این غذاهای حساسیت زا برای سرفه را نخورید!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر به بیماری خاصی مبتلا نشده‌اید؛ اما بیش از ۳ هفته است که سرفه می‌کنید، احتمالا سرفه‌های شما ناشی از آلرژی است. مصرف غذاهای حساسیت زا برای سرفه، می‌‌تواند طول درمان سرفه را افزایش دهد.

سرفه اغلب به دلیل عفونت دستگاه تنفسی ایجاد می‌شود. علاوه بر عفونت دستگاه تنفسی، ریفلاکس معده به مری (GERD)، برونشیت مزمن (Chronic Bronchitis) و برخی داروها نیز می‌توانند باعث بروز سرفه در فرد شوند. در ادامه این مقاله از مجله درمانکده، با انواع غذا و مواد حساسیت زا برای سرفه آشنا خواهید شد.

غذاهای حساسیت زا برای سرفه

همان‌قدر که تغذیه سالم می‌تواند علائم سرفه را بهبود دهد، پرهیز از غذاهایی که باعث آلرژی غذایی می‌شوند نیز در بهبود سرفه‌های شما موثر است. در ادامه می‌توانید با لیستی از غذاهای آلرژی‌زا برای سرفه آشنا شوید.

بیشتر بدانید: درمان سرفه شدید در خانه

اینفوگرافیک غذاهای حساسیت‌زا برای سرفه
مصرف برخی غذاها می‌تواند باعث سرفه‌های آلرژیک شود یا آن‌ها را افزایش دهد.

۱. شیر و سایر لبنیات

شیر و لبنیات از جمله مواد غذایی هستند که باعث می‌شوند آلرژن‌های مضر یا همان آنتی‌ژن‌های حساسیت زا برای مدت طولانی‌تری در بدن شما باقی بمانند. بدین‌ترتیب، استفاده از شیر و لبنیات نه‌ تنها به بهبود شما کمک نمی‌کند؛ بلکه باعث طولانی‌تر شدن طول درمان شما خواهد شد.

بیشتر بدانید: عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به لبنیات چیست؟

۲. شکر و سایر مواد غذایی شیرین

مواد غذایی ساخته‌شده از شکر، از جمله مواد غذایی هستند که هنگام سرفه کردن باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنید. شکر باعث التهاب و تضعیف گلبول‌های سفید خون و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۳. نان سفید

بعضی افراد به گلوتن موجود در نان سفید حساسیت دارند؛ زیرا گلوتن می‌تواند التهاب بدن را افزایش داده و سرفه کردن در افراد را بیشتر کند.

۴. فلفل تند

مصرف فلفل نیز می‌تواند باعث حساسیت و افزایش سرفه‌های آلرژیک در افراد شود.

۵. بادام‌ زمینی

بادام‌ زمینی یکی از رایج‌ترین غذاهایی است که افراد به آن حساسیت دارند. مصرف این ماده غذایی می‌تواند التهاب بدن را افزایش داده و باعث سرفه‌های آلرژیک شود. همچنین، بادام‌زمینی می‌تواند باعث خارش پوست نیز شود.

۶. انواع نوشابه و نوشیدنی‌های الکلی

نوشابه‌ها سرشار از قند و شکر هستند و باعث افزایش التهاب در بدن می‌شوند. همچنین این نوشیدنی‌ها با کاهش آب بدن باعث خشک شدن سطح گلو و تشدید سرفه در فرد می‌شوند. نوشیدنی‌های الکی نیز با تضعیف سیستم ایمنی بدن فرآیند بهبود سرفه را کندتر می‌کنند.

۷. غذاهای فرآوری‌شده

انواع غذاهای فرآوری‌شده مانند کالباس، بیکن، سوسیس و… می‌توانند التهاب بدن را افزایش دهند. علاوه بر این، غذاهای فرآوری شده سرشار از نمک هستند که باعث کم‌آبی بدن می‌شوند.

۸. انواع صدف

صدف، میگو و خرچنگ از جمله غذاهای حساسیت زا هستند و مصرف آن‌ها هنگامی که سرفه می‌کنید، توصیه نمی‌شود.

بیشتر بدانید: لیست مواد غذایی آلرژی زا چیست؟

میوه های حساسیت زا برای سرفه

میوه‌هایی مانند لیمو شیرین، پرتقال و سایر مرکبات می‌توانند به بهبود سرفه‌های آلرژیک کمک کنند. با این حال، تمام میوه‌ها برای رفع سرفه مناسب نیستند و ممکن است علائم بیماری را در فرد افزایش دهند. میوه‌هایی که هنگام سرفه کردن باید از آن‌ها پرهیز کنید، عبارت‌اند از:

  • انگور
  • انجیر
  • هلو
  • زردآلو
  • گیلاس
  • گلابی
  • موز
  • خربزه
  • گوجه فرنگی
  • آناناس
  • خرما
  • انواع آب‌میوه غیرطبیعی
  • انواع میوه‌های خشک‌شده

بیشتر بدانید: درمان سرفه خشک چیست؟ + درمان های خانگی

اینفوگرافیک میوه های حساسیت زا برای سرفه
مصرف برخی از میوه‌ها می‌تواند شدت و میزان سرفه‌های آلرژیک را افزایش دهد.

غذاهای حساسیت زا برای سرفه کودکان

در ابتدای متن، لیستی از غذاهای آلرژی‌زا برای سرفه را معرفی کردیم. اگر کودک شما سرفه می‌کند، علاوه بر لیست قبل، مصرف مواد غذایی که در ادامه معرفی می‌شوند نیز برای آن‌ها ممنوع است.

۱. آب‌نبات و پاستیل

آب‌نبات از شکر تهیه شده و همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، شکر یکی از مواد غذایی‌ای است که باعث افزایش التهاب و سرفه آلرژیک می‌شود. علاوه بر این، قندهای مصنوعی سطح باکتری‌های سالم روده را کاهش داده و باعث می‌شوند که ترکیبات ضد التهاب کمی در بدن تولید شود.

۲. بستنی

اکثر بستنی‌ها از لبنیات پرچرب تهیه می‌شوند؛ بنابراین سرشار از چربی‌های اشباعِ تحریک‌کننده التهاب هستند. علاوه بر این، هنگام تهیه بستنی، از مقدار زیادی شکر استفاده می‌شود که یکی از دلایل افزایش التهاب در بدن است.

بیشتر بدانید: ۱۴ راهکار سریع و موثر درمان سرفه خلط دار

۳. پیتزا

پیتزا یکی از غذاهای محبوب کودکان و البته یکی از مضرترین غذاها برای افرادی است که سرفه می‌کنند. چربی، پنیر و خمیر موجود در این ماده غذایی می‌تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود.

۴. پاستا

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند ماکارونی، غذای مناسبی برای دوران بیماری نیستند. این مواد غذایی می‌توانند با افزایش التهاب بدن، عملکرد سیستم ایمنی را تضعیف کنند.

۵. شکلات

شکلات سرشار از قند تصفیه‌شده است و می‌توانند تولید مخمر را در بدن افزایش دهد. مخمر می‌تواند باعث رشد بیش از اندازه باکتری در بدن شود؛ پس اگر سرفه منشا باکتریایی داشته باشد، طول درمان آن افزایش پیدا می‌کند. همچنین اغلب شکلات‌ها سرشار از چربی اشباع شده هستند که باعث افزایش التهاب در بدن می‌شود.

۶. بیسکویت

در ساختار بیسکویت از میزان شکر زیادی استفاده شده که می‌تواند التهاب بدن را افزایش داده و شدت سرفه‌های فرد را بیشتر کند.

۷. چیپس سیب‌زمینی

چیپس یکی از خوراکی‌های مورد علاقه کودکان محسوب می‌شود. مصرف این خوراکی هنگامی که کودک سرفه می‌کند می‌تواند باعث تشدید سرفه‌های آلرژیک شود. علاوه بر این، چیپس نمک زیادی دارد و می‌تواند باعث کم‌آبی و تحریک گلو شود.

بیشتر بدانید: سرفه کودکان؛ علت‌ها و راه‌های درمان

مواد حساسیت زا برای سرفه

گرده گل‌ها و گیاهان، شوره حیوانات خانگی، گردوغبار و برخی جانواران موذی می‌توانند باعث سرفه‌های آلرژیک شوند. همچنین، برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان آلرژی مانند هیستامین نیز می‌توانند باعث سرفه شوند. علاوه بر این، برخی مواد شیمیایی مانند کلر، آمونیاک و اسید هیدروفلوئوریک نیز می‌توانند باعث سرفه‌های آلرژیک، سوزش شدید چشم، بینی، گلو و نای شوند.

جمع‌بندی

با اینکه سرفه یکی از روش‌های بدن برای پاک‌سازی ریه‌ها است؛ اما گاهی می‌تواند تبدیل به آلرژی شده و باعث رنج افراد شود. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به بهبود سریع سرفه‌های آلرژیک کمک کند. با این حال، برخی غذاها و میوه‌ها می‌توانند باعث افزایش التهاب در بدن شده و سرفه کردن را در فرد تشدید کنند.

در این مقاله لیستی از غذاهای حساسیت زا برای سرفه را به شما معرفی کردیم. هنگام سرفه کردن از مصرف این غذاها و میوه‌ها خودداری کرده و در صورت تشدید علائم توصیه می‌کنیم به دکتر آسم، آلرژی و ایمونولوژی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از طریق سایت درمانکده از دکتر آنلاین آسم مشاوره دریافت کنید.

بیشتر بدانید: لیست غذاهای ناسالم و عوارض آن‌ها

سوالات متداول

هنگام سرفه کردن باید از مصرف چه غذاهایی اجتناب کرد؟

هنگام بیماری و سرفه کردن بهتر است غذاهایی که ارزش غذایی کمی دارند و باعث افزایش التهاب در بدن می‌شوند را مصرف نکنید.

چه مواد غذایی برای بهبود سرفه مناسب هستند؟

عسل، زردچوبه، گیاه مرزنجوش، سیر، ریشه گل ختمی، ریشه شیرین بیان، زنجبیل و آویشن از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانید برای توقف سرفه مصرف کنید.

منبع:

verywellhealth | eatthis | healthline

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای‌ها 82

هنوز امتیازی ثبت نشده

phatim@ramezani
فاطمه رمضانی

دانش‌آموخته روان‌شناسی‌ هستم؛ اما در یکی از کلاس‌های واقعیت‌درمانی به این بینش رسیدم که «روانپزشکی» ایکیگای گمشده زندگی من است. اکنون در حال تلاش کردن برای ورود به رشته پزشکی هستم، بیشتر به «ویلیام گلاسر» درونم پروبال می‌دهم، درباره علوم‌پزشکی می‌خوانم، می‌نویسم و با شما به اشتراک می‌گذارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

11 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها