آزمایش BUN یا نیتروژن اوره خون چیست؟

در انتظار بازبینی توسط تیم پزشکی درمانکده

 آزمایش BUN میزان نیتروژن اوره خون را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش به پزشک نشان می‌دهد که آیا کلیه‌های شما به درستی کار می‌کنند یا خیر. مقدار نرمال BUN در آزمایش خون به سن و جنسیت شما بستگی دارد و سطوح غیرطبیعی آن ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری، از جمله آسیب کلیوی، باشد. برای اینکه با تست BUN آشنا شوید، مقاله امروز مجله درمانکده را تا انتها دنبال کنید.

تست BUN چیست؟

آزمایش BUN یا آزمایش نیتروژن اوره خون همان‌طور که از نام آن مشخص است میزان نیتروژن اوره خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. نیتروژن اوره یک ماده زائد است که در اثر تجزیه پروتئین‌های موجود در غذا ایجاد می‌شود. این ماده در کبد شما تشکیل می‌شود، از طریق خون به کلیه‌ها می‌رود و سپس از طریق ادرار از بدن خارج می‌شود.

سطح نیتروژن اوره خون یکی از نشانگرهایی است که به پزشک در بررسی عملکرد کلیه‌ها کمک می‌کند. وجود مقدار کمی نیتروژن اوره در خون شما طبیعی است. اما اگر سطح آن بیش از حد بالا باشد، نشان‌دهنده اختلال عملکرد کلیه‌ها است. به عبارت دیگر، نشان می‌دهد که احتمالا بیماری یا شرایط خاصی روی سلامت کلیه‌های شما تاثیر گذاشته است.

بیشتر بدانید: آزمایش hbs ab چیست؟

فردی که یک مولاژ کلیه را در دست گرفته است
آزمایش BUN نشان‌دهنده عملکرد کلیه‌ها است.

بیشتر بدانید: بیماری هیپراوریسمی چگونه ایجاد می شود؟

اگرچه BUN را می‌توان به صورت جداگانه آزمایش کرد، اما معمولا همراه با سایر مواد موجود در خون که می‌توانند عملکرد کلیه‌ها را منعکس کنند، اندازه‌گیری می‌شود.

اگر نمونه خون شما فقط برای اندازه‌گیری نیتروژن اوره خون آزمایش می‌شود، قبل از خون‌گیری نیاز به ناشتا بودن ندارید. اما اگر آزمایش‌های دیگری هم روی نمونه خونتان انجام می‌شود، ممکن است لازم باشد برای مدت معینی از خوردن و آشامیدن بپرهیزید. بنابراین، باید در مورد شرایط آزمایش BUN با پزشک خود مشورت کنید.

علت انجام آزمایش BUN

آزمایش نیتروژن اوره خون عملکرد کلیه‌ها را نشان می‌دهد. این آزمایش ممکن است برای تشخیص، غربالگری یا مانیتورینگ (پایش) روند درمان استفاده شود.

1. تشخیص

اگر علائم بیماری‌های کلیوی مثل تغییر حجم ادرار، تورم دست یا پا، گرفتگی عضلات یا خستگی شدید را تجربه کنید، آزمایش BUN می‌تواند به پیدا کردن علت بروز آن‌ها کمک کند.

2. غربالگری

پزشک با غربالگری تلاش می‌کند که یک بیماری خاص را قبل از ظهور علائم یا نشانه‌های آن تشخیص دهد. تست BUN به عنوان بخشی از پانل متابولیک پایه (BMP) یا پانل متابولیک جامع (CMP) برای غربالگری بیماری‌های کلیوی تجویز می‌شود. BMP و CMP هر دو آزمایش خون هستند و سطح بعضی از مواد را در خون اندازه‌گیری می‌کنند.

در صورتی که به دلیل دیابت، پرفشاری خون، مشکلات قلبی-عروقی یا سابقه خانوادگی بیماری کلیه در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار داشته باشید، ممکن است غربالگری به شما توصیه شود.

3. مانیتورینگ

مانیتورینگ به این معنی است که پزشک تغییر وضعیت شما را در گذر زمان پیگیری می‌کند. برای مثال، ممکن است از آزمایش BUN برای بررسی عملکرد کلیه‌ها در یک دوره نسبتا طولانی استفاده کند یا در صورت ابتلا به مشکلات کلیوی، از آن برای ارزیابی پاسخ به درمان کمک بگیرد. گاهی اوقات هم وقتی پزشک می‌خواهد عوارض جانبی داروهای جدید را برای کلیه‌ها بررسی کند، تست‌های عملکرد کلیه از جمله BUN را توصیه می‌کند.

بیشتر بدانید: تاثیر سنگ کلیه بر چاقی چیست؟

مرد بیماری که در مطب با پزشک در مورد آزمایش BUN صحبت می‌کند
پزشک از تست BUN برای بررسی عملکرد کلیه‌ها در یک دوره نسبتا طولانی، ارزیابی پاسخ بیمار به درمان و نظارت بر عوارض جانبی داروهای جدید استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: پیلوگرام داخل وریدی چیست؟

علائم بالا بودن BUN در بدن

اگر بالا بودن BUN ناشی از بیماری کلیوی باشد، احتمالا علائم زیر را تجربه می‌کنید:

  • تکرر ادرار
  • ادرار کف‌آلود
  • مشاهده خون در ادرار
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • تورم، به ویژه در دست‌ها و پاها

مشاهده بیشتر: آزمایش در منزل

علائم پایین بودن BUN

اگر کاهش BUN با سوء تغذیه مرتبط باشد، احتمالا دچار ضعف و خستگی می‌شوید و سیستم ایمنی ضعیفی دارید. در صورتی که بیماری کبدی علت کاهش BUN باشد، علائم زیر ظاهر می‌شوند:

  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم
  • دردهای شکمی
  • بی‌اشتهایی
  • کاهش وزن ناخواسته
  • خارش پوست
  • تغییر رنگ ادرار یا مدفوع
  • حالت تهوع یا استفراغ
اینفوگرافی از علائم افزایش و کاهش BUN در بدن
در بیماران کلیوی افزایش BUN با تکرر ادرار، ادرار کف‌آلود، مشاهده خون در ادرار، خستگی، بی‌اشتهایی و تورم همراه است. اگر بیماری کبدی علت کاهش BUN باشد، بیمار علائمی مثل زرد شدن پوست و سفیدی چشم، درد شکم، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، خارش پوست، تغییر رنگ ادرار یا مدفوع و حالت تهوع را تجربه می‌کند.

تفسیر آزمایش BUN

مقدار نرمال BUN در آزمایش خون بسته به سن و جنسیت شما متفاوت است. به‌علاوه، ممکن است آزمایشگاه‌ها از روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری BUN استفاده کنند و محدوده طبیعی این تست از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد. بنابراین، جواب آزمایش حتما باید توسط پزشک تفسیر شود. با این حال، به طور کلی می‌توان محدوده طبیعی BUN را به صورت زیر تعریف کرد:

سن و جنسیتمقدار نرمال BUN
بر حسب میلی‌گرم در دسی‌لیتر (mg/dL)
کودکان و نوجوانان 1 تا 17 ساله7 تا 20
زنان بزرگسال6 تا 21
مردان بزرگسال8 تا 24

نتیجه آزمایش BUN در بارداری ممکن است با مقادیر فوق متفاوت باشد. چون در این دوران به طور طبیعی سطح نیتروژن اوره خون کاهش می‌یابد.

بیشتر بدانید: دکتر اورولوژیست مردان و زنان کیست؟

علت بالا بودن BUN در خون

معمولا پزشکان برای تفسیر نتیجه تست BUN و ارتباط آن با وضعیت سلامتی، علائم شما و سایر پارامترهای اندازه‌گیری شده را در نظر می‌گیرند. چون BUN به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده عملکرد کلیه باشد.

افزایش BUN می‌تواند به دلیل بیماری کلیوی اتفاق بیفتد؛ اما حتی اگر کلیه‌های شما به درستی کار کنند، ممکن است عوامل زیر سطح BUN را بالا ببرند:

  • پیروی از رژیم غذایی پرپروتئین
  • کم آبی بدن
  • افزایش سن (سطح BUN در شیرخواران و کودکان کمتر است)
  • بعضی از داروها، مثل کاربامازپین، متوترکسات و تتراسایکلین
  • سوختگی
  • انسداد در سیستم ادراری که از دفع ادرار جلوگیری می‌کند
  • استرس
  • حمله قلبی
  • خونریزی دستگاه گوارش

بیشتر بدانید: ارتباط بین سنگ کلیه و دیابت چیست؟

اینفوگرافی از دلایل بالا بودن نتیجه آزمایش BUN
بعضی از بیماری‌ها و داروها، رژیم غذایی پرپروتئین، کم آبی بدن، افزایش سن، سوختگی، استرس و خونریزی دستگاه گوارش باعث افزایش BUN می‌شوند.

علت کم بودن BUN در آزمایش خون

کاهش BUN شایع نیست. با این حال، عوامل زیر ممکن است روی نیتروژن اوره خون تاثیر گذاشته و سطح آن را کاهش دهند:

  • سوء تغذیه
  • کمبود پروتئین در رژیم غذایی
  • وجود آب بیش از حد در بدن
  • بیماری کبدی

تست‌های مرتبط با آزمایش BUN

پزشکان معمولا سطح کراتینین خون را هم بررسی می‌کنند. چون آزمایش نیتروژن اوره خون به تنهایی کمک چندانی به بررسی عملکرد کلیه‌ها نمی‌کند. اما وقتی همراه با کراتینین اندازه‌گیری شده و با آن مقایسه می‌شود، تصویر کامل‌تری از آنچه که در کلیه‌های شما اتفاق می‌افتد، ارائه می‎‌دهد.

کراتینین محصول زائد ناشی از تجزیه بافت عضلانی است که توسط کلیه‌ها دفع می‌شود. بنابراین، افزایش آن می‌تواند نشان‌دهنده اختلال عملکرد کلیه‌ها باشد. نسبت ایده‌آل BUN به کراتینین بین 10 به 1 و 20 به 1 است. افزایش این نسبت ممکن است به این معنی باشد که جریان خون کافی به کلیه‌ها نمی‌رسد یا مشکلاتی مانند نارسایی احتقانی قلب، کم آبی بدن یا خونریزی گوارشی وجود دارد. کاهش این نسبت ممکن است نشان‌دهنده بیماری کبدی یا سوء تغذیه باشد.

اگر پزشک به مشکلات کلیوی مشکوک شود، آزمایش‌های دیگری مثل نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR) را توصیه می‌کند.

بیشتر بدانید: آیا رژیم غذایی سنگ کلیه به بهبود بیمار کمک می‌کند؟

سوالات متداول

چه سطحی از تست BUN نشان‌دهنده نارسایی کلیه است؟

پزشکان از BUN به تنهایی برای تعریف نارسایی کلیه استفاده نمی‌کنند. اگر به‌طور هم‌زمان میزان BUN و سطح کراتینین بیشتر از محدوده نرمال باشد، نارسایی کلیه محتمل است.

چگونه افزایش BUN درمان می‌شود؟

درمان افزایش نیتروژن اوره خون به علت بروز آن بستگی دارد. برای مثال، افزایش BUN در حالی که مقدار کراتینین نسبتا پایین است، می‌تواند نشان‌دهنده کم آبی بدن باشد. در این شرایط باید آب بیشتری بنوشید.

در صورت بالا بودن BUN باید از مصرف چه غذاهایی اجتناب کرد؟

اگر نتیجه آزمایش BUN شما بالاتر از حد طبیعی است، استفاده از غذاهای پرپروتئین را محدود کنید. پروتئین در انواع گوشت و لبنیات به وفور یافت می‌شود. اکثر افراد باید روزانه 40 تا 60 گرم پروتئین مصرف کنند. در صورت بالا بودن BUN احتمالا باید پروتئین مصرفی خود را تا نصف کاهش دهید.

تفاوت اوره با BUN چیست؟

اوره و BUN هر دو نشان‌دهنده متابولیسم پروتئین و مترادف یکدیگر هستند. اما آزمایش اوره کل اوره خون را می‌سنجد، در حالی که در تست BUN فقط جرم اتمی نیتروژن‌های موجود در مولکول اوره اندازه‌گیری می‌شود. سطح اوره تقریبا دو برابر مقدار BUN است.

تفاوت اوره و کراتینین چیست؟

اوره از تجزیه پروتئین‌های موجود در غذاهای خورده شده تولید می‌شود. اما کراتینین محصول زائدی است که در اثر تجزیه عضلات ایجاد می‌‌شود. عضلات از کراتین برای تولید انرژی استفاده کرده و آن را به کراتینین تبدیل می‌کنند.

کلام پایانی درباره آزمایش BUN

نیتروژن اوره یک ماده زائد است که پس از تجزیه پروتئین‌ها در کبد تشکیل می‌شود. گاهی اوقات، سطح این ماده در خون شما بیش از حد بالا یا خیلی کم است. عوامل مختلفی، از بیماری‌های کلیوی گرفته تا مقدار پروتئین موجود در رژیم غذایی، می‌توانند روی آزمایش BUN تاثیر بگذارند. اگر نتیجه تست BUN شما خارج از محدوده طبیعی است، نزد پزشک بروید تا علت آن مشخص شود. برای این کار می‌توانید به سایت درمانکده مراجعه کرده و از دکتر فوق تخصص کلیه برای ویزیت حضوری یا مشاوره آنلاین با دکتر کلیه وقت بگیرید.

منابع: my.clevelandclinic, testing, webmd

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد رای‌ها 51

هنوز امتیازی ثبت نشده

elh.zamani@yahoo.com
الهام زمانی

الهام زمانی هستم. در رشته تغذیه در مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به دلیل علاقه‌ای که به نوشتن دارم وارد حوزه تولید محتوا شدم. خوشحالم که با نوشتن مطالب به‌روز و قابل فهم، ضمن آموختن چیزهای جدید به افزایش آگاهی جامعه درباره بیماری‌ها و سبک زندگی سالم کمک می‌کنم.

مشاهده سایر مطالب
اشتراک در
اطلاع از
guest
(اختیاری)

در صورتی که سوال شما تخصصی هست و به دنبال نظر پزشک متخصص هستید، به بخش مشاوره آنلاین پزشکی مراجعه کنید.

8 پرسش و پاسخ
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه سؤال ها