شیر خشک برای بزرگسالان چه کاربردی دارد؟ معرفی بهترین برندها

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

اگر شما هم فکر می‌کنید شیر خشک تنها غذای نوزادانی است که تمایلی به خوردن شیر مادر ندارند یا از آن محروم شده‌اند، سخت در اشتباه هستید. شیر خشک برای بزرگسالان یک پودر پروتئینی مقوی محسوب می‌شود که نزد ورزشکاران محبوبیت بالایی دارد. معمولا ورزشکارانی که به دنبال پروتئین مقوی با قیمت مناسب هستند از شیرخشک مخصوص بزرگسالان استفاده می‌کنند. از طرفی این محصول به چاقی و پر شدن طبیعی صورت کمک بزرگی می‌کند. به همین دلیل می‌توان از شیرخشک برای بزرگسالانی استفاده کرد که نگران صورت استخوانی و لاغر خود هستند. اما بهتر است شیر خشک برای بزرگسالان چگونه مصرف شود؟

 اگر شما هم کنجکاو شده‌اید بدانید فایده اصلی این محصول چیست و بهترین شیر خشک برای بزرگسالان کدام است، با ما در این مقاله از مجله درمانکده همراه باشید تا بیشتر در مورد شیر خشک مخصوص بزرگسالان صحبت کنیم.

منظور از شیر خشک برای بزرگسالان چیست؟

تصویر فرد ورزشکار در حال ترکیب پودر شیر خشک با آب
شیرخشک بزرگسالان نسبت به شیر تازه حاوی مقدار بیشتری از مواد معدنی و ویتامین است.

به پودر اصلاح‌شده شیر که سرشار از مواد معدنی و انواع ویتامین مورد نیاز بدن است، شیر خشک می‌گویند. در واقع شیر خشک یکی از فرآورده‌های شیر است که آب را از ترکیبات آن حذف می‌کنند و با افزودن مقدار زیادی مواد مغذی به شکل پودر تولید می‌شود. 

شیرخشک نوزادان حاوی ترکیبات مغذی مورد نیاز بدن نوزاد است و هیچ فایده‌ای برای بزرگسالان ندارد. از همین‌رو شما باید شیر خشک برای بزرگسالان را انتخاب کنید تا اسید آمینه، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز به بدن‌تان برسند. 

در گذشته که پودرهای پروتئینی کمتری تولید می‌شدند، اغلب ورزشکاران برای تامین پروتئین از شیر خشک استفاده می‌کردند. هر چند در حال حاضر این کاربرد شیرخشک برای بزرگسالان کمتر شده اما می‌توان آن را یک حجم‌دهنده صورت‌های لاغر و استخوانی دانست.

بیشتر بدانید: قوی‌ترین قرص‌های چاقی

تفاوت شیر خشک بزرگسالان و کودکان

شیر خشک نوزادان معمولا جایگزین شیر مادر می‌شود؛ بنابراین حاوی مقدار مشخصی از ریز مغذی‌ها و آنزیم‌های مورد نیاز بدن کودکان است. همچنین در تولید این نوع شیر خشک، حساسیت زیادی اعمال می‌شود تا محصول نهایی از لحاظ بهداشتی و مقوی بودن کیفیت بالایی داشته باشد. 

در مقابل شیرخشک بزرگسالان که اغلب در صنایع غذایی هم استفاده می‌کنند با میزان چربی بسیار کمتر تولید می‌شود. در واقع شیر خشک مناسب برای بزرگسالان حاوی مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که بدن نوزاد نمی‌تواند آن‌ها را هضم کند. 

از همین‌رو توصیه می‌کنند تحت هیچ شرایطی از شیرخشک بزرگسالان برای نوزادان استفاده نکنید. شیرخشک معمولی یا همان محصول مخصوص بزرگسالان می‌تواند در کبد و کلیه نوزاد بار اضافی ایجاد کند و مشکلاتی مانند بیماری گوارشی، آلرژی و… به همراه داشته باشد.

بیشتر بدانید: خواص دانه چیا چیست؟

کاربرد شیر خشک برای بزرگسالان

مهم‌ترین کاربرد شیرخشک برای بزرگسالان عبارت است از:

  • استفاده از شیر خشک در صنایع غذایی (خمیر خوراکی، دسر و غذاها)
  • تهیه نوشیدنی
  • آماده‌سازی ماسک شیر خشک
  • منبع مقوی از پروتئین برای بازسازی عضلات 
اینفوگرافیک مهم‌ترین کاربرد شیرخشک برای بزرگسالان
شیرخشک بزرگسالان موارد مصرف زیادی دارد اما باید با توجه به نیازهای تغذیه‌ای و وضعیت سلامت فرد مصرف شود.

شیر خشک برای بزرگسالان چه فایده ای دارد؟

افراد زیادی وقتی متوجه می‌شوند محصولی تحت عنوان شیرخشک مخصوص بزرگسالان وجود دارد، می‌پرسند فایده شیر خشک برای بزرگسالان چیست؟ در ادامه مهم‌ترین فواید این محصول را بررسی می‌کنیم:

چاقی صورت

شیر برای پاک‌سازی و مقاوم‌سازی پوست صورت مفید است و شیر خشک هم از این قاعده مستثنی نیست. در واقع مواد معدنی و ویتامین‌های غنی شیر خشک باعث حجم گرفتن صورت لاغر می‌شوند. از طرفی این محصول، آب‌رسانی پوست صورت را به شکل موضعی افزایش می‌دهد که یک راه‌کار اصولی برای چاقی صورت است. در حال حاضر برند نیدو (Nido) و انشور (Ensure) بهترین شیر خشک بزرگسالان برای چاقی صورت را تولید می‌کنند.

مکمل غذایی مناسب برای بدنسازان

اغلب ورزشکاران و بدنسازان برای تامین کالری روزانه خود از پودرهای پروتئینی استفاده می‌کنند. شیرخشک مخصوص بزرگسالان یکی از پودرهای پروتئینی غنی است و مکمل غذایی مناسبی برای ورزشکاران محسوب می‌شود. در واقع با خرید شیر خشک برای بزرگسالان ورزشکار می‌توانید خودتان به راحتی در منزل محلول پروتئینی درست کنید. اما یادتان باشد میزان مصرف شیر خشک برای هر ورزشکار، متناسب با نیاز بدنی او متفاوت است؛ بنابراین حتما قبل از مصرف با مربی بدنسازی مشورت کنید.

ترمیم سلول‌ها و سیستم ایمنی بدن

شیرخشک بزرگسالان در ترکیبات خود کلسیم فراوانی دارد؛ از همین‌رو می‌توان آن را برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان مفید دانست.

بیشتر بدانید: خواص سیاه دانه برای مردان؛ از کاهش وزن تا درمان ناباروری!

کاهش فشار خون

یکی دیگر از ترکیبات مهم این محصول، پتاسیم است. این ماده به کاهش فشار خون بدن کمک می‌کند و با بهبود سلامت قلب مانع از حمله و بروز مشکلات قلبی می‌شود. 

جلوگیری از مشکلات گوارشی

برخی افراد که درگیر مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند، می‌توانند شیر خشک بزرگسالان را بدون نگرانی از بروز بیماری‌های گوارشی مصرف کنند.

روش مصرف شیر خشک برای بزرگسالان چگونه است؟

قبل از آشنایی با طرز استفاده از شیر خشک برای بزرگسالان، باید دلیل مصرف این محصول را مشخص کنید. افرادی که هدف‌شان از مصرف این محصول مخصوص بزرگسالان، چاقی صورت است می‌توانند آن را به روش‌های زیر استفاده کنند:

  • برای چاقی و پف‌دار شدن صورت می‌توانید شیر خشک بزرگسالان را با آرد برنج و نشاسته ترکیب کنید و قبل از خواب ۲ قاشق از آن بخورید.
  • محلول نسبتا غلیظی از شیر خشک و آب درست کنید و صبح به صورت ناشتا بخورید.
  • مصرف سه قاشق پودر شیر خشک در روز می‌تواند به چاقی صورت شما کمک کند.
  • برای افزایش رطوبت پوست صورت ماسکی از پودر شیر خشک، روغن زیتون و شکر درست کنید و روی صورت خود بگذارید. (پس از نیم ساعت ماسک را بردارید و صورت را با آب بشویید)

بیشتر بدانید: پروتئین وی برای کاهش وزن؛ کاتالیزور لاغری و عضله‌سازی!

تصویر خانمی که در حال پخش کردن ماسک سفید روی صورت است
تهیه ماسک از پودر شیر خشک و روغن زیتون اثربخشی بالایی در آب‌رسانی به پوست صورت دارد.

یادتان باشد مواردی که بالاتر گفتیم به چاقی صورت کمک می‌کنند. اگر شما ورزشکار هستید و می‌خواهید از شیر خشک به عنوان پودر پروتئینی استفاده کنید، باید روش مصرف آن را برای اثرگذاری بیشتر از مربی بدنسازی خود بپرسید. معمولا توصیه می‌شود بدنسازان و ورزشکاران پودر شیر خشک را قبل از وعده ناهار، شام و خواب شب بخورند.

آیا شیر خشک برای بزرگسالان چاق کننده است؟

از گذشته این تفکر وجود داشت که شیر خشک باعث وزن‌گیری نوزاد می‌شود. به همین دلیل اغلب افراد با شنیدن اسم این محصول می‌پرسند ایا خوردن شیر خشک برای بزرگسالان باعث چاقی میشود؟ در جواب می‌توان گفت همیشه این طور نیست.

افرادی که می‌خواهند بدون اضافه شدن وزن کل بدن‌، تنها صورت‌شان کمی پر به نظر برسد، می‌توانند از شیرخشک مخصوص بزرگسالان استفاده کنند. استفاده این محصول به صورت موضعی تنها به چاقی صورت کمک می‌کند. 

البته شیر خشک برای لاغری بزرگسالان هم می‌تواند مفید باشد که در این صورت باید آن را به شکل نوشیدنی بخورید. بنابراین اگر نمی‌خواهید بدن‌تان چاق شود، شیر خشک بزرگسالان برای چاقی صورت را با برنامه‌ریزی و زیر نظر متخصص تغذیه درمانکده مصرف کنید. 

بهترین برند شیر خشک برای بزرگسالان 

در حال حاضر بهترین مارک شیر خشک برای بزرگسالان که می‌توانید آن‌ها را از داروخانه معتبر تهیه کنید، عبارت‌اند از:

  • نیدو (Nido)
  • انشور (Ensure)
  • ببلاک (Bebelac)
  • اس ام آی پرو (Sma Pro)

بیشتر بدانید: کراتین بدنسازی چیست؟

شیر خشک برای بزرگسالان دیابتی مفید است یا مضر؟

تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، نشان می‌دهد شیر می‌تواند به کاهش سطح قند خون بدن کمک کند؛ بنابراین منعی در مصرف شیر خشک برای بزرگسالان دیابتی وجود ندارد. با این حال بهتر است به مقدار مصرف و انتخاب برند محصول دقت کنید. 

معمولا مصرف به اندازه شیرخشک برای بزرگسالان دیابتی در موارد زیر مفید است:

  • تامین پروتئین: این محصول منبع غنی از پروتئین است که می‌تواند بدون افزایش گلوکز خون، نیازهای پروتئینی بزرگسالان را برطرف کند.
  • کنترل کربوهیدرات: شیر خشک در مقایسه با شیر تازه کربوهیدرات کمتری دارد. بنابراین برای افراد دیابتی که کنترل کربوهیدرات در رژیم غذایی آن‌ها بسیار مهم است، گزینه مناسبی به‌شمار می‌آید.
  • تامین کلسیم: کلسیم موجود در شیر خشک بزرگسالان می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند. افرا دیابتی باید بیش از سایر اشخاص مراقب سلامت استخوان‌های خود باشند.

شیر خشک بزرگسالان را از کجا تهیه کنیم؟

معمولا شیر خشک بزرگسالان را می‌توان به صورت حضوری از اغلب سوپر مارکت‌ها، داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های لوازم کودک تهیه کرد. اما برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند، خرید آنلاین شیر خشک برای بزرگسالان توصیه می‌شود. 

در حال حاضر فروشگاه‌های آنلاین زیادی محصولات شیرخشک مخصوص بزرگسالان را می‌فروشند. شما می‌توانید برای خرید محصول با کیفیت و اورجینال به داروخانه آنلاین درمانکده مراجعه کنید. درمانکده این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید محصول مورد نظرتان را در هر ساعت از شبانه‌روز به صورت آنلاین بخرید و در کوتاه‌ترین زمان تحویل بگیرید. قبل از خرید نیز می‌توانید با یک دکتر تغذیه آنلاین مشورت کنید.

بیشتر بدانید: شیرخشک برای وزن گیری چی خوبه؟‌

سوالات متداول

چه موقع بهترین زمان مصرف شیر خشک برای بزرگسالان است؟

اگر هدف شما از مصرف این محصول، چاقی صورت است می‌توانید آن را شب‌ها قبل از خواب مصرف کنید. ورزشکاران برای کسب نتیجه مطلوب باید پودر شیر خشک را قبل از وعده اصلی ناهار یا شام میل کنند.

بهترین مارک شیر خشک برای بزرگسالان چیست؟

در حال حاضر نیدو (Nido) و انشور (Ensure) بهترین برند تولیدکننده شیرخشک بزرگسالان هستند که به چاقی صورت کمک می‌کنند.

آیا شیر خشک برای بزرگسالان چاق کننده است؟

شیر خشک مخصوص بزرگسال حاوی مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی است؛ از همین‌رو به چاقی صورت کمک می‌کند. همچنین بهتر است این محصول را زیر نظر متخصص تغذیه درمانکده مصرف کنید تا باعث چاقی بیش از اندازه بدن‌تان نشود.

منابع: alphamilk | putrafarmayogyakarta

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای‌ها 114

هنوز امتیازی ثبت نشده

r@dmanesh-salllam
دریا رادمنش

دریا رادمنش هستم کارشناس ارشد رشته روانشناسی بالینی. حدود پنج سال می‌شه که در کنار مشاوره روانشناسی در زمینه اختلالات روانشناختی، به دلیل علاقه شخصیم به نوشتن، در حوزه پزشکی، سلامت روان و... تولید محتوا می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

14 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها