شیر خشک یا شیر مادر

شیر خشک یا شیر مادر ؛ مسئله این است!

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

یکی از بزرگترین تصمیماتی که مادران برای تغذیه نوزاد کوچک خود باید بگیرند، انتخاب نوع تغذیه او با شیر خشک یا شیر مادر می باشد. بسیاری از مادران از همان ابتدا شیردهی با سینه خود را برای تغذیه نوزاد خود انتخاب می کنند. اما گروهی دیگر برای راحتی بیشتر و نه به دلیل وجود مشکل شیرخشک را بر می گزینند که غالبا با انتقادات بسیار زیادی مواجه می شوند.

در واقع شما هر تصمیمی که بگیرید، مطمئناً افراد دیگر نظر خواهند داد. اما فقط یک چیز این وسط مهم است: کدام انتخاب برای شما و نوزاد شما مناسب است؟ شیر خشک یا شیر مادر؟

شیر خشک یا شیر مادر مسئله این است!!

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که شیر مادر یک رژیم غذایی کامل، متعادل، بهترین و مغذی‌ترین تغذیه در سال های ابتدایی زندگی هر نوزاد است.

تغذیه ارتباط بسیار نزدیکی با سلامت کودک و بقای او در کوتاه مدت و طولانی مدت دارد. تغذیه زودهنگام نوزاد، رشد طولانی تر، سلامتی و تحول ذهنی او را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین تغذیه نوزاد از سینه مادر اولین ارتباط را بین او و مادر ایجاد می کند.

شیر مادر

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) شیر مادر را به عنوان بهترین منبع تغذیه برای نوزادان توصیه می کند. بر اساس گفته های AAP کودکان در شش ماه ابتدایی باید منحصرا با شیر مادر تغذیه شوند.

حتی بعد از اینکه دیگر غذاها نیز به کودک داده شد باز هم توصیه می شود مادر تا حداقل یک سالگی به شیردهی ادامه دهد. اما ادامه شیردهی بعد از یک سالگی به ترجیح مادر و کودک بستگی دارد.

شیر خشک یا شیر مادر

فوائد تغذیه نوزاد با شیر مادر چیست؟

  • شیر مادر آنتی بادی های لازم را برای نوزاد فراهم می کند و باعث می شود که نوزاد در برابر بیماری ها مقاومت نشان دهد. بیماری هایی نظیر عفونت های گوش.
  • هضم راحت تر شیر مادر یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب آن برای تغذیه نوزاد است. در حالت کلی شیر مادر خیلی راحت تر از شیر خشک در دستگاه گوارش هضم می شود. به همین دلیل نوزادانی که از شیر مادرشان تغذیه می کنند، کمتر دچار یبوست یا نفخ می شوند.
  • شیر مادر می تواند خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را در یک سال ابتدایی زندگی اش به طور قابل توجهی کاهش دهد.
  • شیر مادر می تواند منجر به افزایش رشد هوشی نوزادان شود. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که در دوران نوزادی و شیرخوارگی از شیر مادر تغذیه کرده اند عملکرد شناختی بهتری نسبت به سایرین دارند.
  • مصرف شیر مادر می تواند در آینده نیز به نوزاد کمک کند. خطر ابتلا به اضافه وزن را کاهش می دهد و همچنین از پیشرفت بیماری هایی نظیر آسم، دیابت نوع یک و دیابت نوع دو، کلسترول بالا، لنفوم هاجکین، لوسمی و لنفوم پیشگیری می نماید.
  • تحقیقات نشان می دهند که شیردهی برای مادران هم مفید می باشد. مادری که شیر می دهد کمتر در خطر سرطان پستان، دیابت، بیماری قلبی، پوکی استخوان و سرطان تخمدان قرار می گیرد.
  • با شیردهی مادر، پیوند بسیار عمیق عاطفی بین او و نوزادش به وجود می آید و حس زیبای مادری را به او القا می کند.
  • شیر مادر را هم می توان مستقیما به نوزاد داد و هم می توان در شیشه شیر ریخت و ذخیره کرد. این کار تغذیه نوزاد را در محیط های عمومی را تسهیل می کند و توانایی غذا دادن به او را در اختیار دیگر اعضای خانواده نیز قرار می دهد.
شیر مادر

اگر روند شیردهی به خوبی پیش نرود چه کار کنیم؟

اگر در تلاش هستید که نوزادتان از سینه تان شیر بخورد و موفق نمی شوید، از یک مشاور، ماما یا بهترین پزشک متخصص اطفال کمک بگیرید. اگر پزشک اطفال شما نگران تغذیه کافی یا آبرسانی نوزاد شما باشد، ممکن است پیشنهاد کند همراه با شیر مادر، شیر خشک نیز استفاده کنید.

شیر مادر غذای ایده آل برای نوزادان است و بهترین راه برای سلامت نوزادان می باشد. اما تغذیه و آبرسانی مناسب به نوزاد نیز مسئله ای کاملا ضروری است.

همه چیز راجع به شیرخشک

آیا شیرخشک دادن خطری برای نوزاد ایجاد می کند؟

شیرخشک های تجاری نوزاد حاوی عناصر تقویت کننده و ایمنی که به طور طبیعی در شیر مادر وجود دارند، نیستند. در واقع فقط بدن مادر می تواند آنتی بادی و موارد بالا را به نوزاد منتقل کند.

برای بیشتر نوزادان، هضم شیر مادر نسبت به شیر خشک آسان تر است. این شیرها طبق دستورالعمل های استاندارد تهیه می شوند و از نوزادان سالمی که نیازهای غذایی معمولی دارند پشتیبانی می کند. نوزادی که بر اثر بیماری، حساسیت نیازهای غذایی ویژه ای دارد، ممکن است به شیرخشک خاصی نیاز داشته باشد.

شیر خشک

اگر مادری ترجیح دهد که به نوزاد شیر مادر ندهد، چگونه باید احساسات خود را کنترل کند؟

اگر قصد تغذیه نوزاد را با شیر خشک را دارید، ابتدا باید تحقیق کنید تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید. سپس به جای این که به احساسات منفی بپردازید، بر تغذیه و پرورش نوزاد خود تمرکز نمایید. همچنین می توانید احساسات خود را با پزشک یا مامای خود، پزشک اطفال یا سایر افراد در حلقه حمایت خود در میان بگذارید.

تغذیه با شیر خشک نیز برای نوزادان یک انتخاب سالم است. اگر از این موارد استفاده کنید، نوزاد شما باید بهترین شیرخشکی که با بدن او سازگار است دریافت کند. شما نباید سعی کنید خودتان شیر خشک درست کنید یا با شیر گاو شیرخوار خود را تغذیه کنید.

به یاد داشته باشید والدین بودن یک ماجراجویی است که نیاز به انتخاب و مصالحه دارد. آن چه مهم است این است که در هنگام مواجهه با این چالش‌های جدید بهترین عملکرد ممکن را داشته باشید.

اگر به عنوان کسی که به تازگی مادر شده است در دو راهی انتخاب شیر خشک یا شیر مادر گیر افتاده‌اید، برای کسب اطلاعاتی در مورد انتخاب بهترین تغذیه برای نوزاد خود بهتر است به پزشک متخصص کودکان و یا متخصص زنان زایمان و زایمان مراجعه کنید. امکان رزرو اینترنتی نوبت پزشک از طریق سایت درمانکده به سادگی امکانپذیر است. دسترسی به شماره تماس و آدرس مطب نیز از طریق درمانکده میسر شده است.

منابع : Webmd و Mayo Clinic

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 14

هنوز امتیازی ثبت نشده

Editorial team
تیم تحریریه درمانکده

تیم تحریریه درمانکده متشکل از نویسندگان باتجربه حوزه سلامت و پزشکی است که به صورت تخصصی به تحریر مقالات با موضوعات پزشکی، سلامت جسم و سلامت روان می‌پردازند. پیشنهاد می‌کنیم که محتوای تخصصی این نویسندگان را از دست ندهید.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها