بهترین داروی ضد سرفه چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

سرفه یکی از رایج‌ترین علائم سرماخوردگی است. این علامت اغلب به درمان نیاز ندارد، اما گاهی‌اوقات باعث ناراحتی زیادی می‌شود یا شما را در طول شب بیدار نگه می‌دارد. در این صورت استفاده از داروی ضد سرفه می‌تواند مفید باشد. این داروها که در ۲ نوع بدون نسخه (OTC) و نیازمند نسخه پزشک در داروخانه‌ها در دسترس هستند، با سرکوب سرفه یا پاکسازی مخاط به رفع علائم سرماخوردگی کمک می‌کنند. این مقاله از مجله درمانکده به معرفی بهترین داروی ضد سرفه و نحوه مصرف آن اختصاص دارد. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

داروی ضد سرفه بدون نسخه

محصولات ضد سرفه به ۲ دسته اصلی شامل داروهای سرکوب‌کننده سرفه و داروهای اکسپکتورانت (خلط‌آور) تقسیم می‌شوند. البته آنتی‌هیستامین‌ها و واپوراب‌ها هم ممکن است به تسکین سرفه کمک کنند.

۱. داروهای سرکوب‌کننده سرفه

این داروها که در دوزهای مختلف تولید می‌شوند می‌توانند سرفه خشک را در کودکان و بزرگسالان کاهش دهند. دکسترومتورفان یکی از رایج‌ترین ترکیبات موجود در داروی ضد سرفه خشک است. کارشناسان حدس می‌زنند که این ماده با سرکوب گیرنده‌های سرفه در سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کند.

دکسترومتورفان ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد و در دوزهای بالا به ایجاد طیف وسیعی از عوارض از جمله سرخوشی منجر شود. به همین دلیل، پتانسیل سوء استفاده از آن وجود دارد.

اینفوگرافی درباره انواع داروهای ضد سرفه
داروهای ضد سرفه در انواع متنوع و با دوزهای مختلف تولید می‌شوند.

۲. داروهای اکسپکتورانت

اکسپکتورانت داروی ضد سرفه خلط دار است؛ بنابراین بعضی از افراد از آن برای تسکین سرفه مرطوب یا سرفه‌ای که باعث تولید مخاط می‌شود، استفاده می‌کنند. داروهای اکسپکتورانت مخاط را رقیق می‌کنند و  باعث پاکسازی آن از مجاری تنفسی می‌شوند.

در حال حاضر، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) فقط استفاده از یک داروی اکسپکتورانت به نام گایافنزین را بدون نیاز به نسخه پزشک مجاز اعلام کرده است. به گفته محققان، این دارو چسبندگی مخاط را کاهش می‌دهد و سرفه کردن را آسان‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: شربت گایافنزین چیست؟ راهنمای کاربردی برای درمان سرفه

بعضی از محققان با بررسی تاثیر گایافنزین روی عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی فوقانی یا برونشیت مزمن پایدار توانسته‌اند ایمنی و اثربخشی آن را نشان دهند. با این حال، برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۳. سایر داروها

محققان از آنتی‌هیستامین‌ها به عنوان داروی ضد سرفه آلرژی نام می‌برند. چون معتقدند که این محصولات می‌توانند خارش گلو و سرفه ناشی از آلرژی را درمان کنند. با این حال، شواهد کمی در مورد اثربخشی آن‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی قویترین شربت گیاهی ضد سرفه کودکان + 7 روش جادویی

واپوراب‌ها را هم می‌توان به عنوان قویترین داروی گیاهی ضد سرفه معرفی کرد. این داروها که به صورت موضعی استفاده می‌شوند حاوی مواد مختلفی مثل منتول (ترکیب فعال موجود در نعناع)، روغن کافور و روغن اوکالیپتوس هستند. در مورد اثربخشی این محصولات هم باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

انواع داروی ضد سرفه که باید توسط پزشک تجویز شوند

اگر به دنبال داروی ضد سرفه قوی هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. چون داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند معمولا در مقایسه با داروهای بدون نسخه قوی‌تر هستند. این داروها هم مثل محصولات OTC به ۲ دسته سرکوب‌کننده سرفه و اکسپکتورانت تقسیم می‌شوند.

بیشتر بخوانید: درمان سرفه خشک چیست؟ + درمان‌های خانگی

۱. داروهای سرکوب‌کننده سرفه

داروهای تجویزی سرکوب‌کننده سرفه ممکن است شامل اوپیات‌های خاصی مثل کدئین، دی هیدروکدئین یا هیدروکودون باشند. FDA استفاده از اوپیات‌ها را برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌کند.

پرومتازین یک نوع داروی سرکوب‌کننده است که گیرنده‌های هیستامین را در سیستم عصبی مهار می‌کند. اما تحقیقات کمی برای حمایت از اثربخشی آن وجود دارد. بنزوناتات هم شکل دیگری از داروهای سرکوب‌کننده است که می‌تواند سرفه را با مهار گیرنده‌های کششی ریه کاهش دهد. ذکر این نکته ضروری است که برای تایید اثربخشی بنزوناتات بادی مطالعات بیشتری انجام شود. به‌علاوه، FDA در سال ۲۰۱۰ در مورد خطر مرگ ناشی از مصرف بنزوناتات در کودکان کمتر از ۱۰ سال هشدار داده است.

یک مرد جوان در مطب پزشک
برای درمان سرفه‌های شدید یا مداوم باید به پزشک مراجعه کنید.

۲. داروهای اکسپکتورانت

اکسپکتورانت‌های تجویزی در مقایسه با داروهای بدون نسخه گایافنزین بیشتری دارند. اما معمولا همانند آن‌ها عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: شربت اکسپکتورانت چیست؟ میانبری برای خلاصی از سرفه و گلودرد

عوارض جانبی داروی ضد سرفه

داروهای ضد سرفه ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند یا برای بعضی از افراد از جمله کودکان خردسال و زنان باردار مناسب نباشند. از عوارض مصرف دکسترومتورفان در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • حرکات غیر ارادی چشم
  • گیجی
  • بی‌حالی
  • مشکلات گوارشی
  • لکنت زبان
  • آتاکسی (ناهماهنگی حرکتی)
  • احتباس ادرار
  • کما

نحوه استفاده از داروی ضد سرفه

با رعایت نکات زیر می‌تواند از خود در برابر عوارض جانبی داروهای ضد سرفه محافظت کنید:

  • مواد تشکیل‌دهنده دارو را بخوانید. هر محصولی که روی آن عبارت «ضد سرفه» نوشته شده است را بدون تحقیق نخرید. ابتدا مشخصات دارو را بررسی کنید. به این نکته توجه کنید که دارو خلط‌آور است یا باعث سرکوب سرفه می‌شود. مطمئن شوید محصولی که می‌خرید با نیاز شما مطابقت دارد.
  • برچسب محصول را مطالعه کنید. پس از اینکه داروی مناسب خود را انتخاب کردید، برچسب را با دقت بخوانید تا با نحوه مصرف، عوارض جانبی شایع و هشدارهایی که باید از آن‌ها آگاه باشید، آشنا شوید.
  • بیش از هفت روز از دارو استفاده نکنید. اگر سرفه شما بعد از یک هفته بهتر نشده یا شدید است، به پزشک مراجعه کنید.
  • خودسرانه دوز دارو را تغییر ندهید. دوز دارو توسط شرکت سازنده یا پزشک مشخص می‌شود. اما بعضی از افراد ممکن است در مصرف داروهای ضد سرفه به خصوص داروهای بدون نسخه زیاده‌روی کنند. این کار می‌تواند به مشکلات جدی از جمله آسیب مغزی، تشنج یا مرگ منجر شود.
  • از داروهای ترکیبی به دقت استفاده کنید. بسیاری از داروهای ضد سرفه OTC دارای ترکیبات متنوعی مثل مسکن، ضد احتقان و آنتی‌هیستامین هستند. این محصولات را با توجه به علائم خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر سرفه تنها علامت شما است، به ضد احتقان یا مسکن نیاز ندارید. اگر علائم متعددی را تجربه می‌کنید، تمام داروهای مصرفی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی ترکیبات یکسان نیستند. چون مصرف ۲ دارو با ترکیبات مشابه ممکن است برایتان مشکل‌ساز شود.
  • دارو را دور از دسترس کودکان قرار دهید. داروی ضد سرفه را بر اساس سن کودک انتخاب کنید و بدون مشورت با متخصص اطفال به کودکان کمتر از ۶ سال دارو ندهید.

بیشتر بخوانید: شربت دکسترومتورفان چیست؟ درمان سرفه در چند دقیقه

یک بیمار که شربت ضد سرفه می‌خورد
در مصرف داروهای ضد سرفه زیاده‌روی نکنید تا به عوارض جانبی جدی دچار نشوید.

بیشتر بدانید:درمان سرفه خشک با بهترین روش های خانگی در کوتاه‌ترین زمان

زمان مراجعه به پزشک

اگر سرفه به دلیل سرماخوردگی باشد و ظرف چند روز از بین برود، به دارو یا مراجعه به پزشک نیاز ندارد. با این حال، در موارد زیر توصیه می‌شود قبل از مصرف هر گونه داروی ضد سرفه با پزشک مشورت کنید:

  • علت اصلی سرفه را نمی‌دانید
  • باردار یا شیرده هستید
  • می‌خواهید دارو را به یک کودک خردسال بدهید
  • داروهای دیگر مصرف می‌کنید
  • به بیماری‌های دیگری مبتلا هستید
  • بیش از یک هفته است که سرفه می‌کنید

کلام پایانی

۲ نوع داروی ضد سرفه وجود دارد که یکی از آن‌ها باعث سرکوب سرفه می‌شود و دیگری به رقیق شدن مخاط و پاکسازی آن کمک می‌کند. تحقیقات کمی درباره اثربخشی داروهای ضد سرفه وجود دارد. به‌علاوه، این داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند یا برای همه مناسب نباشند؛ بنابراین بهتر است قبل از امتحان کردن آن‌ها به دکتر داخلی مراجعه و یا با مشاوره آنلاین متخصص داخلی صحبت کنید.

برای مشورت با پزشک وارد سایت درمانکده شوید و از دکتر مورد نظر خود وقت بگیرید. درمانکده علاوه بر سیستم نوبت‌دهی حضوری، امکان اخذ نوبت جهت مشاوره آنلاین با دکتر عمومی را فراهم کرده است.

سوالات متداول

منظور از داروی ضد سرفه ترکیبی چیست؟

این داروها حاوی بیش از یک ماده فعال هستند. به عنوان مثال، ممکن است هم‌زمان گایافنزین و دکسترومتورفان داشته باشند.

چه کسانی باید قبل از مصرف داروهای ضد سرفه با پزشک مشورت کنند؟

کودکان، زنان باردار یا شیرده و سایر افرادی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند یا دارو مصرف می‌کنند، باید قبل از امتحان کردن محصولات تسکین‌دهنده سرفه با پزشک صحبت کنند.

محصولات تسکین‌دهنده سرفه با چه داروهایی تداخل دارند؟

این محصولات ممکن است با بعضی از داروها از جمله داروهای ضد افسردگی و آرام‌بخش‌ها تداخل داشته باشند.

منابع: medicalnewstoday, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها