درمان سرفه خلط دار؛ ۱۴ راهکار سریع و موثر طب سنتی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

وجود خلط در قفسه سینه و پشت گلو موجب ایجاد سرفه‌های شدید می‌شود و معمولا با درد و ناراحتی در این نواحی همراه است. استفاده از راهکارهای خانگی تا حد زیادی در درمان سرفه خلط دار موثر است و می‌تواند به پاکسازی ریه و مجرای تنفسی و از بین بردن خلط‌ها کمک زیادی کند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با درمان سرفه همراه با خلط به روش‌های مختلف آشنا شوید.

درمان سرفه خلط دار

در طب سنتی از روش‌های مختلفی برای درمان سرفه‌ای که با خلط همراه است، استفاده می‌شود. در اکثر مواقع شما می‌توانید این نوع سرفه را به روش‌های خانگی و سنتی درمان کنید. البته اگر بعد از چند روز کمک گرفتن از درمان‌های خانگی وضعیت‌تان بهبود پیدا نکرد، بهتر است به دکتر عمومی مراجعه کنید. در ادامه می‌توانید با روش‌های کاربردی برای درمان این نوع سرفه آشنا شوید.

اینفوگرافی روش‌های درمان سرفه خلط دار در خانه
برای درمان سرفه همراه با خلط باید آب بیشتری بنوشید و از روش‌هایی مثل بخور آب گرم، غرغره آب نمک، بخور آب گرم، مصرف دمنوش عسل و زنجبیل و روغن اکالیپتوس استفاده کنید.

۱- مایعات بنوشید

مهم‌ترین و ساده‌ترین راهکاری که می‌توانید برای درمان سرفه خلطی استفاده کنید، نوشیدن آب ولرم است. مصرف مایعات به رقیق شدن مخاط و پاکسازی خلط در قفسه سینه و بینی کمک می‌کند. از طرف دیگر نوشیدن آب گرم موجب کاهش سرفه و آسیب به گلو می‌شود و درد قفسه سینه و گلو را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بهترین روش برای درمان سرفه خلط دار در کودکان نیز کمک گرفتن از مایعات ولرم است.

بیشتر بدانید: روش‌های درمان سرفه کودکان

۲- آب نمک غرغره کنید

مطالعات نشان می‌دهد که غرغره کردن آب گرم و نمک می‌تواند به تسکین علائم سرماخوردگی و کاهش ترشح مخاط کمک زیادی کند. برای این کار باید نصف قاشق چای‌خوری نمک را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. سپس سر خود را به عقب خم کنید و به مدت ۳ تا ۶ دقیقه آب نمک را غرغره کنید.

تصویر فردی که آب نمک غرغره می‌کند.
غرغره کردن آب نمک موجب ضدعفونی مجرای گلو و کاهش ترشح مخاط می‌شود.

۳- از بخور گرم استفاده کنید

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های درمان سرفه خلط دار در طب سنتی استفاده از بخور گرم است. بخار آب گرم به شل شدن مخاط و رفع گرفتگی سینه و کاهش سرفه کمک می‌کند. برای بخور می‌توانید برای چند دقیقه سر خودتان را در مقابل بخار آب گرم قرار دهید و چند نفس عمیق بکشید تا بخار گرم وارد بینی و ریه‌ها شود.

۴- عسل مصرف کنید

برای درمان سرفه خلط دار به روش خانگی می‌توانید از عسل استفاده کنید. عسل قویترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار است که به نرم شدن گلو و کاهش خلط کمک زیادی می‌کند. عسل خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند به درمان این نوع سرفه کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف عسل حتی از داروهای سرفه مثل دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) نیز موثرتر عمل می‌کند.

۵- از خوراکی‌های مفید استفاده کنید

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف خوراکی‌هایی مثل پیاز، سیر، لیمو و فلفل هندی به درمان سرفه خلطی کمک می‌کند. استفاده از فلفل و غذاهای تند موجب تحریک جریان مخاط و تسکین موقت سرفه می‌شود. فراموش نکنید برای درمان سرفه خلط دار سیگار را کنار بگذارید تا مشکل شما تشدید نشود.

بیشتر بدانید: این غذاهای حساسیت زا برای سرفه را نخورید!

۶- از دمنوش عسل و زنجبیل استفاده کنید

اگر به دنبال درمان سرفه خلط دار با دمنوش هستید، بهتر است دمنوش عسل و زنجبیل را امتحان کنید. برای تهیه این دمنوش باید یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چای‌خوری آب زنجبیل تازه و آب گرم ترکیب کنید. این دمنوش به تسکین گلو درد و درمان این نوع سرفه کمک می‌کند.

تصویر دمنوش عسل و زنجبیل برای درمان سرفه خلط دار
مصرف دمنوش عسل و زنجبیل به کاهش التهاب و تسکین سرفه کمک می‌کند.

۷- آب نمک را داخل بینی خود اسپری کنید

برای درمان سرفه خلط دار آنفولانزا یا سرماخوردگی می‌توانید از اسپری آب نمک استفاده کنید. شستشوی داخل بینی و سینوس‌ها با آب نمک می‌تواند به پاکسازی مجرای بینی و کاهش مخاط کمک زیادی کند. برای این کار می‌توانید از اسپری‌های نمک مخصوص بینی استفاده کنید یا خودتان در خانه با ترکیب آب مقطر و مقداری نمک و ریختن آن در بطری‌های مخصوص اسپری دار، یک محلول شستشو آماده کنید.

۸- از روغن اکالیپتوس کمک بگیرید

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان سرفه خلط دار بعد از سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده از روغن اکالیپتوس است. برای این کار می‌توانید مقداری از روغن را روی قفسه سینه خود ماساژ دهید. راهکار بعدی این است که چند قطره روغن اکالیپتوس را در بخر آب گرم بریزید، سپس در برابر بخار قرار بگیرید و چند نفس عمیق بکشید.

۹- با آب گرم دوش بگیرید

یک راهکار مناسب برای درمان سرفه خلط دار اطفال و بزرگسالان، حمام کردن با آب گرم است. بخار آب گرم موجب شل شدن مخاط و پاکسازی بینی و گلو می‌شود و فشار سینوسی را کاهش می‌دهد.

۱۰- میوه فراوان بخورید

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات سالم می‌تواند به کاهش مشکلات تنفسی و درمان سرفه کمک کند. زمانی که بدن شما ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌های مفید دریافت می‌کند، راحت‌تر با عفونت و بیماری‌ها مقابله می‌کند و بدن سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند.

بیشتر بدانید: چه میوه هایی برای سرماخوردگی خوب است؟

تصویر فردی که میوه‌های متنوع می‌خورد.
مصرف میوه‌های متنوع به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خلط و مشکلات تنفسی کمک می‌کند.

۱۱- شلغم بخورید

اگر با خودتان فکر می‌کنید که برای درمان سرفه خلط دار چه بخوریم، پیشنهاد ما شلغم است. شلغم آب پز شده یکی دیگر از بهترین خوراکی‌ها برای درمان این سرفه است. پیشنهاد می‌شود برای درمان سرفه خلط دار امیکرون و نرم کردن سینه بعد از آنفولانزا و سرماخوردگی هم از شلغم و هم از آب آن استفاده کنید.

۱۲- از نشاسته کمک بگیرید

درمان سرفه خلط دار با نشاسته یکی از روش‌هایی است که از قدیم از آن استفاده می‌شد. برای این کار باید مقداری نشاسته را در آب سرد حل کنید. سپس آن را به شیر یا آب داغ اضافه کنید و خوب هم بزنید. می‌توانید از این نوشیدنی برای پاکسازی مجاری تنفسی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: سرماخوردگی و باورهای اشتباه غذایی که باید اصلاح کنیم

۱۳- شیر بادام میل کنید

برای درمان سرفه خلط دار حساسیتی که معمولا در افراد مبتلا به آلرژی و سینوزیت ایجاد می‌شود، می‌توانید از شیر بادام استفاده کنید. شیر بادام یک درمان فوق‌العاده برای رفع سرفه خلط دار، تنگی نفس، خشونت سینه و حنجره است که به تسهیل خروج خلط سینه نیز کمک می‌کند. برای تهیه شیر بادام باید بادام خام را با آب و عسل ترکیب و مواد را به خوبی میکس کنید.

۱۴- از داروهای گیاهی کمک بگیرید

برای درمان سرفه خلط دار با دارو گیاهی می‌توانید از دمنوش آویشن، دمنوش عسل و فلفل سیاه و همچنین داروهای گیاهی موجود در داروخانه‌ها کمک بگیرید.

چه زمانی برای درمان سرفه خلط دار از پزشک کمک بگیریم؟

اگر سرفه خلط دار شما پس از ۳ روز بهبود پیدا نکرد و علائم تشدید شد، بهتر است از یک دکتر عمومی آنلاین مشورت بگیرید. اگر به جز سرفه خلط دار علائمی مثل درد قفسه سینه، مشکل تنفسی و تب را تجربه می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که زرد یا سبز بودن مخاط نشان‌دهنده عفونت است و از همین رو در این شرایط نیز لازم است از یک پزشک درخواست کمک کنید.

بیشتر بدانید: درمان سرفه خشک چیست؟ + درمان های خانگی

تصویر پزشکی که در حال معاینه بیمار سرماخورده برای درمان سرفه خلط دار است.
اگر در کنار سرفه خلط دار، علائمی مثل تب و مشکل تنفسی را تجربه می‌کنید، از یک پزشک کمک بگیرید.

سخن نهایی

سرفه خلط دار به دلایل متعددی ایجاد می‌شود و پیدا کردن دلیل این مشکل می‌تواند به شما کمک کند تا درمان مناسبی برای آن پیدا کنید. اگر سرفه شما بیشتر از ۳ روز طول کشید و با روش‌های خانگی موفق به درمان نشدید، هر چه سریع‌تر برای درمان از یک متخصص عفونی و یا پزشک عمومی کمک بگیرید. شما می‌توانید در درمانکده به صورت غیرحضوری با یک متخصص ارتباط برقرار کنید و یا برای مراجعه حضوری در مطب نوبت بگیرید.

سوالات متداول

علت سرفه خلط دار چیست؟

خلط به طور طبیعی برای مرطوب نگه داشتن ریه‌ها، سینوس‌ها و دهان در بدن تولید می‌شود. در زمان سرماخوردگی میزان ترشح مخاط افزایش پیدا می‌کند و این نشانه مبارزه بدن با عفونت یا عوامل آلرژی‌زا است. از آنجایی که این خلط‌ها در مسیر تنفسی و گلو قرار دارند، موجب ایجاد سرفه می‌شوند.

علت زرد بودن یا سبز بودن خلط چیست؟

رنگ خلط می‌تواند نشان دهنده وضعیت عفونت در بدن باشد. خلط زرد نشان می‌دهد که عفونت از قبل در بدن شما بوده و از بین رفته است. اما خلط سبز نشان می‌دهد که هنوز در بدن عفونت وجود دارد.

برای درمان سرفه خلط دار بزرگسالان چه کنیم؟

برای درمان سرفه خلطی در بزرگسالان می‌توانید از بخور آب گرم، غرغره آب نمک، نوشیدن مایعات، دمنوش زنجبیل و عسل، روغن اکالیپتوس و دوش آب گرم کمک بگیرید.

بهترین قرص برای سرفه خلطی چیست؟

شناخت علت بروز سرفه در انتخاب بهترین قرص برای درمان اهمیت زیادی دارد. معمولا برای سرفه خلط دار از داروهایی مثل اکسپکتورانت (Expectorant) یا گایافنزین (Guaifenesin) و در برخی مواقع از آنتی‌هیستامین استفاده می‌شود.

منابع: healthline، healthshots

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای‌ها 609

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

93 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها