معرفی قوی‌ترین شربت گیاهی ضد سرفه + ۷ شربت گیاهی ضد سرفه

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

استفاده از داروهای گیاهی یک راهکار ساده و کاربردی برای درمان سرفه و برطرف کردن علائم عفونت است. اما قویترین داروی گیاهی ضد سرفه چیست و چطور استفاده می‌شود. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با ۷ مورد از داروهای گیاهی موثر برای درمان سرفه آشنا شوید.

با ۷ مورد از قوی‌ترین گیاهان دارویی ضد سرفه آشنا شوید

استفاده از گیاهان دارویی درست مثل داروهای شیمیایی در درمان سرفه موثر هستند. برای درمان سرفه و گلودرد هم می‌توانید از دمنوش این گیاهان استفاده کنید و هم عصاره این گیاهان را به صورت قرص یا شربت تهیه و مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی بهتر است با یک متخصص گوش، حلق و بینی یا پزشک عمومی مشورت کنید. در ادامه این بخش به لیستی از قویترین داروهای گیاهی ضد سرفه اشاره شده است.

اینفوگرافی قوی‌ترین گیاهان دارویی ضد سرفه
برای درمان سرفه می‌توانید از گیاهان دارویی مختلفی مثل زنجبیل، آویشن، زردچوبه و نعنا فلفلی استفاده کنید.

۱- زنجبیل

یکی از قویترین داروی گیاهی ضد سرفه، زنجبیل یک ریشه معجزه‌آسا و فوق‌العاده مفید برای درمان سرفه است که خاصیت ضدالتهابی دارد. مصرف زنجبیل به خارج شدن مخاط از ریه‌ها و همچنین کاهش سرفه کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که زنجبیل نه تنها برای کاهش سرفه ناشی از سرماخوردگی مفید است، بلکه در از بین بردن سرفه‌های خشک مرتبط با آسم نیز نقش مهمی دارد. 

بیشتر بخوانید: درمان سرفه خشک با بهترین روش های خانگی در کوتاه‌ترین زمان

برای درمان سرفه می‌توانید یک تکه زنجبیل را در قوری بیندازید و بعد مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. در ادامه قوری را برای ۱۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا دمنوش شما آماده شود. می‌توانید این دمنوش را همراه با کمی عسل و مقداری آب لیمو ترش تازه میل کنید. برای درمان سرفه می‌توانید به جای ریشه زنجبیل از داروی زنجبیل به صورت قرص یا شربت نیز استفاده کنید.

۲- آویشن

آویشن از قرن‌ها پیش به عنوان قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه شناخته می‌شد و هنوز هم این گیاه در طب سنتی بهترین دارو برای درمان سرفه محسوب می‌شود. برگ‌های آویشن حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئیدها هستند که به کاهش التهاب و شل شدن عضلات گلو کمک می‌کنند و علائم سرفه را کاهش می‌دهند. بررسی تحقیقات نشان می‌دهد که دمنوش آویشن به تنهایی یا همراه با دیگر گیاهان مفید می‌تواند به درمان سرفه کمک کند. برای تهیه دمنوش آویشن می‌توانید ۲ قاشق برگ آویشن را همراه با یک لیوان آب جوش در قوری بریزید. قوری را برای ۱۰ دقیقه روی حرارت کتری قرار دهید و بعد این دمنوش را با مقداری عسل میل کنید. علاوه بر دمنوش آویشن، شربت آن نیز در داروخانه‌ها یافت می‌شود که می‌توانید برای درمان سرفه مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: شربت دکسترومتورفان چیست؟ درمان سرفه در چند دقیقه

تصویر شربت آویشن
شربت آویشن یک داروی گیاهی قوی برای درمان سرفه و گلودرد است که به کاهش التهاب گلو نیز کمک زیادی می‌کند.

۳- نعنا فلفلی

برگ‌های نعنا فلفلی خواص درمانی زیادی دارند و یکی از مهم‌ترین فواید آن‌ها به عنوان یکی از قویترین داروی گیاهی ضد سرفه شناخته می شود که کاربرد آن، رفع سرفه و گلودرد است. استفاده از دمنوش نعنا به تسکین گلو و کاهش سرفه کمک می‌کند و استنشاق بخار آن موجب بهبود علائم سرفه می‌شود. برای تهیه دمنوش نعنا فلفلی باید چند برگ نعنای تازه یا خشک را در قوری بریزید و سپس قوری را با آب پر کنید. اجازه دهید دمنوش برای ۱۰ دقیقه روی حرارت کتری دم بکشد و بعد آن را میل کنید. برای بخور نعنا نیز می‌توانید از اسانس نعنا استفاده کنید. در این روش باید ۷ تا ۸ قطره اسانس نعنا را در یک قابلمه آب جوش بریزید و بعد در مقابل قابلمه قرار بگیرید و نفس عمیق بکشید.

بیشتر بخوانید: بهترین داروی ضد سرفه چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

۴- ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی از زمان‌های قدیم برای درمان گلودرد و سرفه استفاده می‌شد. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۰ نشان داد که استفاده از دمنوش ریشه گل ختمی موجب کاهش تحریک گلو و سینوس‌ها می‌شود و خاصیت ضد التهابی دارد. برای مصرف این گیاه باید آن را با کمی آب دم و بعد میل کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف ریشه گل ختمی برای کودکان مناسب نیست.

۵- زردچوبه

یکی از بهترین و قویترین داروی گیاهی ضد سرفه زردچوبه زردچوبه است. زردچوبه یک ریشه اعجاب‌انگیز برای درمان سرفه است که خاصیت ضد التهابی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که اضافه کردن مقداری فلفل سیاه به زردچوبه خواص آن را چند برابر می‌کند. برای درمان گلودرد می‌توانید مقداری زردچوبه را به شیر گرم اضافه کنید و بعد آن را با کمی فلفل سیاه و مقداری عسل میل کنید. اضافه کردن مقداری زردچوبه به آب نمک و غرغره کردن این معجون نیز یک راهکار موثر برای رفع سرفه است. از زردچوبه به عنوان یکی از قویترین داروی گیاهی ضد سرفه یاد می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین داروی ضد سرفه چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

۶- نارون لغزنده

نارون لغزنده یک گیاه دارویی قوی برای درمان سرفه و گلودرد است که امروزه به صورت کپسول، قرص و دمنوش نیز یافت می‌شود. مصرف این گیاه موجب تسکین التهاب و بهبود گلودرد می‌شود و در درمان اختلالات گوارشی، رفلاکس و معده درد نیز تا حد زیادی موثر است.

۷- آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک گیاه بی‌نظیر برای درمان التهاب است که به از بین بردن چرک گلو و همچنین کاهش سرفه و گلودرد کمک می‌کند. در کشورهای شرق آسیا و بسیاری از کشورهای آفریقایی از این گیاه برای درمان سرفه استفاده می‌شود. برای مصرف آلوئه‌ورا می‌توانید صبح‌ها یا قبل از صبحانه و ناهار مقداری آلوئه‌ورا رنده شده میل کنید. بعد از ۲ هفته و حداکثر ۲ ماه گلودرد به طور کامل درمان می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان سرفه خلط دار؛ ۱۴ راهکار سریع و موثر طب سنتی

سخن نهایی

درمان گلودرد با داروهای گیاهی بسیار ساده است. شما می‌توانید از قویترین داروی گیاهی ضد سرفه که در این پست معرفی شد با مصرف دوره‌ای داروهای گیاهی و انواع دمنوش‌های خانگی گلودرد را در خانه درمان کنید. فراموش نکنید که قبل از هر گونه خوددرمانی، باید علت بروز گلودرد را شناسایی و سپس درمان را شروع کنید. اگر به گلودرد مبتلا هستید، می‌توانید به صورت اینترنتی یا حضوری با یکی از متخصصان داخلی در درمانکده ارتباط برقرار کنید و مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا مصرف داروهای گیاهی برای همه افراد مناسب است؟

داروهای گیاهی درست مثل داروهای شیمیایی عوارض مشخصی دارند و باید در یک دوره خاص مصرف شوند. از همین رو به هیچ عنوان نباید به مدت طولانی از آن‌ها استفاده کنید. کودکان، افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند و کسانی که دارو مصرف می‌کنند، نباید بدون مشورت با پزشک از داروهای گیاهی استفاده کنند.

آیا زنجبیل برای درمان سرفه خوب است؟

زنجبیل خاصیت ضدالتهابی دارد و مصرف دمنوش آن موجب کاهش گلودرد و رفع سرفه می‌شود.

منابع: verywellhealth، healthline

پزشکان برتر: دکتر جواد غروبی

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

1 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها