درمان سرطان معده با موثرترین روش‌ها! معرفی همه مراحل درمانی

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

معده عضوی حیاتی در دستگاه گوارش است که نقش کلیدی در تجزیه و کمک به هضم غذا دارد. سرطان معده که به عنوان سرطان سیستم گوارش نیز شناخته می‌شود، زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های پوشش معده دچار تغییرات غیر طبیعی می‌شوند و شروع به تکثیر غیر قابل ‌کنترل می‌کنند. در این شرایط تومورهایی در معده ایجاد و موجب بروز این بیماری می‌شوند. برای درمان این بیماری از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. جراحی، شیمی‌درمانی، درمان هدفمند، ایمونوتراپی و تکنیک‌های نوظهور مانند لیزر درمانی تنها بخشی از روش‌های درمانی هستند که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی معده استفاده می‌شوند. در این مقاله از مجله درمانکده می‌توانید با بهترین روش‌های درمان سرطان معده آشنا شوید.

درمان سرطان معده

درمان سرطان معده به عوامل مختلفی از جمله مرحله سرطان، سلامت کلی بیمار و ویژگی‌های خاص تومور بستگی دارد. به طور کلی هر چقدر این بیماری سریع‌تر شناسایی شود و درمان آن زودتر شروع شود، درمان موفقیت آمیزتر خواهد بود. در ادامه این بخش به بهترین روش‌های درمان این سرطان اشاره شده است.

اینفوگرافی روش‌های درمان سرطان معده
برای درمان سرطان معده معمولا از روش جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و داروهای مختلف استفاده می‌شود.

درمان سرطان معده با عمل جراحی

برداشتن جراحی یک درمان اولیه برای سرطان معده در مراحل اولیه است. این شامل برداشتن تومور به همراه غدد لنفاوی مجاور برای جلوگیری از گسترش سرطان است. بسته به وسعت تومور و محل آن، انواع مختلفی از جراحی‌ها مانند گاسترکتومی ساب توتال (برداشتن بخشی از معده) یا گاسترکتومی کامل (برداشتن کل معده) ممکن است انجام شود.

بیشتر بخوانیم: مراقبت‌های بعد از عمل سرطان معده، نکاتی که باید بدانید!

شیمی درمانی

شیمی درمانی شامل استفاده از داروهای قوی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی یا کند کردن رشد آن‌ها است. می‌توان از آن قبل از جراحی برای کوچک کردن تومورها، بعد از جراحی (شیمی درمانی کمکی) برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده یا به عنوان یک درمان تسکینی برای بهبود علائم استفاده کرد.

شیمی درمانی برای این بیماری معمولا از طریق ورید (داخل وریدی) یا به صورت خوراکی (قرص) مصرف می‌شود. رژیم درمانی، تعداد جلسات شیمی درمانی و مدت زمان بسته به داروهای خاص شیمی درمانی مورد استفاده، مرحله سرطان، سلامت کلی بیمار و اهداف درمانی متفاوت است.


Widget not in any sidebars

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی و حمله به سلول‌های سرطانی مهار می‌کند. از این روش درمان برای تقویت پاسخ ایمنی در برابر این سرطان، به ویژه در مواردی که به سایر درمان‌ها پاسخ نمی‌دهند، استفاده می‌شود. ایمونوتراپی پروتئین‌هایی را که مانع پاسخ‌های ایمنی می‌شوند را مسدود می‌کند و در این شرایط سیستم ایمنی بدن می‌تواند به طور موثرتری به سرطان حمله کند.

درمان این سرطان با لیزر

لیزر درمانی یک تکنیک نوظهور است که از انرژی نور متمرکز برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. از این روش می‌توان برای از بین بردن تومورهای کوچک و موضعی استفاده کرد. لیزر درمانی برای درمان این بیماری معمولا از طریق آندوسکوپی انجام می‌شود. آندوسکوپ، یک لوله انعطاف‌پذیر با دوربین و نور متصل به آن، از طریق دهان وارد معده می‌شود. در این شرایط پزشک می‌تواند تومور و ناحیه اطراف آن را مشاهده کند. سپس لیزر پرتوهای شدیدی از انرژی نوری ساطع می‌کند که توسط سلول‌های سرطانی جذب می‌شود و باعث گرم شدن آن‌ها و در نهایت مرگ این سلول‌ها می‌شود.

درمان سرطان معده با سلول های بنیادی

درمان با سلول‌های بنیادی که به عنوان پیوند سلول‌های بنیادی نیز شناخته می‌شود، یک رویکرد پزشکی است که در آن از سلول‌های بنیادی برای جایگزینی سلول‌های آسیب‌دیده یا غیر طبیعی در بدن استفاده می‌شود. هر چند درمان با سلول‌های بنیادی برای بسیاری از سرطان‌ها موثر است، اما هنوز درمان این سرطان با سلول های بنیادی در مرحله آزمایشی قرار دارد و به طور کامل به اثبات نرسیده است.

بیشتر بخوانیم: علائم سرطان معده در جوانان چیست؟ نشانه‌‌هایی که باید جدی بگیرید

درمان سرطان معده با دارو

دارودرمانی که به عنوان درمان سیستمیک نیز شناخته می‌شود، یک رویکرد درمانی رایج برای سرطان معده است. برای درمان این بیماری اغلب با توجه به شرایط هر فرد، مرحله سرطان و ویژگی‌های خاص تومور از داروهای متفاوتی استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از رایج‌ترین داروهایی که برای این بیماری استفاده می‌شوند، اشاره شده است.

تصویر فردی که در حال استفاده داروی شیمی درمانی است.
برای درمان سرطان معده با توجه به شدت علائم و پیشرفت سرطان از داروهای مختلفی استفاده می‌شود.
  • فلوئورواوراسیل (fluorouracil): یک داروی شیمی درمانی است که مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
  • سیس پلاتین (Cisplatin): یک داروی شیمی درمانی مبتنی بر پلاتین است که به DNA سلول‌های سرطانی آسیب می‌رساند و از تقسیم و رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • اگزالی پلاتین (Oxaliplatin): یکی دیگر از داروهای شیمی درمانی مبتنی بر پلاتین که عملکردی مشابه سیس پلاتین دارد.
  • کاپسیتابین (Capecitabine): یک داروی شیمی درمانی خوراکی که مانع تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
  • اپی روبیسین (Epirubicin): دارویی که از تکثیر DNA در سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
  • تراستوزوماب (Trastuzumab): این دارو سلول‌های سرطانی HER2 مثبت را مورد هدف قرار می‌دهد.
  • راموسیروماب (Ramucirumab): یک درمان هدفمند که از تشکیل رگ‌های خونی جدید به تومورها جلوگیری می‌کند.
  • Regorafenib: این دارو یک مهارکننده کیناز است که از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
  • پمبرولیزوماب (Pembrolizumab): این دارو به سیستم ایمنی اجازه می‌دهد تا سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و به آن‌ها حمله کند.

درمان سرطان معده در کودکان

سرطان معده در کودکان نادر است؛ اما زمانی که رخ می‌دهد، نیاز به مراقبت‌های تخصصی و درمان متناسب با نیازهای منحصربه‌فرد بیماران کودکان دارد. انکولوژیست‌های اطفال ممکن است برای درمان این بیماری در کودکان از ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده کنند. پس از درمان، مراجعه‌های منظم به پزشک و پیگیری برای نظارت بر سلامت کودک، اهمیت زیادی دارد.

برای ارتباط بهتر می‌توانید از طریق امکان مشاوره آنلاین با دکتر آنکولوژی در سایت درمانکده از پزشک مورد نظر راهنمایی کسب کنید.

بیشتر بخوانیم: علائم سرطان معده بدخیم چیست؟

درمان سرطان معده در مراحل اولیه چطور انجام می‌شود؟

سرطان معده در مراحل اولیه معمولا راحت‌تر درمان می‌شود. درمان این بیماری در مراحل ابتدایی تنها روی حذف تومور و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی متمرکز است. در ادامه می‌توانید با روش‌های موثر برای درمان سرطان در مراحل ابتدایی آشنا شوید.

اینفوگرافی درمان سرطان معده در مراحل اولیه
معمولا برای درمان سرطان معده در مراحل اولیه از روش‌های جراحی، آندوسکوپ و برداشتن معده استفاده می‌شود.
  • برداشتن تومور سرطانی با جراحی
  • برداشتن تورمورهای کوچک و سطحی با آندوسکوپ
  • برداشتن بخشی از معده که تومور در آن قرار دارد
  • برداشتن کل معده و اتصال مستقیم مری به روده کوچک
  • شیمی درمانی

بیشتر بخوانیم: علائم سرطان معده خوش خیم چیست؟

درمان قطعی سرطان معده بدخیم

درمان سرطان معده بدخیم به عوامل متعددی از جمله مرحله سرطان در زمان تشخیص، ویژگی‌های تومور، سلامت کلی بیمار و اثربخشی روش درمانی بستگی دارد. در برخی موارد، به ویژه زمانی که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و هنوز پخش نشده است، درمان راحت‌تر خواهد بود. معمولا در مراحلی که سرطان پیشرفت کرده یا متاستاز (گسترش به سایر قسمت‌های بدن)، ایجاد شده است، درمان کامل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

به طور کلی بهترین درمان آن، جراحی و برداشتن غده سرطانی است. در کنار آن لازم است فرد از درمان‌های ترکیبی مثل شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز استفاده کند. معمولا درمان این بیماری پیشرفته بسیار سخت‌تر است و زمانی که سلول‌های سرطانی معده به غدد لنفاوی مجاور یا اندام‌های دیگر گسترش پیدا کنند، درمان برای متخصصین گوارش و انکولوژیست‌ها چالش‌برانگیز خواهد بود.

سخن نهایی

درمان این بیماری معمولا با توجه به شدت علائم و مرحله سرطان متفاوت است. معمولا از تکنیک‌های مختلفی مثل جراحی، درمان‌های هدفمند، ایمونوتراپی و فناوری‌های نوظهور مانند لیزر درمانی برای درمان این سرطان استفاده می‌شود. تشخیص و درمان به موقع این بیماری می‌تواند در اثربخشی درمان موثر باشد. در صورتی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، می‌توانید با دکتر گوارش آنلاین در درمانکده مشورت کنید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان به این بیماری مبتلا است، می‌توانید با یک متخصص انکولوژی یا دکتر گوارش در درمانکده به صورت آنلاین رزرو نوبت حضوری انجام دهید یا با دکتر مشاوره آنلاین داشته باشید.

بیشتر بخوانیم: سرطان معده چیست؟ علائم، درمان و روش تشخیص سرطان معده در چند دقیقه

سوالات متداول

اگر این بیماری درمان نشود چه میشود؟

اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است عواقب و عوارض بیماری جدی‌تر شود و زندگی فرد در خطر جدی قرار بگیرد. پیشرفت سرطان، بدتر شدن علائم، خونریزی معده و متاستاز و آسیب به سایر اندام‌های بدن از عوارض درمان کردن سرطان معده هستند.

آیا درمان سرطان معده با طب سنتی امکان پذیر است؟

برخی از متخصصین طب سنتی بر این باور هستند که مصرف گیاهان دارویی مثل شیرین بیان، مامیران و زنجبیل بر بهبود این بیماری تاثیر زیادی دارد.

درمان سرطان معده خوش خیم چگونه است؟

هر چند تومورهای خوش خیم معده سرطانی نیستند و پتانسیل انتشار به سایر قسمت‌های بدن را ندارند، اما بسته به اندازه، محل و تاثیر آن‌ها بر سلامت فرد ممکن است همچنان به مراقبت و درمان نیاز داشته باشند. برخی مواقع ممکن است پزشک توصیه کند تا برای جلوگیری از بروز مشکل فرد از دارو استفاده کند و یا با عمل جراحی تومور را از بدن خارج کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای‌ها 13

هنوز امتیازی ثبت نشده

مژده عاشوری
مژده شرف عاشوری

من مژده شرف عاشوری هستم؛ لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش که سال‌هاست به صورت تخصصی می‌نویسم و ترجمه می‌کنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت می‌برم و علاقه زیادی به ترجمه و نوشتن محتوا در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی دارم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

7 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها