مشاوره بچه های لجباز چگونه است؟ راهی برای کنترل آن‌ها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

داشتن فرزندی لجباز می‌تواند زندگی آرام و بی‌دغدغه شما را به کلی مختل کند. شما به عنوان یک والد باید بدانید که لجبازی بخشی از شخصیت فرزند شما است یا فرزندتان صرفا برای جلب توجه شما لجبازی می‌کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌خواهیم در مورد راهکار اصلی کنارآمدن با بچه‌های لجباز یعنی مشاوره صحبت کنیم. اگر می‌خواهید بدانید مشاوره بچه های لجباز چگونه است، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مشاوره بچه های لجباز چیست؟

مشاوره بچه های لجباز مشاوره‌ای اختصاصی برای کودکانی است که به هر دلیلی لجبازی می‌کنند. در واقع مشاوره به شما کمک می‌کند تا دلیل اصلی لجبازی کودک خود را بفهمید و به بهترین شکل ممکن آن را کنترل کنید. بخش زیادی از خلق‌وخوی کودک بعد از تولد، با توجه به واکنش‌های شما به عنوان والد در برابر رفتارهای او شکل می‌گیرد. بنابراین اگر رفتار مناسبی در مقابله با کودک لجباز خود نداشته باشید، این لجبازی تا آخر عمر همراه فرزندتان خواهد بود.

عکس یک پدر و مادر که از فرزند خود خسته و کلافه شده‌اند.
لجبازی کودک رفتاری قابل کنترل بوده و می‌توان با مشاوره درست آن را درمان کرد.

بیشتر بدانیم: مشاوره برای کودکان عصبی چگونه است؟

دلیل لجبازی کودکان چیست؟

کودکان به خصوص در سنین نوپا و نوجوانی لجبازی می‌کنند، اما لجبازی می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. گاهی‌اوقات لجبازی بخشی از شخصیت آن‌ها است و شما باید به عنوان والدین نحوه کنترل و مدیریت آن را به کودکان خود آموزش دهید. اما در برخی موارد لجبازی کودکان صرفا راهی برای ابراز آزادی، مقابله با استرس و نشان‌دادن مرزهای آن‌ها است.

به این نکته هم توجه داشته باشید که لجبازی کودکان همیشه عجیب و منفی نیست و گاهی نتایج مثبتی هم می‌تواند داشته باشد. تحقیقات نشان داده که کودکان لجباز، هنجارشکن و سرسخت اغلب در بزرگسالی به مدارج علمی بالا دست پیدا کرده و در زمینه کاری مناسب خودشان فعالیت می‌کنند.

کودک لجباز چه ویژگی‌هایی دارد؟

قاطعیت و لجبازی دو مقوله کاملا متفاوت از هم هستند و شما نمی‌توانید روی هر رفتار کودک خود برچسب لجبازی بزنید. کودک لجباز روی تصمیمات اشتباه خود پافشاری می‌کند و هیچ تغییری را نمی‌پذیرد. اما کودک قاطع و مصمم، کودکی است که روی اهداف خود متمرکز بوده و می‌خواهد تفکرات و ایده‌های خودش را ابراز کند. بین کودکان لجباز الگوها و نشانه‌های مشابهی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • به دنبال جلب توجه دیگران هستند.
  • می‌خواهند شنیده شوند و توسط شما تایید شوند.
  • می‌خواهند آزاد باشند و کسی به آن‌ها کاری نداشته باشد.
  • به طور مکرر بدخلقی می‌کنند و به شما یا خواهر و برادر خود آسیب می‌زنند.
  • به دنبال رهبری و ریاست هستند و می‌خواهند کنترل شما را به دست بگیرند.
  • قوانین را نمی‌پذیرند و می‌خواهند با قاعده و قانون خودشان بازی کنند.
  • به سختی می‌توان آن‌ها را تغییر داد.

بیشتر بدانیم: مشاوره کودکان بیش فعال چگونه است؟ کنترل رفتارهای ADHD

اینفوگرافی ویژگی‌های کودکان لجباز.
کودکان لجباز یک سری علائم مشابهی دارند که آن‌ها را از سایر کودکان متمایز می‌کند.

معضلات لجبازی کودکان

تربیت مقوله‌ای سخت و حساس است و در مورد بچه‌های لجباز چند درجه سخت‌تر هم خواهد شد. در مواجهه با لجبازی کودکان، هر چیز کوچکی می‌تواند به یک مشکل اساسی و بزرگ تبدیل شود. شما با داشتن یک کودک لجباز، هر روز یک تنش و چالش جدید را تجربه خواهید کرد. در ادامه چند تا از مهم‌ترین مشکلات تربیت کودکان لجباز را توضیح خواهیم داد.

بیشتر بدانیم: مشاوره کودک برای از پوشک گرفتن؛ بسیار سریع و آسان

مشکلات غذا خوردن

عمده‌ترین مشکلی که در مورد بچه‌های لجباز وجود دارد، مساله غذا خوردن است. کودکان لجباز برای انتخاب وعده‌های غذایی و خوراکی‌های خود بسیار بهانه‌گیر هستند.

نوشتن تکالیف مدرسه

کودکان لجباز در سنین مدرسه، برای نوشتن تکالیف درسی خود چالش دارند. آن‌ها نمی‌خواهند یک تکلیف را انجام دهند یا از یادگیری آن فرار می‌کنند.

لباس عوض‌کردن و آماده‌شدن

آماده‌کردن و تعویض لباس در کودکان لجباز یک چالش جدی است، زیرا در اغلب موارد آن‌ها می‌خواهند لباسی بپوشند که با آب‌‌وهوای بیرون همخوانی ندارد.

خوابیدن و بیدارشدن

معضل بعدی در تربیت کودکان لجباز، خوابیدن و بیدارشدن به موقع است. کودک‌تان برای خوابیدن مقاومت می‌کند و با نزدیک‌شدن به زمان خوابیدن، فعالیتش‌ بیشتر هم می‌شود.

بیشتر بدانیم: مشاوره تحصیلی کودکان دبستانی؛ کلید موفقیت تحصیلی و رشد و پرورش

فایده مشاوره بچه های لجباز چیست؟

لجبازی کودک کارهای ساده‌ای مانند خوابیدن، حمام‌کردن یا غذاخوردن را می‌توانید به یک معضل اساسی تبدیل کند. این لجبازی باعث می‌شود تا برای هر کار کوچکی با کودک خود مشاجره و بحث کنید. این بحث‌های هر روزه باعث فرسودگی روانی شما و فرزندتان خواهد شد. فایده و مزیت اصلی مشاوره بچه‌های لجباز، شناخت علت اصلی لجبازی کودک و مقابله هدفمند با آن است.

مشاور با طرح سوالاتی متناسب با سن کودک و بررسی شرایط موجود، علت لجبازی کودک را کشف کرده و به شما در مورد کنترل شرایط توصیه‌هایی ارائه می‌کند. اگر از بحث و مشاجره روزانه با کودک لجباز خود خسته شده‌اید، مشاوره کودکان لجباز را امتحان کنید. شما می‌توانید بهترین مشاوران کودک را از طریق درمانکده پیدا کنید.

عکس پدر و مادری که با مشاور صحبت می‌کنند.
مشاوره کودکان لجباز به والدین کمک می‌کند تا به درستی با لجبازی کودکان خود کنار بیایند.

سوالات مشاوره بچه های لجباز چیست؟

مشاوره برای کودکان لجباز، راهکاری قدرتمند و فوق‌العاده کاربردی است. در جلسات مشاوره، روانشناس متناسب با سن کودک شما سوالاتی را مطرح می‌کند. هدف از طرح این سوالات، درک علت اصلی لجبازی کودک و شناخت مشکل اصلی او است. سوالات مشاوره بچه‌ های لجباز دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که عبارت‌اند از:

  • القا نکردن حس سرزنش‌گری به کودک
  • القای حس امنیت و اعتماد به کودک
  • هدفمندی برای شناخت الگوهای رفتاری کودک
  • کمک به ابراز احساسات کودک بدون ترس و نگرانی
  • تشویق کودک به فکر کردن درباره علت لجبازی
  • القای حس همدلی به کودک

با بچه‌های لجباز چگونه رفتار کنیم؟

اگر از لجبازی و رفتارهای تند کودک خود خسته شده‌اید، دو راهکار اصلی برای شما وجود دارد. اولین راهکار، مراجعه به روانشناس کودک است. شما می‌توانید از طریق درمانکده سوالات خود را در مورد اینکه مشاوره بچه های لجباز چگونه است و چطور به شما کمک می‌کند، مستقیما از بهترین روانشناسان کودک بپرسید.

راهکار دوم شامل توصیه‌هایی است که به شما در کنترل شرایط و کنار آمدن با لجبازی کودکان کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که این توصیه‌ها به تنهایی نمی‌توانند لجبازی کودک شما را درمان کنند و در کنار آن‌ها باید حتما با یک مشاور کودک صحبت کنید.

بیشتر بدانیم: مشاوره کودکان پیش دبستانی چگونه است؟ + بهترین روش آن

 ۱- با کودک خود بحث نکنید

اولین نکته در برخورد با بچه‌های لجباز، پرهیز از بحث‌کردن است. در مواجهه با بچه‌های لجباز و سرسخت، باید به جای بحث‌کردن و مشاجره تنها شنونده باشید.

۲- کودک را اجبار نکنید

کودکان به طور غریزی هنگامی که مجبور به کاری شوند، نه تنها آن کار را انجام نمی‌دهند بلکه عمل مخالف آن را انجام می‌دهند. در اصطلاح علمی به این رفتار، رفتار ضد اراده گفته می‌شود که تنها مختص کودکان لجباز نبوده و در بسیاری از کودکان دیده می‌شود.

۳- به نظر کودک خود احترام بگذارید

کودکان هم درست مانند بزرگسالان، نظرات خاص خود را دارند و از اینکه کسی، نظرش را به آن‌ها تحمیل کند متنفر هستند.  

۴- با کودک خود رابطه‌ای صمیمانه برقرار کنید

رابطه عمیق و صمیمانه با کودک، به شما این امکان را می‌دهد که درک عمیق‌تری از فرزند خود پیدا کنید.

۵- قوانین پاداش و تنبیه برای کودک وضع کنید

قوانین و مقررات به تربیت هر چه بهتر و کنترل لجبازی کودکان بسیار کمک می‌کند. یک سری قوانین پاداش و تنبیه وضع کرده و آن‌ها را با کودک‌تان در میان بگذارید و از او بخواهید در مورد آن‌ها نظر بدهد. البته لازم است در برخی مواقع مثل مسافرت یا مهمانی کمی انعطاف‌پذیر باشید.

۶- فضای خانه را آرام نگه دارید

صمیمیت و آرام‌بودن جو خانه به طور مستقیم روی خلقیات کودک و لجبازی او تاثیر می‌گذارد. تنش‌های خانوادگی و بحث‌ بین والدین می‌تواند باعث تشدید لجبازی و حتی پرخاشگری کودک شود.

پدر و مادری که با هم دعوا می‌کنند و کودک رفتار آن‌ها را تکرار می‌کند.
تنش‌های بین پدر و مادر در خانه می‌تواند لجبازی و سرکشی کودکان را تشدید کند.

۷- کودک را درک کنید

یکی از نکات مهمی که در جلسات مشاوره بچه های لجباز به آن پرداخته می‌شود، توانایی درک کودک است. هنگام لجبازی کودکان از دید کودک به شرایط بنگرید، خودتان را جای او بگذارید و سعی کنید دلیل رفتار او را متوجه شوید.

۸- چند گزینه مختلف به کودک خود پیشنهاد بدهید

اجبار کودک لجباز به انجام یک کار، باعث عصیان شعله‌های لجبازی او خواهد شد. پس به جای تحمیل‌کردن یک گزینه، چند گزینه به او پیشنهاد دهید و انتخاب را به او واگذار کنید. برای مثال به جای اینکه به کودک بگویید «الان باید اتاقت را تمیز کنی» به او بگویید «تمیزکاری اتاقت را کی و از کجا می‌خواهی شروع کنی؟».

بیشتر بدانیم: مشاوره کودکان زیر دو سال چگونه است؟ نکات مهمی که باید بدانید

۹- اجازه دهید فرزندتان کاوش کند

دنیا مکان شگفت‌انگیزی است و تنها کاری که فرزند شما می‌خواهد انجام دهد کشف این شگفتی‌ها است. به کودک خود فرصت کاوش‌گری بدون محدودیت و کنترل‌شده بدهید.

۱۰- رفتارهای مثبت را تشویق کنید

سعی کنید با دید مثبتی به لجبازی فرزندتان نگاه کنید. با پرسیدن سوالاتی که پاسخ آن‌ها «بله» یا «نه» است، هم نظر خود را به کودک گفته و هم با او بازی کنید. سوالات را جوری بپرسید که پاسخ بیشتر آن‌ها «بله» باشد. این عمل احساس تاییدشدن و شنیده‌شدن را به کودک لجباز القا می‌کند.

سخن پایانی

لجبازی سن مشخصی ندارد و می‌تواند در هر سنی بروز پیدا کند. لجبازی هم خود کودک و هم شما را به عنوان والد خسته و فرسوده خواهد کرد. اگر روش درست مواجهه با لجبازی کودک را ندانید، این لجبازی در سنین بزرگسالی هم ادامه پیدا کرده و رابطه شما و فرزندتان را به چالش خواهد کشید.

در این مقاله از درمانکده در مورد اینکه مشاوره بچه های لجباز چگونه است و چه فایده‌ای دارد، صحبت کردیم. اگر می‌خواهید با کودک لجباز خود به بهترین شکل ممکن رفتار کنید، پیشنهاد ما مراجعه به روانشناس کودک است. بهترین مشاوران کودک را می‌توانید از طریق درمانکده پیدا کرده و از آن‌ها نوبت بگیرید. 

بیشتر بدانیم: مشاوره کودکان پرخاشگر چیست؟ مزایای آن در تغییر خلقیات کودک

سوالات متداول

تعداد جلسات مشاوره بچه‌ های لجباز چگونه است؟

تعداد جلسات و طول دوره درمان برای بچه‌های لجباز، بسته به نظر مشاور، رویکرد درمانی و شرایط کودک تعیین می‌شود.

بهترین سن مشاوره بچه‌ های لجباز چیست؟

برای مشاوره بچه‌های لجباز محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و در هر سنی می‌توان برای کنترل لجبازی کودکان به مشاور مراجعه کرد.

منابع: wikihow | momjunction | parenting.firstcry

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

هنوز امتیازی ثبت نشده

Mahdie Poorabas
مهدیه پورعباس

مهدیه پورعباس هستم؛ علوم آزمایشگاهی خوندم و حدودا چهار ساله که تو حوزه پزشکی و سلامت، دستی بر قلم دارم. دوست دارم بنویسم و با نوشتن به بقیه کمک کنم!

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها