چه چیزهایی برای پروستات ضرر داره؟ این غذاها رو نخور

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

پروستات غده کوچکی است که در عملکرد جنسی مردان نقش مهمی دارد و دور مجرای ادرار قرار گرفته است. بزرگ شدن پروستات در مردان موجب بروز مشکلاتی جدی در ادرار کردن می‌شود. بهتر است بدانید که سرطان پروستات پنجمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان و دومین سرطان شایع در مردان است. سلامت پروستات نیز مانند سایر بخش‌های بدن به طور مستقیم از مواد غذایی تاثیر می‌پذیرد. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با غذاهای مضر برای پروستات آشنا شوید.

کدام غذاها برای پروستات مضر هستند؟

بیماری‌های مربوط به پروستات در مردان بالای ۵۰ سال بسیار شایع است و معمولا با علائمی مثل درد در زمان ادرار کردن و کاهش کنترل ادرار همراه است. از رایج‌ترین مشکلات مربوط به پروستات می‌توان به بزرگ شدن پروستات، سرطان پروستات و پروستاتیت یا تورم و التهاب پروستات اشاره کرد. معمولا سابقه خانوادگی، رژیم غذایی نامناسب، چاقی، سیگار کشیدن، عوامل ژنتیکی و وازکتومی از عواملی هستند که روی بروز سرطان پروستات دخیل هستند. 

غذایی که شما به صورت روزانه مصرف می‌کنید، سلامت هورمون‌ها و سلول‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۷۷ درصد از سلامت ما با سبک زندگی و غذاهایی که مصرف می‌کنیم، تعیین می‌شود. مصرف برخی غذاها نیز برای سلامت پروستات مضر هستند. در ادامه به ۱۰ مورد از غذاهای مضر برای پروستات اشاره شده است.

بیشتر بدانید: علت درد بیضه در مردان چیست؟

اینفوگرافیک غذاهای مضر برای پروستات
از غذاهای مضر برای پروستات می‌توان به غذاهای سرشار از کربوهیدرات، غذاهای سرخ‌شده، لبنیات، گوشت‌های فرآوری‌شده و غذاهای تند و ادویه‌دار اشاره کرد.

۱- غذاهای سرشار از کربوهیدرات

غذاهای سرشار از کربوهیدرات با شاخص گلیسمی بالا مثل برنج، آرد سفید و غلات تصفیه‌شده موجب افزایش شدید و سریع قند خون می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کربوهیدرات‌های ساده به طور مستقیم روی افزایش خطر سرطان پروستات موثر است. این غذاها سطح انسولین خون را افزایش می‌دهند و موجب ترشح هورمون‌های استروئیدی جنسی و افزایش خطر سرطان پروستات می‌شوند.

۲- غذاهای سرخ‌شده

یکی دیگر از غذاهای مضر برای پروستات، غذای سرخ‌شده است. مصرف غذاهای سرخ‌شده مثل دونات‌ها، مرغ و سیب زمینی سرخ‌شده می‌تواند خطر ابتلا به پروستات را افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از غذاهای سرخ‌شده استفاده می‌کنند، تا ۳۵ درصد بیشتر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

۳- لبنیات

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از لبنیات به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض سرطان پروستات قرار دارند. لبنیات چربی‌های اشباع شده دارد و برای سلامت پروستات مضر است. برای سلامت پروستات بهتر است به جای لبنیات از شیرهای گیاهی و منابع دیگر کلسیم استفاده کنید.

بیشتر بدانید: آزمایش پروستات (PSA) چیست؟

۴- گوشت‌های فرآوری‌شده

مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده مثل هات داگ، سوسیس، بیکن و کالباس خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد فرآیند شیمیایی تولید گوشت‌های فرآوری‌شده می‌تواند به سلامت پروستات آسیب برساند و موجب رشد سلول‌های سرطانی در پروستات شود.

۵- الکل

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به پروستات آسیب برساند الکل است. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف الکل به طور مستقیم روی ابتلا به سرطان پروستات موثر است. مصرف الکل موجب افزایش ادرار در مثانه می‌شود و مانع آرامش پروستات می‌شود و از همین رو می‌تواند مشکلاتی جدی را در پروستات ایجاد کند. بررسی یک مطالعه نشان داد افرادی که ۱۵ تا ۴۹ سال از الکل استفاده می‌کنند، بیشتر از کسانی که الکل مصرف نمی‌کنند، در معرض سرطان پروستات قرار دارند.

۶- مصرف بیش از حد نمک

بدن ما برای حفظ عملکردهای طبیعی به سدیم نیاز دارد. اما مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی می‌تواند سلامت پروستات را به خطر بیندازد. مصرف بیش از حد نمک می‌تواند علائم التهاب و بزرگی پروستات را تشدید کند و خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا ۲ برابر افزایش دهد.

بیشتر بدانید: علت خون در منی چیست؟

تصویر مردی که در حال اضافه کردن نمک به غذای خودش است.
مصرف نمک علائم التهاب و بزرگی پروستات را تشدید می‌کند.

۷- غذاهای تند و ادویه‌دار

غذاهای تند و ادویه‌دار به خودی خود تاثیری بر سرطان پروستات ندارد، اما افرادی که در پروستات خود مشکل دارند، نباید از غذاهای تند و پرادویه استفاده کنند. مصرف فلفل و ادویه‌ها موجب افزایش التهاب در مثانه و پروستات می‌شود. در یک نظرسنجی از مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن مشخص شد که مصرف غذاهای تند و ادویه‌ها می‌تواند علائم این مشکل را چند برابر کند؛ بنابراین افرادی که با مشکلات پروستات دست و پنجه نرم می‌کنند، نباید از غذاهای تند و پرادویه به مقدار زیاد استفاده کنند.

۸- کافئین

کافئین در بدن ما مانند الکل، به عنوان یک دیورتیک عمل می‌کند و به مثانه و پروستات فشار زیادی وارد می‌کند. افرادی که به مشکلات پروستات مبتلا هستند، نباید از نوشیدنی‌های سرشار از کافئین مثل چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده کنند.

۹- تخم مرغ

تخم مرغ یکی دیگر از غذاهای مضر برای پروستات است که در آن ماده‌ای به نام کولین وجود دارد. هر چند کولین موجب بهبود خلق و خو، بهبود حافظه و کنترل عضلات می‌شود، اما این ماده برای پروستات مضر است. مطالعات نشان می‌دهد افزایش مصرف کولین می‌توانید تا ۷۰ درصد خطر بروز سرطان پروستات را افزایش دهد. 

بررسی برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور متوسط در هفته بیشتر از ۲/۵ تخم مرغ مصرف می‌کنند، تا ۸۱ درصد بیشتر در معرض سرطان پروستات شدید قرار دارند. هر چند عوامل ارثی، وزن بدن و همچنین میزان فعالیت بدنی نیز روی افزایش خطر ابتلا به پروستات موثر است، اما تخم مرغ از آن غذاهایی است که به شدت برای سلامت پروستات مضر به نظر می‌رسد. برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات بهتر است از تخم مرغ به مقدار کمتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۱۰- مصرف کلسیم بیش از حد

کلسیم بدترین غذا برای سلامت پروستات است که می‌تواند سلامت پروستات را به خطر بیندازد. مصرف بیش از حد مکمل کلسیم و غذاهای سرشار از کلسیم موجب رشد سلول‌های سرطانی و تومور در بیماران مبتلا به سرطان پروستات می‌شود. از طرف دیگر مصرف کلسیم خطر بروز مشکلات مربوط به پروستات را نیز افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از مصرف لبنیات و مکمل‌های کلسیم تا حد امکان اجتناب کنید.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره محافظت از آلت تناسلی و بیضه

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کلی بروز مشکل در پروستات موجب افزایش دفعات ادرار کردن و بی‌اختیاری ادرار می‌شود. پروستات یک اندام دوناتی شکل است که دور مجرای ادرار قرار گرفته است. بزرگ شدن و التهاب پروستات موجب می‌شود تا به مجرای ادرار فشار وارد شود و فرد مشکلاتی را در ادرار کردن تجربه کند. اگر به علائم زیر مبتلا هستید بهتر است از یک دکتر اورولوژی آنلاین برای پیگیری‌های بیشتر کمک بگیرید.

  • شب ادراری
  • وجود خون در ادرار یا مایع منی
  • تکرر ادرار
  • درد یا سوزش در زمان ادرار و انزال
  • درد یا سفتی در قسمت تحتانی کمر، باسن و ناحیه رکتوم

برای تشخیص مشکلات مربوط به پروستات معمولا دکتر اورولوژی از آزمایش خون PSA و همچنین معاینه‌های مختلف استفاده می‌کند. در صورتی که نتایج اولیه تست مشکوک باشد، پزشک از آزمایش‌های تکمیلی برای تشخیص دقیق مشکل پروستات استفاده می‌کند.

سخن نهایی

رژیم غذایی تاثیر زیادی بر سلامت پروستات دارد و می‌تواند خطر بروز مشکلات مربوط به پروستات را تا میزان زیادی کاهش دهد. اگر از علائم مربوط به مشکلات پروستات رنج می‌برید و احساس می‌کنید که اندازه پروستات شما بزرگ‌تر از حالت طبیعی است، می‌توانید به صورت آنلاین و حضوری با متخصصان اورولوژی درمانکده ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

چرا لبنیات برای پروستات مضر است؟

لبنیات حاوی چربی‌های اشباع شده و کلسیم است و از همین رو یکی از مضرترین خوراکی‌ها برای سلامت پروستات محسوب می‌شود.

چرا مصرف نمک موجب بروز مشکلات پروستات می‌شود؟

نمک التهاب و بزرگی پروستات را تشدید می‌کند و برای سلامت پروستات مضر است؛ بنابراین افرادی که به مشکلات پروستات مبتلا هستند، نباید از نمک به مقدار زیاد استفاده کنند.

منابع: drruscio، drwillcole، getopt

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای‌ها 59

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

6 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها
احد پورحسین
احد پورحسین
22 روز قبل

باسلام چرا مسئولین اقدام فوری به ورود دستگاه بخار بجای وارد کردنه داروهای گران اقدام نمیکنن.میگنن یعدد درتهرانه که برای هیچکس به جز اقلیتی نیست

شهر
تبریز
رحیم
رحیم
4 ماه قبل

من تا حالا روزی دو تا تخم مرغ می‌خوردم که با خواندن این گزارش دیگه این عادت را کنار می‌گذارم . من سالهاست که بزرگی پروستات دارم

شهر
تهران
بیمار
بیمار
4 ماه قبل

به یکباره بگو هیچی نخوریم.مگه میشه .من فکرکنم اگر بخواهم توسایتها برای درمان بیماریها بگردیم بریم راحت بمیریم بهتره

شهر
اصفهان
مرادی
مرادی
6 ماه قبل

خوب چیزیه

صفر
صفر
6 ماه قبل

سلام من پروستات دارم چه دارو گیاهی برا ی درمان دردم لازم است

شهر
مشهد
بیمار
بیمار
4 ماه قبل
پاسخ به  صفر

اینطور که دکترا تووب سایتهاشون میگن هیچی نخوری بهتره زودراحت میشی