شامپو برای خارش سر چی خوبه؟ شامپوهای خارش سر را بشناسید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

خارش سر یکی از مشکلات آزاردهنده پوست و مو است که شدت آن می‌تواند باعث کلافگی شما شود. این عارضه بر اثر دلایل مختلفی مانند شوره سر یا بیماری پوستی ایجاد می‌شود. برخی افراد خارش سر را با شدت بسیار زیادی تجربه می‌کنند؛ به نحوی که پس از مدتی با زخم‌های پوستی در کف سر یا ریزش مو مواجه می‌شوند. در این مواقع بهترین راه‌کار، مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو است. پزشک با بررسی‌های لازم، ابتدا علت اصلی خارش کف سر را مشخص می‌کند؛ سپس متناسب با جنس موهای شما، شامپو برای خارش سر تجویز می‌شود. این شامپوها از ترکیبات منحصربه‌فردی ساخته شده‌اند تا به تسکین خارش و خشکی پوست سر کمک کنند. 

اگر شما هم با مشکل خارش کف سر دست‌وپنجه نرم می‌کنید و همیشه به دنبال جواب این سوال هستید که شامپو برای خارش سر چی خوبه، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را با بهترین شامپوها برای خارش سر آشنا کنیم.

معرفی شامپو برای خارش سر

میزان هیستامین بالا در پوست سر باعث خارش مداوم این ناحیه می‌شود. اکثر متخصصان پوست و مو معتقدند برای درمان خارش سر باید از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی زینک پریتیون باشند. این ترکیب با کاهش سطح هیستامین پوست سر به رفع خارش آن کمک می‌کند. 

بیشتر بدانید: شامپو برای موهای خشک چی خوبه؟

اینفوگرافیک بهترین شامپو برای خارش‌سر
روش مصرف شامپوهای مناسب برای خارش سر در هر فرد متفاوت است، از همین‌رو حتما آن‌ها را زیر نظر متخصص پوست و مو استفاده کنید.

شامپوهایی که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، در حال حاضر در بازار جزء بهترین شامپو برای خارش سر محسوب می‌شوند. این شامپوها همگی به مرحله تست رسیده‌اند و تاکنون افراد زیادی با استفاده از آ‌ن‌ها از شر مشکل خارش سر خلاص شده‌اند.

بیشتر بخوانید:علت خارش پوست چیست؟

شامپو ایروکس مدل اکتوپیروکس (IROX)

این شامپو با فرمولاسیون جدید و منحصربه‌فرد، اثربخشی بالایی در درمان شوره، قارچ و خارش‌سر دارد. همچنین ایروکس مدل اکتوپیروکس علاوه بر خاصیت ضد خارش دارای قابلیت نرم‌کنندگی است. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به ویتامین E، B۵، عصاره گزنه و بید کانادایی اشاره کرد که به تسکین خارش سر کمک می‌کنند.

شامپو فولیکا (FULICA)

اگر پوست سر حساسی دارید، فولیکا بهترین شامپو برای خارش سر شماست. این محصول فرمولاسیون ملایمی دارد تا به رفع التهاب و خارش سر افراد دارای پوست حساس کمک کند. آلانتوئین، روغن کالاندولا، ژل آلوئه‌ورا و عصاره بابونه از ترکیبات شگفت‌انگیز این شامپو هستند که باعث کنترل PH پوست کف سر می‌شوند. همچنین سیلک پروتئین موجود در این شامپو موجب افزایش لطافت، نرمی و ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌شود. از همین‌رو اغلب متخصصین، فولیکا را به عنوان بهترین شامپو برای خارش سر زنان که موهای رنگ‌شده دارند معرفی می‌کنند.

بیشتر بدانید: شامپو برای موهای چرب چی خوبه؟

شامپو کلاسیک کلین هد اند شولدرز (Head & Shoulders)

تصویر شامپو برای خارش سر کلاسیک کلین هد اند شولدرز
شامپو کلاسیک کلین هد اند شولدرز یکی از محصولات موثر در درمان خارش‌سر زنان و مردان محسوب می‌شود.

یکی دیگر از شامپوهای مناسب برای خارش‌سر، شامپو هد اند شولدرز است. این شامپو در ترکیبات خود پارابن، پارافین و فسفات ندارد؛ از همین‌رو با تعدیل میزان PH پوست کف سر به جلوگیری از شوره و خارش سر کمک می‌کند.

شامپو سریتا (CERITA)

شامپوهای سریتا با مدل Probiotic-Oily برای موهای چرب و مدل Probiotic-Dry برای موهای خشک تولید می‌شوند. این شامپوها به دلیل داشتن ترکیبات حاوی عصاره‌های بید، زینک اومادین و کلیمبازول یک ضد شوره قوی و درمان موثر و پایدار برای خارش سر به‌شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید:شامپو برای ریزش مو شدید

شامپو کاپوس مل جوانه گندم (Kappus)

این محصول آلمانی بهترین شامپو برای خارش سر آقایان و خانوم‌هایی محسوب می‌شود که جنس موهای چربی دارند. ترکیبات منحصربه‌فرد شامپوی کاپوس باعث از بین رفتن خشکی و التهاب خارش سر می‌شود. از طرفی عصاره جوانه گندم و اکتوپیروکس فعال موجود در فرمولاسیون آن می‌تواند به رفع شوره و قارچ که از عوامل اصلی خارش هستند، کمک کند.

شامپو درمالیفت مدل بیتاکر (DERMALIFT)

اگر به دنبال یک برند موفق ایرانی در زمینه تولیدات آرایشی و بهداشتی مخصوصا شامپو هستید، پیشنهاد ما به شما درمالیفت است که بهترین شامپو ضد خارش و التهاب را تولید می‌کند. این شامپو با تنظیم غدد چربی پوست‌سر برای درمان شوره، التهاب و خارش موهای چرب بسیار مناسب است. از همین‌رو معمولا این محصول را به عنوان بهترین شامپو برای خارش سر آقایان که اغلب موهای چربی دارند، توصیه می‌کنند.

شامپو اوینو (AVEENO)

شامپو اوینو مدل Skin Relief Soothing در ترکیبات خود جوی دوسر کلوئیدی دارد که به نرمی پوست‌سر و رفع خارش آن کمک می‌کند. این شامپو پس از استفاده، باعث درخشان‌تر دیده شدن موها می‌شود و اغلب افراد احساس سبکی خوشایندی را در پوست سر خود تجربه می‌کنند. معمولا بانوان در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله شامپو به این موارد اهمیت می‌دهند. از همین‌رو اوینو را می‌توان بهترین شامپو برای خارش سر زنان دانست.

بیشتر بخوانید:راه‌های درمان سریع شپش سر

شامپو دیپ سنس (Deep Sense)

اغلب افرادی که موهای چربی دارند از مشکل خارش سر رنج می‌برند. شامپو دیپ سنس مدل Hazel بهترین شامپو ضد خارش و التهاب برای موهای چرب است. این محصول در ترکیبات خود عصاره آملا (Amla) و هاماملیس (Hamamelis) دارد که علاوه بر رفع آلودگی مو به تسکین خارش سر کمک می‌کند.

شامپو دئودراگ مدل سبورئیک (DEO DRUG)

تصویر شامپو برای خارش سر دئودراگ مدل سبورئیک
این محصول بهترین شامپو ضد خارش گیاهی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:کدام شامپو برای موی کراتین شده بهتر است؟

دئودراگ یک شامپو ضد خارش گیاهی است که با ترکیباتی مانند روغن درخت چای و عصاره گل ختمی برای از بین بردن التهاب بسیار مناسب و به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی به رفع خارش سر کمک می‌کند. همچنین در فرمولاسیون اصلی شامپوی دئودراگ مدل سبورئیک مواردی مانند اکتوپیروکس، زینک پریتیون و کلیمبازول وجود دارد که برای درمان پوسته پوسته شدن کف سر، شوره قوی، درماتیت سبورئیک و قارچ مولد خارش سر استفاده می‌کنند. 

شامپو آسادرم مدل سلنیوم سولفاید

این محصول یک روش درمانی موثر و سریع برای خارش سر است و می‌تواند به تمیزی موها و پوست سر کمک کند. از همین‌رو اغلب افراد آن را بهترین شامپو ضد شوره و معجزه‌ای برای درمان خارش سر می‌دانند.

بیشتر بخوانید:مزوتراپی مو چیست؟

کدام شامپو برای جلوگیری از خارش سر مناسب است؟

اگر با نشانه‌های خارش سر مواجه شدید، بهترین کار برای جلوگیری از افزایش آن، خرید شامپو برای خارش سر است. در ادامه شامپوهایی را که می‌توانند به شما در جلوگیری از خارش سر کمک کنند، معرفی می‌کنیم:

  • شامپو ارگانیک مپل هالستیک (HOLISTIC MAPLE) را می‌توان به دلیل ترکیبات گیاهی منحصربه‌فرد، بهترین شامپو ضد خارش گیاهی دانست.
  • شامپو بایودرما (BIODERMA) با خاصیت ضد شوره قوی به راحتی از بروز خارش‌سر مردان و زنان جلوگیری می‌کند.
  • شامپو نوپریت (NOPRIT) یکی از بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در بازار است که علاوه بر درمان مشکل خارش سر از بروز مجدد آن جلوگیری می‌کند.
  • شامپو اوره پنج درصد پریم (PRIME) با خاصیت مرطوب‌کنندگی پوست سر باعث کاهش خارش‌سر می‌شود و از بروز مجدد این عارضه جلوگیری می‌کند.
  • شامپو اگزوفارما مای (My Pharma) با ترکیبات منحصربه‌فرد مانند عصاره گندم و اوره به آبرسانی طبیعی پوست‌سر کمک می‌کند و با از بین بردن باکتری‌های ایجادکننده خارش در پوست سر، مانع از بروز این عارضه می‌شود.

بیشتر بخوانید:شپش سر چیست؟

بهترین شامپو برای خارش سر کودکان کدام است؟

خارش سر یکی از مشکلات شایعی است که در اغلب کودکان دیده می‌شود که معمولا به دلیل عدم رعایت بهداشت درگیر آن می‌شوند. با این حال باید عواملی مثل شپش، اگزما و رشد قارچ‌های پوستی را دیگر دلایل بروز این عارضه در نوزادان و کودکان دانست. 

در این مواقع بهترین راه‌کار، مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو است، زیرا موی سر نوزادان و کودکان نسبت به بزرگسالان از حساسیت بیشتری برخوردار است و قطعا شامپو مخصوصی برای درمان خارش سر تجویز می‌شود. 

این شامپوها اسیدیته متعادلی دارند تا از خشکی پوست سر کودک جلوگیری کنند. معمولا بهترین شامپو برای خارش سر کودکان شامپویی است که PH آن بین ۴.۵ تا ۵.۵ باشد. همچنین شامپو مناسب برای خارش سر کودکان حتما در ترکیبات خود سولفید سلنیوم یا اسید سالیسیلیک دارد. 

با توجه به تنوع بالای محصولات بهداشتی برای کودکان، بهتر است ابتدا از متخصصین پوست و مو آنلاین درمانکده مشاوره پزشکی بگیرید تا بهترین شامپو برای خارش سر نوزادان و کودکان را به شما معرفی کنند.

بیشتر بدانید: روتین موی فر چیست؟

راهنمای مراجعه به پزشک

افرادی که درگیر خارش سر هستند، خوب می‌دانند این عارضه تا چه حد آزاردهنده است و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث ریزش مو شود. در حال حاضر انواع شامپو برای خارش سر تولید می‌شود که ممکن است روش مصرف آن برای هر فرد متناسب با علت و شدت خارش متفاوت باشد. از همین‌رو بهتر است ابتدا به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا علاوه بر معرفی بهترین شامپو خارش سر، با طرز استفاده صحیح آن آشنا شوید.

برای این منظور می‌توانید از سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده استفاده کنید. شما به کمک این سیستم با لیست بهترین پزشکان متخصص از جمله دکتر متخصص پوست و مو آشنا می‌شوید و در صورت تمایل می‌توانید برای معاینه حضوری یا مشاوره تلفنی فوق تخصص پوست و مو، متنی و تصویری نوبت بگیرید.

سوالات متداول

کدام شامپو برای خارش سر خوب است؟

برای درمان خارش سر باید از شامپوهایی استفاده کنید که حاوی زینک پریتیون باشند. این ترکیب با کاهش سطح هیستامین پوست سر به رفع خارش آن کمک می‌کند.

آیا شامپو برای خارش سر مفید است؟

بله، خارش سر را می‌توان به راحتی با شامپوهایی که به صورت تخصصی برای رفع این مشکل فرموله شدند، برطرف کرد.

شامپو برای خارش سر پس از چند وقت جواب می‌دهد؟

اغلب شامپوهای مخصوص این عارضه، اثربخشی بالایی دارند و پس از استفاده یک الی سه بار می‌توانند خارش سر را تسکین دهند.

منابع: today | glamourmagazine

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها