شیر خشک آپتامیل؛ عوارض، فواید و علائم + معرفی مرکز فروش

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

صحت این امر که شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزاد تازه متولدشده محسوب می‌شود، بر هیچ کسی پوشیده نیست اما گاهی‌اوقات، برخی نوزادان به دلایل مختلف نمی‌توانند نیاز تغذیه‌ای خود را از طریق شیر مادر تامین کنند. متخصصان در چنین وضعیتی، مصرف شیر خشک را توصیه می‌کنند که شیر خشک آپتامیل را می‌توان در بین تمامی محصولات موجود در داروخانه‌ها نزدیک‌ترین ترکیب به شیر مادر معرفی کرد. فواید شیرخشک اپتامیل و تولید آن در انواع مختلف باعث شده تا نیاز تغذیه‌ای نوزادان با شرایط متفاوت به راحتی تامین شود.

اگر کنجکاو شده‌اید بیشتر درباره فواید شیرخشک آپتامیل بدانید، در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا ضمن معرفی انواع شیرخشک‌های آپتامیل، شما را با مهم‌ترین خواص آن‌ها آشنا کنیم.

فواید شیرخشک اپتامیل چیست؟

اینفوگرافیک فواید شیرخشک اپتامیل
شیر خشک آپتامیل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌های مورد نیاز برای رشد سالم نوزاد است.

شیر خشک‌های آپتامیل برای اولین بار توسط شرکت نوتریشیا (Nutricia) در ایرلند تولید شدند و پس از آن کشورهای دیگر تحت لیسانس این شرکت، اقدام به تولید شیر خشک اپتامیل کردند. شرکت نوتریشیا با بیش از ۵۰ سال سابقه در زمینه تولید شیر خشک، توانسته نیاز تغذیه‌ای نوزادان و کودکان را تامین کند. این شرکت، فرمول منحصربه‌فردی را برای تغذیه نوزادان مبتلا به آلرژی و اختلالات نادر ژنتیکی ارائه داده تا جایگزین مناسبی برای شیر مادر داشته باشند. 

به طور کلی می‌توان مهم‌ترین فواید شیرخشک اپتامیل را شامل موارد زیر دانست:

۱- تامین ترکیبات غذایی

شیر خشک آپتامیل شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های مورد نیاز برای رشد سالم نوزادان و کودکان است و می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای کودکان در شرایط متفاوت را تامین کند.

بیشتر بدانیم: شیرخشک برای وزن گیری چی خوبه؟‌ + نکات تغذیه برای افزایش وزن

۲- ارتقای سیستم ایمنی بدن

از دیگر فواید شیرخشک اپتامیل می‌توان به ترکیبات مغذی این محصول اشاره کرد که به تقویت سیستم ایمنی نوزاد تازه متولدشده کمک می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد.

۳- پشتیبانی از رشد استخوانی

ویتامین D و کلسیم موجود در این شیر خشک به رشد و تقویت استخوان نوزادان کمک می‌کند.

۴- هیدراته نگه داشتن بدن نوزاد

کنترل رطوبت بدن نوزادان توسط این محصول، از دیگر فواید شیر خشک اپتامیل به‌شمار می‌آید که نقش مهمی در سلامت عمومی بدن کودکان دارد.

۵- استفاده راحت

شیر خشک آپتامیل به راحتی قابل حمل است و این امکان را به والدین می‌دهد تا در هر زمان و مکان، به آسانی برای نوزاد خود شیر آماده کنند.

آشنایی با انواع شیر خشک آپتامیل و فواید آن‌ها

در این بخش با رایج‌ترین انواع شیرخشک آپتامیل برای نوزاد و فواید هر یک آشنا می‌شوید:

  • شیر خشک آپتامیل ساده: از مهم‌ترین فواید شیر خشک اپتامیل یک، ۲ و سه یا همان ساده می‌توان به ترکیبات منحصربه‌فردی با نام ایمیونوفورتیس و پره‌بیوتیک اشاره کرد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان می‌شود. در واقع این محصول، مواد مغذی برای رشد و نمو کودک را در اختیار او می‌گذارد و تمامی نیازهای تغذیه‌ نوزاد را تامین می‌کند.
  • شیر خشک آپتامیل PDF: این محصول را می‌توان بهترین شیرخشک آپتامیل برای وزن گیری نوزادان نارس و کم‌وزن دانست. از طرفی، پره‌بیوتیک و نوکلئوتید موجود در ترکیبات آن به تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد نوزادان نارس و کم‌وزن کمک می‌کند. از دیگر خواص شیرخشک اپتامیل می‌توان به ماده LCP برای تقویت تکامل مغزی و بینایی، تامین پروتئین بدن نوزاد و تری‌گلیسیرید با زنجیره متوسط برای هضم و جذب بهتر چربی اشاره کرد.

بیشتر بدانیم: مقایسه شیر خشک نان با اپتامیل؛ کدام شیر خشک بهتر است؟

  • شیر خشک آپتامیل FMS: یکی دیگر از بهترین نمونه‌های شیرخشک اپتامیل برای وزن گیری نوزاد نارس، شیر خشک FMS است. این محصول به دلیل داشتن پروتئین هایپوآلرژنیک به طور انحصاری مخصوص وزن‌گیری نوزاد نارس تولید می‌شود و بهتر است همراه با شیر مادر مصرف شود.
  • شیر خشک آپتامیل HA: از مهم‌ترین فواید شیرخشک اپتامیل HA باید به کاهش خطر ابتلا به آلرژی در کودکان اشاره کرد. همچنین این محصول به دلیل داشتن ایمیونوفورتیس در ترکیبات خود، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود.
  • شیر خشک آپتامیل پپتی: این محصول با پروتئین هیدرولیزشده از نوع Whey (وی) برای کودکانی مناسب است که از بدو تولد به پروتئین گاوی حساسیت دارند. در واقع، مهم‌ترین خواص شیرخشک اپتامیل را می‌توان شامل کمک به رشد بهتر باکتری‌های مفید روده و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد دانست.
  • شیر خشک آپتامیل پپتی جونیور: این شیر خشک فاقد کازئین است و در ترکیبات خود، پروتئین هیدرولیزشده از نوع Whey (وی) دارد؛ از همین‌رو برای نوزادانی که علاوه بر حساسیت به پروتئین گاوی، به عدم تحمل غذایی مبتلا هستند، توصیه می‌شود.
  • شیر خشک آپتامیل پره: تامین نیاز تغذیه‌ای نوزادان نارس و کمک به تکامل مغز و بینایی آن‌ها را می‌توان از مهم‌ترین فواید شیرخشک اپتامیل پره دانست. در واقع، این شیر خشک نسبت به شیر خشک‌های معمولی، حاوی پروتئین و انرژی بیشتری است و علاوه بر رشد و تکامل روده‌ها، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
  • شیر خشک آپتاکید: این محصول که برای کودکان بالای سه سال تولید می‌شود، کاملا غنی‌شده است. از موثرترین فواید آن می‌توان به وجود ترکیبات منحصربه‌فردی همچون پره‌بیوتیک و امگا ۳  اشاره کرد که نیازهای تغذیه‌ای کودکان بالای سه سال را به راحتی تامین می‌کند. از طرفی، شیر خشک آپتاکید در ترکیبات خود قند سوکوروز ندارد؛ به همین دلیل مانع از پوسیدگی دندان‌ها می‎شود.

خواص شیر خشک آپتامیل پرونوترا چیست؟

شرکت نوتریشیا پس از تحقیقات ۴۰ ساله، نسل جدیدی از شیر خشک را با فرمول منحصربه‌فرد ارائه کرده که با پره‌بیوتیک و پست بیوتیک غنی شده است. پس از تولید این محصول، والدینی که از شیر خشک آپتامیل معمولی راضی بوده‌اند، این سوال برایشان مطرح شده که شیر خشک آپتامیل پرونوترا برای چی خوبه؟

اینفوگرافیک فواید شیرخشک اپتامیل پرونوترا
این محصول یکی از شیرخشک‌های بسیار غنی‌شده آپتامیل به‌شمار می‌آید.

از مهم‌ترین فواید شیرخشک اپتامیل پرونوترا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای نوزادان تازه متولدشده تا ۲ سالگی مناسب است.
  • نوکلئوتید موجود در ترکیبات آن باعث شده تا نزدیکترین ترکیب به شیر مادر باشد.
  • انرژی مورد نیاز کودک را تامین می‌کند.

معرفی شیر خشک: شیر خشک آپتامیل ۲ نوتریشیا

  • حاوی مواد مغذی فراوانی برای رشد و نمو نوزاد است.
  • ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز نوزادان را تامین می‌کند.
  • دارای آهن، پروتئین، کراتین و کربوهیدرات مورد نیاز برای رشد نوزاد است.

آیا شیر خشک آپتامیل چاق کننده است؟

ترکیبات غنی شیر خشک آپتامیل می‌تواند نیاز تغذیه‌ای نوزاد را به صورت متعادل تامین کند. این شیر خشک دارای انواع مختلفی است و همه آن‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیار زیادی هستند. به نحوی که اغلب متخصصان نوع خاص این شیر خشک را برای وزن‌گیری نوزاد توصیه می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت، علاوه بر رشد مناسب سن نوزاد، افزایش متعادل وزن از فواید شیرخشک اپتامیل به‌شمار می‌آید. اگر پس از مصرف این محصول، متوجه اضافه وزن غیر طبیعی نوزاد خود شدید، حتما درباره میزان و نحوه مصرف آن با متخصص اطفال مشورت کنید.

آیا شیرخشک اپتامیل باعث اسهال میشود؟

تصویر قوطی شیر خشک آپتامیل
قبل از مصرف شیر خشک آپتامیل، با متخصص اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید این محصول برای نوزاد شما مناسب است.

تجربه استفاده از این محصول نشان می‌دهد، شیر خشک آپتامیل قابلیت سازگاری بالایی با معده نوزادان دارد. از طرفی، تولید آن در انواع مختلف باعث شده تا نیاز تغذیه‌ای نوزادان با شرایط متفاوت به راحتی تامین شود. بنابراین اگر نوزاد شما پس از مصرف شیر خشک آپتامیل دچار اسهال شد یا تعداد دفع بالایی را در طول روز تجربه کرد، سریعا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.، سریعا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک تشخیص دقیق‌تری برای مشکل شما ارائه می‌دهد و می‌تواند راهنمایی کند که کدام نوع از شیرخشک اپتامیل برای نوزادتان مناسب است.

معرفی شیر خشک: شیر خشک آپتامیل ۳

شیرخشک آپتامیل برای چاقی صورت مناسب است؟

فرمولاسیون غنی و مواد مغذی موجود در شیر خشک آپتامیل به وزن‌گیری و چاقی بدن کمک می‌کند. در بین انواع مختلف این محصول، نوع آپتاکید که شیرخشک آپتامیل برای بزرگسالان محسوب می‌شود، گزینه مناسبی برای چاقی صورت است. از ترکیبات اصلی شیر خشک آپتاکید می‌توان به مواد مغذی همچون آهن، کلسیم، ویتامین‌های گروه D ،C ،A و B اشاره کرد که در مدت زمان کوتاه باعث چاقی صورت می‌شود. جهت مشاهده انواع شیر خشک به داروخانه آنلاین درمانکده مراجعه نمایید.

عوارض شیر خشک آپتامیل

حال که با فواید شیرخشک اپتامیل آشنا شدید خوب است، عوارض آن را هم بشناسید. پزشکان متخصص اطفال معتقدند اگر شیر خشک آپتامیل با توجه به جدول راهنما و تجویز پزشک مصرف شود، عوارض جانبی به همراه ندارد. با این حال، اگر نوزاد شما پس از مصرف شیر خشک آپتامیل دچار عوارض جانبی شود، نشان‌دهنده حساسیت او به ترکیبات شیر خشک یا عدم آماده‌سازی صحیح شیر توسط والدین یا شرکت تولیدکننده است. 

معرفی شیر خشک: شیر خشک آپتامیل ۱

علائم حساسیت به شیر خشک آپتامیل

مهم‌ترین علائم حساسیت به شیرخشک آپتامیل عبارت‌اند از:

  • آبریزش، خارش، قرمزی و تحریک پوست
  • اسهال، استفراغ، یبوست یا دل‌درد
  • سرفه، خس خس در گلو، مشکل در تنفس، تورم زبان یا لب‌ها
  • خشکی چشم، خس خس سینه یا آنافیلاکسی (واکنش آلرژی جدی)

فواید شیرخشک اپتامیل در یک نگاه

در حال حاضر، انواع مختلفی از شیر خشک در بازار وجود موجود است که هر یک مزایای خاص خودشان را دارند. نکته‌ای که شیر خشک آپتامیل را از دیگر محصولات متمایز می‌کند، توجه آن به نیاز تغذیه‌ای نوزادان با شرایط متفاوت است. در واقع، پزشکان متخصص اطفال و متخصص تغذیه به دلیل فواید شیرخشک اپتامیل، آن را بهترین محصول برای جایگزینی شیر مادر می‌دانند. اگر درباره روش مصرف شیر خشک آپتامیل سوالاتی دارید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت درمانکده، از طریق سیستم نوبت‌دهی اینترنتی این مجموعه با بهترین پزشکان متخصص آشنا شوید.

سوالات متداول

آیا شیرخشک آپتامیل باعث یبوست میشود؟

یبوست یکی از علائم نشان‌دهنده حساسیت نوزاد به شیر خشک آپتامیل است.

مهم‎ترین فواید شیرخشک اپتامیل چیست؟

حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن نوزادان، قابل استفاده از بدو تولد تا ۲ سالگی، دارای مواد مغذی برای رشد و نمو سالم نوزاد و تامین انرژی بدن نوزادان.

آیا فواید شیرخشک اپتامیل با آپتامیل پرونوترا یکی است؟

شیرخشک اپتامیل پرونوترا غنی‌شده‌تر از آپتامیل معمولی است و در ترکیبات خود انواع خانواده ویتامین‌ها و مواد معدنی را شامل می‌شود.

منابع: aptamil | quora

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 15

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

13 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها