودک زیر ۲ سال
هر چقدر سن کودک کمتر باشد، والدین باید در فرآیند مشاوره مشارکت بیشتری داشته باشند.

والدین مرکز زندگی فرزند خردسال خود هستند. کودکان کم‌سن و سال به مراقبان خود نگاه می‌کنند تا تصمیم بگیرند که چگونه فکر و احساس کنند و چه رفتاری از خود نشان دهند. از آنجا که کودک بسیاری از واکنش‌ها و رفتارها را از شما یاد می‌گیرد، برای ایجاد هر گونه تغییر پایدار باید کاملا در جریان فرآیند مشاوره قرار بگیرید. ذکر این نکته ضروری است که گاهی‌اوقات ممکن است جلسه مشاوره بدون حضور نوزاد یا فقط با یکی از والدین برگزار شود. اتخاذ یک رویکرد منعطف به ایجاد اعتماد و درک بهتر مشکلات کمک می‌کند.

در طی مشاوره، درمانگر با شما در مورد ارتباطات کودک و احساسات ایجاد شده صحبت می‌کند. همچنین از شما می‌خواهد که در مورد حالت‌های ذهنی خود و نوزادتان و نحوه بروز آن‌ها فکر کنید. علاوه بر این، ممکن است این فرصت را در اختیارتان قرار دهد که در مورد مسائل حل‌نشده دوران کودکی خود که روی توانایی شما برای ایجاد یک رابطه سالم با کودک تاثیر گذاشته‌اند، صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:سوالات مشاوره اعتیاد نوجوانان

چه کسانی از مشاوره کودکان زیر ۲ سال سود می‌برند؟

اکنون که متوجه شدید مشاوره کودکان زیر دو سال چگونه است، باید با علائمی که نشان می‌دهند به کمک درمانگر نیاز دارید آشنا شوید. این علائم ممکن است در نوزاد، والدین یا هر ۲ ظاهر شوند.

۱. نوزادان

کودکانی که از مشکلات زیر رنج می‌برند احتمالا به مشاوره نیاز دارند:

  • زیاد گریه می‌کنند
  • در خوابیدن یا غذا خوردن مشکل دارند
  • همیشه مضطرب به نظر می‌رسند
  • نارس هستند یا با معلولیت به دنیا آمده‌اند

بیشتر بدانید: مشاوره بچه های لجباز چگونه است؟

اینفوگرافی «کدام کودکان از مشاوره سود می‌برند؟»
مشاوره برای کودکان نارس یا دارای معلولیت و هر کودکی که رفتار غیر عادی دارد، مفید است.

بیشتر بدانید: مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن از چه سنی لازم است؟

۲. والدین

اگر بعد از بچه‌دار شدن با مشکلات زیر روبه‌رو شدید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید:

  • با احساسی که در مورد مادر یا پدر بودن دارید درگیر هستید
  • پدر یا مادر شدن آن چیزی نیست که انتظار آن را داشتید
  • احساس انزوا یا عدم حمایت می‌کنید
  • یک بارداری یا زایمان آسیب‌زا را پشت سر گذاشته‌اید
  • به افسردگی پس از زایمان مبتلا هستید
  • احساس می‌کنید نمی‌توانید با کودک خود ارتباط برقرار کنید
  • همیشه خسته یا نگران هستید
  • خودتان در کودکی دچار تروما شده‌اید و از تاثیری که ممکن است روی فرزندتان داشته باشد می‌ترسید

علاوه بر این، زمانی که وقایع زندگی مانند از دست دادن عزیزان، جابه‌جایی، جدایی، از دست دادن کار یا بیماری‌های مزمن روی پیوند بین والدین و فرزندان تاثیر می‌گذارند، مشاوره می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بیشتر بدانید: مشاوره کودکان بیش فعال چگونه است؟ کنترل رفتارهای ADHD

سوالات مشاوره کودکان زیر دو سال

در اولین جلسه مشاوره معمولا متخصص سلامت روان از شما درباره رفتارها و تعاملات کودک، سابقه پزشکی او و هر گونه اطلاعاتی که می‌تواند به درک بهتر مشکلات کمک کند، سوال می‌‌پرسد. همچنین محیط خانه و برنامه‌های روزمره شما را بررسی می‌کند. هدف از این سوالات و بررسی‌ها این است که بفهمد چه عوامل، تجربیات و نگرانی‌هایی خانواده شما را به سمت مشاوره سوق داده‌اند.

شما هم می‌توانید در حین مشاوره سوالات خود را با درمانگر در میان بگذارید. این سوالات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • مشکل فرزندم چیست و چه راهی را برای رفع آن توصیه می‌کنید؟
  • فرزندم به چند جلسه درمان نیاز دارد و تا چه زمانی باید برای مشاوره مراجعه کند؟
  • چگونه پیشرفت فرزندم را در طول زمان بررسی می‌کنید؟
  • برای حمایت از فرزندم باید در خانه چه کاری انجام دهم؟
  • اگر بین جلسات مشاوره دچار بحران شدیم یا به کمک فوری نیاز داشتیم، چه کنیم؟

بیشتر بدانید: مشاوره برای کودکان عصبی چگونه است؟

والدین همراه با یک کودک زیر ۲ سال در مطب روانشناس
قبل از اینکه به مشاور مراجعه کنید، سوالات خود را بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند که از جلسه مشاوره بهره بیشتری ببرید.

بیشتر بدانید: مشاوره کودکان پیش دبستانی چگونه است؟

کلام پایانی

در این مقاله به این سوال که مشاوره کودکان زیر دو سال چگونه است و چه فوایدی دارد، پاسخ دادیم. اگر برای تقویت رابطه خود با فرزندتان نیاز به کمک دارید یا فکر می‌کنید کودک‌تان به مشکلی مبتلا است که به تنهایی نمی‌توانید آن را برطرف کنید، با متخصص سلامت روان مشورت کنید. برای این کار وارد سایت درمانکده شوید و از درمانگر مورد نظر خود برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین وقت بگیرید.

بیشتر بدانید: روانشناسی کودکان چیست؟

سوالات متداول

چرا ارتباط والدین با فرزند خردسال‌شان مهم است؟

چون ارتباط خوب می‌تواند رشد ذهنی، زبانی و عاطفی کودک را تقویت کند، مهارت‌های اجتماعی کودک را بهبود بخشد و اعتماد‌به‌نفس او را افزایش دهد.

مشاوره کودکان زیر دو سال چگونه است؟

مشاوره کودکان کم‌سن و سال با حضور والدین انجام می‌شود. چون کودک نمی‌تواند به تنهایی مشکلات، افکار و احساسات خود را بیان کند.

از چه زمانی کودکان می‌توانند در جلسات مشاوره فردی شرکت کنند؟

هر کودکی منحصر‌به‌فرد است و با سرعت خاص خود رشد می‌کند؛ بنابراین پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. معمولا کودکانی که می‌توانند نیازهای خود را با دیگران در میان بگذارند، بیشتر از چند دقیقه روی یک فعالیت خاص تمرکز کنند و قادر به بیان افکار و احساسات خود هستند، بهتر است از مشاوره فردی بهره ببرند.

منابع: oxpip, welldoing

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها